Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.10.2015 20:36
Pitääpä heti huomenna tarkistaa, päivittelen tähän viestiin tulokset.
25.10.2015 21:37
Mites, ootko säätänyt tyhjäkäyntiseokset seosruuvilla?
Se on kriittinen vaihe näin ilmojen kylmettyä kun kaasua vähän avataan. Tyhjäkäyntisuuttimen koko yleensä riittää, mutta luistinneula kaipaa talvikeleille nostoa ja pääsuutin suurentamista. Kylmäkäynnistykset on kesäsäädöillä aina vähän nihkeitä.
Sinänsä valojen vaikutus käymiseen on aivan normaalia, Sähkövermeet aina ottaa virtaa, niin tekee lataantuva akkukin. Jos akku lataantuessaan pyrkii jo viemään lähes kaiken mitä magneetosta on saatavilla, voi valojen päälle kytkeminen tehdä sen että virtaa pyritään ottamaan enemmän kuin mitä on tarjolla. Tässä tapauksessa käy niin että moottori voi jopa sammua. Eli varsinaista sähkövikaa ei tarvitse olla, kun huonokuntoinen akku jo riittää.
25.10.2015 21:57
Sehän unohtuikin mainita että akku on aivan uusi ja kaasariakin on yritetty säätää, joskin neulaan ei ole koskettu, mutta voisiko pelkät kesäsäädöt aiheuttaa noin vahvan reaktion, joka ei muutu mihinkään vaikka kone lämpenee? Seosruuvia rikkaammalle kääntäessä moottori pysähtyy välittömästi, kun taas seosta laihentaessa tyhjäkäynti loogisesti nopeutuu tiettyyn rajaan asti kunnes moottori taas sammuu. Optimaalisimmaksi asennoksi on havaittu n. 2 kierrosta auki.
25.10.2015 22:12
No jos moottorin lämpenemisellä ei ole mitään vaikutusta toimintaa, ei kyse ole pelkästään vääristä säädöistä. Hiukan hämärältä kuulostaa jos mitään eroa ei ole.
Jonkin verran säätöasiaa pystyy hahmottamaan kun tukkii osittain ilmanputsarin ilman sisäänottoa ja testaa eri osa-alueilla, tarviiko se esim rikkaampaa/laihempaa seosta. Kinkin alipainekaasari ei aina ole järin looginen säädettävä kun vaikutukset on joskus päinvastaisia kuin olettaisi. Päinvastoin kuin monet on käsittäneet; Kaasuläppähän ei säädä kaasarin läpivirtauspinta-alaa säätääkseen bensan ja ilman määrää, vaan kaasuläppä säätää ainoastaan luistinkalvon alipainetta joka varsinaisesti taas säätää sitä seossuhdetta.
Syy kinkin kaasareiden oikkuiluihin on pitkälti siinä alipaineella toimivassa luistissa, mutta perinteisempiäkin ongelmia on löytynyt. Ilmasuuttimen jälkeinen kanava on esim yksi tärkeä kohde. Eli se alkaa sieltä ilmanputsarin puoleisesta päästä (pieni reikä) ja jatkuu suutinputkelle. Jos kanava on tukossa ei pääsuutinpiiri toimi kunnolla. Itselle mm. tuli vastaan kaasari jossa oli ilmeisesti porauslastu ym kaasarin valmistuksessa jäänyt sinne kanavaan ja myöhemmin asentoa muuttaessaan tukkinut sen pysyvästi.
Tässä kaasarissa toimi tyhjäkäyntipiiri ok, mutta pääsuutinpiiri ei ollenkaan. Varmista että se ilmasuuttimen jälkeinen kanava on auki. Ilmasuutin ei yleensä ole kaasareissa vaihdettava, vaan kiinteä osa. Jos siellä kanavassa on roska se saattaa tulla pois sieltä suutinputken puolelta kun ottaa ensin koko suutinputken pois.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 25.10.2015 22:14, muokattu yhteensä 1 kerran
25.10.2015 22:14
Mikäköhän omassa kiinarissa olisi nyt vialla? Toimi 30 minuuttia ilman ongelmia, kunnes laitoin pitkät päälle, ja sammui samantien aivan kuin olisi avaimista katkaissut virran. nyt ei enää toimi yksikään sähköllä toimiva osa, eikä lähde polkemallakaan käyntiin..
Olisiko ottanu maihin ja polttanu sulakkeen tms?
25.10.2015 22:16
Varmaankin oikosulku ja polttanut sulakkeen. Vielä jos siinä on dc-cdi boksi se ei lähde käyntiinkään kun boksin tarvitsema tasajännite puuttuu. (Kymcoissa mm. noita dc-bokseja on usein)
Valot toimii kyllä varsinaisesti vaihtovirralla ja kyllä paha oikosulku voi polttaa ac-cdi boksin tai jännitteensäätäjän siinä missä dc-boksisessakin.
25.10.2015 22:25
-Zone- kirjoitti:Hiukan hämärältä kuulostaa jos mitään eroa ei ole.
Nimenomaan, perinteinen "mitään vikaa ei ole, mutta vehkeet ei toimi". Katselen huomenna kaasarin vielä kertaalleen läpi, vaikka se putsailtiinkin jo perusteellisesti bräkleenillä ja jokainen suutin ja rööri rassattiin läpi rautalangalla, sekä ne maadoitukset.
25.10.2015 22:43
Niitä suuttimia ja eteenkään niitä kaasarin tyhjäkäynti- ja pääsuutinpiirin kanavia ei hirveästi kannattaisi rautalangalla putsata. On nimittäin käynyt niin että sinne kanavaan on jäänyt rautalangasta pätkä ja sitten sen poissaaminen onkin jo työläämpää.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 25.10.2015 22:46, muokattu yhteensä 2 kertaa
25.10.2015 22:45
Tuli hei mieleen että katoppa piruuttas kalvon kiinnitys. Itellä kävi niin että kalvo oli irti lovestaan joten kannen välistä pääsi ilmaa ja oli melko samanlaista oireilua. Sai kyllä maanitella kauan ennen kuin lähti liikkeelle.
25.10.2015 22:50
Niin ja onhan se bakeliitti varmasti kunnossa ?
Mulla on monta jo hajonnut.
Esim yksi tapaus;
http://i10.aijaa.com/b/00616/12066121.jpgJa perään toinen;
http://i10.aijaa.com/b/00606/13906617.jpgLopulta tein alumiiniset spacerit ja pistin tiivistepaperista tehden tiivisteet niihin
http://aijaa.com/bguGmF
25.10.2015 22:53
Kyllä siinä sen verran katsottiin että lanka tuli ulos yhtä pitkänä kuin meni sisäänkin
ja kyllä sekin ehjä oli, kun tietysti käytettiin irti kantta irrottaessa.
Kalvokin todettiin ehjäksi ja aseteltiin hyvin takaisin uraansa putsauksen yhteydessä.
25.10.2015 22:58
Mulla on osa bakeliiteista mennyt imukaulaa kiristäessä kunnes opin, ettei sitä saa liikaa kiristää. Se kun tuntuu olevan sille bakeliitille myrkkyä.
Sellanen tuli mieleen, onko siinä muutes Secondary air cleaner -järjestelmää? Niissä malleissa jossa se toimii imukaulan alipaineella on esiintynyt ongelmia kun on alkanut venttiili valskaamaan ja se vuotaa raakaa ilmaa imukaulaan. Ne pakopulssilla toimivat ei ole niin kranttuja, mutteivät kyllä ole järin hyviä nekään. Egr sitten taas harvoin aiheuttaakaan ongelmia, mutta sen sac-järjestelmän oon rapsinut kaikista pois joissa mokoma on ollut.
25.10.2015 23:11
Eipä taida olla, kuulostaa vähän liian high-techiltä vuoden 2005 kiinalaiselle skootterille. Imukaulassa ei siis ainakaan ole kuin bensahanan alipainenippa ja pakoputkessa mikälie hapetinletku onkaan, jonka senkin poistan vaihtamalla putken josta kyseistä härpäkettä ei löydy, kun sellainenkin tuli varakoneen ohella mukana.
25.10.2015 23:22
On niitä kyllä ollut vanhoissakin malleissa. Pistitkin näemmä jo ettei siinä ole, mutta pistetään nyt silti tähän samaan jos siitä olisi vaikka jollekin muulle hyötyä.
Eli kyseessä on siis
http://aijaa.com/cms8o9 Sac-järjestelmästä käytetään usein myös Sas -nimitystä (secondary air system) joka taitaa olla yleisempi kun kinkin osia googlaa.
Sitä on 2 eri mallia. Toisessa kuten tuossakin eli, imukaulaan tulee hanan ohella toinenkin alipaineletku joka ohjaa alipaineventtiiliä. Jos sen venttiilin kalvo repee, se päästää tuota kautta ilmaa koneeseen. Toisessa mallissa on myös se mutkalle vedetty metalliputki venttiilikopan päällä, mutta järjestelmä ei toimi imukaulan alipaineella, vaan se toimii pakopulssilla.
Kummassakin mallissa on kannessa tuon järjestelmän kanavaporaus (oikealla, vasemmalla ilman sac-kanavaa
http://aijaa.com/p5mVYZKaikissa ei siis tuota ole. Joissain on ollut kanavaporaus kyllä kannessa, mutta se on tulpattu peitelevyllä.
-Zone- kirjoitti:Secondary air cleaner ei tarkoita toista ilmanpuhdistinta, vaan että pakokanavaan syötetään happea oman lisäventtiilin kautta. Sen tarkoitus on saada aikaan puhtaampi jäännöspalaminen putkessa ja näin saada katalysaattorille pidempi elinikä.
Siitä on olemassa eri variaatioita. Yksi malli on sellainen jossa imukaulasta lähtee 2 alipaineletkua. Toinen menee sac-järjestelmään toinen normisti bensahanaan. Toinen versio siitä on sellainen jossa se vetää sitä lisähappea pakopulssin vaikutuksella. Eli kun putken positiivinen pulssi vaihtuu negatiiviseksi se vetää happea pakokanavaan sinne venttiililautasen lähelle.
Näistä jälkimmäinen ei aiheuta niin pahoja ongelmia mitä ensimmäinen jos se venttiili alkaa vuotamaan.
Egr (
http://i31.tinypic.com/2qd7x1w.jpg) on putkessa. Siis jos on. Kaikissa malleissa ei tuota ole.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys
25.10.2015 23:42
Kiitos tästä tietoiskusta, varakoneessa, eli kymcon motissa tuo systeemi näkyy olevan, mutta kiinni olevassa ei (onneksi?) ole. Periaatteena on toiminut se, että kaikki "turha" saa lähteä, niinpä egr:kin saa kadota.