Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

28.7.2012 23:34

Reetuhai2 kirjoitti:Eikä noi näytä ihan niin "kisasilta" kun kunnolliset kisasähköt.


Eikä nuo periaatteessa ole edes kisasähköt. Iso vauhtipyörä, outer-rotor, kiilaura, melko lyhyet säätöurat. Varsinkaan jos ei tule CDI:tä ja puolaa mukana.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

29.7.2012 16:15

doge kirjoitti:Morjens. Kaivoin nitroni varastosta laittaakseni sen myyntikuntoon, ja kun olin vaihtanut uudet löpöt tankkiin, niin ajattelin kävästä viimeisen kerran ajamassa ennen myyntiä. Mutta kuinka ollakkaan, skootteri ei lähtenytkään käyntiin ensimmäisillä polkaisuilla, vaan sain polkea sitä väh. 10min, jonka aikana moottori kyllä hyrähti käyntiin muutaman kerran mutta sammui samantien. Ja kun viimein sain sen pysymään käynnissä ja lähdin ajamaan, niin eihän se meinanu edes lähteä liikkeelle vaan röpötti menemään ja vasta loivassa alamäessä alkoi kuulostaa normaalilta ja vauhti nousi erittäin hitaasti 40 paikkeille ( Norm. mopo kulkenut 60km/h ). Arvelin kaasarin olevan tukossa, joten ensimmäistä kertaa otin kaasarin irti, irroitin kaikki osat mitkä siitä saa irti ja puhdistin ne.
Operaation jälkeen moottori ei suostu edes murahtamaan ja tulppakin on aivan kuiva ankaran ryypyn iskemisen ja polkemisen jäljiltä, kun taas tietääkseni sen pitäisi vähintään tulvia bensasta.
Tämä johtunee varmaan siitä että, puhdistaessani kaasaria irroitin tyhjäkäynti- ja seosruuvin, enkä kiinnittänyt huomiota siihen kuinka "syvällä" kaasarissa ne olivat, joten nyt ne on asetettu päin mäntyjä, siispä olen tullut siihen tulokseen ettei bensa pääse enään kulkemaan normaalisti, koska tulppa on aina kuivana, mutta kaasarissa on bensaa.

Siispä voisiko joku vähän valottaa nuiden seos- ja tyhjäkäyntiruuvien asetuksia.
Mutta jos luulet että syy on jossain muussa, niin kerro ihmeessä.

P.S. Uusi tulppakaan ei auttanut asiaan joten sähköistä se ei ainakaan ole kiinni


Parta779 kirjoitti:Aukase seos ruuvia 1.5 kierrosta laita käyntiin ja säädä tyhjä käynti kohdilleen tyhjä käynti ruuvista.
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen tuolta löydät apua.


Ei auttanut seosruuvin aukaseminenkaan. Voisko vika johtua sylinteristä tai männästä? Viimesyksynä leikkas kiinni, mutta toimi kyllä sen jälkeen viel.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

29.7.2012 17:47

Mittaa puristukset. Jos omistat puristuspaine mittarin.
Pitäs olla joku 8-9kg uutena noin 10kg
7kg ja alaspäin niin alkaa oleen jo männän vaihto.
Miten se toimi sen kiinnileikkauksen jälkeen? Teitkö sille mitään?
Ja jos tulppa pysyy kuivana, vika on aikalailla todennäköisesti bensan saannissa.
Laita jollaki bensaa suoraan sylinteriin ja koita lähteekö.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

29.7.2012 22:23

mistäköhä johtuu että välillä roksi toimii perfect ja sitte välillä pätkii ei röpötä vaan pätkii välillä vähä enemmän ja välillä vähemmän ja joskus ei ollenkaa*?? 8o
Juuri vaihdoin tulpan ja tulpanhatun mutta ei auttanut?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

29.7.2012 22:26

Parta779 kirjoitti:Mittaa puristukset. Jos omistat puristuspaine mittarin.
Pitäs olla joku 8-9kg uutena noin 10kg
7kg ja alaspäin niin alkaa oleen jo männän vaihto.
Miten se toimi sen kiinnileikkauksen jälkeen? Teitkö sille mitään?
Ja jos tulppa pysyy kuivana, vika on aikalailla todennäköisesti bensan saannissa.
Laita jollaki bensaa suoraan sylinteriin ja koita lähteekö.


Ei oo käytössä tuommosta mittaria :(
Leikkaamisen jälkeen huiput ja kiihtyvyys muistaakseni laski jonkinverran.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.7.2012 12:11

Niin se lämpöleikkas vai?
Varmaa sulla männän vaihto eessä.
Koitiks sitä bensaa suoraan sylinteriin, tulppa paikalleen ja koita käyntiin jos ei lähe niinkään on puristukset liian pienet.
Luulisin näin, ne mittarit ei oo kalliita sellanen kanttii hommata se on aika kätevä.
Viimeksi muokannut Parta779 päivämäärä 30.7.2012 12:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.7.2012 12:12

maapertaja kirjoitti:mistäköhä johtuu että välillä roksi toimii perfect ja sitte välillä pätkii ei röpötä vaan pätkii välillä vähä enemmän ja välillä vähemmän ja joskus ei ollenkaa*?? 8o
Juuri vaihdoin tulpan ja tulpanhatun mutta ei auttanut?


Oisko huonoa bensaa?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.7.2012 15:03

No melkein joka päivä käyn tankilla ja tuoreöljy voitelu pois käytöstä ja 2% seoksia olen käyttänyt?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

31.7.2012 18:09

Parta779 kirjoitti:Niin se lämpöleikkas vai?
Varmaa sulla männän vaihto eessä.
Koitiks sitä bensaa suoraan sylinteriin, tulppa paikalleen ja koita käyntiin jos ei lähe niinkään on puristukset liian pienet.
Luulisin näin, ne mittarit ei oo kalliita sellanen kanttii hommata se on aika kätevä.


Jees, tänään ruiskutin bensaa suoraan sylinteriin ja lähtikin ihan mukavasti käyntiin. Säädin tyhjäkäynnin sopivaksi ja annoin vain käydä ja katsoa mitä tapahtuu. Noin 5 minuuttia se rullasikin ihan mukavasti, jonka jälkeen sammu ja nyt pysyy käynnissä vain jos kaasu on pohjassa. Eli moottori ei ota kierroksia yhtään vaan röpöttää vaikka kaasu on pohjassa ja pakarista puskee paksua valkoista savua.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

31.7.2012 19:29

Jos jäähynesteitä katoo niin sulta on menny kannentiiviste. Tsekkaa se!

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

31.7.2012 21:43

Toi valkonen savu on merkki että palotilaan pääsee jäähytys nestettä.
Nyt ois itellä tässä ongelma nyt voi tulla pitkää tekstiä, mutta koittakaa ymmärtää.
Eli tänään lähdin ajeleen, ajelin siinä ja sitten yhtäkkiä se sammuu..
Ei lähe käyntii ja pukkaus hommiksi menee, no siinä samalla ko pukkaan käynnistelen välillä sähköstartilla ja sittehän se lähtikin käyntiin.. vähä matkaa pääsin se pätki ja sitte sammu.
Kotiin tultuani tsekkasin bensan ja se oli tyhjä. Tankkasin ja tralalaa toimii taas.
No lähdin uudelle reissulle ja sitte sellaselta täys kaasulta kun laskee tyhjä käynnille. booooooo.
Sammuu eikä lähe taaskaan heti käyntiin sama ku viimeks.

No starttailin sitte taas sitä ja se lähti kyllä vielä käyntiin, mutta sammutin ja talutin kotia, ettei mitään tapahtus jos jokin olikin hullusti.
No aloin sitä sitte kattomaan kotona ja testasin puristukset ne oli 9.2kg eli Hyvät.
No sitte testasin että se saa öljyä kun tuorevoitelu käytössä vielä.
No tulihan sitä öljyy sieltä, aloin sit laittaa sitä letkua takas ja huomasin, että siinä on pikku reikä.

No katkasin sen sitte pois ku se oli siinä kohtaa missä se tulee kaasariin kiinni, ja laitoin takas ja taas testaamaan toimii, mutta tuntuu että se saattaa sammua taas kun tiputtaa tyhjä käynnille, mutta ei vielä sammunu.
Tuntuu että se huutas enemmän ku ennen...
Kun sammuttaa ja laittaa käyntii kaasua pitää vääntää vähä että lähtee käyntiin ja sitte kun antaa vähä kaasua käy hyvin tyhjä käyntiä.

Kylmänä ei tartte kaasua vääntää.
Ja seokset pitäs olla hyvät ehkä aavistuksen rikkaalla, mutta ei pitäs olla laihalla. Tulpasta katoin.

Joten tiivistettynä: Tuntuu että huutaa ja saattaa sammua kun tiputtaa tyhjä käynnille, joten mikä siis neuvoksi?

Kiertää kyllä hyvin.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

31.7.2012 22:15

Käytä lämpimäks ja säädä sitte seos- ja tyhjäkäynti sopiviksi ruuveista. Vois toimia pelkästään tolla ?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

31.7.2012 22:21

Ei ne on säädetty hyväks tää ongelma tuli tänään ihan puun takaan kun muuten on pelittäny aina siihen asti kun tankki tyhjä.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

1.8.2012 2:19

Juunish kirjoitti:Jos jäähynesteitä katoo niin sulta on menny kannentiiviste. Tsekkaa se!


Missähän mahtaa sijaita kansi ja kannetiiviste? Meinaatko sylinterin kantta?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

1.8.2012 8:57

Juuri siellä. Se mihin tulee tulppa on kansi. Ja se mihin se kansi tulee on sylinteri.
Niissä kummassakin on tiivisteet.
Sylinterin alla on tiiviste joka tiivistää sylinterin lohkoon ja kannessa on tiiviste joka tiivistää kannen sylinteriin :)
Toivottavasti ymmärsit.
Niin ja siellä sylinterin sisällä on sitte tietenkin mäntä ja lohkossa sitte kampiakseli ja kiertokanki siinä välillä :D