Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

22.9.2015 19:33

MBKBooster kirjoitti:Moro.
jostain kuulin että jos sähköryypyn johdon irrottaa niin ryyppy on sitten koko ajan päällä?

Kyllä. - http://www.skootterini.com/vianhaku-ja- ... vikaa.html
(tuolta oikealta löytyy muutakin luettavaa)

Sitten noihin muihin. Ensinnäkin, seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntialueella ja kun kaasua hivenen avataan. Toisinsanoen se on tyhjäkäyntisuuttimen hienosäätö. Sen pyörittelystä ei siten ole mitään hyötyä täyskaasulla. - Tuolta voisit lukasta mun kirjoittaman 4'n viestin. viewtopic.php?f=13&t=64650&start=855

Mites cdi ? onko koitettu toisella cdi boksilla? Joissain kun on kierrosrajoitettu cdi, niin kaasarien ja puolien vaihtelusta ei tietysti ole apua.

Sitten se toinen skoba joka ei jaksa kulkea. Siinä voi olla luistikalvossa reikä. Tekee mm. kyseistä oiretta ettei jaksa kuorman kanssa liikkua, mutta keskijalalla kiertää hyvin. Sitä kumia kannattaa venytellä. Joskus riittää nuppineulan paksuinen reikä ja niitä ei aina huomaa ilman venyttelyä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

22.9.2015 19:45

V_T_E_C kirjoitti:Onkos joku täällä irroittanut baotianin takajousta iskarista? Tai onko jollakin tietoa onko se irroitettavissa ehjänä ja jos on niin miten?

Ylempi lenkki on mahdollista irrottaa kyllä männänvarresta. Se on ruuvattu siihen kiinni, mutta harvoin osat lähtee irti ehjänä. Jos päätät kuitenkin yrittää niin jousi pitäisi ensin puristaa kasaan jotta männänvarresta saadaan ote esim lukkotongeilla. Yläsilmukan voi laittaa esim ruuvipenkkiin. Tuossa varresta vääntämisessä on huomioitava että ote täytyy saada ihan ylhäältä siltä varalta että jos siihen tulee naarmuja. Ne kun ei saa liikkua stefaan saakka kun se muutoin rikkoontuu ja öljyt valuu sen jälkeen tietysti mäelle.

Iskari on periaatteeltaan normi öljyvaimennettu mäntäiskari ja sen vaimennusominaisuuksia pystyy kyllä muuttamaan normaalisti chimmejä vaihtaen ja öljyn viskositeettia muuttaen. Aukisaaminen ehjänä tosin on tuuripeliä. Käytännössä homma ei siis oikein kannata. Järkevintä on hommata iskari joka on helpommin purettavissa tai säädettävissä. Pelkkä jousen esijännityssäätö auttaa paljon vaikka vaimennusominaisuuksiin ei helpolla pystyisikään vaikuttamaan.

Edit: Lisätään tähän, että tuo purku koskee siis luonnollisesti sitä iskarityyppiä jossa yläsilmukka on männänvarressa. Toisessa mallissa iskari on periaatteessa ylösalaisin ja männänvarsi on alapäässä ja alakiinnike on hitsattu kiinni männänvarteen.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

23.9.2015 16:39

-Zone- kirjoitti:
MBKBooster kirjoitti:Moro.
jostain kuulin että jos sähköryypyn johdon irrottaa niin ryyppy on sitten koko ajan päällä?

Kyllä. - http://www.skootterini.com/vianhaku-ja- ... vikaa.html
(tuolta oikealta löytyy muutakin luettavaa)

Sitten noihin muihin. Ensinnäkin, seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntialueella ja kun kaasua hivenen avataan. Toisinsanoen se on tyhjäkäyntisuuttimen hienosäätö. Sen pyörittelystä ei siten ole mitään hyötyä täyskaasulla. - Tuolta voisit lukasta mun kirjoittaman 4'n viestin. viewtopic.php?f=13&t=64650&start=855

Mites cdi ? onko koitettu toisella cdi boksilla? Joissain kun on kierrosrajoitettu cdi, niin kaasarien ja puolien vaihtelusta ei tietysti ole apua.

Sitten se toinen skoba joka ei jaksa kulkea. Siinä voi olla luistikalvossa reikä. Tekee mm. kyseistä oiretta ettei jaksa kuorman kanssa liikkua, mutta keskijalalla kiertää hyvin. Sitä kumia kannattaa venytellä. Joskus riittää nuppineulan paksuinen reikä ja niitä ei aina huomaa ilman venyttelyä.


Juu kiitos tuosta linkistä. Nyt ymmärrän vähän paremmin tuota kaasarin toimintaa. Mutta tosiaan näistä kahdesta on vaihdettu osia päittäin mm. kaasari ja molempien osat toimineet hyvin siinä skootterissa joka ei kulje kunnolla. Se siis kiihtyy ihan hyvin siihen 30-40kmh mutta ei oikein sen enempää jaksa kulkea. Ja ei ole kummankaan kaasarin luistikalvossa reikää. Epäilen vieläkin liian kulunutta variaattorin hihnaa. Täytyy kokeilla erillä hihnalla kun tässä ehtii.

Sitten tämä toinen skootteri niin siinä on sellainen cdi boksi jossa on valmiina ollut jokin rajoitin. Katkaisija löytyy siitä cdi boksin vierestä sellainen jossa on kaksi asentoa ja teippi jossa lukee: hs speed ja lo speed tms. Ja tosiaan tässä skootterissa joka ei kierrä kunnolla niin on myös sellainen ongelma ainakin lämpimänä että ei lähde käyntiin oikein muuten kuin kaasu pohjassa. Vaikuttaa edelleen siltä että se sähköimu siinä on joka tekee sitä ongelmaa. Pitää se nyt ainakin korjata siitä. Näkee tod. näk. huomenna jos sillon ehdin katselemaan lisää.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

29.9.2015 21:23

hei, olen tehnyt fudeeni täydellisen koneremontin, mutta vielä pähkäilen sylinterin kokoa.

kestääkö paljokin paremmin 82cc (50)mm sylinterillä ja isovenakannella, kuin taas 90cc (52)mm sylinterillä ja isovenakannella?

Uusi kampiakselihan tuossa on jossa ne alkuperäiset laakerit. Kuullut huhua että varinpuoleinen laakeri sanoisi itsensä irti melko nopeasti jopa 82cc sylkällä.

Skootterilla tulee taiteltua jonkinverran 80km siivuja mökille, välillä pausseja pitäen. Vanha 72cc kone kesti todella hyvin nämä reissut, mutta suurempaa sylinteriä kaipaisin :roll:

Variaattorinpuolellakin on kaikki uutta. Malossin multivari 7.5gr rullilla ja gy6 sivuston kallein kytkinpaketti kaikilla hilppeillä, lisäksi 24mm kiinan kaasutin.

haetaan 55-60km/h nopeutta mahdollisimman matalilla kierroksilla. skootteri on 13" renkailla ja alkuperäisillä välityksillä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

29.9.2015 22:30

Laitat 90cc sylkän ja ajelet niin kauan kunnes laakeri alkaa ääntämään jos niin tuppaa käymään. haet sitten kunnon laakeri firmalta laakerin siihen jos alkuperäiset ei ole kestääkseen. omalla kokemuksella kesti magneeton puolen laakeri 3-4tonnia ja ääni oli sitten jo sen mukanen kun alko jo syömään magneetto staattoria ja toisinpäin. oli loppu tuloskin sen näkönen kun ei enään kipinää tullut :lol: ei ollut kyllä epäselvää missä vika oli jo ennenkun stefakaan oli maistunut kampuralle.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

29.9.2015 22:31

Joo, vakiokampura kestää hyvin 72cc, mutta 82cc lyhentää jo selvästi vakiokampiakselin ikää. Narakun kampiakselia osa on kehunut paremmaksi noilla isommilla pytyillä, mutta onhan hinta narakun akseleilla selkeästi kovempikin. Itselläni on nyt kiinni TNT racing kampiakseli. Se on halpa akseli, ja näkee nyt ajan kanssa miten se kestää 82cc pannua. Testit on siis juuri kesken kun en ole kerennyt ajaan kuin vasta päivän. Tosin tällä kertaahan mulla ei kerennyt vakiokampura laukeen 82cc takia, vaan kun öljypumpun ratas päätti hajota ja öljyn kierto luonnollisesti loppui kokonaan.
Kuva

Tojaa kirjoitti: haet sitten kunnon laakeri firmalta laakerin siihen jos alkuperäiset ei ole kestääkseen.

Tässä kannattaa muistaa että laakerit on öljypumpun rattaan ja nokkarattaan sisäpuolella ja kumpainenkin ratas on kiinni lämpösovitteella. Ne saa kyllä oikeaoppisesti menetellen irtikin ja ne saa myös uudelleen kiinnikin, mutta nokkarattaan kohdalla tulee huomioida sen asento irrotettaessa. Rattaiden alla ei kummallakaan puolella ole kiiloja ohjaamassa joten nokkarattaan ajoitus on helppo sotkeakin.

Toinen huomioitava asia on kiertokanki, joka ei vakiokampuroissa ole mitään ihan huippulaatuakaan.

Mutta muutoin voin kyllä 82cc pyttyä suositella lämpimästi. Se vääntää kyllä ihan kivasti, myös verrattuna 72cc. Siis isovenaisella kannella. Pikkuvenaisella kannattaa melkeinpä aina tyytyä 72cc vaikka 82cc nyt saakin vielä pikkuvenaisellakin toimiin. 90cc on sitten vain ja ainoastaan isovenaiselle kannelle. Putki saisi 90cc olla avarampi (***). Siis alusta lähtien, jotta pakoventtiili ei ala käymään liian kuumana liian ahtaan putken vuoksi. Tuosta kun voi seurata 2 asiaa:

Toinen on nakutus kun hehkuva pakoventtiili sytyttää seoksen ennen aikojaan ja toinen on että pakoventtiilin varsi laajenee kanavan puolelta niin paljon että se hirttää ohjuriinsa kiinni jolloin mäntä törmää aukinaiseen pakovenaan. Myös hapen johtaminen pakokanavaan ko. tilanteessa on hölmön hommaa (moro vaan Jore1961) jolloin hapetusjärjestelmät ei näissä kuulu virikoneisiin vaikka moottorijarrutuksella kivasti putkessa paukkuisikin. Jokainen voi esim kokeilla mitä metalleille tapahtuu kun vetää sen ensin ahjossa punahehkuun ja puhaltaa siihen sitten happea sekaan. Lämpötila siinä vaan nousee ja se pakokanavan sac-järjestelmä ohjaa sen hapen suoraan siihen venttiiliin. Se voi olla vakiokoneessa ok, mutta muutoin musta siitä kannattaisi pyrkiä eroon.

Eli; 90cc kaipaa jo taas enempi paneutumista eri osa-alueihin mitä 82cc ja se taas vaatii enemmän mitä 72cc. Koska tämä paneutuminen ei yleensä ole ilmaista, homma ei siten ole pelkkä mieltymyskysymys 72cc/82cc/90cc välillä, vaan budjetti sanelee paljon.

(***) Viitaten aiempaan - Tuosta putkesta. Nimittäin EGR venttiiin poisottoa kannattaa harkita jo 72cc pytyllä. EGR venan liitosputki on asennettu melkein puoleenväliin pakoputkea. Asiasta lisää tuossa mun jutussa: http://www.mediafire.com/view/gcd61nizq ... tkelle.pdf

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.9.2015 10:45

Kiitos ohjeista :) ei täältä sattuis löytymään osaavaa henkilöä joka voisi tuon laakerien vaihdoksen tehdä kampuraan kohtuuhintaan? ;)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.9.2015 20:37

Löytyy mutta onnistuu ihan helposti kotikonsteinkin. Kolmijalkainen ulosvetäjä ja ruuvipenkki on tähänmennessä aina riittänyt

Mutta nyt on tuo DJ 50S ajossa ja hyvin pelittää. Rajoittamaton cdi tuli ja kulkee mukavasti

Käyntiin tuo lähtee surkeasti. Minuutin saa polkea ja kinnas olla ilmanoton edessä. Lämpimänä kyllä lähtee startista

Lisäksi kaasuttimen pohjakuppi on sellaista mallia, jossa ylimääräinen bensiini tulee neulaventtiilin tyyppisen kötöstyksen läpi.
Tämä aiheuttaa sen että se tippasee sitä aina lohkon päälle ja haisee bensalle koko laitos. No laitoin siihen letkun joka osoittaa suoraan maahan ja sieltä tuli 3min tyhjäkäymisen aikana noin lusikallinen bensaa.

Pitäiskö bensapintaa yrittää säätää jos tulvii sen takia? Katton myös romuhyllystä jos löytys sopiva kaasarin pohja josta saa ruuvin avaamalla valutettua bensat pois.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.9.2015 21:39

Mietin lähinnä sitä, ettei ole kaasupilliä jolla lämmittää ulkokehää laajemmaksi, kun nyppää irti ja laittaa takaisin. Saa pistää yv;tä jos joku haluaisi nuo hommat tehä. Hommalla ei sinällään mitään kiirettä ole, kun ensi kevääksi vasta lykkään koneen runkoon kiinni. Enkä kyllä taida vielä lähteä lohkojakaan avaamaan uudestaan ihanheti :)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.9.2015 22:49

Motonetistä saa plus miinus kympillä butaanilla käyvän pillin.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.9.2015 23:17

Täytynee kahtella jos vaikka saisi itse tehtyä kyseisen homman :P

82cc settiin näyttäisi saavan keraamisesti pinnoitettuja mäntiä, olisiko semmoinen parempi? Varamännän tulen jokatapauksessa tilaamaan samoilla posteilla. Olen vähän kallistunut tuohon 82cc settiin :roll:

kysytään tässä samalla viestiä muokkaamalla: onko 17% pidempi perävälitys liikaa 82cc/24mm kaasari setille? skootterissa 13" renkaat. gy6 sivustolta näyttäisi saavan ja -30% päivät. tulee samalla tilattua muutakin hilpettä

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.10.2015 22:18

Tänään koulunpihasta sai taas kymcoa 5min urheilla että päästiin liikkeelle.

Kotona vaihtoin sitten kaasarin sellaiseen malliin jossa pohjakupista ei tule bensat ittekseen ulos. No kilkkeet kiinni ja menox, sehän käynnisty heti. Käy vaan huonosti. Suutin 80 tk suutin 35. Sähköryyppyä ei ole, mutta sen reikä on peitetty. Säädettävä neula oli mutta se ei oikein pelaa, kun on kiero. Vaihtoin "kiinteän" neulan joka on puolet pidempi, pelitti paremmin. Käyntiin lähtee muttei oikein kierrä ajossa (paikallaan kiertää, kiihtyy huonommin eikä kierrokset juuri nouse 30-40 rajaa korkeammaksi)

Suuttimia ois kokeilla 90 ja 98. 90 oli kymcon omalla kaasarilla ja toimi hyvin mutta vuoto-ongelma oli erittäin vittumainen

Ajattelin myös tehdä bensahanasta manuaalisen jos auttaisi, kun tuo alipainehana on vähän paska. Vaatii helvetin kovan jatkuvan imun ennenkun lähtee tavara liikkeelle. Vanhassa palvelijassa street elegancessa lähti imasulla koko tankki tyhjeneen.

Mutta joo.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.10.2015 22:36

Fr0nkale kirjoitti: Sähköryyppyä ei ole, mutta sen reikä on peitetty.

Miten se on peitetty? Se pitää tukkia ihan pohjaan saakka, muutoin siinä on ryyppy aina päällä. Ryyppypiiri on kuin pieni kaasari joka vain on tehty varsinaisen kaasarin rinnalle ja säädetty rikkaalle. Eli ilma virtaa ryyppypiiriä luistin vierestä koneelle ja bensa nousee ylös ryyppysuuttimesta. Ryypyn mäntä toimii kuten luisti kaasarissa.

Tuosta bensahanasta. Sen kuuluu aueta ihan kevyellä imaisulla. Kuin pillillä imisit hiljaa mehua lasista. Jos se vaatii paljon imuvoimaa on hana viallinen.

-Zone- kirjoitti:Itsellä oli kanssa pitkään hanamurheita ja jokusia uusia vaihtelinkin kunnes kyllästyin ja nyt on porattu alkuperäisestä hanasta venttiilistä reikä läpi jolloin hana on siis aina auki ja sen jälkeen on pätkä letkua ja sitten letkuhana josta letku jatkuu kaasarille. Näin sain hanan parempaan paikkaan eikä tarvitse yrittää availla sitä sieltä tankin pohjasta.

Hanan poraus tehdään siten että ota se irti ja poraa (muistaakseni 3mm terä) siitä bensalinjan nipasta kunnes menee takaiskusta läpi. Se venttiili on vissiin rosteripeltiä ja saa porata yllättävän pitkään ennen kuin siitä läpi pääsee. Alipainenippa juotetaan tinalla umpeen. Itsellä ainakin onnistui ihan kevyeen 80w kolvilla. Imukaulassa alipainenipan voi tutkia muutaman sentin pituisella letkun pätkällä jonka päähän kierretään M6 jenkainen pultti.

Jos hanaa ei halua modata niin LVI liikkeestä käyt ostamassa sopivan nipan kierteellä hanan tilalle. Ota vaikka alkuperäinen hana mukaan jotta saat varmasti samalla jengalla kun näissäkin on ollu eroja. Ehdottomasti suosittelen tollasta letkuhanaa kun sen hanan saa siten sinne mistä sitä on paras käyttää.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

2.10.2015 21:04

Mikäs tosa solikas o ku nyt asennettiin 50cc ja virinokka ja 21 kaasari niin lämpenee hyvin nopeasti, on öljyä ja viri ja varan tehokkaampi tuuletin että missä vika?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

3.10.2015 11:48

Onko seokset laihalla?

Noista virivaran tuulettimista. Niitä on hajonnut yks kaks ilman mitään järkevää syytä. Itsellänikin levisi. Tuli siivet kopasta läpi. Pultit oli hyvin kiinni kun irrotin loppuosat, eli ei ollut löystynyt ja ravistanut paskaks. Asfalttitietä laskin menemään eikä koppaan eksynyt vierasta tavaraa. Nykyään on vakiotuuletin taas kiinni.
Kuva

Kuten kuvasta näkyy, bakeliittikin oli taas alkanut haljeta. Moneskohan sekin jo oli..