10.12.2012 16:05
10.12.2012 17:10
rolle1 kirjoitti:joka taas laittaisi starttimoottorin pyörimään?
10.12.2012 17:57
-Zone- kirjoitti:rolle1 kirjoitti:joka taas laittaisi starttimoottorin pyörimään?
Onpa omituinen kysymys. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja se taas kampiakselia startatessa. Ei toistepäin Starttimoottorin rattaat ottavat aina kiinni bendixin pieneen hammastukseen, mutta bendixin isompi hammastus etuvariaattorin hammastukseen vain startatessa.
10.12.2012 18:08
rolle1 kirjoitti:Tarkoitin että bendix ei pyöri koska se ei osu etuvariaattorin hammastukseen. Ja koska bendix ei pyöri nii sitten ei pyöri starttimoottorikaan. Sen bendixin ja etuvariaattorin välissä on sentin kokoinen rako.
10.12.2012 19:27
10.12.2012 19:40
10.12.2012 21:47
-Zone- kirjoitti:rolle1 kirjoitti:Tarkoitin että bendix ei pyöri koska se ei osu etuvariaattorin hammastukseen. Ja koska bendix ei pyöri nii sitten ei pyöri starttimoottorikaan. Sen bendixin ja etuvariaattorin välissä on sentin kokoinen rako.
Ei sen kuulukkaan ottaa muulloin kuin painettaessa starttinappulaa. Ja edelleen.. Starttimoottori pyörittää bendixiä ja bendixi kampiakselia ei toistepäin.
Ja vielä rautalankaversiona: Bendixin ja etuvariaattorin välissä kuuluukin olla se rako. Kun starttinappulaa painetaan, startti pyörittää bendixiä. Bendixin sisällä on kierre. Rattaaseen vaikuttaa tietysti sen omasta massata johtuen hitausmomentti, jonka seurauksena bendixissä oleva ratas siirtyy ottamaan variaattorin hammaskehään kiinni ja pyörittää näin kampiakselia.
Kun moottori sitten lähtee käyntiin tulee suurempi pyöritysenergia nyt kampiakselilta ja bendixin ratas vetäytyy taas irti etuvariaattorilta. Tämä toiminta on nimenomaan juuri bendixin tehtävä. Jos rattaat olisi kokoajan yhteydessä, pyörisi starttimoottori aina moottorin mukana ja siitä tulisi hetkessä entinen. http://www.youtube.com/watch?v=R7TTyw8lECw. Ymmärrätkö? http://www.youtube.com/watch?v=0C6p8RfxMiY
10.12.2012 22:09
rolle1 kirjoitti:Joo ymmärsin että se menee toisin päin sähköstarttauksessa. Meneekse sitten samanlailla polkaisukäynnistyksessä?
mikä sitten on vikana kun polkaisu tuntuu ihan tyhjältä ja kone ei inahdakkaan?
10.12.2012 22:37
10.12.2012 22:39
11.12.2012 16:34
11.12.2012 17:50
11.12.2012 19:54
-Zone- kirjoitti:Poranterän avustuksella hanasta nro 2 (en ollut vielä roskiin viskannut) tein hanan joka ei varmasti mene kiinni, eli kalvoon ja takaiskuläppään reijät. Tinalla ja kaasutoholla juotin tarpeettoman alipainenipan umpeen. Letkuun letkuhana ja nyt bensapuoli tankista kaasarille toimii kuten se saisikin toimia.
11.12.2012 20:45
11.12.2012 21:05