Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 0:56

Tuokin oli vain sinun keksimäsi mahdollisimman asiallisensekavan kuuloinen lauselma jotta vakuuttuisin. Tuossa ei ollut mitään fysikaalista perustelua vaan tuo perus "ei niitä suosituksia turhaan ole keksitty". Oon melko varma että tässä asiassa ne suositukset perustuvat siihen että asiakas olisi mahdollisimman tyytyväinen (saisi kaiken tehon irti).

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 1:45

Niin noh en tuonut turhaan sitä pakotemppimittausta esille. On tullut vain huomattua, että jopa alapahvin paksuuskin vaikuttaa lämpötiloihin.

Mutta se mistä oli pääasiassa kyse, niin kaasuttimen koko kyllä vaikuttaa lämpötiloihin. Voisin toki selittää ihan fysikaalisista tapahtumista asti miksi asia on näin, mutta se työlästä kertoa jollekkin kokonaisuutena, jos hän ei ymmärrä tiettyjä osa-alueita asiasta. Koska en tiedä kuinka hyvin muut asiat hallitsee, niin en jaksa alkaa selittämään perinpohjaisesti, sillä vierähtäisi tovi. Lyhyesti kuitenkin, että mieti mikä vaikutus koneelle on jos laitat kaasuttimen kurkuksi 19 millisen sijaan reilusti pienemmän, kuten 12 millisen. Sen takia reilusti pienemmän, jotta eron hahmottaminen on helpompaa. Bernoullin laki on läsnä tässä ja myös yleisesti imussa vallitseva alipaine ja muutosta kannattaa miettiä.

Ymmärrän toki kriittisyytesi asian suhteen ja maalaisjärjellä asian voisi olettaa olevan näinkin. Tuon moottorin toiminta on sinänsä mielenkiintoista, ettei siitä voi koskaan tietää tarkalleen ihan kaikkea ja eikä kaikkea voi puhtaasti johtaa suoraan millään fysiikalla, koska muuttujia on paljon ja kaikkia ei voi vain yksinkertaisesti käyttää. Kokeilemalla tässä vaiheessa niitä asioita selvitetään ja kokemuksen myötä opitaan uutta.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 2:03

No en ole perus mopojonne joten mielelläni kuulisin selitystä ilmiölle.

Ookoo laitan 12mm kassun 19mm sijaan. Kaasun virtaus huononee ja täten sylinterin täytöskin. Bensaseoksen oletetaan olevan optimaalinen. Pytyssä on nyt vähemmän ainetta mitä sinne voisi saada 19mm kassulla. Aine palaa. Suuri osa palotapahtuman energiasta muuttuu lämmöksi. Koska ainetta oli vähemmän, tehoa eikä lämpöäkään ei synny niin paljoa. Kone käy siis jopa viileämpänä, wut?!?

Jos väität että tämä ei ole totta, tarkoittaako se siis sitä että kone käy puolikaasulla ja täyskaasulla yhtä kuumana?

Noin mää sen käsitän, ja tuo käsitys pistää heti sanomaan että pyh pah pikkalot jos joku väittää että kone kärsii liian pienestä kaasuttimesta.

Alapahvin paksuus oli huono yritys lisätä hämmennystä, kheh heh. Sehän vaikuttaa p-suhteeseen joka on täysin oma lukunsa.

Eikö moottori ole puhtaasti fysikaalinen vehe? Kaikelle löytyy varmasti selitys, se ei ole koskaan uponnut meikäläiseen että kokeillaan joku juttu eikä osata selittää sitä ja todetaan että se nyt on vain näin. Voi ehkä ollakkin niin että liian pieni kaasutin saa sen käymään kuumempana mutta kiinnostas kyllä tietää milla ihmeen logiikalla se on mahdollista.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 9:24

kummoisen sisäänajon valurauta pytty tarvitsee kun se on porattu ja laitettu uusi mäntä?

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 9:53

Selitys löytyy yksinkertaisesti massavirrasta. Pienempi kaasutin tarjoaa sylinterille, kuten sanoitkin, vähemmän seosta per isku. Isomman kaasuttimen tarjoama suurempi massavirta tarjoaa siten enemmän seosta, jonka lämpötila on suunnilleen ulkoilman lämpötila, siis huomattavasti pienempi kuin sylinterin sisällä olevan juuri palaneen kaasun lämpötila.

Kun seos päätyy sylinteriin, sen kaasut lämpenevät, ja neste kaasuuntuu/höyrystyy suuren lämpötilan vuoksi. Tähän kuluu energiaa, mikä on peräisin ympäristöstä, toisinsanoen sylinteri jäähtyy. Tämä jäähdyttävä vaikutus osuu eniten kriittisiin osiin, kuten mäntään ja kanteen. Palotapahtuma toki vuorostaan lämmittää kaikkia osia, mutta sen tuottama lämpö jakautuu huomattavasti tasaisemmin.

Toisinsanoen suuremmalla kaasuttimella saadaan.jäähdytettyä moottorin kriittisiä osia, ja näin vältettyä kiinnileikkaamista. On fakta, että suurin osa lämpöleikaamisista johtuu juurikin männän lämpölaajenemisesta, mitä siis suuremmalla kaasuttimella voidaan ehkäistä.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 10:36

Nyt sitte täytyy kysyä, että onko 50cc Stalkkerin vakio 12mm Weber liian pieni? Kuriton vehje, pakoa vähän on viilattu, ja kyllä se aika hyvin kulke ja kiertää.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 12:10

Kehtaako tollasen 12mm weberin iskee laiskan 70cc kaveriks, jos roxissakin kestää? :D Tosin stalkkeri on kyllä ilmajäähy..

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 12:17

Reetuhai2 kirjoitti:Nyt sitte täytyy kysyä, että onko 50cc Stalkkerin vakio 12mm Weber liian pieni? Kuriton vehje, pakoa vähän on viilattu, ja kyllä se aika hyvin kulke ja kiertää.

Eiköhä se kestä, ite ajoin 13/14mm kaasareilla 18k saakka jogilla, puolet tosta ajasta oli vakio ja loput puolet olikin teharia, kisavaria yms. Mäntä on tosi hyvässä kunossa vaikka sai monoa tosissaan ja jouduin esim. ajamaan 30km matkan pääsuutin tukkeessa koneen hehkuessa punasena :lol:

Rajis- kirjoitti:Kehtaako tollasen 12mm weberin iskee laiskan 70cc kaveriks, jos roxissakin kestää? :D Tosin stalkkeri on kyllä ilmajäähy..


Ite kyllä ilmakoneesee ainaki laittasin isomman, kummiski pytyt on kalliita ja alakertaki voi tykätä osumasta vähän liikaa. Ja toi ilmajäähypata tykkää omie kokemuksie mukaa käydä aika pirun lämpösenä. Toki jos putki on mallia alakiekka ja pyttyki tosiaa laiska ni kyl tol ajelee, koha et tuppi nuri vejä 20km matkoja.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 12:39

Sori, en jaksanu muokata vanhaa.

Tilanne on tää: Toi pytty minkä hommasi saattaaaki olla racingi, koska sport prossaha ei oo 2 osasta pakoa?

Käykö mk2 männät noihi alkuperäsii pyttyihi? Ja mistä halvalla racingii mäntä?

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 13:24

jeps, putkeksi tulee laser x-pro ja laitan sitten tuon 17,5mm kaasarin kiinni, enkä myy sitä ;)

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 14:51

Roxi lämpöleikko ja kylmänä toimii hyvin ja ku lämpeenee niin booaa ja ei ota kierroksia :roll:
Selviääkö pelkällä männärenkaan vaihdolla vai pitääkö hoonauttaa ja vaihtaa mäntä?

E: Kiitos Reetuhaille, pitää avata pytty tänään.
Viimeksi muokannut Lacegsi päivämäärä 21.4.2012 14:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 14:55

Kato missä kunnossa yläpään sisukset on. Ja toki männänvaihto on leipomisen jäkeen suositeltavampaa kun männänrenkaiden laitto.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 15:07

Leikkaako mun mopo jos ajan osakaasulla?
Eikös oo sama asia ajaa 19mm kaasarilla osakaasulla ja 12mm kaasarilla torvi auki?
jkoljo kirjoitti:Tämä jäähdyttävä vaikutus osuu eniten kriittisiin osiin, kuten mäntään ja kanteen. Palotapahtuma toki vuorostaan lämmittää kaikkia osia, mutta sen tuottama lämpö jakautuu huomattavasti tasaisemmin.
Nyt ei ymmärrä miten se reijän koko vaikuttaa minne seos osuu. Ja palotapahtuman lämpö vaikuttaa pääasiassa männän päähän, kanteen ja loppu menee pakoputkeen.
Shape kirjoitti: Voisin toki selittää ihan fysikaalisista tapahtumista asti miksi asia on näin
Selitä ihmeessä!
Palezu kirjoitti:Pytyssä on nyt vähemmän ainetta mitä sinne voisi saada 19mm kassulla. Aine palaa. Suuri osa palotapahtuman energiasta muuttuu lämmöksi. Koska ainetta oli vähemmän, tehoa eikä lämpöäkään ei synny niin paljoa. Kone käy siis jopa viileämpänä, wut?!?
Tämä taasen on totta. Seoksen jäähdyttävä vaikutus ja siitä vapautuva lämpöenergia ovat käytännössä molemmat suoraan verrannollisia sen massaan. Moottorin ulkopuolinen jäähdytys taasen on vakio, riippumatta seoksen määrästä. Äkkiä summattuna moottorin kokonaisjäähdytys suhteessa lämmittämiseen on suurempi silloin kuin seosta on vähän.
Ja se syy siihen miks jonnejen mopot leikkaa pienellä kaasuttimella on se, että virtausnopeus kasvaa kaasuttimelle suunniteltua suuremmaksi jos käytetään jotain 70cc pyttyä. Tästä johtuen tuskin kukaan mopojonne saa sääädettyä kaasutinta kohdalleen.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 15:08

Noniin tarinoidaampas.
Itellä leikkasi tuo zoneri kiinni noin viikko sitten. Pyttyyn ei tullut syviä naarmuja ollenkaan, mutta kuitenkin varmuuden varalta aijon hoonata pytyn. Ja tuohon vekottimeen on tulossa uusi vakiokokoinen mäntä.

Nyt kysymys onkin, ostinko väärän männän? Meneekö männän ja sylkän välykset liian suureksi? Sylkällä on ajettu sen 5000km.

Ja kuinka kestäviä on nuo 19.90€ männät? Kuitenkin mäntä plus muut tavarat on jo postissa.

Re: Keskustelua sylintereistä

21.4.2012 15:47

Tuohon kaasutinjuttuun: älysin jopa itekkin aiemmin että kupletin juoni on siinä imuilman jäähdyttävässä vaikutuksessa mutta kumosin sen itelleni juurikin tuolla että vaikka se nyt jäähdyttäisi hieman vähemmän, lämpöäkään ei kuitenkaan synny niin paljoa palotapahtumassa. Missäköhän suhteessa se imuilman jäähdytysteho vs lämmöntuotto massaan verrattuna sitten oikeasti menee, siinähän se totuus varmaan olisi. Tutkimuksen paikka olisi tässäkin asiassa :roll: