Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

22.5.2016 18:15

Noni siitähän se sitte johtuu ku ekaks katoin sitä nii oli normi mut nyt ku koittanu keulii ja kumia polttaa nii muuttu tommotteeks :D Kiitti vastauksesta eipä tarvii huolestua nyt kun tietää asiat

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

13.6.2016 22:22

Ostin kirpputorilta kasan uusia skootterin osia ja tuli tämmönen stage6 variaattorin laippa siellä mukana: https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_155/products_id/12755
Mitä eroa tuolla on vakioon ja hyödyttääkö tuota pistää vakio varin kanssa edes paikalleen.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.6.2016 21:20

Todennäköisesti hieman eri nousukulma kuin vakiovarissa. En jaksa uskoa että huomaat persdynossa mitään eroa vakioon.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

1.7.2016 18:17

Mitäs ensilääkkeeksi Speedfight 2:n variaattoriin, kun pitäisi saada se puremaan paremmin kiinni? Edellinen omistaja oli vaihtanut sinne hieman kevyemmät rullat ja poistanut variaattorin rajoittimen. Itse poistin moottorin puolen kuristimet, eli imupuolen kuristusholkin sekä pakoputken hukkaputken ja vaihdoin suuttimen 52 --> 64. Kone laulaa nyt ihan mukavasti, mutta tuntuu, että variaattori saisi napata vielä kiukkuisemmin, kone jaksaisi kyllä.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

1.7.2016 23:54

Jos nyt mopon liikkeellelähdöstä puhutaan, niin kytkinjousien jäykkyydellä voi vaikuttaa siihen millä kierrosluvulla veto alkaa kytkeytymään. Mikäli variaattorin säätäminen ei ole tuttua, suosittelen vilkaisemaan tietopankin artikkelin.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2016 11:54

Kuuluisiko hihnan mennä ääriasennossa kytkimen/varin ulkokehälle? Peugeot SV:ssä ollut ongelmana kehno liikkeellelähtö/vääntö ja jostain muistan lukeneeni, että esim. Malossin hihnat ovat mopoon liian lyhyitä. Kuvassa hihna ääriasennossa.

Kuva

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2016 19:41

Kuuluu mennä ja näyttää joskus menneenkin kulumisjälkien perusteella. Liian lyhyt hihna tai etuvarissa joku estää hihnan laskeutumisen.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

24.8.2016 20:16

Ongelma Speedfight2 variaattorissa, eli hihna hakkaa variaattorin koppaan korkeilla kierroksilla.

Setuppina
Airsal 70cc
Malossin takalautaset
Malossin 80% vp
Malossin kevlar hihna, 20mm vakiota lyhyempi
Stage6 sport pro kytkin
6.5g rullat

Kokeiltu on eri kytkintä ja erilaisia vp jousia 25%-80% asti, mutta mikään ei tahdo toimia.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.8.2016 21:09

Tuollaisesta ongelmasta en ole kyllä koskaan kuullut. Jokin tuossa kokoonpanossa on kyllä reilusti pielessä, ihan ensimmäisenä tulee mieleen että hihna on liian pitkä. Onko hihna vaikeaa saada paikalleen vai tuntuuko se jo kasausvaiheessa löysältä? Normaalisti hihnaa joutuu hieman venyttämään että se nousee liukuholkin päälle.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

30.8.2016 22:18

Elikkäs hihnan kanssa pitää vähän taistella, että menee paikoilleen, eikä se hirveästi anna periksi kun on paikoillaan ja sormilla sitä painaa yhteen. Tänään kokeilin vakiotakalautasilla, 10mm vakiohihnaa lyhyempää hihnaa ja eri variaattoriakin. Tulos: Ei muutosta mihinkään suuntaan, taino kiihtyvyys huononi pitemmällä hihnalla :D

Edelliseen viestiin lisäten, kun vaihdoin tuon Stage6 kytkimen se ääni mikä sieltä variaattorista lähtee koveni entisestään :s

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

17.9.2016 20:02

Laitan tähän tietoa Generic Xor variaattorin säädöistä. Tuntuu toimivan hyvin 3,5gr rullilla. Pakoputkena Giannelli Next ja tarvikekaasutin vakiosuuttimella. Ilmansuodattimen snorkkeli porattu 15mm. Jos ottaa snorkkelin kokonaan pois, ei 84 suutin tunnu riittävän ja saatu hyöty minimaalinen, bensankulutus on varmasti huima 90 suuttimella. Vakiosylinteri ja kansi on paikoillaan. Kiihtyvyys on mukava sinne 75 mittarinopeuteen, kuski painaa 110kg, joten voimaa koneessa on.
Giannellin mukana tulevilla 4.5g rullilla kone jäi empimään 45km/t kohdalle eikä meinannut päästä siitä yli kuin vasta pitkän odotuksen jälkeen.
Vielä aion kokeilla vakioäänenvaimentimella ja Jonway 30mm lyhyellä käyrällä skootterin kulkuhaluja. Tuo Jonway käyräkin on ainakin 5cm liian pitkä, mutta se antoi kuitenkin noin 5km/t lisää vauhtia alkuperäiseen pitkään, mutkaiseen alkukäyrään verrattuna.
Vaimentimen päätä täytyy suurentaa hieman, 12mm reikä ahdistaa varmaan liikaa.
Keeway Matrixiin ym. 2-t Keewayhin käy varmaankin samat säädöt.
Syy kokeilujen jatkamiseen on tuo Next-putken hieman liian kova vauhti, pitäisi saada säädettyä nopeus vakioputken ja Nextin väliin. Prikkaa ei viitsi viilata, jos muuten saa homman hoidettua.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

18.9.2016 13:07

Pikasia vastauksia tarvis! Elikkä täältä löytyy yamaha neossi jossa seuraavanlainen tekniikka:
-70cc malossi
-giannelli extra v2
-17.5mm lortto
-malossin kytkin 50% jousilla
-motoforcen racing kello
-50% vp jousi
-vakioetuvari 4gr rullilla
Oon tässä tilailemassa uutta etuvaria niin mikä tolle setille olis hyvä? Kiihtyvyys on itelle tärkeä ja huiput haluaisin 80-90. Tekeekö nuilla motoforcen ja narakun vareilla mitään? Motoforcen/narakun racing vari ois omaan lompakkoon sopiva. Minkäslaisia rullia kannattas kokeilla? Nykyisillä 4 huutaa ajossa aika paljon.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

3.9.2017 20:33

Mitä säätöjä raati tekis tälle tytön skootterille, vai tekisittekö mitään? Eli SF3 josta rajoitinlevyä shimmattu parilla prikalla, ja vaihdettu muistaakseni gramman kevyemmät rullat (tais olla enemmän haittaa ku hyötyä):

https://www.dropbox.com/s/kzjsxw0e0dyhc ... 1.mp4?dl=0

Huiput mittarin mukaan 55km/h, ja kiihtyvyyttä pitäis kuulemma saada paremmaksi. Etenkin vajaakaasulla tuntuu, ettei tuo oikein kiihdy...täyskaasullahan tuo näyttää ihan kohtuudella liikkuvan. Eli laitanko takaisin vakiorullat? Ja olisko shimmauksen sijasta fiksumpaa laittaa halkaisijaltaan pienemmät rullat, jos vaan löytyy noin raskaita?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

4.9.2017 0:13

Varia ropaamalla ei oikeestaan kiihtyvyyttä saa lisää, jossei sinne laita jotain sporttivaria. Sillon nousee kyllä kans huiput. Orkkispainoset rullat yleensä jokavehkeessä on aina parhaat, jossei oo mitään ihmeempää koneelle tehty. Parhaiten sais varmaan kiihtyvyyttä ja vääntöö ku tukkis hukkaputken.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

21.11.2017 15:07

Moro.

Vaihdoin tohon keeway skopaan malossin multivarin ja nyt kulkee vaan 45km/h aikasemmin 55km/h. Onko mitään tietoo että mikä mennyt vikaan ? Skootteri siis vakio muuten.