Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.12.2012 2:08
Futeenhan menee tunturi/solifer pensahana ja sitten saa oikein varatankin... Itelläkin oli tuo lortto vuoden verran kiinni, sitte en jaksanu ennää katella sitä penkin modaamista kun ilmanputsari oli eteenpäin eikä taaksepäin tuon nokkaketjunkiristimen vuoksi.
6.12.2012 2:27
Se kierre kannattaa varmistaa. Solifer/tunturin hanan kierre on 16x1.0mm ja esim mulla on tankissa hana 14x1.0 kierteellä.
6.12.2012 12:18
Mahoton noitten kiinalaisten kanssa kun pittää tehä joka ainoasta osasta niin montaa versiota.... Niitä nopeusmittarin vaijereitakin taitaa olla 6 erilaista Classicciin
6.12.2012 13:10
Onkos toi hopian värinen paska se alipainekraana? On nääs pensalähtö tankin päällä et taitaa olla melko pakollinen.
6.12.2012 16:46
Näyttää kyllä alipaine bensapumpulta. Esim:
http://www.motot.net/talli/osat/id16132/ Alipainehanat on tavallisimmin tankissa, mutta letkumallisiakin kyllä on. Hanoissa se letku tulee aina tankin alapinnasta. Pumpussa se voi tulla yläkauttakin, joskin yleensä niissäkin bensa tulee tankin alapinnasta ja se tankin päällä oleva on paluuletku. (
on lähes välttämätön pumppuratkaisuissa)
E: Letkumallinen alipainehana
http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=10/640Jupesetä kirjoitti:Mahoton noitten kiinalaisten kanssa kun pittää tehä joka ainoasta osasta niin montaa versiota.... Niitä nopeusmittarin vaijereitakin taitaa olla 6 erilaista Classicciin
Sanoppa se. Kampiakseleita on 2 eri mallia, kun on öljypumppuja ja sen rattaitakin. Scotfordin myymissä kansissa on pidemmät venttiilien varret, mitä muissa eikä niihin löydy erikseen passaavia venoja ihan helpolla. Kaasareissa on eroja ja cvk:sta on olemassa kokonaan kiihdytyspumputtomiakin malleja.
http://img4.imageshack.us/img4/7353/pumpimage1.jpgSamalta näyttäviä erilaisia cdi-bokseja on. Tuuripeliä toimiiko ostettu vai ei.. Jne.. jne..
7.12.2012 0:27
hommailin tuossa itelleni ton solifer xtr50 skopatin jossa projektia on ja sit heräs mieleen et vikuttaako paljon jos tuon kaasarin vaihtais imuvehkeinee päivinee 20 milliseen luisti kaasariin ja joutuisko paljon pelailee suuttimien kanssa. kellään kokemuksia:)
7.12.2012 1:07
Juuri ollaan tässä juteltu että PHBG 16 on sopiva näihin. Mankin imukaula ja tiivisteitä väliin.
7.12.2012 1:48
16mm menee mutta onpa sitä nähty myös 18mm ja 20mm lorttoja kinuski-imurissa... Mankin imukaulaanhan passaa kaikki 24mm klemmarikiinnityksellä olevat kaasarit.
7.12.2012 13:03
Mikä probleema ku ei käy? Kun eka kerra polkee se nostaa kierrokset johki 4-5 tonnii ja sit ei kärsi yhtään kaasua antaa ja sammuu jossain vaiheessa ku ei jaksa pitää kierroksia.
Tulpan katoin ja se oli aika musta..
Kyl se sitte lämpöseks ku saa sen nii lähtee. Voisko ryyppy olla viallinen taikka suutin liian pieni/iso?
Solifer xtr50
E: kaasari putsattu ja tulppa melkee iha uus.
7.12.2012 14:05
Musta tulppa kertoo että seos on liian rikas. Koitappa aluks laskea neulaa.
7.12.2012 16:32
tämä tapahtuu miten? Aika onneton näitten nelareitte kaa
7.12.2012 17:12
Melko turhaa musta tänäpäivänä niitä tulppia on vilkuilla. Tai siis ainakaan yrittää konetta säätää sen mukaan. Eteenkin kun suurin osa tekee sen tulppa-analyysin väärinkin. Pitäisi olla kunnon huudatus ennen tulpan värianalyysia. Tyhjäkäynti vedätyksen päätteeksi pilaa helposti tulokset. Varsinkin jos ryyppy on jäänyt hivenen päälle, vetää tulppa äkkiä taas mustaksi vaikka säädöt olis ryyppyä lukuunottamatta muutoin ihan ok.
Muutoinkin.. Värianalyysitkin kusee vähän jo siksi että ne väriesimerkit tulppiin on laadittu silloin lyijyllisen bensan aikaan, eikä lyijyä ole enää ollu bensoissa pitkiin aikoihin. Muutoinkin ne polttoaineet on muuttuneet. Tulpan värianalyysi ei ole koskaan ollu mikään tarkka tapa vaan karkea sinnepäin menetelmä. Lambda mittauksiin ei ole useimmilla mahdollisuutta joten paras tapa lienee yksinkertaisesti vaan se moottorin kuuntelu eri osa-alueilla, että onko rikkaalla vai laihalla.
Harmittavasti vaan näiden alipainepaskojen kanssa se luisti voi elää ihan omaa elämäänsä. Yrittää siinä nyt sitten arvioida koska virtausala on esim 50% tai jotain muuta.
Jos kone meinaa tukehtua kaasun kääntöön, niin kannattaisi ihan ensiksi katsoa se luistin kalvo. Aika monta kaasarihäiriötä on johtunut sen kalvon repeämisestä. Niin ja ootteko huomanneet, että ne kalvot ei edes kunnolla siedä meikäläistä bensaa. Se venyy ja kun tarpeeksi venyy ei meinaa saada asettuun paikoilleen. Monet kumit käyttäytyy samoin saatuaan asetoonia. Nykybensassa jokin aines sen vissiin tekee.
Bensasta (Neste Oil)..
Tulosten mukaan 95E10-bensassa bensiinin osuus oli 89,87 prosenttia. 98E5:n bensiinipitoisuus oli 90,02 prosenttia, eli aineiden bensapitoisuuksissa oli vaivainen 0,25 prosenttiyksikön ero.
Mitä sitten loppu noin kymmenen prosenttia on?
E10- bensassa etanolia oli 8,76 prosenttia, ysikasissa 4,84 prosenttia. Sen jälkeen molemmissa bensoissa tulee salaperäinen kirjainyhdistelmä ETBE. Sitä oli E10-bensassa 1,37 prosenttia ja ysikasissa peräti 5,14 prosenttia.
Vitsikästä on, että myös ETBE:n Neste valmistaa pääosin Brasiliasta tuodusta etanolista. Kun Etanolin ja ETBE:n yhteisosuus E10-bensassa oli 10,13 prosenttia, ysikasissa yhteisosuus oli 9,98 prosenttia. Molemmista polttoaineista siis suunnilleen yhtä iso osa on lähtöisin viinasta.
ETBE:tä käytetään bensan lisäaineena, koska sen avulla voi laskea bensan rikkipitoisuutta sekä polton päästöjä. Toisaalta ETBE:n avulla voi nostaa bensan oktaanilukua ilman takavuosina käytettyä lyijyä. ETBE on korvannut Nesteen toisen tuotteen MTBE:n, joka menetti USA:ssa maineensa vuodoista seuranneiden ympäristöhaittojen vuoksi.
ETBE:tä valmistetaan etanolista ja isobuteenista ”happamalla ioninvaihtohartsilla katalysoidulla reaktiolla”. Isobuteeni saadaan öljynjalostamon leijukatalyyttikrakkerista sivutuotteena tai sitä voidaan varta vasten valmistaa öljynjalostamolla.
8.12.2012 16:23
Näinpä... Enää ei saa edes lentokentän reunalta mörkönä 100LL-lentokonebensaa josta sitä lyijyä löytyi hitusen.
Tulpasta on joo ihan turha analysoida muuta kuin että onko seos aivan päin persettä tai sinne päin. Pikimustan ja valkoisen välillä jossain on se sopiva seos ja nuo ääripäät on sitten jo pahasti perseellään.
8.12.2012 23:25
Jos sovitaan että toi alipainekraana kestää ni onks se vaikee tehä alipainenippa imukaulaan? Reikä vaan johonki kohtaan ja hitsillä pätkä pientä putkea kii?
10.12.2012 14:37
osaisko joku sanoa mitä pitäisi tehdä kun variaattorin isompi ratas ei osu sen yläpuolella olvevaan pieneen rattaaseen,joka taas laittaisi starttimoottorin pyörimään? puuttuuko siitä jokin osa vai kuuluuko se olla niin?