Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

22.7.2012 22:32

Olen samaa mieltä Reetuhain kanssa. Tulpan lämpöarvo vaikuttaa hyvin paljon tulpan väriin, joten jos sulla on liian kylmä tulppa ja liian laiha seos, niin tulppa voi näyttää ihan hyvältä, vaikka todellisuudessa tilanne on päinvastainen.

ROOST muistuttaa erityisesti virittelijöitä tästä. Tuossa pieni ote heidän ilmoituksesta.

How to properly read the carburetor jetting?

The wrong way

First of all, I have to say that the usual way of reading the jetting by the color of the sparkplug insulator nose is wrong. The color of the insulator is influenced by the jetting and the heat range of the sparkplug. So an improper heat range sparkplug with correct jetting or an correct sparkplug with wrong jetting will produce an color that will mislead you in reading the jetting. Let's make some examples;

1. Your jetting is ok, and your sparkplug is of an relatively hot heatrange. The color of the insulator nose will result of a bright gray - white color. It will make you think that your jetting is lean and make you enrich the jetting. The result is loss of power or/and fouled sparkplug..

2. Your jetting is lean and your sparkplug heatrange is too cold. The color of the insulator nose will result brown, making you think that everything is ok. But you may end up overheating.

The proper way

Some facts about the sparkplug:

The sparkplug insulator nose must attain the self-cleaning temperature. This is the temperature at which the carbon deposits that form on the nose, burn away. If the sparkplug doesn’t reach the self cleaning temperature, the constantly forming carbon deposits won’t burn away, and the result will be an fouled sparkplug.

On the other hand, too hot of a heatrange may not remove the heat sufficiently and cause electrodes meltdown and other associated overheat problems.

The mixture ring

kuva.PNG


This sparkplug is an NGK B9EGV it was used for about 3 races on our racing ZIP SP. The insulator nose is quite clean, that tells us that the heatrange was properly selected. The metal part was removed, so we can clearly see what we should look for; the mixture ring. The mixture ring forms on the bottom of the insulator nose. It tells us how the engine is jetted.

From the mixture ring on the picture above, we can say that jetting was close to perfect.

If the jetting would be too rich, the mixture ring would thicken, scale up towards the nose tip.

If the jetting would be too lean, the mixture ring would become thinner towards the bottom. If the ring would become really thin or entirely disappear, then we could have big overheating problems.

Yes, it's simple as that. However a much bigger problem is to properly see the mixture ring without destroying the sparkplug each time we check the jetting. An good eye with good sunlight may be enough to see inside, or else lens with additional light should be used.

Choosing the right sparkplug

Choosing the right sparkplug is key for good performance. Start by using the sparkplug recommended by the manufacturer of your cylinder. Then after running with your engine in the way it supposed to be used (racing on kart tracks, sprints…), you should be able to determine if the sparkplug heatrange is correct. As mentioned before, the right heatrange will make the insulator nose clean.

If the insulator nose gets carbon deposits on it, the sparkplug is too cold for the use you have.

If the insulator nose gets light gray or white, and/or the electrodes show signs of meltdown, then the heatrange is too hot.

The main guideline is, the more time the gas is fully opened, the colder the sparkplug is required.

On a daily used engine there is no need to sharply tune it, so jetting is usually on the rich side to prevent from having overheating problems, but if the engine is used for races, every bit of power should be extracted from it, so jetting should be adapted to weather and track. These are some guidelines to set the jetting:

Cold, dry (high or no clouds) - air pressure is high; bigger jets.

Rainy, fog (low clouds, fog) - air pressure is low,humidity in air; smaller jets.

Long, straight race track - bigger jets, colder sparkplug heatrange.

Short, closed track - smaller jets, hotter sparkplug.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

22.7.2012 22:51

Myös jotkut polttoaineen uudet lisäaineet (lyijyn korvaajat) SAATTAVAT aiheuttaa väriä tulppiin.

Toki jotkut ryssäbensat voi vielä käyttäytä kuten ennen normaalibensat :).

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

22.7.2012 22:56

Ok mulla on vakio tulppa, ja olen sitä mieltä tässä nyt, että kone kiertää ja käy hyvin ei todellakaan käy omasta mielestä laihalla.
Voihan toki olla että olen väärässäkin.
Pitäskö sitte kokeilla 62,65,68 suuttimia...

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

22.7.2012 23:09

Voisin kokeilla säätää neulaa tossa huomenna tai joku päivä, jos laittas sen alimpaan loveen eli rikkaimmalle kattos mitä tapahtuu..

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

22.7.2012 23:42

Muista kuitenkin että neula ei vaikuta täyskaasulla.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 9:37

No emmä sitte jaksa.. :D

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 12:00

Tuntuu oleva vähän hataralla pohjalla toi sun säätötaito, niin lueppas tietopankista 2T kaasuttimen säätöopas.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 12:21

Lukkiin eilen illalla sitä.
Tota nytte ko putki ei enään vuoda äänet on laimeemmat ja se olikin kas kummaa käyny laihalla ko väänsin seoksia vielä isommalle niin toimi paremmin, ko se ei jaksanu palauttaa kierroksia ko löysäs tyhjä käynnille niin siinä kesti että se jakso palauttaa kiekat, niin luulin että jouset löystyy.
Niin eipäs se sitten varmaan ollutkaan niin, vaan kun isonsin seoksia se palautti ne paremmin.

Vielä vähän huonosti palauttaa joten aattelin että vois kokeilla 65 suuttimella kun tuntu toi 70 olevan liian iso kun koitin sitä vielä tänään, niin kävi sillä liian rikkaalla.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 13:03

Voiko teidän mielestä toi 70 suutin olla liian iso vai enkö osaa vaan säätää sitä?

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 13:08

Jos et tiennyt, sitä edellistä viesti muokataan eikä tuplapostata..

No tuntuis aika oudolta, että 70 olis liian iso, koska yleensä teharin kanssa laitetaan n. 15 isompi suutin.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 13:35

Yleensä kyllä joku 10-15numeroo isompi suutin, mutta kaikki mopot ovat yksilöitä.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 17:29

No ei mulla auttanu toi isompi suutin laitoin sen ja laitoin seos ruuvin kiinni ja sitte auki 1 ja ½ kierrosta, ja säädin tyhjäkäynnin kohilleen, mutta ei se menee niin rikkaalle että vaivoin jaksaa liikkua koitin vielä 3 kiekkaa auki ja ois jaksanu ehkä lähtä liikkeelle mutta en viitsiny alkaa huuattaan... 1½ ja 3 kiekan välillä ei ollut eroa ollenkaan.
Vakio suutin nyt paikallaan ja seokset 3 auki kiertää hyvin eikä kyllä omasta mielestä käy laihalla.
Ja laitoin Shell V powerii sinne tankkiin niin tuli vähä pirtsakka :D siis 99okt.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 17:41

Oisko sitten ilmanputsari niin tukossa tai sähköryyppy jää päälle jos kerran vakiosuuttimella toimii hyvin..sama kai se pidä se suutin millä toimii mutta kannattaa nyt varmaan kokeilla vaikka sitä 65 suutinta ettei kiinni leipase pidemmässä huudatuksessa.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

23.7.2012 22:20

Putsarissa s6 elementti laitettu joku öö 3 päivää sitte tuskin vielä tukossa on :D
Ja ryyppy ei jää pääle kun sen huomaa kyllä ku se lähtee poies, omasta mielestä.

Re: Keskustelua kaasuttimista #3

24.7.2012 18:28

Skootteri on ollu nyt pari viikkoa käyttämättä ja tänään käynnistelin niin tyhjäkäynnillä pysyy hyvin, mutta kun antaa vähän kaasua niin sammuu. Tyhjäkäynti alkaa kasvaan, kun pitää muutaman sekunnin käynnissä ja kytkin ottaa kiinni. Aattelin sit säätää sitä tyhjäkäyntiruuvia ja se oli jumissa, mitähän tässä pitäis tehä? Ja skootterin merkki on Cpi.