Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Katteiden korjaus

8.2.2005 21:23

tämmöstä topiqqia ei löytyny nii aattelin tehä ite. keskustelkaa fiksusti ja kyselkää asiallisesti nii ei mee ees välttämättä lukkoon heti!
Itellä on just hankaluksia nuissa katteissa ku tuntuu tulevan nuita halkeamia niin helposti talvella että niitä löytyy jo useampi omasta uudesta kymcosta..=(.. eli pitäs saaha joku keino tuohon

kiitoksia vastauksista!

8.2.2005 22:25

Ite korjaan pienimmät esim. katteiden kiinnitys ruuvien paikat: pakkelia päälle, hionta ja "meikkaus kynällä" tai tussilla väriä pintaa. Ja meikkaus kynän saa ku ostaa värivahaa, niin samalla tulee semmone huulipuna näköne tötterö mukaa joka on oikee tarkotettu siihe hommaa...

9.2.2005 12:21

Suzuki tuning kirjoitti:Ite korjaan pienimmät esim. katteiden kiinnitys ruuvien paikat: pakkelia päälle, hionta ja "meikkaus kynällä" tai tussilla väriä pintaa. Ja meikkaus kynän saa ku ostaa värivahaa, niin samalla tulee semmone huulipuna näköne tötterö mukaa joka on oikee tarkotettu siihe hommaa...
Niin, mutta se kuluu aikanaan pois, mutta kyllä se ainakin yhen kauden kestää, kun lupaavat kestoksi 25 pesukertaa ;)

9.2.2005 21:23

Siirretäänpä tekniikkapuolelle.

11.2.2005 15:24

Lasikuitu kitti se varmaan paras kitti tohon hommaan olisi, eli kate irti, kittaat välin umpeen, hionta+uutta väriä pintaan. itse lasikuitu varmaan olisi vieläkin kestävempää, mutta tavalliselta mopopojalta ne hommat ei luonnistu, saati sitten ole paikkaa missä sitä hommaa tekisi (anteeksi jos yleistän). meinaan äiti mamma ei varmaan tykkää kun keittiön ruokapöydällä laminoidaan hartsia ja koko perheellä on päät kipeänä höyryjä hengitellessä ;)

13.2.2005 1:36

Jooh, mulla on kans katteet aivan paskana(=haljenneet+naarmuilla) tästä pösöstä, tänään just fiksailin niitä, ostettii lasikuitua ja semmosta TerhiFix -muovipaikkausainetta.
Ekana tota paikkausainetta, sit lasikuitua ja vielä paikkausainetta päälle. Sit vielä katteiden päälle tota paikkausainetta+hionta olis seuraavaks tehtävä. Sitten vielä maalaus.
Saa nyt nähä mitä tästä sit tulee :-P

korjaaminen

13.2.2005 16:34

kaikista parhaiten katteet korjautuu kittaamalla ja lasikuiduttamatta. jos katteissa halkeamia, niin kauppaan vaan ostamaan tarvittavat aineet. lasikuitua, kittiä, täytettä + kovetinta, ja pensseli +tarvittavat maalit.

Hinta ei ole todellakaan paha. Käytiin juuri eilen ostamassa Biltemasta välineitä; 0.9x1.0 m lasikuitumattoa (joka riittää katteiden korjaamiseen moneksi kerraksi :D ) , kovetinta 100 ml, ja polyesteritäytettä puoli litraa, niin hinnaksi tuli vain 15 euroa. eli ei todellakaan paha.

ja sitten vielä tietenkin pitää ostaa kitti, joka ei sekään kallista ole.

eli ensin vain kate puhtaaksi, hionta, halkeama mahdollisimman tiiviiksi (siis esim jäykällä teipillä) sitten lasikuitua ja täytettä katteen sisäpuolelle. täyte on paras sivellä pensselillä. kun lasikuitu on kuivunut, niin sitten katteen päällypuolelle halkeamaan kittiä, ja kuivamaan... sitten vaan hiotaan kitti tasaiseksi, ja sitten maalaamaan! <- korjasimme auton hajonneen etuspoilerin juuri tällä tavalla, ja todella hyvää jälkeä tuli :)
Viimeksi muokannut nigzu88 päivämäärä 13.2.2005 23:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: korjaaminen

13.2.2005 23:08

nigzu88 kirjoitti:kitin pitää antaa kuivua kauan, mielellään parikin päivää


Saako kysyä että mitä kittiä oikeen käytät kun pitää antaa kuivua noin kauan?

Re: korjaaminen

13.2.2005 23:16

lugeri kirjoitti:
nigzu88 kirjoitti:kitin pitää antaa kuivua kauan, mielellään parikin päivää


Saako kysyä että mitä kittiä oikeen käytät kun pitää antaa kuivua noin kauan?


Ihan samaa ihmettelin itekki, ku se kitti kuivuu varmaan puolessa tunnissa hiomakelpoiseksi.

13.2.2005 23:41

edit; kuivumisaika :)

Re: korjaaminen

14.2.2005 1:32

emutin! kirjoitti:
lugeri kirjoitti:
nigzu88 kirjoitti:kitin pitää antaa kuivua kauan, mielellään parikin päivää


Saako kysyä että mitä kittiä oikeen käytät kun pitää antaa kuivua noin kauan?


Ihan samaa ihmettelin itekki, ku se kitti kuivuu varmaan puolessa tunnissa hiomakelpoiseksi.





joo nopeaa se kuivuu

14.2.2005 10:38

Siitähän se kuivuminen lähinnä riippuu paljonko kovettajaa laittaa joukkoon.

14.2.2005 20:54

S1:sen katteita on hyvä korjata siten, että ensin teippaa halkeaman jeesusteipillä ulkopuolelta ja sulattaa samanlaista muovia vaikkapa kolvilla katteen taakse halkeaman kohdalle. Kestää paremmin kun pakkeli/liimaus viritykset ja tulee taatusti hyvä.

15.2.2005 11:14

Morjenz kirjoitti:S1:sen katteita on hyvä korjata siten, että ensin teippaa halkeaman jeesusteipillä ulkopuolelta ja sulattaa samanlaista muovia vaikkapa kolvilla katteen taakse halkeaman kohdalle. Kestää paremmin kun pakkeli/liimaus viritykset ja tulee taatusti hyvä.


Tota vois melkee koittaa, ku noi alakatteet ottanu jo senverran damagee että tippuu varmaan kohta tielle.

15.2.2005 12:37

Morjenz kirjoitti:S1:sen katteita on hyvä korjata siten, että ensin teippaa halkeaman jeesusteipillä ulkopuolelta ja sulattaa samanlaista muovia vaikkapa kolvilla katteen taakse halkeaman kohdalle. Kestää paremmin kun pakkeli/liimaus viritykset ja tulee taatusti hyvä.

Vitun håmå! Oon kertonu ircis ton sulle ja lesoot sillä täällä!

Eli siis, teipillä tiukasti kasaan ja kolvilla sulattaa sen katteen takapuolelta kunnolla kiinni, etupuolelta lopputuloksen kannalta kannattaa ihan heittää kerros kittiä halkeaman päälle. Mutta tuolla tyylillä olen Trekkerin melkeen kaikki katteiden kiinnikkeet korjannut ja hyvin on kestänyt.