Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

7.7.2012 14:51

Eli liikennevaloissa seistessä voi alkaa autojen radiot rätisee? Tuskin tämä ongelma on niin merkittävä, että todella tarvitsen häiriösuojattua hattua? Muuten miten nämä tulpanhatut häirintäsuojineen liittyvät tuohon alkuperäiseeni kysymykseeni kärkivälistä? :D Tai varmaan liittyy, kun itse tulppa ei ole suojattu. (R)

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

7.7.2012 16:17

Ei sinänsä liity millään tavalla. NGK:n tulppien pakkauksessa on yleensä ollut kärkivälisuositus, mutta jos tulppa tuntuu nykyisellään toimivan hyvin ilman karstoittumista ei asiasta kannattane tehdä itselleen ongelmaa. Sopiva kärkiväli lienee jossain 0.9 paikkeilla, millilläkään tuskin saat mitään muutosta suuntaan tai toiseen.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

15.7.2012 22:34

Mistä saisin yamaha aeroxiin iridium tulpan? Tampereella asustelen...

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

15.7.2012 23:27

Käy kysymässä prätkäliikkeistä NGK BR8HIX tulppaa, tai vaihtoehtoisesti tilaa netistä. Käytettynä näyttää löytyvän halvalla vähän ajettu aavistuksen kylmemmällä lämpöarvolla oleva tulppa.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

16.7.2012 21:02

Slerpa_ @Yamaha Aerox -topic kirjoitti:Mihinköhän tarttet iridium tulppaa? Ihan paskoja kaikissa vehkeissä mihin niitä ei ole suunniteltu. Normi tulppa menee mopossa, jossain ruiskuapikoissa ehkä tollasta iridiumitulppaa voisi käyttää.

Itte ostin autoon (joka on ihan mopoon verrattavissa oleva, ihan yhtä alkeellinen kaasuttimineen ja kärkijakajineen) jotain kalliita yyber-iridium tulppia kestävyyden toivossa (ja mielenkiinnosta ja alennuksen vuoksi) tässä joskus, 2 tulppaa pimeni ekaan 500 kilometriin ja loput seuraavaan 500 kilometriin. Mopoon löin sillon samalla yhden tollasen joka sekin pimeni alta aikayksikön. Nyt on normitulpilla menty mopolla kauan ja autolla vielä enemmän.

Jännä juttu, mulla taas iridiumtulpat on kestänyt vähintään yhtä hyvin ja onpa mopossa ollut sama iridiumtulppa jo yli 10 000 km. Yhtään tulppaa ei ole pimentynyt edes kylmällä koneella ryypyn kanssa leikkiessä, mikä yleensä johtaa kynttilän pimenemiseen, ainakin perustulpalla. Jenkeistä olen noita tilannut ja kappale on kustantanut about $11,5 eli alle kympin euroissa. Hinnan kiroissa nuo ei ole, jos osaa ostaa oikeasta paikasta.

Kuva

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

16.7.2012 22:19

Osaako kukaan kertoa Peugeot Speedfightin ajoneston toiminnasta? Ostin tuollaisen -99 vuoden Speedfight ykkösen, ja ei saa kipinää. Ajoneston valo vilkkuu, ja kun avaimen laittaa virtalukkoon, niin valo vilkahtaa muutaman kerran ja sen jälkeen jää palamaan.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

16.7.2012 22:40

Oikeastaan vaan sen verran että nuo ajonestolliset, ns. chipkey mallit tuppaa hajoilemaan tuon ajonestojärjestelmän puolelta, ja korjaaminen on hyvin kallista. Muistaakseni jotkut valmistajat tekevät sähkösettejä joilla saa ohitettua ajoneston. Ajoneston ohittamiseksi täytyy vaihtaa ainakin CDI-boksi, jotkut puhuvat että jopa staattori menee vaihtoon. Google auttaa.

Toisaalta voi hyvin olla että sun Pösössä se järjestelmä toimii ihan hyvin, käyttämisessä on vaan joku kikka. Nuo avaimethan pitää ohjelmoida mopon kanssa toimivaksi (parittaa).

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

17.7.2012 13:09

Pikaisen Googlettelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että halvin vaihtoehto on poistaa ajonesto kokonaan käytöstä. Ajoneston ohitus on ilmeisesti melko haastava homma ja sen osaavia harvassa. Staattorin, vauhtipyörän ja cdin joutuu vaihtamaan, mutta purkuna nekin löytyvät noin 50e hintaan. Tämän jälkeen ajonestoa ei enää ole.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

18.7.2012 21:47

Mikähän mahtaa olla ongelmana kun ajan kaasu pohjassa ja lähellä huippuja, yhtäkkiä "sammuu"
eli ei kuulu mitään ääntä ja taas kun kaasua veivailee vähän nii taas toimii?
Ite ajattelin että mahtaako olla se tulpanjohto paskana tai cdi boksi, vai voiko vika olla magneetossa.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

21.7.2012 12:11

Mitäs noi iridium tulpat niinku auttaa kertokaas joku?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

22.7.2012 12:36

Iridiumtulppia markkinoidaan pidemmän kestoiän, tehokkaamman kipinän ja pienentyvän polttoaineenkulutuksen tuovina tulppina. Jos mopo toimii moitteettomasti, en usko että iridiumtulpalla saavutetaan mitään havaittavaa eroa tavallisen tulppaan verrattuna. Siinä vaiheessa jos mopo syö tulppia eikä mitään selkeää syytä, kuten vääriä kaasuttimen/öljynsyötön säätöjä ole havaittavissa, kannattaa iridiumtulppaa kokeilla mutta muutoin en mopoon sellaista laittaisi erityisen hyödyn toivossa.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

22.7.2012 23:39

Dodiiii mr.jogr sanoi että tänne pitää kirjottaa niin kirjotetaampa koko elämän kerta :DDD
no itse asiaan tulppassa on sperman näköstä mälliä ja sitä on toden näköisesti itse sylinterissä.. niin mitäköhä se mahtaisi olla? riittäisikö jos läppä kanavasta ruikkaan lohkot täyteen bensaaa ja polen sen kuiviin? :D ainiin ja menopeli on sym jet x (scootteri) ps, kaasuttimen puhdistin, läpät, imukaulan ja ilmanputsarin eikä siellä näyttäny vettä olevan...

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

23.7.2012 19:29

Mihin asti piaggion sähköt riittää?
Ehtäpä minarellin?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

23.7.2012 19:50

Minarellin(roksin) uuden mallin sähköt riittää nyt ainaki siihen 12 000, tuli kerran huomattua ku kiertokangen laakeri leipas kun sai vähän kiesiä :D

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

23.7.2012 22:59

Tuskinpa riittää paljoa yli 10 000 - 11 000 rpm, sytytysennakko alkaa nimittäin mennä sen jälkeen turhan myöhäiselle kun sähköt eivät pysy mukana. Tämä aiheuttaa tehon vähenemistä, eli vaikka kone kiertäisikin vaikkapa 12k asti vakiosähköillä, se ei tuota kunnolla tehoa siellä. Lisäksi vaikkapa kone joka tuottaisi parhaan tehon 11 500 rpm kohdalla, ei toimi niillä kierroksilla hyvin vakiosähköillä.