Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

28.11.2010 17:14

jos sulla on ryyppy paskana nii sen takii pitää polkee 10min et lähtee.

1.12.2010 20:34

temeee. kirjoitti:Kokeileppa putsata kaasari perusteellisesti, kumma jos sen jälkeenkään ei toimi. Ainiin ja katso myös bensa hana että onko se tukossa


Kaasarissa oli muutama roska ja nyt toimii kunnolla.

5.12.2010 21:33

Cpissä (aragon,vaakaminarellin kopiokone) on jokin mötikkä vauhtipyörän yläpuolella. Se on pultattu kiinni sytytyksen pohjalevyyn. Mikä virka kyseisellä mötikällä on? Se on siis nimenomaan vauhtipyörän ulkopuolella. Vaikuttaako jotenkin sytytyksen ajoitukseen?

5.12.2010 21:38

vanadium kirjoitti:Cpissä (aragon,vaakaminarellin kopiokone) on jokin mötikkä vauhtipyörän yläpuolella. Se on pultattu kiinni sytytyksen pohjalevyyn. Mikä virka kyseisellä mötikällä on? Se on siis nimenomaan vauhtipyörän ulkopuolella. Vaikuttaako jotenkin sytytyksen ajoitukseen?

Kuulostaa liipaisukäämiltä. Sen asento suhteessa vauhtipyörään nimenomaan juuri merkkaa koska kipinä tulee.

5.12.2010 21:43

Näin juuri. Kannattaa välys tarkastaa, kun magneetto on esillä. Suositus muistaakseni 0,5-1mm välys magneettoon, isommalla välyksellä voi tulla ongelmia kipinän kanssa.

6.12.2010 13:52

Aprilia sr 50 r VM:2010 kaasutinmalli. Kumpa tulppa käy.NGK platinum B8 EXV vai B8 HXV.Vai käykö kumpakaan.

6.12.2010 15:23

Ei kumpikaan, lämpöarvoltaan liian kuumia.

Vakiotulppa on BR9ES, joten BR9EVX käy. Kannattaa myös harkita iridiumtulppaa (BR9EIX). Se lähes saman hintainen ja itselläni ei ole muuta kuin posiitiivista kokemusta siitä tulpasta parissa eri laitteessa.

6.12.2010 16:52

Kiitos vastauksesta.

6.12.2010 20:00

jonik1 kirjoitti:Näin juuri. Kannattaa välys tarkastaa, kun magneetto on esillä. Suositus muistaakseni 0,5-1mm välys magneettoon, isommalla välyksellä voi tulla ongelmia kipinän kanssa.

Aika isot on teilläpäin välykset. Kiinan scootterissa mulla on ihan turha kuvitellakaan, että toimisi jollain 0.5mm välyksellä. Putoo nimittäin jo aika iso osa kipunoista pois kyydistä ja kylmää konetta on erittäin vaikea saada käyntiinkään tollasilla välyksillä. Millin välyksellä ei saa käyntiin kesäisinkään.

Jos liipaisukäämille ei ole omaan pyörään löydettävissä sopivaa arvoa, niin nyrkkisääntöarvona voi pitää näitä arvoja : Yamaha bansheelle tehdas ilmoittaa tuumina "Pickup coil gap: 0.015"-0.020" - Eli siis 0.38mm - 0.5mm. Impulssikäämit antaa suurin piirtein samansuuruisen jännitteen kaikissa malleissa, joten myös välyksetkin voidaan katsoa olevan parhaimmillaan tuossa paikkeilla kaikissa.

7.12.2010 19:02

Ennen purkamista tuli mitattua liipaisukäämin ja vauhtipyörän välinen välys. Olihan se melkein 2mm. Jännä juttu sinäällään,että kipinän antoi kuitenkin. Täytyy kasatessa kokeilla 0,5mm välyksellä,jos sattuisi olemaan lähempänä oikeaa...
E: Täytyy näemmä tehdä uudet kiinnikkeet liipaisukäämille,että sitä saa ylipäätänsä säädettyä. Vakiona kun ei ole säätövaraa....

20.12.2010 17:53

Paras tulppa 05 Aprilia sr ruskulle?Joku iridium tulppa`?

21.12.2010 17:46

shalloa kirjoitti:Paras tulppa 05 Aprilia sr ruskulle?Joku iridium tulppa`?


Varmaan kannattaa laittaa ihan se tulppa mitä ohjekirja sanoo.

28.2.2011 19:19

Hox hox!

NGK:n merkillä tai malleilla esiintyviä feikkitulppia on liikkeellä.

http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/te ... index.html

5.3.2011 12:32

Voiko cdi-boksia ja sytytyspuolaa mitata mitenkään kotikonstein (yleismittarilla?) että ovat varmasti toimivia...?

6.3.2011 14:21

Eli miten kiinalaisessa skootterissa säädetään sytytystä?