Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

24.7.2012 12:26

mikä on ongelmana kuin olen jo kokeillut kahta rajottamatonta cditä mutta kaikilla sytyttää lian aikaisin, pickuppia kuin siirsi myöhempään niin lähti hetkeksi käyntiin mutta ei käynyt kuin 2 sek ja sammus heti eikä ottanut kieroksia

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

24.7.2012 13:21

Potkiiko se takaisin? Tsekkaappa että itse vauhtipyörä ei ole pyörähtänyt, ja että kampuran päässä oleva kiila on siellä missä pitää.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

26.7.2012 13:35

No nyt toinen kysymys jo. :D
Mistä saa halvimmalla piaggion tai minarellin kisasähköt? Sähköt tulee zoneriin, med (ehkä) sporttiluokan niscal pytty raskaasti viilattuna. :D

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

26.7.2012 15:48

http://www.kgi.se/product-11162-1.php
Tuossa halvimmat rajoittamattomat sähköt Minarelliin. Vauhtipyörä painaa puolet vakiosta ja ottaa Styleproon omalla CDI:llä rengas ilmassa kierrokset tappiin eli yli 15krpm.

Kunnon kisasähköistä Italkit on halvin, hintaa vähän päälle 200€.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

26.7.2012 16:11

Myös HPI on hyvä vaihtoehto, siinä on isojen poikien mukaan paremmat sytytyskäyrät kuin italkitissa. Sopii siis paremmin ratakäyttöön sekä perusajeluun, italkitin voi säätää optimaaliseksi lähinnä vain kapealle kierrosalueelle.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

26.7.2012 23:17

Mitäs ruskee tulppa kertoo minulle,onko liian rikas seos?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

26.7.2012 23:58

Laitetaanpa tännekki tämä.

Shape kirjoitti:Olen samaa mieltä Reetuhain kanssa. Tulpan lämpöarvo vaikuttaa hyvin paljon tulpan väriin, joten jos sulla on liian kylmä tulppa ja liian laiha seos, niin tulppa voi näyttää ihan hyvältä, vaikka todellisuudessa tilanne on päinvastainen.

ROOST muistuttaa erityisesti virittelijöitä tästä. Tuossa pieni ote heidän ilmoituksesta.

How to properly read the carburetor jetting?

The wrong way

First of all, I have to say that the usual way of reading the jetting by the color of the sparkplug insulator nose is wrong. The color of the insulator is influenced by the jetting and the heat range of the sparkplug. So an improper heat range sparkplug with correct jetting or an correct sparkplug with wrong jetting will produce an color that will mislead you in reading the jetting. Let's make some examples;

1. Your jetting is ok, and your sparkplug is of an relatively hot heatrange. The color of the insulator nose will result of a bright gray - white color. It will make you think that your jetting is lean and make you enrich the jetting. The result is loss of power or/and fouled sparkplug..

2. Your jetting is lean and your sparkplug heatrange is too cold. The color of the insulator nose will result brown, making you think that everything is ok. But you may end up overheating.

The proper way

Some facts about the sparkplug:

The sparkplug insulator nose must attain the self-cleaning temperature. This is the temperature at which the carbon deposits that form on the nose, burn away. If the sparkplug doesn’t reach the self cleaning temperature, the constantly forming carbon deposits won’t burn away, and the result will be an fouled sparkplug.

On the other hand, too hot of a heatrange may not remove the heat sufficiently and cause electrodes meltdown and other associated overheat problems.

The mixture ring

kuva.PNG


This sparkplug is an NGK B9EGV it was used for about 3 races on our racing ZIP SP. The insulator nose is quite clean, that tells us that the heatrange was properly selected. The metal part was removed, so we can clearly see what we should look for; the mixture ring. The mixture ring forms on the bottom of the insulator nose. It tells us how the engine is jetted.

From the mixture ring on the picture above, we can say that jetting was close to perfect.

If the jetting would be too rich, the mixture ring would thicken, scale up towards the nose tip.

If the jetting would be too lean, the mixture ring would become thinner towards the bottom. If the ring would become really thin or entirely disappear, then we could have big overheating problems.

Yes, it's simple as that. However a much bigger problem is to properly see the mixture ring without destroying the sparkplug each time we check the jetting. An good eye with good sunlight may be enough to see inside, or else lens with additional light should be used.

Choosing the right sparkplug

Choosing the right sparkplug is key for good performance. Start by using the sparkplug recommended by the manufacturer of your cylinder. Then after running with your engine in the way it supposed to be used (racing on kart tracks, sprints…), you should be able to determine if the sparkplug heatrange is correct. As mentioned before, the right heatrange will make the insulator nose clean.

If the insulator nose gets carbon deposits on it, the sparkplug is too cold for the use you have.

If the insulator nose gets light gray or white, and/or the electrodes show signs of meltdown, then the heatrange is too hot.

The main guideline is, the more time the gas is fully opened, the colder the sparkplug is required.

On a daily used engine there is no need to sharply tune it, so jetting is usually on the rich side to prevent from having overheating problems, but if the engine is used for races, every bit of power should be extracted from it, so jetting should be adapted to weather and track. These are some guidelines to set the jetting:

Cold, dry (high or no clouds) - air pressure is high; bigger jets.

Rainy, fog (low clouds, fog) - air pressure is low,humidity in air; smaller jets.

Long, straight race track - bigger jets, colder sparkplug heatrange.

Short, closed track - smaller jets, hotter sparkplug.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 9:05

Tuossa on kaikesta kisaamisesta sun muusta ja kyllä tuolla jkoljollaki oli kuva tulpasta jos luki: seokset näyttää hyvältä tai jotain sellasta..

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 12:32

Jep, koska tiedän että tulpan lämpöarvo on kohdallaan, yhden tulpan purkaneena. Mistä tahansa uudesta ja tuntemattomasta koneesta ei voi katsoa seoksia pelkästään tulpan kärkeä katsomalla. Ja nyrkkisääntönä tulpan tulee olla uusi ennen testiä. Eli valitse oikea tulppa, säädä kaasari, laita uusi tulppa, aja hetki ja tarkista seos tulppaa katsomalla.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 13:38

Olen tehnyt juuri näin! uusi tulppa ja lämpöarvo on varmasti oikea koska ei sitä tartte kylmentää normi setille eli teharille. näin ohjeissa sanotaan. Lämpöarvo on mulla 8.
Viimeksi tulppa oli maitokahvi, mutta se alkaa pikkuhiljaa menemään yhä ruskeammaksi siis mikä neuvoksi?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 14:33

Joko tulppa on liian kylmä, eli ei saavuta itsepuhdistumislämpöänsä tai seos on aavistuksen verran rikkaalla. Ja koska olet varma että lämpöarvo on kohdallaan, laita muutamaa numeroa pienempi pääsuutin.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 14:52

Ei kait sitä pää suutinta pienentämään, koska vakio paikallaan kokoa 60 :D
Ja eikös tuolla minarellin viritys asteissa lue, että vasta joku 70cc tarvii kylmemmän tulpan, ainakin mitä viimeksi luin.
Säädin seosta pienemmälle käyn kohta kattoon muuttuko väri mihin suuntaan, kunhan se jähtyy eka.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

27.7.2012 15:07

Niin.. Tulpan lämpöarvo riippuu oikeastaan vähiten sylinterin tilavuudesta. Ja ei se niin tarkkaa ole kun olet kuitenkin roplaamassa hyvin pitkälti vakiokuntoista konetta. Jossei röpötä tai booaa eikä syö tulppia, se on hyvä. Kisakoneissa seoksen hienosäätämisellä alkaa olla jo jotain merkitystä.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

28.7.2012 20:01

Morjens. Kaivoin nitroni varastosta laittaakseni sen myyntikuntoon, ja kun olin vaihtanut uudet löpöt tankkiin, niin ajattelin kävästä viimeisen kerran ajamassa ennen myyntiä. Mutta kuinka ollakkaan, skootteri ei lähtenytkään käyntiin ensimmäisillä polkaisuilla, vaan sain polkea sitä väh. 10min, jonka aikana moottori kyllä hyrähti käyntiin muutaman kerran mutta sammui samantien. Ja kun viimein sain sen pysymään käynnissä ja lähdin ajamaan, niin eihän se meinanu edes lähteä liikkeelle vaan röpötti menemään ja vasta loivassa alamäessä alkoi kuulostaa normaalilta ja vauhti nousi erittäin hitaasti 40 paikkeille ( Norm. mopo kulkenut 60km/h ). Arvelin kaasarin olevan tukossa, joten ensimmäistä kertaa otin kaasarin irti, irroitin kaikki osat mitkä siitä saa irti ja puhdistin ne.
Operaation jälkeen moottori ei suostu edes murahtamaan ja tulppakin on aivan kuiva ankaran ryypyn iskemisen ja polkemisen jäljiltä, kun taas tietääkseni sen pitäisi vähintään tulvia bensasta.
Tämä johtunee varmaan siitä että, puhdistaessani kaasaria irroitin tyhjäkäynti- ja seosruuvin, enkä kiinnittänyt huomiota siihen kuinka "syvällä" kaasarissa ne olivat, joten nyt ne on asetettu päin mäntyjä, siispä olen tullut siihen tulokseen ettei bensa pääse enään kulkemaan normaalisti, koska tulppa on aina kuivana, mutta kaasarissa on bensaa.

Siispä voisiko joku vähän valottaa nuiden seos- ja tyhjäkäyntiruuvien asetuksia.
Mutta jos luulet että syy on jossain muussa, niin kerro ihmeessä.

P.S. Uusi tulppakaan ei auttanut asiaan joten sähköistä se ei ainakaan ole kiinni

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

28.7.2012 20:18

Aukase seos ruuvia 1.5 kierrosta laita käyntiin ja säädä tyhjä käynti kohdilleen tyhjä käynti ruuvista.
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen tuolta löydät apua.