Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

27.10.2009 20:41

Miten tommonen muovikitti (pakkeli) kestää vettä ja pakkasta yms. meinaan mulla on katteet pakkeleissa mutta ei vielä maalaus valmiit ja kortin saan viikon päästä ja halu ajamaan olis kova. Btw pitäiskö heittää jottai tyyliin hiontamaalia tai pohjamaalia katteisiin kun lähtee ajelee tonne suomen talveen vai kestääkö pakkeli ilman maalia? Kun olen kuullut että ei kestä

27.10.2009 22:22

nummi kirjoitti:Miten tommonen muovikitti (pakkeli) kestää vettä ja pakkasta yms. meinaan mulla on katteet pakkeleissa mutta ei vielä maalaus valmiit ja kortin saan viikon päästä ja halu ajamaan olis kova. Btw pitäiskö heittää jottai tyyliin hiontamaalia tai pohjamaalia katteisiin kun lähtee ajelee tonne suomen talveen vai kestääkö pakkeli ilman maalia? Kun olen kuullut että ei kestä


Mihin niitä katteita tarvii jos ajamaan pitäis päästä? ;)

29.10.2009 18:57

Larppari kirjoitti:
nummi kirjoitti:Miten tommonen muovikitti (pakkeli) kestää vettä ja pakkasta yms. meinaan mulla on katteet pakkeleissa mutta ei vielä maalaus valmiit ja kortin saan viikon päästä ja halu ajamaan olis kova. Btw pitäiskö heittää jottai tyyliin hiontamaalia tai pohjamaalia katteisiin kun lähtee ajelee tonne suomen talveen vai kestääkö pakkeli ilman maalia? Kun olen kuullut että ei kestä


Mihin niitä katteita tarvii jos ajamaan pitäis päästä? ;)


no posliinit on tupannu valittaa katteitta ajost :)

30.10.2009 18:10

Mitenkäs kun en oikeen tiedä kuiduttamisesta mitään. Onnistuuko tehdä etukate sellai, että pistää vanhan päälle elmukelmua ja kuiduttaa siihen päälle vai joudunko ostamaan jostain toisen etukatteen? Kun tarkotus olisi tehä etukatteesta underi?

31.10.2009 0:16

byrde kirjoitti:Mitenkäs kun en oikeen tiedä kuiduttamisesta mitään. Onnistuuko tehdä etukate sellai, että pistää vanhan päälle elmukelmua ja kuiduttaa siihen päälle

Onnistuu tollain. Kannattaa vaa peittää se kate kunnolla just. esim elmukelmulla.

31.10.2009 19:03

Prätkä kaatu ja takalipasta lohkes pieni pala pois, sellanen 2cm x 2cm. Se pala pitäis liittää siihen lippaan kiinni ja sitte uus maali päälle.

Millä toi korjaaminen onnistuis?

31.10.2009 19:37

tessumopomies kirjoitti:Prätkä kaatu ja takalipasta lohkes pieni pala pois, sellanen 2cm x 2cm. Se pala pitäis liittää siihen lippaan kiinni ja sitte uus maali päälle.

Millä toi korjaaminen onnistuis?


Sulatat kolvilla yhteen, tai sitte kuidutat.

E: 1000. viesti. :)

24.11.2009 16:54

-Cassu- kirjoitti:Onko kukaan tehny ihan alusta loppuun uutta underia skootteriin?
Mistä ootte tehny muotin, kun vähä paha ruveta uretaania ruiskuttamaan sinne katteitten väliin/sisään. :|


Jostain muovista taivuttelet oikeen laisen ja sit kuidutat ja hiot viel reunat jne.

Katteiden kuidutus

1.12.2009 11:14

Osaisiko joku kertoa hyvän linkin tai ohjeen katteiden kuidutuksesta? Perää olisi tarkoitus alkaa kuiduttamaan.

1.12.2009 11:52

_joni` kirjoitti:Osaisiko joku kertoa hyvän linkin tai ohjeen katteiden kuidutuksesta? Perää olisi tarkoitus alkaa kuiduttamaan.


Tietopankista löytyy, jos vaan vähän viitsisit kattoa. http://www.motot.net/wiki/Lasikuitukatteiden_teko

1.12.2009 23:54

_joni` kirjoitti:Osaisiko joku kertoa hyvän linkin tai ohjeen katteiden kuidutuksesta? Perää olisi tarkoitus alkaa kuiduttamaan.

Kannattaa varmaan hommata jotain ohuempaa kuitua kuin mitä esim motonetin paketit. Itse kuidutin sillä ja taitaa reunat joutua vetämään uudestaan ohuemmalla kun ei oikein taitu. Muuten kaikki kuopat ja muut sain hyvin, mutta reunat sitten oikenee itsestään. Nehän on katteissa "käännetty sisäänpäin".

Tietääkö joku mitä paksuutta nuo motonetin pakkaukset ovat kun ei paketissa lue?

2.12.2009 16:07

Minigrip kirjoitti:
_joni` kirjoitti:Osaisiko joku kertoa hyvän linkin tai ohjeen katteiden kuidutuksesta? Perää olisi tarkoitus alkaa kuiduttamaan.

Kannattaa varmaan hommata jotain ohuempaa kuitua kuin mitä esim motonetin paketit. Itse kuidutin sillä ja taitaa reunat joutua vetämään uudestaan ohuemmalla kun ei oikein taitu. Muuten kaikki kuopat ja muut sain hyvin, mutta reunat sitten oikenee itsestään. Nehän on katteissa "käännetty sisäänpäin".

Tietääkö joku mitä paksuutta nuo motonetin pakkaukset ovat kun ei paketissa lue?


Joo sitä mattoa ei motonetistä kannata ostaa huonon valikoiman takia :). Ideaalia olisi että tekisi sen niin että aloittaisi "ohuella" lasikuidulla jotta saa muodot jonka jälkeen voi laittaa pari kerrosta paksumpaa jonka jälkeen yksi ohut kerros pinnaksi. Lasikuidun "paksuus" on sama asia kuin miten paljon materiaalia on käytetty per m², eli toisin sanoin miten monta grammaa kuitua on yhdessä neliömetrissä. Perus ohut lasikuitumatto on siinä 150 g/m² molemmin puolin mutta olen joskus nähnyt niinkin ohutta kuin 50g/m². Logiikkahan on että jos on enemmän materiaalia niin on kestävämpi (se ei nyt ihan niin ole mutta ei tarvita tehdä tästä vielä monimutkikkaampaa :) ) Lasikuituja on yleensä kaksi eri kappaletta jotka ovat perus lasikuitumatto ja lasikuitukudos. Lasikuitumatossa on kuidut ihan miten sattuu ja kudoksessa on pitkiä kuituja jotka ovat kudottu kankaaksi. Suosittelen henkilökohtaisesti jälkimmäistä koska se on paljon helpompi ja siistimpi.

Lasikuitu ei sinäänsä ole vahva materiaali vaan kovuus tulee polyesteritäytteestä. Se on niin sanottu 2k eli siihen kuuluu kaksi ainesosaa. Polyesteritäytteen lisäksi pitää olla kovetin joka käynnistää kemiallisen reaktion jonka johdosta polyesteritäyte kuivuu. polyesteritäytteeseen sekoitetaan 1% kovetetta eli toisin sanoin 1dl polyesteritäytteeseen 1ml kovetetta j.n.e. Mutta koska suomen olosuhteet on aika kylmät niin minä laitan aina 2x pakkauksessa mainitun määrän eli 2ml joka nopeuttaa kuivumista.

Kun levittää kuitumattoa niin kannattaa yrittää saada niin tasaista tulosta kuin mahdollista jolloin kittaamisvaihe. Kitti on tavallaan täyte jota käytetään saamaan tasaista pintaa. Kittejä on mahdottoman monta erillaista tyyppiä mutta suosittelen aika hienoa. Lasikuitukitin kanssa ei mun mielestä kannata rupee leikkii. levitä kitti tasaisesti takoitukseen tehdyn lastun kanssa jonka jälkeen hiominen suht karkealla paperillä ( lisää tosta edellisestä likiststä ). Yirtä vaan saada kuituvaiheessa jo tasaista pintaa niin pohjatyö vähenee todella paljon

Kaikkia tarvikkeita saa biltemasta (suosittelen) ja tietysti jos on lähellä joku iso veneliike. Fiksuksessakin jotain olen nähnyt.

Minigrip kirjoitti:Tietääkö joku mitä paksuutta nuo motonetin pakkaukset ovat kun ei paketissa lue?

taitaapa olla 300g/m²

KYSYMYS:
luin netissä että jos pehmeään kittiin sekoitetaan 1/3 polyesteritäytettä ja käyttää kovetteena polyesteritäytteen kovetetta koko soppaan saisi superkitti jota voisi levitellä pensselillä. Tällöinhan saisi paljon ohuempaa ja tasaisempaa kittikerrosta esim just perän tekoon varmaan kittaamiskerrat puoliksi. Onko kukaan kokeillut kyseistä soppaa :D

Niin ja _joni jos joku asia mietyttää niin YV:tä tulemaan vaan :)

6.1.2010 12:47

robbhan kirjoitti:
KYSYMYS:
luin netissä että jos pehmeään kittiin sekoitetaan 1/3 polyesteritäytettä ja käyttää kovetteena polyesteritäytteen kovetetta koko soppaan saisi superkitti jota voisi levitellä pensselillä. Tällöinhan saisi paljon ohuempaa ja tasaisempaa kittikerrosta esim just perän tekoon varmaan kittaamiskerrat puoliksi. Onko kukaan kokeillut kyseistä soppaa :D


miks ihmeessä näin? lastalla ja hienolla kitilla saa aivan nii ohuen jäljen ku tarvii, ja siitä saa myös tasasen jos oikeen tasotaa. pensselillä taas usein tulee kohoumia esim, kankiaan maaliin, eli sanoin tulis myös kittiin(?). en ainakaan uskois että se helpottais kittaamista yhtään mutten oo kyllä kseistä asiaa kokeillu..

9.1.2010 17:04

Kääntä kirjoitti:
robbhan kirjoitti:
KYSYMYS:
luin netissä että jos pehmeään kittiin sekoitetaan 1/3 polyesteritäytettä ja käyttää kovetteena polyesteritäytteen kovetetta koko soppaan saisi superkitti jota voisi levitellä pensselillä. Tällöinhan saisi paljon ohuempaa ja tasaisempaa kittikerrosta esim just perän tekoon varmaan kittaamiskerrat puoliksi. Onko kukaan kokeillut kyseistä soppaa :D


miks ihmeessä näin? lastalla ja hienolla kitilla saa aivan nii ohuen jäljen ku tarvii, ja siitä saa myös tasasen jos oikeen tasotaa. pensselillä taas usein tulee kohoumia esim, kankiaan maaliin, eli sanoin tulis myös kittiin(?). en ainakaan uskois että se helpottais kittaamista yhtään mutten oo kyllä kseistä asiaa kokeillu..


Voi olla että mun tekniikat on jotenkin vähän huonommat kun mulla ainakin tuntuu että mä kittaan samoja kohti koko ajan ilman mitään edistystä.Tulee aina jotain kuoppia y.m. Luulisi että enemmän nestemäisellä kitillä menisi helpommin. Ja jos on vähän enemmän muotoa pinnassa niin on joskus vähän vaikeata levittää tasaisesti lastalla. Pitää kyllä jossain vaiheessa kokeilla ja jakaa tänne kokemuksia :) .

11.1.2010 0:36

Ite oon isoimmat kuopat tasotellu kitillä mutta pienemmät kuopat menee sprayllä piiloon. En nyt muista mitä maalia se oli mutta pysyy perhanan hyvin kiinni ei kupli eikä halkeile vaika vetää 2cm päästä monen millin kerrokset ja tasottuukin vielä itekseen.