Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
3.5.2012 20:09
Jep. Jogissa tosiaan ekaks aukko pyöreeksi, että virtaa ja sitten 2mm ylös ja sivuille voi ottaa huoletta 1,5-2mm kumpaankin suuntaan. Itellä ei mäntä sanonu mitää ja leveyskin taisi olla hyvin rajoissa.
3.5.2012 23:09
Paljos pitäs olla puristuksia malossin 70cc sportissa? Omassa oli n. 8 kg/cm2
3.5.2012 23:12
Jep. Jogissa tosiaan ekaks aukko pyöreeksi, että virtaa ja sitten 2mm ylös ja sivuille voi ottaa huoletta 1,5-2mm kumpaankin suuntaan. Itellä ei mäntä sanonu mitää ja leveyskin taisi olla hyvin rajoissa.
Meinaakko, ainakin mitä ite kattelin tuon kihvelin pyttyä niin pakoaukko oli jo valmiiksi suht leveä ja siinähän on sama pytty kuin jogissa ja muissa ilmajäähy vaakaminarelleissa. En muista mittasinko mutta minusta se oli ainakin yli 65% leveä ja jos ottaa kummaltakin sivulta pari milliä niin taitaa jo mennä niin leveäksi että saattaa hyvinkin männänrenkaita alkaa paukkua, riippuen renkaista. Ja tolla ylöspäin viilaamisella on suora vaikutus kierrosalueeseen, tehoalue nousee, joutuu laittaan keveämpää rullaa ja kone huutaa ja saa sanoa hyvästit taloudelliselle ajolle mutta jos vain tehoa haluaa niin mikäs siinä..
Jos korkeutta lähtee viilaamaan niin ite varmaan lähtisin siitä että jonku 1,5mm aukon keskeltä korkeammaksi ja reunat kaarevasti alaspäin.
4.5.2012 16:15
Itellä ainaki oli leveys tossa aidossa AC vaakakoneen pytyssä hyvä kun vedin 1,5mm kummallekki puolelle, 2 ois voinu vetää kyl.
Hiton hyvi toimi ku oli 2mm ylöspäin pakoa, vakioputkella toimi kuin unelma ja pro replicalla repi niin pirusti.
Jostakin syystä tartti vakiokamoillakin +40 vastapainejousen, malossin keltasella tiputti kiekat ihan liian alas, eikä kiihtynyt mihinkään ennen 50, vaikka laittoi miten kevyttä rullaa. Kummiskin keltasella toimi vakioputkella enne viilausta ja laserinki kaa tosi hyvin.
8.5.2012 16:41
LaneKit kirjoitti:Itellä ainaki oli leveys tossa aidossa AC vaakakoneen pytyssä hyvä kun vedin 1,5mm kummallekki puolelle, 2 ois voinu vetää kyl.
Hiton hyvi toimi ku oli 2mm ylöspäin pakoa, vakioputkella toimi kuin unelma ja pro replicalla repi niin pirusti.
Jostakin syystä tartti vakiokamoillakin +40 vastapainejousen, malossin keltasella tiputti kiekat ihan liian alas, eikä kiihtynyt mihinkään ennen 50, vaikka laittoi miten kevyttä rullaa. Kummiskin keltasella toimi vakioputkella enne viilausta ja laserinki kaa tosi hyvin.
Pro Replicalla muutenki on paras malossin punaset/muut 40% jouset (s6 hard yms)
10.5.2012 22:24
Tämmöinen kysymys: Mäntäsarjan mukana tuli semmoinen kulmikas jousimainen ohut männänrengas, joka ilmeisesti pitää tulla männänrenkaan alle. Ite pelkäsin sitä, että sen takia seuraavaksi posahtaisi, joten jätin laittaatta sisälle. No onko tuo niin tärkeä? Kuitenkin sen paksuus on tyyliin 0.2-0.3mm paksu. Kone on niputettu jo ilman sitä. Ilmeisesti tuon tarkoitus on painaa m-rengas tiivimmin sylkkää vasten.
11.5.2012 13:05
Ihte ainakin pistin kiinni, se tuli sinne alimpaan männänrenkaaseen ku sen kolo oli syvemmällä mitä ylemmän. Eipä oo vielä lauennu 1000km ajettu.
12.5.2012 20:28
en löytäny parempaakaa elikkäs kaverilta sain kaks mäntää proxin ja airsalin 40.0mm männät ja jompi kumpi noista menee ovettoon vakiosylinterin kaveriksi ja ongelmana on se että mistä löydän kumpaakin mäntään sopivat männän renkaat? jos joku viittis linkata oikeet nii ois tosi jees
16.5.2012 17:24
Hassusti heittelee laidasta laitaan nämä tarinat
Tuolla aiemmin oli ihan mielenkiintoista tarinaa kaasarin koosta. Tottahan se on, että sopivan kokoinen on paras. Empiirisesti olen joskus asiaa hahmotellut ja tullut siihen tulokseen, että sellaiset noin 20 mm^2/hv on ihan hyvä. Toimii niin 4T kuin 2T ja yksi kuin monisylinterisissä kunhan on läppä per sylinteri. Esimerkiksi 80cc crossi ja 28 mm tai parilitrainen 4-sylinterinen rallimoottori jossa 45 tuplat 36 sisäkurkuilla ja noin 200-220 hv :wink: Ihan hiljan vasta tulin ajatelleeksi asiaa näiden pienten kaksitahtisten tiimoilta, mutta samat lait tuntuvat näihinkin pätevän. Liian pienen kaasarin ongelmat juontavat monasti juurensa näistä erilaisista "power jetillisistä" joista alipaineen kadotessa avataan lisärikastus. Jos kaasari ahdistaa liikaa -> alipaine -> powerjettipiiri kiinni -> seos laihalle täydessä laulussa -> ei ole hyvä. Tietysti jos mekaaninenkin kaasari on aivan liian pieni alkaa virtaus tehdä kummia, mutta tiedän esimerkiksi 22 mm kurkusta työnnetyn läpi sellaiset 110 hevosta. Alkaa olla virtausnopeus kohdillaan
Pakopuolen ahdistaminen taas on huono homma aina, se kasvattaa lämpökuormaa.
Mutta ettei menisi ihan lämpimikseen turisemiseksi, niin ihan asiaakin. Onko jaettupakoaukkoiset alumiinisylinterit aiheuttaneet ongelmia ilmajäähyissä sen keskikannaksen tiimoilta? Jääratapeleissa tuosta on ollut tapana hioa muutamasta satkusta kymppiin pois porauksesta riippuen, mutta onko moinen ollut näissä tarpeen? Jos liikutaan jossain 15 hv / 70 cc tienoilla. Crossissa ja enskoissa tuo ei kuitenkaan ole tarpeen.
16.5.2012 22:36
Onko kellää kokemuksii tost malossin 50cc sport sylinteristä? Onks toi yasuni z iha hyvä putki ton kaa?
17.5.2012 11:33
Ihan perus tehokas 50cc, ei huono ollenkaan. Pärjäät hyvin tuon Zetan kanssa.
17.5.2012 11:50
Ja vakio kaasarikin varmaan pitää vaihtaa johonkin 17.5 tai 19 mm?
17.5.2012 12:04
Eihän se pakko ole, mutta hyvin suositeltavaa, ja kyllä siitä lisää tehoakin saa.
19.5.2012 22:57
Rupean varmaan huomenna viilailemaan pakoaukkoa. Haluisin vielä tarkentaa muutamaa juttua. Eli ensin viilaan sen kurin pois. Minkälainen se kuri siis tarkalleen ottaen on? Onko jossain kuvaa? Pitääkö se viilata täysin pyöreäksi, kun tuossa jonkun aikaa sitten joku sanoi ettei sitä saa aivan pyöreäksi, syystä jota en aivan ymmärtänyt. Tämän jälkeen voin sitten sitä viilausta jatkaa pari milliä ylös ja jonkun millin sivuille?
Minulle on tätä täällä selitetty, mutta jos nyt esimerkkinä viilaan pakoaukkoa ylöspäin, niin teenkö ensin sellaisen "loven" ja pyöristän sen sitten alaspäin? En rupea tuota pyttyä tuhoamaan, joten etenkin se kuri kiinnostaa.
Edit: Tai unohtakaa tuo lovijuttu, Mutta jos pakoaukko on kerran pyöreä niin eihän se ole korkeampi kun siitä keskeltä? Tarkoitan siis että pitääkö sen ympyrämuodon säilyä? Anteeksi kun en oikein ymmärrä
.