21.4.2012 15:47
rossipoika kirjoitti:Nyt ei ymmärrä miten se reijän koko vaikuttaa minne seos osuu. Ja palotapahtuman lämpö vaikuttaa pääasiassa männän päähän, kanteen ja loppu menee pakoputkeen.
21.4.2012 16:43
21.4.2012 18:30
21.4.2012 18:32
21.4.2012 18:35
21.4.2012 18:40
21.4.2012 19:26
Palezu kirjoitti:Missäköhän suhteessa se imuilman jäähdytysteho vs lämmöntuotto massaan verrattuna sitten oikeasti menee, siinähän se totuus varmaan olisi.
Virtauksen vuoks tä? Ymmärrätkö nyt itekkään mitä sä haet? Tottahan se on että tuore seos jäähdyttää, mutta se on hyvin marginaalista vrt. mitä palaminen lämmittää. Ja joo parhaiten se mäntä jäähtyy kun lämpö siirtyy sylinteriin ja siitä muualle.jkoljo kirjoitti:rossipoika kirjoitti:Nyt ei ymmärrä miten se reijän koko vaikuttaa minne seos osuu. Ja palotapahtuman lämpö vaikuttaa pääasiassa männän päähän, kanteen ja loppu menee pakoputkeen.
Noted. Tuskin asia jäi ymmärtämättä, mutta teroitetaan nyt sitä suurempaa massavirtaa. Suuremmalla kaasarilla saadaan enemmän jäähdytystä kanteen ja mäntään virtausten vuoksi, ja lisäksi mäntään sen alapuolelta. Kehtaisin väittää siten että 9 mm kaasarin tarjoama massavirta ei vedä vertoja vaikkapa 21 millisen tarjoamalle jäähdyttävälle massalle. Koska palotapahtuman lämpövaikutus kohdistuu paljolti myös mäntään, tehokas keino jäähdytt ämäntää on suurempi määrä seosta sen alla ja päällä.
21.4.2012 22:09
Sudee kirjoitti:Miks sä oot sillä ilman nesteitä ajanu?
21.4.2012 22:15
V_T_E_C kirjoitti:kummoisen sisäänajon valurauta pytty tarvitsee kun se on porattu ja laitettu uusi mäntä?
21.4.2012 22:18
Lacegsi kirjoitti:Mutta ei ollu onneks lämpöleikannu vaan oli suuttimen edessä pikku kivi (pelasti lämpöleikkaamiselta)
21.4.2012 22:43
22.4.2012 9:35
rossipoika kirjoitti:Virtauksen vuoks tä? Ymmärrätkö nyt itekkään mitä sä haet? Tottahan se on että tuore seos jäähdyttää, mutta se on hyvin marginaalista vrt. mitä palaminen lämmittää..
rossipoika kirjoitti:Ja joo parhaiten se mäntä jäähtyy kun lämpö siirtyy sylinteriin ja siitä muualle. .
22.4.2012 16:40
Ja minä väitän, että 50cc moottorissa 9000rpm (oletetaan sylinterin täytöksen olevan täydellinen) höyrystyvä bensiini sitoo lämpöä noin 250 watin teholla. Kun ynnätään päälle höyryn ja ilman lämpeneminen kymmenillä asteilla saadaan tulokseksi ehkä 350-400 wattia. Ja niinkus hyvin tiiät se kaikki ei mene männän jäähdyttämiseen.jkoljo kirjoitti:Kehtaisin väittää että kaasuttimelta ensin männän alle tuleva seos sitoo huomattavasti energiaa männältä, ts. seosvirtaus tulee männän alle. Sen jälkeen se puhaltaa männän päältä, mutta ihan mutuna siinä mäntä ei luovuta enää niin paljoa energiaa seokselle.
Iteppä sen sanoit. Öljykalvo on hyvin ohut. Joten se ei ole kovin hyvä eriste. Laskuihin mun pitää palata kuhan löytäsin jostain öljyn lämmönläpäisykertoimen (joka taas riippuu lämpötilaerosta).Ja mäntähän jäähtyy mekaanisesti ainoastaan ohuen öljykalvon läpi ja männänrenkaiden välityksellä sylinteriin.
22.4.2012 22:07
23.4.2012 9:04
Onhan sillä merkityksensä. Ja sitä voidaan kohdistaa enemmän mäntään tekemällä vaikka boostit männän kautta. Sitä mä vaan yritin sanoa, että sitä tiukemmille koneessa kaikki loppupeleissä joutuu mitä enemmän se kakkua syö, niinku varmaan jo ymmärsit. Parhaita esimerkkejä on turbotetut wankelkoneet kun ne sulattelee mottoreita dynossa. Harmi kun en löytänyt hyvää videota.jkoljo kirjoitti:Ehkä sillä seoksen jäähdyttämisellä, vaikka onkin pientä verrattuna koko sylkän tuottamaan lämpökuormaan, on silti merkitystä. Lämpöleikkaaminenkin saattaa olla pienestä kiinni.