2.8.2012 16:50
2.8.2012 18:44
jkoljo kirjoitti:Gasket: Eli kuten sanoit, pienempi vauhtipyörä (sekä säteeltään että massaltaan) on yksi suuri etu. Se pyörii vaivattomammin, koska siinä on pienemmät magneetit. Ja mitä pienempi inertia kampiakselilla on, sitä paremmin korkealauluinen kone toimii, ja tietenkin myös ottaa kierroksia paremmin. Isompi inertia toimii sitten paremmin "vääntökoneissa". Fysikaalista selitystä en lähde miettimään juuri heränneenä
jkoljo kirjoitti:Sitten päästään säädettävyyteen. Eli kun kisasähköissä ei ole paikkaa kiilalle, eli sytytysennakko on täysin vapaasti säädettävissä ensin vauhtipyörän paikalla, ja sitten staattorin asennolla. Kireämmissä koneissa (vakiosähköjä käytettäessä) ennakko on aivan liian myöhäisellä, joten palorintama ei kerkeä täysin levitä palotilassa, ja suurin paine saavutetaan liian myöhään yläkuolokohdan jälkeen. Ja sanomattakin selvää että silloin paine on pienempi kuin olisi mahdollista.
jkoljo kirjoitti:Ja vaikka vakiossa voidaan säätää perusennakkoa pienillä modifikaatioilla, se heittää metsään koko muun kierrosalueen kuin piikin. Eli jos oletetaan että kisakoneessa säädät ennakon sopivaksi (aikaisemmalle) vaikka 13 500 rpm -kierroksilla, kone todennäköisesti nakuttaa itsensä pidemmän päälle hajalle matalemmilla kierroksilla. Se tuskin käy hyvin tyhjäkäyntiä, ja käynnistyvyys on täyttä tuskaa. Tämä siis olettaen että käyrä käyttäytyy samalla lailla kuin ainakin Peugeotin vakio CDI:ssä, eli muttuu tasaisesti myöhäisemmälle koko ajan.
jkoljo kirjoitti:Sitten päästään kisasähköjen puolaan ja CDI-boksiin. Itse puolahan ei ole kovin ihmeellinen, tuottaa vain korkeamman jännitteen ja on suunniteltu toimimaan yhteen itse kisasähköjen CDI:n kanssa. Sisäiset eristeet ovat todennäköisesti paremmat korkeampia kierroksia sekä jännitettä ajatellen.
Kisasähköjen CDI-boksi eroaa normaalista viri-CDI:stä käyrän osalta. Siinä on paljon hienostuneempi syttykäyrä, joka ei todellakaan koostu muutamasta portaasta, vaan on portaaton koko alueellaan (interpoloitu). Myös digitaalisissa sähköissä joissa käyrälle voidaan määrätä ennakot tiettyjen kierroslukujen välein, käytetään interpolointia ennakon määrittämiseen. Kehtaisin väittää että kisasähköjen CDI:t toimivat vielä korkeammilla kierroksilla kuin perus viri-CDI:t.
Joissain kisasähköjen CDI-bokseissa on myös mahdollista vaihtaa sytytyskäyrää ajossa, normaali käyrä aiheuttaa vähemmän stressiä koneelle ja kireämpi käyrä voidaan ottaa käyttöön vaikka liikennevaloissa kun tekee mieli lähteä viivalle.
2.8.2012 21:29
Gasket kirjoitti:Eli käyrän kulmakerroin eroaa viritetyssä ja vakiossa ilmeisesti suht reilusti. Täytyy raapaista käyrä oman kierrätysosa-kiinanihmeen cdi:stä kunhan saan sen kasaan. Mitä yhden youtubevideon löysin, niin siinä vakio cdi myöhäisti 6 astetta, kun sulla myöhäistys on noin 20 jos pysytään jotenkin kohtuuden rajoissa kierroksissa. Paljon pösössä tuo myöhäistys on? Saisi kuvan, että enemmän mitä tuon 20 astetta? Tyhjäkäynnin rajallisuudenhan voi kiertää nostamalla sen riittävän korkealle, jos kyseessä ei ole ihan kaupunkikulkine.. Oletko muuten perillä onko vakio cdi:t analogeja vaiko digejä? Analogin ennakoita olisi kohtuu helppo peukaloida kondensaattoreista, mutta käyrän tyyppi ja nykyajan valmistekniikka kyllä viittaisi kovasti digitaalisiin.
Gasket kirjoitti:Yllättävän kovat ennakot sulla muuten korkeilla kierroksilla, tainno ei oikein ole vertailupohjaa mutta ennakkokäsityksiin verraten. Oletko kokeillut ylhäällä myöhästää enemmän? Oletko miten hakenut tuon käyrän? EGT:llä, korvakuulolta, valmiskärä vai jotenkin muuten? Tyhjäkäynti 0 -asteella, "jännää" sanoisi piirroshahmo.
Gasket kirjoitti:Latausajoissa voisi kanssa kuvitella olevan jotain eroa, jos on tarpeen. Näillä kierroksilla voi jo ollakkin. Simppeli on kyllä tuo käyrä, että ei tuo montaa pistettä tarvitse jos interpoloidaan. Siihen nähden hinnat on kyllä huimia jos vertaa vaikka ihan oikeisiin moottorinohjauksiin joissa kuitenkin 3D-kartat polttoaineelle ja sytkälle. Tekeekö mikään valmistaja pelkkiä aftermarket cdi-bokseja joita saisi eri kartoilla? Tai joista edes olisi kartta?
Gasket kirjoitti:Heikoissa pito-oloissa on monasti tarpeen rauhoitella konetta (vaikka RääRää), tai sitten muutenvaan tasailla moottorin äkkiväärää tehontuottoa (vaikka jäärata). Mopossa tietty ymmärrettävää säästellä konetta noin jollei ranteella malta
Gasket kirjoitti:Mielenkiintoisia asioita nämä ja monasti sytkäpuoli aika lailla laiminlyödään viritetäessä.
5.8.2012 22:26
5.8.2012 22:48
6.8.2012 9:05
6.8.2012 12:59
Kuin myös.jkoljo kirjoitti:Nimimerkillä kokemusta on
8.8.2012 21:51
jkoljo kirjoitti:Juu, kisasähköjen syttykäyrä on huomattavasti dynaamisempi. En muista nyt ulkoa kuinka paljon Pösössä se myöhäisti kierrosalueella minkä mittasin (tyhjäkäynti -> n. 9k rpm), mutta yllättävän suuri se oli. Juurikin jotain 20 asteen luokkaa. Ongelmaksi se syntyy vasta kun säädetään ennakkoa kierrosluvun yläpäätä ajatellen, ja unohdetaan koko ajan aikaistuva alapää. Vakio CDI boksit ovat poikkeuksetta analogisia malleja, ja kondensaattoreita sörkkimällähän sitä pystyisi modaamaan. Ellei oteta huomioon sitä että nuo ovat usein epoksiin valettuja.
jkoljo kirjoitti:Siis tuohan on vain järjestelmän valmistajan antama käyrä, ei suoraan omasta setistä kuten jo tuossa aikaisemmin Parta779:lle selittäessäni aihetta sivuutin. Eli koko Y-akseli liikkuu staattoria käännettäessä tai vauhtipyörän asentoa muutettaessa.
jkoljo kirjoitti:Olet oikeassa, onhan tuo aika yksinkertainen. Suurin ero vakioon on tuo alussa oleva tasainen pätkä, jonka jälkeen oikeastaan pärjättäisiin melkein kahdella pisteellä. Esimerkiksi Stage6:n valmistamassa viri-CDI:ssä on käsittääkseni erilainen kartta kuin vakiossa, mutta ei sekään kovin kummoinen ole. Syynä se, että ko. boksi on ajateltu toimimaan vakiosytkän kanssa, kampuran kiila asennettuna ja induktiokäämi vakiopaikallaan.
jkoljo kirjoitti:Lisäksi koneen lämmöt pysyvät paremmin kurissa kun saadaan nappulasta myöhäistettyä ennakkoa. Kuten varmaan tiedätkin, ennakko vaikuttaa paljon pakolämpöihin, ja kannen lämpötilaan.
9.8.2012 16:42
9.8.2012 21:24
10.8.2012 9:24
12.8.2012 21:22
jkoljo kirjoitti:Määrittele sopiva ennakko.. Tehon kannalta paras ennakko on todella aikainen, josta seuraa korkeammat pakolämmöt. Sitten hieman laiskempi ennakko tuottaa matalemmat pakolämmöt, ja rasittaa konetta vähemmän mm. matalemman maksimipaineen vuoksi. Tuo pakotempin muutos on ihan mittarilla testattu alkukäyrästä.
12.8.2012 22:04
13.8.2012 1:55
13.8.2012 21:39