Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

15.2.2005 22:07

KeiJ0 kirjoitti:
Morjenz kirjoitti:S1:sen katteita on hyvä korjata siten, että ensin teippaa halkeaman jeesusteipillä ulkopuolelta ja sulattaa samanlaista muovia vaikkapa kolvilla katteen taakse halkeaman kohdalle. Kestää paremmin kun pakkeli/liimaus viritykset ja tulee taatusti hyvä.

Vitun håmå! Oon kertonu ircis ton sulle ja lesoot sillä täällä!

Eli siis, teipillä tiukasti kasaan ja kolvilla sulattaa sen katteen takapuolelta kunnolla kiinni, etupuolelta lopputuloksen kannalta kannattaa ihan heittää kerros kittiä halkeaman päälle. Mutta tuolla tyylillä olen Trekkerin melkeen kaikki katteiden kiinnikkeet korjannut ja hyvin on kestänyt.


Morjenz yritti ottaa itelle kunnian... Nii mistä sitä muovia saa? Ja onkose hirveän tarkkaa et se on samanlaista?.:

15.2.2005 23:13

ei muutakon et jos on lämpövaihteluita ni ne muovit irtoo toisistaan tuskin sen vakavampaa

16.2.2005 0:27

Mä koetin korjata yhtä alakatetta sulattamalla siihen muovia pienen palasen, enkä kattonu kovin tarkaan et on ihan samaa muovia. Siinä oli sellanen
10cm x 5cm kokonen reikä katteen reunassa, mutat sain paikattua sen ihan siedettävän näköseks. Seuraavana päivänä menin kattomaan sitä ni se oli jo irronnu yhestä reunasta se muovinpala, että se siitä korjauksesta. No sitten läämin siihen kittiä päälle ja ihan kestävä siitä tuli lopulta. Eli tarinan opetus oli, että varmista että sulatettava muovi on samaa kuin mitä itse kate.

Usein jalkatilan katteet ovat sellaista ns. näppylämuovia, mikä halkeaa suht helposti, ja mihin tulee reikiä potkimalla (kokemusta valitettavasti on :D), niin sitä samaa muovia löytyy esim. autojen muovipuskureista, eli jostain romuttamoista tai korjaamoista kannattaa kysellä sitä.

16.2.2005 16:29

irtoaminen johtuu siitä että eri muovilla on erilämpölaajenemiskerroin. eli esim talon seiniin tulee halkemia kun puu elää erilailla kuin betoni eli eri muovit irtoo toisistaan ellei niit joku ulkoinenvoima pidä paikallaan

16.2.2005 17:11

AJP kirjoitti:irtoaminen johtuu siitä että eri muovilla on erilämpölaajenemiskerroin. eli esim talon seiniin tulee halkemia kun puu elää erilailla kuin betoni eli eri muovit irtoo toisistaan ellei niit joku ulkoinenvoima pidä paikallaan


Jep, mutta myös erilainen taipuisuus vaikuttaa asiaan. Mulla se oli tosta taipumisesta kiinni, kun se jalkatilan kate taipui tosi helposti ja se muovinpala taas tosi vähän, niin kun sitä katetta roikotti yhdestä reunasta, se taipu sen verran että se muovinpala rapsahti irti.

16.2.2005 21:39

Kolvilla sulattaa halkeemat yhteen lisää samalla sitä muovia, sitte pinta sileeksi ohut kerros pakkelia sitte maalit päälle. Katteen tausta puolelle karkea hionta halkeeman kohalle (esim120 paperilla), sitte polyesterihartsia levittää pensselillä ja laittaa lasikuitumaton ja töpöttelee sen siihe kiinni hartsin kanssa.

16.2.2005 21:41

Tomppade kirjoitti:Lasikuitu kitti se varmaan paras kitti tohon hommaan olisi, eli kate irti, kittaat välin umpeen, hionta+uutta väriä pintaan. itse lasikuitu varmaan olisi vieläkin kestävempää, mutta tavalliselta mopopojalta ne hommat ei luonnistu, saati sitten ole paikkaa missä sitä hommaa tekisi (anteeksi jos yleistän). meinaan äiti mamma ei varmaan tykkää kun keittiön ruokapöydällä laminoidaan hartsia ja koko perheellä on päät kipeänä höyryjä hengitellessä ;)


Jos laittaa katteeseen näkyvälle puolelle lasikuitua niin pitemmän päälle muovin ja lasikuidun reuna tulee maalin alta näkyviin. lasikuitua voi käyttää vahvikkeena katteen taustapuolella kuten aiemmassa postauksessa sanoin. muovihitsaus on paras tapa korjata halkeama eli sulattaa kolvilla ja lisätä muovia kuten aiemmin jo sanoin

24.2.2005 21:32

oman takasivukatteen lasikuidutin tänään sisäpuolelta. ja hyvin kesti vääntelyä ja repimistä. nyt oon ylpee ittestäni...

2.3.2005 18:18

Kuika kauan tommosen motip:n primerin eli pohjamaalin pitää antaa kuivua ennen kuin maalaa päälle? Voisko joku vastata äkkiä , ku tuossa purkissa ei mainittu ja ois kiire päästä maalaamaan...

2.3.2005 19:24

Silversport kirjoitti:Kuika kauan tommosen motip:n primerin eli pohjamaalin pitää antaa kuivua ennen kuin maalaa päälle? Voisko joku vastata äkkiä , ku tuossa purkissa ei mainittu ja ois kiire päästä maalaamaan...
Ainaki mulla siinä purkissa on lukenu, että maalataan heti päälle kun pinta on kosketuskuiva ja silleen oon ite saanu ihan hyvän tuloksen.

8.3.2005 16:04

Mulla on kymcossa molemmilla puolilla katteissa häiritsevät naarmut et millä sais naarmuja peiteltyä ees siedettävän näköseks ku ei haluis mielellää ruvetaa maalailee ku on jo sellane hieno metallihohto punane maali siinä? ja sit ku mulla on jalkojen eestä vasemmalta puolelta kate halki ja nyt on kiinni jeesus teipillä eli millä sen sais siistin näköseks??

8.3.2005 17:11

weezer kirjoitti:Mulla on kymcossa molemmilla puolilla katteissa häiritsevät naarmut et millä sais naarmuja peiteltyä ees siedettävän näköseks ku ei haluis mielellää ruvetaa maalailee ku on jo sellane hieno metallihohto punane maali siinä? ja sit ku mulla on jalkojen eestä vasemmalta puolelta kate halki ja nyt on kiinni jeesus teipillä eli millä sen sais siistin näköseks??


noista naarmuista en tiedä mutta lueppas tämä sivu alusta loppuun ni tiedät miten saat sen "jalkojen eestä katteen" siistin näköseksi.

8.3.2005 17:19

mul oli sama kans kymcos et oli se jalkakate haliki,vedin juottimel takaa ja pakolliset möjät ja pikkuse maalii pääl..tyhmä ei eees huomaa sitä,mut jos kunnol katoo ni sit paistaa kyl..

9.3.2005 16:35

En jaksanu käydä ettii mistää tälläst. Elikkä minkälaisilla hiomapapereilla ootte hionu katteita ennen maalausta. Oon nytte hionu 100 ja 240, minkälaisella sen jälkee kannattaa alkaa hiomaan ?

5.4.2005 13:50

mul ei kyl halkeamii oo esiintyny mut naarmut jotka tuli kaatumisen seurauksena, korjasin ihan muovikitil.