Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

1.10.2005 10:25

Barbi kirjoitti:
Joyzy kirjoitti:En jaksanu käydä ettii mistää tälläst. Elikkä minkälaisilla hiomapapereilla ootte hionu katteita ennen maalausta. Oon nytte hionu 100 ja 240, minkälaisella sen jälkee kannattaa alkaa hiomaan ?

öö mä en ainakaan ite oo ikinä hionu 240 hienommalla katteita... 40-80 aloitettu ja sit siitä aina 240 asti se on ihan riittävän hienoa kohan vaan vetää pohjamaalin ennen varsinaista maalia...
No huh huh , kysessähän on muovinen kappale johon tulee jo P240:llä selviä naarmuja ja tyyppi kertoo hiovansa 40-80:llä. Edes auton pelleistä ei hiota maaleja pois alle P80:sen.
Muoviosia hiottaessa ei ole mitään tarvetta hioa P320:stä karkeammalla.

Maali kyllä tarttuu hienompaankin hiomajälkeen, kunhan vain käytetään pohjalla tartunta-ainetta ja kunnollista pohjamaalia. Tartunta-aine maksaa n.20 ¤/spray purkki ja saa automaalaamoilta.

23.1.2006 20:50

joo eli ex omistaja oli kaatunu(minähän en kaatumista harrasta) ja ny o vasemmal puolel komiat naarmut, mitenköhän kannatas alkaa niit naarmui paikkailee, tarttisko maalat sit koko kate vai sekotuttaa maalit tai kattoo jostai värikartast, ettei tulis mitää sävy eroi??

23.1.2006 20:58

juhana11 kirjoitti:joo eli ex omistaja oli kaatunu(minähän en kaatumista harrasta) ja ny o vasemmal puolel komiat naarmut, mitenköhän kannatas alkaa niit naarmui paikkailee, tarttisko maalat sit koko kate vai sekotuttaa maalit tai kattoo jostai värikartast, ettei tulis mitää sävy eroi??


Maalaat vaan koko katteen, tai jos ne naarmut ei ole kovinkaan isot niin joku thyyning tarra siihen päälle ;)

23.1.2006 21:33

samanalaisen sävyn löytäminen on lähes mahdotonta.

23.1.2006 21:45

sasu` kirjoitti:
juhana11 kirjoitti:joo eli ex omistaja oli kaatunu(minähän en kaatumista harrasta) ja ny o vasemmal puolel komiat naarmut, mitenköhän kannatas alkaa niit naarmui paikkailee, tarttisko maalat sit koko kate vai sekotuttaa maalit tai kattoo jostai värikartast, ettei tulis mitää sävy eroi??


Maalaat vaan koko katteen, tai jos ne naarmut ei ole kovinkaan isot niin joku thyyning tarra siihen päälle ;)

joo tarkotin et oisko kellää kokemust täst päälle maalauksest, se o kyl nii iso ettei kehtaa mitää tarraa siihe lyöd

23.1.2006 22:17

Maalaa koko mopo kerran ku lähet maalaamaan..
Vanhat maalit pois hiomalla karheammasta hienompaan, sitten naarmuihin kittiä ja uutta hiontaa. Seuraavaks pohjamaali pariin otteeseen ja sit varsinainen maali, monta ohutta kerrosta. Lopuks päälle lakka tai vahaa.
Siis tiivisti kiteytettynä...

23.1.2006 23:33

mulla ois piaggiossa kaikki katteet uusinnan tarpeessa sattu pieni tapaturma kun kuletuksessa kaatu liinan pettämisen takia. olen katsellut lähinnä easypartsia ja scooterattacia mutta siellä olevat katteet on vissiin alkuperäis tarvikkeita. eli onko mitään paikkaa mistä saisi roimasti halvemmalla tarvike katteita. meinaan ei ole kannattavaa uusia katteita kun ei nykyään jälleenmyynti arvo ole toimivalla ja ehjälläkään skodella missään pilvissä mutta toisaalta käyttö arvo itselle kulkuvälineenä riittää. ilkeis jopa ajaa jos ei etukatteesta puuttus 1/4 osa

23.1.2006 23:54

Älä ny katteita osta tee uudet lasikuidusta, tai korjaa vanhat sillä.

24.1.2006 9:44

Nicky kirjoitti:
Barbi kirjoitti:
Joyzy kirjoitti:En jaksanu käydä ettii mistää tälläst. Elikkä minkälaisilla hiomapapereilla ootte hionu katteita ennen maalausta. Oon nytte hionu 100 ja 240, minkälaisella sen jälkee kannattaa alkaa hiomaan ?

öö mä en ainakaan ite oo ikinä hionu 240 hienommalla katteita... 40-80 aloitettu ja sit siitä aina 240 asti se on ihan riittävän hienoa kohan vaan vetää pohjamaalin ennen varsinaista maalia...
No huh huh , kysessähän on muovinen kappale johon tulee jo P240:llä selviä naarmuja ja tyyppi kertoo hiovansa 40-80:llä. Edes auton pelleistä ei hiota maaleja pois alle P80:sen.
Muoviosia hiottaessa ei ole mitään tarvetta hioa P320:stä karkeammalla.

Maali kyllä tarttuu hienompaankin hiomajälkeen, kunhan vain käytetään pohjalla tartunta-ainetta ja kunnollista pohjamaalia. Tartunta-aine maksaa n.20 ¤/spray purkki ja saa automaalaamoilta.


vai että ei hiota autoa alle p80, etpä taida asiasta kummosemmin tietää ? tuttun auto kyllä hiottiin 40 papruilla ja siitä aina ~400 asti koska vanhat maalit poistettiin kokonaan. jos päälle maalataan auto uudestaan ni pienen karhennuksen ne tekevät. ja itse hioin mopon katteet, 60 - 80 - 100 - 120 - 140 - 160 - 240 - 320 - 400 ja 600 papereilla ja onnistunut maalipinta.

Bassetti kirjoitti:Jos on suht' hyvätuloinen ja/tai harvoin mopoa naarmuttava äijä kuskina niin kannattaa tilata suosiolla uudet katteet rikkoontuneiden tilalle täältä. Tuolta löytyy alkuperäisosat lähes skodeen kuin skodeen. Sehän näissä muoviluodeissa on hyvä puoli että katteet ovat aika pieninä osina, joten aika halvalla saa naarmuuntuneen katteen tilalle ostettua uuden eikä tarvitse koko mopoa purkaa. Ainakin omassa Atlantiksessa on katteet aika pieninä osina purettavissa ja vaihdettavissa. Isoin kate on etukate, n. 180 euroa ja sivukatteet n. 100 euroa kappale. Jalkatilan kate ja polvien kohdalla oleva sisäkate maksavat kumpikin n. 50 euroa kappale. Ja nuo EP:n myymät katteet ovat alkuperäisiä varaosia eikä mitään universal-tarvikeosaa eli sopivat varmasti hyvin paikalleen ja tulee takuulla oikea värisävy. Itse olen aika tarkka katteiden suhteen ja vaihtaisin kyllä katteet suosiolla uusiin jos käyvisivät liian naarmuisiksi vaikken vielä ole kaatunut kertaakaan. Lisäksi olen aika tumpelo noiden käsitöiden kanssa enkä osaa alkaa korjailemaan noita katteita.


niinno särään maksaa katesarja ~500e joten taidan korjailla. ja pikku naarmut korjaa oikeasti niin halvalla että kokonaan uutta katetta ei oo mun mielestä mitään järkeä ostaa.

24.1.2006 14:52

Joo, joo, just.. Kuka menee ostaa skodeen mitään 500e katteita. Vanhat saa useimmissa tapauksissa korjattua lähes uutta vastaaviksi.

Kyllä mun mielest kuka tahansa poropeukalo oppii skodeansa korjaamaan kuhan vaan ees viittii yrittää..

24.1.2006 21:25

Ninja88 kirjoitti:Maalaa koko mopo kerran ku lähet maalaamaan..
Vanhat maalit pois hiomalla karheammasta hienompaan, sitten naarmuihin kittiä ja uutta hiontaa. Seuraavaks pohjamaali pariin otteeseen ja sit varsinainen maali, monta ohutta kerrosta. Lopuks päälle lakka tai vahaa.
Siis tiivisti kiteytettynä...

tuossa kyllä lukee että ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA PÄÄLLE MAALUKSESTA , kai sen nyt kuka vain tajuaa että kun maalaat koko katteen niin tulee varmasti paremip, mutta kun tarkoitus on kuitenkin päälle maalata naarmut eli miten se kannattaisi tehdä?kellään kokemusta millasen jäljen niin saa?

24.1.2006 23:27

juhana11 kirjoitti:
Ninja88 kirjoitti:Maalaa koko mopo kerran ku lähet maalaamaan..
Vanhat maalit pois hiomalla karheammasta hienompaan, sitten naarmuihin kittiä ja uutta hiontaa. Seuraavaks pohjamaali pariin otteeseen ja sit varsinainen maali, monta ohutta kerrosta. Lopuks päälle lakka tai vahaa.
Siis tiivisti kiteytettynä...

tuossa kyllä lukee että ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA PÄÄLLE MAALUKSESTA , kai sen nyt kuka vain tajuaa että kun maalaat koko katteen niin tulee varmasti paremip, mutta kun tarkoitus on kuitenkin päälle maalata naarmut eli miten se kannattaisi tehdä?kellään kokemusta millasen jäljen niin saa?
Ootsä tosissas?? Tosta saa kumman käsityksen.. Vituiks menee, jos meinaat PÄÄLLEMAALATA naarmut jollain Sprayllä yms. Vedä ennemmin päälle värillistä vahaa ja korjauskynää.

8.2.2006 22:45

miten/millä saa muoviosii kiilotettuu/hoidettuu ku mun jalkatilakattees on kauheet naarmut&kulumisjäljet ja ne pitäis saada peitettyy/poistettuu ilman maalausta..

8.2.2006 23:21

metalliverkko(siihenkin löytyy omanlainen verkko) on myös kova sana mitä itse olen tässä ensimmäisten pakkelointien aikana käyttänyt katteen takapuolella tukena. Verkon päälle on myös suotavaa heittää kittiä.

Bilteman pitkäkuituinen lasikuitu kitti ja kovete ovat hyvin käypiä.

Lasikuitu kitin isoimmat kerrokset on normaalisti 80karkealla puuhioma paperilla aloitettu ja sitten vesihioma paperiin siirrytty 120,250 ja sitten hienotäytettä ja 250 veden kanssa taas.

kovettajan osuus kittaamisessa on myös ratkaisevaa kitin tulevaisuuden kestävyyden kannalta.

Kitin levitys lastana toimivat erinomaisesti kumiset(paksut) tai muoviset ohuet ja taipuisat lastat, koskaan ensimmäisellä kittauksella ei täydellistä pintaa saa, joten kärsivällisyyttä ja harjoittelu tekee mestarin.

Kitattavan kohteen pohja on myös hyvä karhentaa(ja putsata liuottimella) esim 80 karkealla paperilla että kitti myös tarttuu katteeseen kunnolla.

Myös hienotäyte kitti on viimeistelyn ja "huokosten" täyttämiseen/silottamiseen mainio aine.

Muovihitsauskin on toimiva mutta hitsauksessa(sulattamisessa) on sulatettava kappaleet halkeama/liitos kohdista aivan sulaksi "mössöksi" ja sitten varmistettava tasainen jäähtyminen.

Kuumailma puhaltimella voi saumaa vielä vähän lämmitellä.

Tässä nyt muutavat mieleen tulevat vinkit pakkeloimisessa ;) toivottavasti jotain valaisivat.

8.2.2006 23:22

apexi90 kirjoitti:miten/millä saa muoviosii kiilotettuu/hoidettuu ku mun jalkatilakattees on kauheet naarmut&kulumisjäljet ja ne pitäis saada peitettyy/poistettuu ilman maalausta..


silikooni spary / muovin kirkaste toimii oikein hyvin jalkatilan katteen kirkastamisessa ja mustan värin palauttamisessa, myös muiden mustien kovamuovi osien kirkastamiseen.

Omasta kymcosta jalkatilan katteet käytin muovin kirkasteella kun niin haalistuneet olivat ja ihan hyvät tuli ilman maaleihin koskemista ;)

Sitä saa autovaraosia/hoitoaineita myyvistä liikkeistä esim bilteman, tarjoustalo yms