Retroilija kirjoitti:Aattelin ihan vaan jonnekin joka saa virtalukosta virtaa mutta sithän se pulputtaa aina kun on virrat päällä?
E: Eikös mopoauton pumppu tunge hieman liikaa pensaa mopon konetta varten? Entä jos semmosen pilteman tuulilasinpesimen pumpun hankkii ni onko se pahaki homma liimata kasaan ku pettää?
Niinhän sen kuuluukin ja näinhän se toimii esim autoissakin. Siksi pumppurakenteissa on se paluuletku, että liikatuotto menee takaisin tankkiin. Tyhjäkäynnillähän kun kone kuluttaa vähemmän kuin täyskaasuajossa. Pissapoijan pumpuista vielä.. Ensinnäkin. se pumppu täytyy olla imevää mallia. Osa on tarkoitettu säiliön alapuolelle asennettaviksi eli ne ei ime. Sellainen ei käy. Toinen asia on että niitä ei ole tehty olemaan pitkiä aikoja yhtäsoittoisesti päällä. Se pumpun liimaus ei ole niiden ainut ongelma.
Eikä niitä kaikkia ole edes liimattu. Malleja on hitosti ja joku voi kestää hyvinkin pitkään polttoainepumppuna ja toinen pari päivää. Siitä syystä ensisijaisesti polttoainepumppu ja itse yrittäisin saada sen oman pumpun pelittään ja sitten vasta viimeisenä sähköinen jos muut vaihtoehdot ei käy.
Se mopon oma alipainepumppu toimii siten, että imutahdissa pumpussa oleva kalvo vetäytyy alipaineen voimasta toiseen ääriasentoon. Imun aikana se imee polttoainetta pumppuun ja sulkee lopuksi alipainekanavan. Jousi painaa sen kalvon toiseen ääriasentoon ja samalla pumppaa polttoainetta eteenpäin kohti lisäkammiota. Jos kalvoon on tullut repeämä, niin se pitää vaihtaa. Onneksi näyttää nuo pumput kumma kyllä olla avattavia, mikä on nykypäivänä ihme.
Mikäli se alipaine ei riitä imemään sitä kalvoa, on jousi liian jäykkä. Kevyemmällä jousella saa pumpun toimiin pienemmälläkin alipaineella, mutta koska jousi työntää sitä polttoainetta eteenpäin pumpun tuotto tietysti heikkenee. Tämä tilannehan voi tulla vastaan jos se jousi kuoleentuu niin pumpun tuotto ei ole enää riittävä täyskierroksilla. Pumppua pystyy siis muuttelemaankin, mutta jos se kerran vakiokaasarilla pelas, niin en usko että siinä pumpussa on loppupeleissä mitään pielessä.
Veikkaan vaan, että sen polttoaineen saamiseen olis tarvinnut startata vielä piiiiiiiiitkään, että se olis tankista saakka bensaa nostanut. Kokeile nyt kumminkin täyttää se lisäsäiliö jos oot sen tyhjäksi päästänyt.
Tuolla esim kuvia avatusta pumpusta
http://scootdawg.proboards.com/index.cg ... read=21611