Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

29.11.2011 20:32

Ruiskussa ei tuu kuin max pari läskiä heppaa lisäã. Ruiskukoneissa on kuriton pitki jo vakiona kiinni.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

29.11.2011 20:34

Mutta kysyttiinkin että mikä on tehokkain putki ruiskukoneesen. Ja eikös se Stage6 Pro Replica/Pro jossain tapauksissa oo paras.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

30.11.2011 0:54

Kellään kokemuksia/ tietoa Leovince RR putkesta?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

30.11.2011 1:24

Miten ihmeessä se tehoputki voi ylipäänsä ruiskussa auttaa yhtään mitään jos bensaa ei karkaa pakokaasun sekaan(käsittääkseni ei pitäisi) ruiskukoneessa? Liekkö pelkkä myyntikikka tarjota ruiskuihinkin tehareita... Ainakin jos minä ruiskukoneen suunnittelisin niin tekisin sen poikkeuksetta niin että bensa ruiskutetaan sylinteriin juuri kun pakoaukko on sulkeutunut ja seuraavan kerran kun se aukeaa niin ne bensat ovat jo palaneet jolloin tehari olisi täysin hyödytön. Ainoa suoraa putkea tehokkaampi pakoputkityyppi jonka voisin ruiskuun kuvitella olisi sellainen "megafoni" joka imisi pakokaasut sylinteristä tehokkaammin pihalle.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

30.11.2011 1:39

njaa haluaisinkin kiihtyvyyttä lisää ja piikkiä ylemmäksi ps. "viri" ohjelma ajetaan :D

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

4.12.2011 17:48

Palezu kirjoitti:Miten ihmeessä se tehoputki voi ylipäänsä ruiskussa auttaa yhtään mitään jos bensaa ei karkaa pakokaasun sekaan(käsittääkseni ei pitäisi) ruiskukoneessa? Liekkö pelkkä myyntikikka tarjota ruiskuihinkin tehareita... Ainakin jos minä ruiskukoneen suunnittelisin niin tekisin sen poikkeuksetta niin että bensa ruiskutetaan sylinteriin juuri kun pakoaukko on sulkeutunut ja seuraavan kerran kun se aukeaa niin ne bensat ovat jo palaneet jolloin tehari olisi täysin hyödytön. Ainoa suoraa putkea tehokkaampi pakoputkityyppi jonka voisin ruiskuun kuvitella olisi sellainen "megafoni" joka imisi pakokaasut sylinteristä tehokkaammin pihalle.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. "Tehoputki" perustuu siihen että tehoalue korkeemmalla, vakioputki lähinnä keskivääntönen. Eli lähes poikkeuksetta teharille laitetaan kevyemmät rullat että kiertää paremmin tehokkaamman putken tehoalueelle. Korkeammat kierrokset korkeakiertoisemman putken kanssa = tehoa = kiihtyvyyttä.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

4.12.2011 18:05

Juuri tuossa Palezun viestissä on järkeä, koska tehoputken toiminta perustuu juuri tuohon sylinterin täyttöön. Kuten varmaan tiedätkin, huuhtelun aikana pääsee tuoretta, palamatonta polttoaineseosta auki olevasta pakoaukosta pakoputkeen. Putken päätykartion muodon ansiosta heijastuu pakoimpulssista takaisin sylinteriä kohden impulssi, joka sitten painaa pakoputkeen tulleen seoksen takaisin sylinteriin juuri ennen pakoaukon sulkeutumista ja näin ollen sylinteritäytöstä tulee runsas.

Tehopakoputkella voidaan saada myös hieman alipainetta sylinteriin huuhtelun aikana, joten putki tavallaan "imaisee" pakokaasun paremmin pois sylinteristä.

Mutta tuohon miten pakoputkella voidaan vaikuttaa polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuun moottoriin. Noh käytännön toteutuksesta en tiedä tarkemmin, mutta ainakin teoriassa tehopakoputkella voidaan saada kuitenkin parempia teholukuja irti. Eli kuten tuossa äsken kerroin tuosta syntyvästä alipaineesta, niin sillä saadaan kaikki pakokaasut pois sylinteristä ja lisäksi myös jonkin verran puhdasta ilmaa alkukäyrään.

Nyt kun heijastunut impulssi tulee ja työntää pakoputkessa olevan ilman sylinteriin, saadaan tällöin sylinteriin suurempi ilmamäärä, periaatteessa kyseessä tietynlaista ahtamista, mutta sitä termiä emme kuitenkaan aivan voi käyttää. Anyway, koska siellä on nyt suurempi ilmamäärä, voidaan sylinteriin ruiskuttaa enemmän polttoainetta. Tämä tietenkin vaatii polttoainesyötön uudelleen säätämistä ohjelmistopäivityksellä. Kuitenkin myös suorasuihkutusmoottorissa on tehoputkesta apua.

Se miksi tehopakoputkella moottori kiertää enemmän, johtuu siitä kun mopon vakioputkea on kuristettu. Kuristusten takia palotapahtuma ei ole yläkierroksilla enään lähellekkään optimaalista ja teho jää pieneksi. Koska tehopakoputkessa ei ole häiritseviä tekijöitä, toimii moottori paremmin ja kone pääsee toimimaan suunnitellulla kierrosalueella tiettyyn pisteeseen asti, kunnes sisäinen kitka ja muut tekijät alkavat syömään tehoa.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

4.12.2011 23:15

Jees, kyllähän tuo tehoputki auttaa suorasuihkutusskootterissakin melko paljon. Shapen perustelut oli huippuluokkaa. =P Minulla ei ole tuohon mitään lisättävää, koska en ole koskaan sen kummemmin ajatellut miksei putki auttaisi ditechissä. Omalla kohdallani kiihtyvyys kasvoi huomattavasti.

Edit: Suorasuihkutuksessahan tehoputkesta ei periaatteessa ole hyötyä ilman ECUn kuristuksen poistoa (eli tätä ns. kisaohjelmaa). Suorasuihkutusyksikköhän ei tiedä siitä, onko mopossa kiinni vakio- vaiko tehoputki. :p Päivittäkää siis ECU:nne, mikäli ostatte tehoputken!

Totta on myös se, ettei mikä tahansa putki paranna kiihtyvyyttä Ditech-moottoreissa. ;)
Viimeksi muokannut Dementikko päivämäärä 8.12.2011 2:10, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

5.12.2011 0:28

Shapen perustelu oli hyvä. En tarkoittanut että koko asiassa ei olisi mitään järkeä, vaan siinä etteikö tehoputki auttaisi mitään. Vakioputken teho ei ole välttämättä optimaalinen sylinterin kanssa. Minulla on ihan konkreettista tietoa että tehoputki ehdottomasti parantaa kiihtyvyyttä hieman kevyempien rullien kanssa. Eli sum summarum, tehoputkea vaan kiinni vaikka olisi ruiskuvehe, kyllä se parantaa kiihtyvyyttä.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

6.12.2011 17:25

Minkäslainen putki tuo Gianelli Extra on? Tehoa ei kummemmin haeta, vaan lähinnä korviketta vakioputkelle. Gianelli Go:t ja vastaavat voi silti unohtaa, ei se tehokaan pahasta ole ;) Variin säätöjä siis gramman kepeemmät rullat ja +15% vp- ja kytkinjouset? Suutinta isommaks tietty. Onkos vielä muuta? :)

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

6.12.2011 17:43

Extralle ja muille tehokkaammille putkille on suositeltavaa +50% josuet.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

7.12.2011 21:44

kaikki nelari skootterien omistajat tämmönen on stagelta tullu: http://www.tmi-janikaasalainen.fi/tehop ... -9104.html iha näin vinkkinä :DD



edit aika samanlainen toi änkkäki on ku kymcon vakio änkkä, mut stage 6 tietää mitä tekee :D
Viimeksi muokannut _T3_ päivämäärä 7.12.2011 22:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

7.12.2011 21:59

baotianin vakiputki stage6 merkinnällä:D

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

8.12.2011 0:27

Ei tommosella tee yhtään mitään, persdynolla ei kyllä eroa tule havaitsemaan, tehot kannattaa yrittää hakea jostain ihan muualta nelitahdeissa.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

8.12.2011 8:00

^^+1. Ääni voi muuttua, mutta ei siittä tehoa tuu.