Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
7.3.2011 19:35
vanadium kirjoitti:Voiko cdi-boksia ja sytytyspuolaa mitata mitenkään kotikonstein (yleismittarilla?) että ovat varmasti toimivia...?
Voi toki, pitää vain tietää oikeat arvot.
olppe kirjoitti:Eli miten kiinalaisessa skootterissa säädetään sytytystä?
Eipä oikein mitenkään.
9.3.2011 17:04
-Zone- kirjoitti:jonik1 kirjoitti:Näin juuri. Kannattaa välys tarkastaa, kun magneetto on esillä. Suositus muistaakseni 0,5-1mm välys magneettoon, isommalla välyksellä voi tulla ongelmia kipinän kanssa.
Aika isot on teilläpäin välykset. Kiinan scootterissa mulla on ihan turha kuvitellakaan, että toimisi jollain 0.5mm välyksellä. Putoo nimittäin jo aika iso osa kipunoista pois kyydistä ja kylmää konetta on erittäin vaikea saada käyntiinkään tollasilla välyksillä. Millin välyksellä ei saa käyntiin kesäisinkään.
Jos liipaisukäämille ei ole omaan pyörään löydettävissä sopivaa arvoa, niin nyrkkisääntöarvona voi pitää näitä arvoja : Yamaha bansheelle tehdas ilmoittaa tuumina "Pickup coil gap: 0.015"-0.020" - Eli siis 0.38mm - 0.5mm. Impulssikäämit antaa suurin piirtein samansuuruisen jännitteen kaikissa malleissa, joten myös välyksetkin voidaan katsoa olevan parhaimmillaan tuossa paikkeilla kaikissa.
Jos sytytystä ei voi juuri mitenkään säätää, niin mistä tässä sitten puhutaan?
9.3.2011 21:19
olppe kirjoitti:Jos sytytystä ei voi juuri mitenkään säätää, niin mistä tässä sitten puhutaan?
Eihän tuossa sytytyksen säädöstä ollutkaan kyse, vaan liipaisukäämin välyksestä. Ainakin näissä kiinalaisissa se välys on hiton tarkkaa, mutta välykset on ollut välillä mitä sattuu. Liipaisukäämi on näissä kiinni 2:lla pultilla ja pultinreikiä joutuu työstämään, jotta välyksen saa sopivaksi. Aina se riittävä säätö ei edes onnistu, kun sitä työstettävää materialia ei ole tarpeeksi. Nykyisellään mulla on tuossa KX60 liipaisukäämi. Sillä sai välyksen riittävän pieneksi.
9.3.2011 23:34
Kiitos vastauksesta. En oikeen tiedä näistä skoottereista mitään, niin missä se liipaisukäämi siis sijaitsee?
Skootteri ei lähde käyntiin vaikka bensaa ja kipinä tulee ja venttiilinvälykset on ok, niin voisiko vika olla noissa liipaisukäämin välyksissä?
10.3.2011 18:43
^Liipaisukäämi on staattorissa, vesipumpun/jäähytysrupellin takana.
14.3.2011 22:09
Onko tuosta roxista staattori mennyt kun pätkii ylämäkiin ja tasaisella ajaessa, mutta alamäkeen tuntuu kiertävän loppuun? Välillä ottaa semmosta piikkiä ja tuntuu kun lähtee kunnolla vetämään noin sekunnin ajaksi, mutta siihen se sitten jää. Ei kulje tasasella kuin 40 ja ennen vikaa kulki 75+. Vai olisiko vika bensapuolella? Kipinää kuitenkin näyttäisi antavan ihan hyvin. Ja pystyykö tuon staattorin kuntoa mittaamaan/katsomaan mitenkään?
7.4.2011 22:46
morjesta ois vaan tämmöstä vikaa nytten yamaha aerox:issa vm:-98, että pätkii paljon kun on märkä/sataa, itse epäilen että sytytyspuola tai tulpan johto/hattu on kastunut/hapettunut,niin mitä voisi tehä tälle asialle kun rupee vähän kismittää jo, jotain hyvä niksejä tälle asialle joku voisi kertoa kun olen koittanu vesi eristää nii osia mutta silti sateella vain pätkii...
16.4.2011 12:48
mitä eroa on br9hs ja b9hs tulpalla vai onko ihan sama tulppa kenties kyseessä..
mikä vois olla ku tulppa kastuu kokoajan,kuivaan sen ni tokalla polkasul käyntiin mut sit ku annan ryyppyä ni käy nätisti joku 10sec ja sit meinaa sammua ni annan kaasua ni sit sammuu ?? taas tulppa ihan märkä,ei lähe käyntiin vaikka kuinka polkis..suhauttelee vain putkee kovasti..
sen tiiän et saa liikaa bensaa mut muuta en tiedä.. oisko läpät paskana ?
seos-ruuvi on kiinni edellisen omistajan toimesta.
16.4.2011 19:23
R tarkoittaa resistoria, eli tulpassa on häiriönpoistaja. Jos tulpanhattu on varustettu häiriönpoistajalla, niin silloin ei tarvitse olla resistollista tulppaa mopossa.
16.4.2011 19:56
tulppa oli paskana ny toimii ku unelma..keula nousee viel 2pääl
23.4.2011 15:02
Itelläni on skopasa 70cc sport pro sylinteri, 21mm kaasutin, pipercross, stage6 pro replica putki ja muita tommosia hilppeitä vielä ja ongelma on tuo tulpan valitseminen. Äsken katoin oman skopani tulpan ja se oli tuo br7es tjsp. Mutta 7 arvon tulppa kuitenkin, niin mikä olisi hyvä tulppa tuommoisille vireille? Olisiko se tuo br9es?
23.4.2011 15:17
Kyllähän se ois aika passeli.
24.4.2011 11:40
Buxyy kirjoitti:Itelläni on skopasa 70cc sport pro sylinteri, 21mm kaasutin, pipercross, stage6 pro replica putki ja muita tommosia hilppeitä vielä ja ongelma on tuo tulpan valitseminen. Äsken katoin oman skopani tulpan ja se oli tuo br7es tjsp. Mutta 7 arvon tulppa kuitenkin, niin mikä olisi hyvä tulppa tuommoisille vireille? Olisiko se tuo br9es?
Suosittelen B9ES, mulla ei ainakaan kestä nuo R tulpat ollenkaan. Muutenkin röpeltää vain jos on BR9ES kiinni.
24.4.2011 15:02
Shape kirjoitti:R tarkoittaa resistoria, eli tulpassa on häiriönpoistaja. Jos tulpanhattu on varustettu häiriönpoistajalla, niin silloin ei tarvitse olla resistollista tulppaa mopossa.
Eikä kannatakaan olla, kun resistanssi vaan kasvaa ja kipinä heikkenee.
18.5.2011 15:03
Pistetään nyt pari kyssää samaan:
-Mikäköhän on kun sähköstartilla ei lähde käyntiin kun vasta n. 4-kerralla ja kylmällä röpöttää alkuun? Voisikohan tulpalla olla tekemistä näiden kanssa?
-Miten olette saaneet tulpan irti kun tuntuu että se olisi sairaan tiukassa käsillä vääntäen eikä jatkovarsikaan mahdu sinne? Olenkohan vääntänyt väärään suuntaan?
E: Miten tunnistaa häiriösuojatun tulpanjohdon?