Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 19:44

Kiitos! tuo on asiapuhetta... Mietin tässä vaan että kun tuo tiiviste on kyllä kunnossa... Just siis tarkistin eikä ollu mitää vikaa , ni mikä ton vuotamisen aiheuttaa sitte? kuin kireelle mää uskallan ton kannen vääntää tai voinko laittaa sinne kaveriks vähä +300c kestävää silikonia. seon samaa tavaraa ku mitä lohkojen väliin laitoin/kuulu laittaa? kiitos jos voitte vastata nopeeta:)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 19:45

Perus sääntöhän on että aina aukaistessa vaihdetaan uusiin. Tiedä sitten näistä mopon nestejäähy koneista, ainakin isoimmissa sekä ilmajäähyissä.

Aloita kuitenkin siitä tiivisteiden vaihdosta ja tarkista onko kansi suora. Kiristitkö ristiin?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 19:54

Neon eriksee.. EIKÄ TUOSSA OLE MITÄÄN VIKAA!! mikä siinä on ku tullaan pätemään josset oo edes varma asiasta... ja kysyin neuvoa.. sori rage:|

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 20:02

Ja siis ei varmaa oo mahollista että ois polinin kansi rikki tai vääntyny jo uutena... kuten sanoin 400km noin rullarry eli ei ees oo sisää ajettu viel.. Ja esim kaveri teki 20tkm sylkkärempan. vanhat tiivisteet toimii edelleen ja ne oli kumia ne tiivisteet... että en kyll turhaa rupea vaihtaan:) mut kuin kireesee to sitte voi laitaa ja tietenki ristiin kiristämäklä;)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 20:14

No kyllä sen uudenkin kannen saa käyräksi jos kiristää perseilleen. Katsoppas ohjekirjasta kiristysmomentit ja käytä momenttiavainta. :roll:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 20:29

No momenttiavainta en omista... oisko semmone vasenkäsiseläntakana hyvä momentti:D ja aina oon kyl kiristäny ristiin:) on tullu aiikkaa monta sylibteriä vaihettua.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 20:55

No kiristä sitten oman mielen mukaan.. Vaikka niin tiukalle kunnes naksahtaa ja sitten vartti takas. :nörtti:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 21:01

Noin 15 - 20 Nm on sopiva momentti sylinterin pinnapulteille, sitä tiukemmalle ei kannata laittaa. Jostakin se neste kuitenkin pääsee sinne palotilaan. Jos haluat nesteet pysymään sisällä, niin tarkista kannen suoruus vaikkapa hiomalla kantta 320 vesihiomapaperilla suoran lasitason päällä. Jos hiomajälkeä ei tule joka kohtaan kannen tiivistepintaa, niin kansi on kierossa. Sitten vain jatkat hiomista niin kauan, kunnes tiivistepinta on hioutunut joka kohdasta. Sen jälkeen uudet tiivisteet paikoilleen ja kannen kiristys asteittain. Eli aluksi kaikki mutterin ristiin esim. 5 Nm, seuraavaksi 10 Nm, sitten 15 Nm jne.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 21:43

Juu...:/

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

19.8.2012 22:53

Onko mun oikeesti järkevä rueta toho operaatioon... kun kansi on joka kerta kiristetty ristiin joka pulttia vain väähän kerrallasn vääntämällä..? voisko olla että ois jääny liian löysään vaa.. Ja entä jos en omista momenttiavainta? Onnistusko muuten tarkistaa tuo suoruus jos se on pakko tehä , ni sillee että laitan maalia siihen pintaa ja kokeilen tarttuko joka kohtaan tiivisteppinnoissa kun painan sylinterin siihe;/ kiitos jo hyvistä vinkeistä tähän mennessä?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

20.8.2012 10:05

Ei onnistu maalilla, koska se maalikerros on aina sen verran paksu et se tarttuu jokapaikkaan vaikka se olis kierokin. Siinä nyt ei kovin kauaa mene ku testaat sillä hiomapaperilla lasin päällä sen. Ja lasi ei saa olla mistään vanhasta rähjätalosta koska ne vanhat lasit on helvetin aaltoilevia.

Ja to kannen kiristysmomentti riippuu ilmeisesti merkistä. Ite en ikinä lähtis ainakaan minkään kopiomerkin kantta vetään 20nyyttoniin ku kymmenelläki alkaa oleen jo rajoilla et uskaltaako

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

20.8.2012 16:50

Hei ! Mulla on Solifer Retro, just tullut huollosta kun kaasuvaijeri meni poikki. Lainasin mopoa viikonlopuksi kaverille, ja kaveri onnistu jotenki penkin alla sijaitsevan tavaratilan kanssa möhlimään, sillä tavaratila ei aukea. Minä en pysty tankkaamaan mopoa ja siellä on muutenkin tavaraa jumissa. Avain ei mene pohjaan asti, joten epäilen että avaimenreiässä on jotain shaibaa. Mitään neuvoja miten saada se sieltä pois, muuta kuin tökkimällä neulalla? Ei millään tekis mieli viedä uudestaan takaisin huoltoon, varsinkin kun edellinen keikka oli aika hintava.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

21.8.2012 9:31

Meneekö avain sulavasti jonkumatkaa ja sit tökkää vai meneekö kankeesti heti alusta asti?
Kannattaa kokeilla pistää jotain öljyä avaimeen ja kokeila uudestaan, lukkoon voi kans ruutata himpun verran öljyä. Ite oon laittanu wd-40

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

21.8.2012 15:41

mikah kirjoitti:Joo elikkäs mikä mahtas olla kun oma kymco tekee sillein, että esim ajaa lyhyen matkan ja pysähtyy yli 5minuutiksi. Niin ei lähde enään käyntiin, vaan jotuu tyhjentämään kaasarista hieman bensaa ennen kuin lähtee taas polkasemalla käyntiin. Pitkien ajomatkojen jälkeen tätä ongelmaa ei ole.

Ja kiinni on piper cross ilmanputsari, koska vakio putsarilla ei saa käyntiin ollenkaan, vaikka kaasari olisi tyhjä.

Ja siis tällä hetkellä 72cc sylinterisarja kiinni ja kaasuttimessa (18,5mm kaasutin) 92nen suutin ja tosiaan tuo piper cross. Toimii muuten normaalisti eikä tunnu että ei saisi bensaa.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

21.8.2012 16:56

Mulla oli tota samaa ongelmaa, se johtu siitä että ilmanputsarin läpi oli päässy tällasia koivunsiemeniä. Kannattaa ottaa kaasari irti ja putsata ja sen lisäksi öljytä ja pestä se ilmanputsari. Kannattaa myös koittaa pestä se vakioputsari ja testata sillä uudestaan.

Ja kun sulla on vapariputsari, niin kai oot laittanu suutinta isommaks n. 10-15 numeroa? Voi johtua myös siitä että saa aivan liian paljon ilmaa suhteessa bensan määrään.