Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
26.3.2012 22:26
En halua vallata koko topiccia näillä mun kysymyksillä, mutta haluaisin kysyä vielä noista abikojen liittämisestä. Mikä on paras tapa saada oikeasti kestävä liitos? Tälläisellä maalaisjärjellä ajateltuna paras on puristaa se , laittaa tinaa perään ja kutistesukka päälle, mutta kuulemma tuo tinaus vaan "murenee" jos joutuu kovalle tärinälle (mikä mopossa aika mahdollista). Pelkkä puristus taas hirvittää koska omat pihtini eivät ole mitkään kovin kummoiset, enkä aio useita kymppejä (satoja?) käyttää kahden liitoksen takia. Voi olla että vähän ylireagoin näitten liitosten kanssa, mutta en halua joutua tilanteeseen jossa poliisi tulee testaamaan ja rajoitin ei toimi kun liitokset ovat päin helvettiä.
26.3.2012 22:43
Tuo on juuri paras tapa minkä selitit eli puristus, tinaa ja kutistesukka. Ei se murene jos osaa oikein tehdä. Avaimet kunnolliseen tinaukseen ovat hyvä kolvi(puhdas ja järkevän kokoinen kärki lähinnä), laadukas tina jossa on se juoksute itsessään (ei mitään 3mm essonbaari tinaa vaan elektroniikkaliikkeestä n. 1mm tinaa), puhtaat kolvattavat pinnat (kupari ei saa olla hapettunut) ja sitten oikea tekniikka on se että molempia kolvattavia pintoja kuumennetaan yhtäaikaa ja työnnetään tinaa niihin pintoihin kun ne ovat tarpeeksi kuumat eikä siihen kolvin kärkeen, sitten vielä pidetään kolvia siinä että tina levittyy kunnolla ja annetaan jäähtyä liikuttamatta. Hyvä juotos on selkeästi "imeytynyt" kumpiinkin pintoihin sekä on sileä ja kiiltävä. Normi paskajuotos joka taatusti murenee, on pallomainen, rösöinen ja mattapintainen.
26.3.2012 23:06
Itse näen kolvaaminen turhana, koska sillä ei saavuta pahemmin hyötyjä, mutta se on erittäin työlästä ja hidasta.
Tämmöisillä abikopihdeillä olen "muutama" sata abikoa puristanut ja hyvin ovat pysyneet. Nuo pihdit maksaa 5-10€.
27.3.2012 1:14
Onko sillä muovilla joku virka siinä abikon päällä, kun hankaloittaa aikalailla tuota tinausta?
27.3.2012 15:40
Lähinnä sillä muovilla on se virka, ettei se metalliosa ota vaikkapa toiseen liittimeen kiinni, jolloin voi/syntyy oikosulku/kipinöintiä yms..
27.3.2012 17:17
No jos otan sen muovin pois, puristan, pistän tinaa ja laitan kutistesukan ni eiköhän se sillä pari vuotta pysy.
27.3.2012 19:03
V_T_E_C kirjoitti:miten hyosung sd50 saa rajottimen veks? ja miss sijaitsee
jokos koht löytyy vastaus
mopo on 2 tahti
27.3.2012 21:21
Mitäs vuosimallia kyseine vehje on? Ainakin -01 vuosimallin Hyosungissa rajoittimen saa pois katkaisemalla sininen/tummansininen johto CDI-boksilta.
27.3.2012 21:35
vuosimalli on 2001
missä se cdi mahtaa olla ja siihen johtoon voi varmaan laittaa katkasijan väliin?
28.3.2012 7:18
Sitä en osaa sanoa missä se sijaitsee koska en omista kyseistä vehjettä. Ja juu, kyllähän siihen katkasimen voi laittaa
28.3.2012 20:46
Shape kirjoitti:Itse näen kolvaaminen turhana, koska sillä ei saavuta pahemmin hyötyjä, mutta se on erittäin työlästä ja hidasta.
Tämmöisillä abikopihdeillä olen "muutama" sata abikoa puristanut ja hyvin ovat pysyneet. Nuo pihdit maksaa 5-10€.
Abikot on aina ennemmin tai vähemmän kontaktivikaisia, varsinkin ne yleisimmät liittimet mitä kaikissa kaupoissa on. Ei ole mikään vaiva kolvata ja laittaa kunnon kutistesukat. Tai sitten abikojen sijaan jotkut kunnolliset liittimet..
28.3.2012 21:08
Oon samaa mieltä, en oo itekkään ollu koskaan vakuuttunu niiden pitävyydestä ja muutaman kerran tainnu testatakkin pelkän puristuksen pysyvyyttä ja eipä ole juuri pysynyt.. En tiedä sitten olenko jotenkin väärin puristanut vai mitä mutta puristus+kolvaus on heti tullut paremman oloiset liitokset.
28.3.2012 23:38
Niin noh, noita laattaliittimiäkin on hyvin monelta eri valmistajalta, ja siksi laatu vaihtelee hyvin paljon. Kovalla muovilla olevat liittimet ovat kaiken pahan alku. Itse käytän niitä, missä on joustava ja tiukka muovikumisekoitus ja myöskin sellaisia jotka ovat jo valmiiksi kutistesukalla. Hintaa on, mutta toisaalta ei ole ongelmia.
Jos haluaa ihan kunnolliset liittimet, joita on tarkoitus kytkeä irtikin, niin silloin ainoa ja paras vaihtoehto on AMP SuperSeal -liittimet. Ei tarvi miettiä onko liitin vedessä vai ei.
8.4.2012 18:57
sellane ongelma ois et mulla on peugeot speedflight 2 2009 lc. otin kuristuns levyn "prikan" pois eikä mitää tapahtunut. Voiko siinä olla sähköinen rajoitin tai onko yksin kertaisesti kiinni siitä että en ole vaihtanut suutinta isommaksi ja että vielä vakio putki kiinni?
8.4.2012 19:02
Siis otitko variaattorista sen vai jostain kaasarista/imukaulasta/pakoputkesta? Jos otit jälkimmäisistä pois niin pitää suurentaa suutinta, muuten huononee vain ja leipoo pian.