Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.11.2012 22:15

No ainakin jos joskus aiot vähän piristää tota, niin laittaisin isomman kaasarin. Näissähän on vakiokin aika iso.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.11.2012 22:35

Mutta kiinankalvokaasari ja dellorto on pikkuisen eri juttu... Mutta muista se, että dellortossa ei ole kiihytyspumppua, eli liikennevaloissa mopo voi sammua, jos liian nopiaan painaa kaasun täysille. :)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.11.2012 22:36

Emmää ainakaa pyttyy ala koskaa isontaa. Variaattorin muutoksia ja sen semmosia ehkä. 18 vai 20?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.11.2012 22:37

18mm.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

30.11.2012 23:06

Dodi. Tuosta imukaulasta sen verran että puristuuko se kasaan sen verran että menee tohon 24mm liitokseen vai tarviiko sorvata joku holkki väliin? Kai nyt sentään 35mm vaahtomuovisuodatin puristuu sen kolme milliä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 2:46

nii kysyin edellisellä sivulla miten baotian liikahtais ku ostan viikon sisää: 90cc sylinterisarja + isoventtiili kansi, 7gr rullat ellei painavemmat, naraku kisavariaattori, 100suutin kaasariin + pidemmät perävälitykset...

vakioo: 18mm kaasari + imukaula & nokka-akseli...

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 11:24

Kunnon nokka paikalleen ja pientä kansityötä niin 90km/h liikahtaa. Mutta vakiokaasarilla ja nokalla liikahtaa noin 75-80km/h.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 12:07

Reetuhai2 kirjoitti:No ainakin jos joskus aiot vähän piristää tota, niin laittaisin isomman kaasarin. Näissähän on vakiokin aika iso.

Oon asiasta ennenkin kirjoittanut ja taitaa näemmä taas olla aika muistuttaa..

16mm luistilla olevat kaasarit on joko 15,5mm tai 14mm virtausalalla. Tuossa vähän isommassa on ovaali poraus ja pienemmässä pyöreä. Kumpiakin on. 18mm kaasari on ollut vain erittäin harvoissa alkujaan. Niissä on 20mm luistilla. Ilmeisesti tuosta syystä 18mm mitta on jäänyt kummittelemaan edelleen teknisiin tietoihin, mutta valtaosassa on kaasarin todellinen koko oikeasti pienempi.

Asian voi maalaisjärjelläkin ajatella siten, että mikäli luistin halkaisija on 16mm ja kaasuttimen pyöreä poraus olisi 18mm niin 16mm luisti ei voisi mitenkään tukkia kaasuttimen läpivirtausreikää. Ilmaa virtaisi luistin molemmilta puolilta suoraan koneelle. Porauksen on oltava siten aina hivenen pienempi kuin luistin halkaisija. Mikäli poraus on pystysuunnassa ovaali voi virtausala olla suurempi pienemmälläkin luistilla, mutta näiden ovaalilla porauksella olevasta 16mm luistisesta mittasin virtausalan vastaavan 15,5mm kaasaria (laskettu pinta-alasta pyöreän muodon halkaisijaksi).

Kaasarin kokoahan ei kuulu määrittää siitä, minkä kokoinen reikä on siellä imukaulan liitoksessa, vaan siitä kohdasta missä se reikä on pienimmillään, sillä se määrä minkä verran kaasuttimen läpi voi seosta virrata.

Pistetääs samaan tämäkin.
---

Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti. Oli luistin nousu hoidettu sitten suoraan vaijerilla kahvasta luistiin tai liikkui luisti sitten alipaineella tai muulla tavoin.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 12:27

Kylhän se kaasuläppä siel estää ilman tuloo koneesee? :s

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 13:40

Retroilija kirjoitti:Kylhän se kaasuläppä siel estää ilman tuloo koneesee? :s

Kaasuläppä säätää luistin kalvoon kohdistuvaa alipainetta ja luisti nousee alipaineella. Eli kaasuläpän kohdalla virtausala kasvaa aina ensin = Kuski vääntää kaasukahvasta -> virtausala kasvaa läpän kohdalla -> luisti nousee alipaineen johdosta ylemmäksi. Kaasuläpän kohdalta virtausala on aina hivenen suurempi kuin luistin kohdalta ja pienin nimittäjä ketjussahan määrää lopullisen virtauspinta-alan. (Mikäli esim luisti juuttuu kiinni ala-asentoon on aivan sama mihin asentoon kaasuläppä kääntyilee)

Alipainekaasareiden toimintaperiaate: http://www.gadgetjq.com/keihin_carb.htm

E: typoja korjailtu.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 1.12.2012 18:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 16:59

No minkä kokosen lorton mä ny tonne pistän sit?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 17:42

Ehdottaisin, että 16mm.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 19:02

Mulla on Dellorto PHBG 16 ja just sopivan kokonen. Isompi kaasari ei haittaa muuten kun todennäköisesti nostaa polttoaineenkulutusta, moottorin toimintaan ei itsessään vaikuta mitenkään. Ne kiinan alipainepaskat nyt pitäs heittää kaikki kaatopaikalle, ei niillä tee mitään jos kunnon kaasareihin verrataan, automaattiryyppykin on vaan pelkkää hifistelyä.

Mankin imukaulan kanssa pitäs aikalailla kaikkien kaasareiden mennä jos vaan laittaa lisää imukaulan tiivisteitä (ja penkkiä voi joutua modaamaan) ettei ota nokkaketjun kiristäjään. Mulla on alumiiniputkesta sorvattu holkki jolla saa PHBG:n suoraan vakioimukaulaan kiinni tiiviisti (laittakaa privaa jos kiinnostaa, näitä saa ostettua minulta 10€/kpl), pelaa hienosti ja saa helposti säädettyä hyväksi toisin kun sen vakiokaasarin jonka säädöt muuttuvat suurinpiirtein jokapäivä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 19:34

radon- kirjoitti:...Ne kiinan alipainepaskat nyt pitäs heittää kaikki kaatopaikalle, ei niillä tee mitään jos kunnon kaasareihin verrataan, automaattiryyppykin on vaan pelkkää hifistelyä.
...
toisin kun sen vakiokaasarin jonka säädöt muuttuvat suurinpiirtein jokapäivä.

Allekirjoitan nuo molemmat. Useamman vuoden on ollut useempikin alipaineverme. Säätöjen muuttuminen johtuu käsittääkseni siitä että se alipainekalvo on liian herkkä erilaisille ulkoilman ilmanpaineille ja sehän kun muuttuu vähän väliä. Parhaiten mulla on toiminut tuo viri ja varan "19mm" PD19J kaasari. Tämä on siis sitä mallia joita siellä aiemmin oli myynnissä. Se myytiin muka 19mm kaasarina, mutta virtausala siinä vastaa aika tarkkaan 13mm kaasaria. (on hivenen yli).
Tää on joku sekundaversio kun muissa vastaavissa on isompi poraus. Ei nekään kyllä 19mm oikeasti ole. Tässä munkin kaasarissa on 18mm luisti.

Se ei ole niin tarkka muutoksille ja siitä syystä sen on parhainpiin säätöihin saanut ja sillä olen ton rakkineen saanut parhaiten toimimaan ja eniten liikkumaan 72cc ja 82cc sylintereillä (pikkuvenakannella). Hyvä sekään ei ole, mutta silti selkeesti paras kaikista kokeilemistani cvk ja pd19j /pd18j kaasareista. Automaattiryyppy siinäkin on kyllä se sama sohlo kuin muissakin, eikä ryypyn säätökään ole asiaa paljon auttanut.

Ryypyn säätäminen tapahtuu, kun ryypyn rungon yläosaa ja alaosaa kierretään kauemmaksi toisistaan. Välissä on siis kierre ja toimenpiteellä ryyppy pysyy kauemmin päällä. Video tästä: http://youtu.be/QLxprxrfOik Osaavampi voi rakentaa ryypylle PWM-säädön potentiometrillä, mutta ryyppy on edelleen se sama. Kaikkein varmatoimisin ryyppy on manuaalinen, kuten bensahanakin. Ne on päällä kun laittaa päälle ja on pois kun laittaa pois.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.12.2012 20:08

Kaikkein varmatoimisin ryyppy on manuaalinen, kuten bensahanakin. Ne on päällä kun laittaa päälle ja on pois kun laittaa pois.Kaikkein varmatoimisin ryyppy on manuaalinen, kuten bensahanakin. Ne on päällä kun laittaa päälle ja on pois kun laittaa pois.


Nuo kaksi allekirjoitan. Kiinanalipainehanat on semmosta sekundatavaraa, että melkeen joka vuosi niitä saa vaihtaa. Nimimerkillä kokemusta on..
Sama asia ryyppyjen kanssa. Joka vuosi noita pirskutin ryyppyjä melkeempä menee. Loppuen lopulta raivostuin tuohon ja ostin Dellorto 14mm manuaaliryypyllisen kaasarin vakio mikuni vm16:sta tilalle. (tosin tuo oli mikuni on kiinankopio...) En ole vielä asentanut paikoilleen, mutta kyyllä minä sen kohta teen. :)
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 2.12.2012 11:00, muokattu yhteensä 1 kerran