Nakuttaako se täyskaasulla ?
Onko varma ettei ole kierrosrajotettu cdi ? Mulle on nimittäin itselle tullut vastaan cdi jossa oli se variaattorin rajoitin eli se pinkki johto ja tämän lisäksi myös kierrosrajoitettu cdi. Se kannattaa varmistaa.
Jos suutinkoon muutos ei vaikuta mitään niin se tuskin silloin on syynä. Liian laihalla oleva moottori vetää paremmin kun tukkii osan ilmanputsarista. Se voi tarkoittaa kahta asiaa; Joko pääsuutin on liian pieni tai sitten alipaine ei jaksa nostaa luistia samaan tahtiin kaasuläpän kanssa, Vakiokaasarit tuntuu olevan kranttuja ilmanputsarimuutoksiin, Itse nykyään vaihdan alkuperäisen putsarikopan johonkin muuhun vasta sitten kun ihan pakko on, eli että se selkeesti aiheuttaa kombossa virtausvastusta. Oon nimittäin tolla virtauspenkisysteemilläni mittaillut vakioputsaria ja verrannut sitä kannen virtausarvoihin ja tullut siihen tulokseen, että vakioputsaria ei ole tarpeen vaihtaa pikkuvenaisilla kansilla millään pytyllä.
Jokainen saa olla sitä mieltä tahtoo, mutta mä ole tätä mieltä.
Pistetääs tähän samalla vähän yleisellä tasolla..
Putkikin vaikuttaa joissain tapauksissa yllättävän paljon.Myytävänä on viriputkiakin jotka hengittää vakioitakin huonommin. Jorellakin oli joku mistä se teki videoo. Se putken tyhjentäminen on musta 72cc kanssa ihan tarpeetonta, tehoja sillä ei saa ja tyhjentämisessä kannattaa huomioida, ettei sen putken virtausvastukset välttämättä siitä hirveästi muutu, nimittäin EGR venttiileillä varustetuissa on semmonen rakenteellinen vika, että egr;n liitosputki ylettyy noin puoleen väliin saakka varsinaista pakoputkea. Eli siinä alkukäyrän mehopillissä on kohta josta se on noin puolet pienempi. Tein tuosta silloin kerran sen pdf-jutunkin.
Sen ei tosin kyllä pitäisi muodostua ongelmaksi 72cc kanssa, mutta esim 90cc se voi olla jo niin ahdas että pakoventtiilin lämpötila nousee liian korkeaksi. Liian kuumana käyvä pakovena voi hehkusytyttää, mikä siis esiintyy kuuman koneen nakuttamisena ja liian kuuma venttiili voi katketa ennenaikojaan, Tuota muutes veikkaan varteenotettavimmaksi syyksi niihin joren 90cc koneiden täystuhoihin. Pakoventtiilihän niissä sillä juurikin aina petti. Jos kannessa on sac-järjestelmä (tunnetaan myös SLS) niin se kannattaa aina poistaa. Niistä ei tule kuin ongelmia myöhemmin.
Muita mieleentulevia löytyy variaattorin puolelta, eli etuvariaattorille kannattaa tehdä se tussitesti varmistuakseen että hihna nousee ihan ylös asti. Takavariaattoriin jäykempien kytkin- ja vastinjousten vaihto on musta hölmön hommaa. Vakiot parhaat ajoi sitten millä setupilla tahansa. Itse tykkään 6,5g rullista. Ainoa mitä musta takavariaattoriin kannattaa tehdä, on vaihtaa voimansiirtolevy parempaan. Sellaseen jossa välitys muuttuu koko matkalla vääntömomentin mukaan. Vakiossa lähes puolet muuttuu vääntövoiman kautta, loput pelkän kierrosluvun. Vakionkin voimansiirtolebyn voi muuttaa sellaiseksi, mutta ratkaisuna se ei toimi yhtä hyvin, mitä tehdastekoinen. Kokeiltu on. Mä joskus linkkasin tänne videon siitä venäläisestä hepusta mikä videossa tuon teki.
EDIT:Tuossa se mun pakoputkijuttu -
http://www.mediafire.com/file/gcd61nizq ... tkelle.pdfJa tossa se voimansiirtolevyvideokin
https://youtu.be/VckNFtrio38