Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
7.11.2012 2:07
No peräväleillähän sitä vois tiputtaa jonkunverran, mutta paljonko. Eikös näillä perus sporttivireillä BWs perä lopu jossain 85-90 paikkeilla(?) ja roxilla sama setti vissiin jossain 100 paikkeilla? Jos kulkis vaan joku 75 niin sittehhän se vois olla, muuten onko siitä sitte iloa.
Ja nyt ei kyllä muista tarkkaan, miten ne perävälit vaikutti. Joskus kuitenkin kun mietin Stalkkeriin pitempiä ja kyselin niistä, niin muistaakseni se oli että 0-15km/h matkalla vaikuttaa, siitä ylöspäin ei oikeestaan. Voihan sen kuvitellakki, skootteri vetää kokoajan sitte tehoalueella, niin miten se kiihtyvyys siitä laskis tai nousis, jos kumminkin huipputeho on aina samoilla kiekoilla?
Sehän vaan kiihtyy, sitte lopussa vaikuttaa paljonko kone kiertää. Alussa taas kuinka nopeesti se ottaa piikin. Vaiko?
7.11.2012 10:15
80-85kmh loppuu nuo vakioperävälit ja nehän on siis samat kaikissa pystyminarelleissa(eli slider, booster, amico jne.). Roxin väleillä muistelisin LaneKitin päässeen ylikin 100kmh
7.11.2012 12:23
Ja sehän riippuu ihan käytetyistä kierroksista. Kun oma Pösö kiersi ~10 500 huipputeholla, sen välitykset loppuivat kesken jossain 100-105 km/h paikkeilla. Siitä ei ole hankala päätellä, että jos kone kiertää vaikkapa 9 000 rpm, huiput jäävät tehon puitteissa johonkin 90 km/h tietämille. Samoin nyt kun Pösö kiertää huipputeholla ~13 700, vakiovälityksillä pääsisi jopa yli 135 km/h, edelleen tehon puitteissa.
Eli se nopeus missä välitykset loppuvat kesken, riippuu moottorin huipputehon kierroksista (variaattorivehkeessä), sekä käytetyistä perävälityksistä. Perävälitykset vaikuttavat myös kiihdytyksen alussa. Takapyörälle kohdistuva kiihdyttävä momentti on sama kiihdytyksen aikana riippumatta perävälityksistä, sillä variaattori kompensoi muutoksen. Toisaalta kun kiihdytyksen alussa variaattori on alkutilassaan, joutuu kytkin luistamaan pitempään käytettäessä pidempiä perävälityksiä = usein vähemmän alkukiihtyvyyttä, ellei käytetä huippukytkintä ja huippusäätöjä. Pidemmät perävälitykset myös johtavat pienempään kiihdyttävään momenttiin ennen variaattorin varsinaisen toiminnan alkamista (yleensä kytkimen nappaamista).
On siis mahdollista vaihtaa lyhyemmät perävälitykset alkukiihtyvyyden toivossa.
Lyhyistä perävälityksistä saattaa olla haittaa kiihdytyksessä siinä tapauksessa, että variaattori kelaa oman välityssuhteensa läpi liian nopeasti. Tällöin moottorissa on liian paljon tehoa suhteessa perävälityksiin. Silloin variaattorin säätäminen on liki mahdotonta, kun kone kiertää epäloogisesti läpi nopeusskaalan, eritoten huutaa kiihdytyksen alussa. Tämä on yksi iso syy, miksi esimerkiksi sprinttiskoottereihin vaihdetaan pidempiä välityksiä.
Tulipahan sekava teksti, toivottavasti saatte jotain selvää. Jos joku jaksaa muokkailla tietopankkiin, hieno juttu. Jatkot variaattoritopicissa mikäli on kysyttävää.
11.11.2012 23:29
thounimakarooni kirjoitti:Kyllä se sitä nopeutta samalla tuo.
Toma163 kirjoitti: stage 6 hard kytkin jouset ja motorforce kisa kytkin
Mitkäs kytkinjouset mahtaa löytyä, ne Torque Controllin kokonaan punaiset vai? Kysynpä nyt vaan: mitä järkeä yhdistellä satunnasia kytkinjousia johonkin täysin erimerkkiseen kytkimeen? Kun valmistajat ovat suunnitelleet jousensa toimimaan vain tietyissä (omissansa) kytkimissä.
sori että vastaan näin myöhään mutta en ole päässyt motot.netin sivuille jostain syystä, mutta ei ole torque control kytkin jouset. Ja siksi nuo jouset koska sain kaverilta ne kun ei tarvinnut.
12.11.2012 16:51
Tällä hetkellä pösössä kiinni Gianelli extra cr putki, dellorton 17,5 kaasari, malossin kytkin ja varissa 4,5/5 g rullat. Minkä verran vauhti tippuisi jos laittaisin 3,5 rullat variaattoriin?
Ei tarvitse kysyä samaa asiaa monessa eri topikissa.
Vauhtiviivatarra
12.11.2012 17:02
Ihmetyttää suuresti miten joka paikassa on tuo uskomus vallalla että skootterin nopeutta tai kiihtyvyyttä voi säädellä rullien avulla. Rullat eivät vaikuta huippunopeuteen tipan vertaa, ellet laita niin kevyitä rullia mitkä vaatisivat sellaiset kierrokset mihin se ei jaksa kunnolla edes kiertää, jolloin kulkee sen 20kmh, tai ellet laita niin painavia rullia että jurnuttaa tehoalueen alapuolella jolloin kulkee silloinkin sen 20kmh. Vain yhdenpainoiset rullat ovat parhaat tietyille vireille, niillä rullilla se kiihtyy ja kulkee parhaiten. Jos laitat sopivista rullista painavemmat tai kevyemmät, kiihtyvyys vain huononee, usko tai älä. Eli etsit kokeilemalla sellaiset rullat millä kiihtyy parhaiten ja annat olla. Jos haluat nopeutta rajoittaa, siihen on paras keino prikka.
25.12.2012 0:28
Kyseessä suzuki katana -99 puhallin.
Mitkä rullat, kytkin jouset ja vp-jousi olisi hyvä näille + paljon huppuja?
- 65cc Malossi STD + korkepaine kansi, lasikuituläpät
- 19mm Dellorto
- Multivari
- Leo vince tehari, mallia en muista
++ Saa ehotella jos tuohon lisäksi olis hyvä laittaa?
E. kiits, pitääpi testailla
Viimeksi muokannut MKK päivämäärä 25.12.2012 2:07, muokattu yhteensä 1 kerran
25.12.2012 1:23
Suosittelen parempaa putkea, noi Leovinet käyvät ehkä just ja just vakiopytylle, sosittelenkin vaihtamaan sen suosiolla. Esim.
Stage6 Pro Replicatai
Yasuni RTolla putkella +15 kytkinjouset ja vp-jousi, rullat Malossin Multivariin ovat 16x13 -kokoset, alotat vaikka gramman vakioita kevyemmillä. Paremmalla putkella sitten joku 30-50% jouset.
Tossa muuten sopivat kytkinjouset, joissa on 15, 30 ja 50 prosenttiset (vakiokytkimelle):
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/ ... lutch.html Tossa 15% vp:
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/ ... lossi.htmlJa tässä 50% vp:
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/ ... lossi.htmlJousia löytyy myös Moposportilta ja SpareWheeliltä.
26.12.2012 14:59
Minkä takia Leovincejä aina haukutaan? Mielestäni haukkumiselle ei löydy syytä, varsinkaan jos tutkitaan seuraavaa käyrää:
En tiedä, olenko ymmärtänyt jotain väärin, mutta ainakin minun ymmärrykselläni Leovincestä irtoaa ihan marginaalisesti jopa enemmän tehoa kuin Pro Replicasta. Toki tuosta näkee, että Pro Replica on hieman parempi putki (tehot ei näytä tippuvan läheskään niin nopeasti kuin ZX:llä korkeilla kierroksilla), mutta ei LV ZX:kään mikään täysin paska ole.
Ettei vain olisi säätäjässä vikaa jälleen kerran? Oma ZX:ni on ainakin palvellut erittäin mallikkaasti. Jos joku ostaa ZX:n, ei se minusta ole automaattisesti täysin harkitsematon ja typerä ostos.
Korjatkaa toki, mikäli olen väärässä!
26.12.2012 15:12
Eiköhän se LeoVince ole kuitenkin helpompi säätää kun Pro Replica, jossa tehot on pienellä alueella ja korkeella.
Tossa mittauksessa vissiin on kyse vakiopytystä yms.? Kyllähän LeoVincen pitäs olla ihan kohtuullinen putki vakipytylle, mutta ei isommalle, niinkun oli nyt kyseessä, että putki tulis 65cc pytyn kanssa.
Ja jos LeoVince olis oikeesti niin "hyvä" kun tossakin mittauksessa ilmenee, niin minkä takia kumminkin suurin osa ihmisistä sanois, että LeoVince ei ole mitenkään kovin hyvä? Ja että Pro Replica on paras putki vakiopytylle?
Muitakin tälläsiä mitatuksia on ollu, mutta ainakin musta tuntuu ettei ne käytännössä ole yhtään samanlaisia kun noissa dynomittauksissa aina on saatu tuloksiks. Jossain vissiin oli että LeoVincen pitäs olla tehokkaampi kun Pro Replica(?) 70cc pytyllä, hehheh sanon minä.
26.12.2012 16:08
Tuo dynokuvaaja ei vastaa omaa käsitystäni ja kokemuksiani ZX:n käyttäytymisestä. Toki Pro Replicallekkin löytyy setti jonka kanssa se ei toimi hyvin, mutta käytännössä se tuottaa aina enemmän tehoa kuin ZX, jo pelkästään siitäkin syystä että se kiertää korkeammalle.
Villinä heittona veikkaisin että noissa dynovedoissa ei ole säädetty kaasutinta uudestaan putkea vaihdettaessa. Se on saatettu säätää ZX:n kanssa, jolloin ZX:llä on etulyöntiasema.
31.12.2012 23:36
Tai säädetty variaattoria..
Okei myönnettäköön zx:lläkin saa kulkemaan ja kiihtymään mutta se täytyy olla sitten oikeasti hyvissä säädöissä.
1.1.2013 1:25
Muistan tuon artikkelin mistä tuo kuva on, ideana oli testata vakio-osilla paljonko saadaan tehoa eri putkilla, eli kaasarin ja variaattorinsäädöt oli vakiot.
6.1.2013 22:19
Vähän kyllä epäilyttää että edes kaasaria ei oltu muka säädelty. Ei varmasti tuota mikään tehari parhaita tehoja jos ei kaasaria vakiosta säädä. Se artikkelihan on tuo:
http://www.pedparts.co.uk/blog/stage-6-pro-replica-exhaust-triumphs-exhaust-shootoutei tuolla säädöistä mainita muuta kuin että "The bike used was a completely standard 50cc Yamaha Aerox" mutta kaasarin säätö on mielestäni melkeinpä itsestäänselvyys ainakin tuollaisessa missä vertaillaan eri putkia. Variaattori oli tuossa sen sijaan lukittu samalle välityssuhteelle että pystyy edes ottamaan tuollaisen kierrosluku vs teho käyrän eli rullilla ei tuossa ole edes mitään tekemistä.
7.1.2013 17:24
Sitten se olikin eri artikkeli ja kuva