Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

17.12.2011 0:41

Kiitos kaikille neuvoista. Maalaushommiin en rupea. Mitä asioita kiilloittamisessa pitää huomioida tai ylipäätään miten kiillotus suoritetaan?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

17.12.2011 0:55

Suosittelen ensiksi vilkaisemaan tietopankin artikkelin Metalliosien kiillottaminen ja Metalliosien kiillottaminen, osa1. Siellä on hyvä perustietopaketti kiillottamisesta.

Jos tulee kysyttävää kiillottamisen suhteen, siitä kannattaa kysyä täällä.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

17.12.2011 17:32

Ludixmies kirjoitti:Eli olen vääntämässä putkea mönkijääni (vaakaminarelli) Stage6 Racing 70cc pytylle, ja tarkoitus saada mahdollisimman paljon tehoa irti, viri-CDI:n ja tehopuolan verran säädetyillä sähköillä. Vehkeet ja taidot tekemiseen löytyy. Mille kierrosalueelle huipputeho? Itse laittaisin n. 12-13k alueelle, jolloinka sähköt vielä riittävät hyvin. Yli 14k ei oikein jaksa kiertää.

EDIT:
Pohdin tässä myös että saisiko tuosta nykyisestä Tecnigas Quadder pakoputkesta kaivattua lisätehoa irti seuraavalla modifikaatiolla:
Vakiokunto:
Kuva

Modatun version malli:
Kuva

Ainakin teoriassa tehoalue suurenee ja kapenee, ja näin saataisiin kunnon tehopiikki kovemmille kierroksille... Mutta miten käytännössä?
Jos ei homma toimi niin ei auta kuin ruveta vääntämään uutta putkea alusta alkaen.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

17.12.2011 18:03

Mitä ny piikkisien putkista tiedän ni ainaki helvetin kiekkane SP- jollymoto eroaa STD:stä siinä että alkukäyrä on lyhyempi, vastakartio jyrkempi, paisari helvetin paksu ja lyhyempi.

Eli lyhyttä, paksua ja jyrkkäkartioista putkea pitäisi vissiinki saada aikaiseksi.

Itse menisin kysymään vielä tuolta tehoputkien tekeminen itse- topicista mopojen tekniikkapuolelta.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

18.12.2011 14:54

Juu, tiedossa tuo on. Eli jyrkkäkartioinen putki, jossa kartio alkaa heti paisarin huippupaksuuskohdan jälkeen on varmasti tehokkaimpia. Mönkijään tämä putki tulossa, joten vääntöä myös kaivataan. Tämä modaus toisi sitä mukavasti lisää. Varmaan kokeillaan, kirjottelen sitten tuloksia jos jotain kiinnostaa... Saahan sen aina muokattua takaisin jos mönkään menee :)

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 3:01

Oon aina miettiny et ku parissaki skootterissa (tuossa kymcossanikin) nähny vakioputkessa sellasen tapin johon laitettu pultti jonka irtiruuvaamalla saadaan aikaan reikä tuohon putkeen, tossa kymcossa se on just ennen änkkää sellane. Onkse sit sitävarten et jonnet voi pyytää isiä irroittamaan sen jotta saa kovemmat äänet nii kulkee enemmän täyzzzii? Vai häh? :lol:

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 3:20

Mmitähh? Jos vaikka laitat kuvaa, mä en ainakaan ollenkaa tajunnu.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 5:32

En jaksa kuvaa mennä ottelee mut googletin, tuo kiiltävä pallo tossa putkessa on se pultti http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/1202501_1202600/kymco-zx-1202596_l_b2e774c8c4443a53.jpg

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 9:16

Se on karstan tms. poisto ruuvi.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 16:41

Ludixmies kirjoitti:Eli olen vääntämässä putkea mönkijääni (vaakaminarelli) Stage6 Racing 70cc pytylle, ja tarkoitus saada mahdollisimman paljon tehoa irti, viri-CDI:n ja tehopuolan verran säädetyillä sähköillä. Vehkeet ja taidot tekemiseen löytyy. Mille kierrosalueelle huipputeho? Itse laittaisin n. 12-13k alueelle, jolloinka sähköt vielä riittävät hyvin. Yli 14k ei oikein jaksa kiertää.

EDIT:
Pohdin tässä myös että saisiko tuosta nykyisestä Tecnigas Quadder pakoputkesta kaivattua lisätehoa irti seuraavalla modifikaatiolla:
Vakiokunto:

Modatun version malli:

Ainakin teoriassa tehoalue suurenee ja kapenee, ja näin saataisiin kunnon tehopiikki kovemmille kierroksille... Mutta miten käytännössä?
Jos ei homma toimi niin ei auta kuin ruveta vääntämään uutta putkea alusta alkaen.


Ohentamalla tehoalue laajenee mutta lopullinen huipputeho laskee ja putkea pidentämällä taas tehoalue siirtyy pienemmille kierroksille eli tuossa käy juuri päinvastoin kuin haluaisit. Jos mahdollisimman vääntävän haluat niin huipputeho niin pienille kierroksille kuin putki on mahdollista saada mahtumaan(pitenee radikaalisti mitä alempana huipputehon kierrokset ovat), melko ohut keskiosa ja loiva loppukartio.(edit: eiku, suora putki(kuten nelareissa) vääntää ehdottomasti parhaiten) Kakstahdissa ei kyllä mitään kunnollista alavääntöä kannata edes tavoitella, kakstahti painottuu enemmän ylärääkyjäksi vaikka tekisi mitä.
Mulla on parin putken teosta kokemusta ja mitoitin molemmat aika lailla samalle kierrosalueelle(8k) mutta toisesta tein piikikkäämmän(blairexhaustissa keskiosan kerroin 3) ja toisesta laajemmin vääntävän(keskiosan kerroin 2.2). Ero oli näissä huomattavan selvä, eli tolla piikikkäämmällä putkella vääntö oli huono vielä jopa 700rpm ennen piikkiä mutta jos kuvitteellisen tehokäyrän kuvittelisi niin 700rpm "myöhemmin" käyrä olisi jo katossa ja sen tunsi ajaessakin. Tuossa vääntävemmässä putkessa taas varsinaista piikkiä ei oikeastaan edes tuntenut, alhaalta väänsi suhteessa paremmin ja kierrosten noustessa huomasi kuinka alkoi vetää paremmin eli aika tasainen tehoalue tuli.
Tuo 11-12krpm tuntuisi aika sopivalta kierrostavoitteelta jos putkesta sattuu tulemaan samanlainen kuin minulla eli piikki alkoi 2000rpm ennen suunniteltua. Jos se mönkijä on variaattorivetoinen niin silloinhan putkesta olisi sama tehdä kohtuu piikikäs ja unohtaa laaja vääntöalue, kuitenkin sentään jonkinlainen että saa järkevän jäykkyiset kytkinjouset ja lähtökin sujuu hyvin..variaattori vaan säätöihin niin sehän menee vaikka kuuhun. Suunnittele sillä blairexhaustilla, se kyllä toimii. Ehdottaisin 10krpm huipputehoa, 2.9 keskiosan kerroin ja muut kertoimet vaan mahdollisimman vääntäväksi.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 17:50

Jep, 2t variaattorivehkeissä on turha haaveilla alaväännöstä sun muusta epäolennaisesta, mahdollisimman paljon piikkitehoa vaan irti (korkeat kierrokset, kapea tehoalue) ja variaattori optimisäätöihin. Tietysti hieman laajemmalla tehoalueella variaattori on helpompi säätää, mutta minkä helppoudessa voittaa, sen tehossa menettää. Variaattori käy kuitenkin koko ajan lähes samoilla kierroksilla, joten on perusteltua virittää koneesta mahdollisimman piikikäs.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 18:28

Nonii, eli tuli joululahjaks tämä http://www.motot.net/talli/osat/id30406/ ja ei sitte sopinu ollenkaa tuoho mun kymcoo, joka on pystykoneella, eli onko tämä nyt sitte se vaakakoneen technigas next r?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 18:53

Toi on alunperin varmaan ollu piaggiossa ja toi menee vaakakoneelliseen kymcoon ;)

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 18:56

Myynti-ilmotuksessa lukee että kymco zx.. :s Muttajoo.. eipä toi taida mennä millään tuohon omaani, joten saa ostaa pois jos haluaa tolla 70e, kaikinpuolin hyvä putki, eikä ajettukkaa ole melkein ollenkaan.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

24.12.2011 19:20

Myin just vähä aika sitte mun piaggion pro replican ja osta laitton sen tommoseen peliin mikä sullaki on ;) Ei kuulemma tarvinnu ku tehä uus runko kiinnike.. Mut tosiaan vaakakoneesee.