TapsaK85 kirjoitti:Miten teillä muilla on se T -ajoitusmerkki ollu tarkasti sen 'loven' kohdalla? Mulla tuntuu että ei ole aivan kohdallaan se jos nokan reiät on oikein. Katsoin kyllä omasta mielestäni ennen kannen kiristystä että olisi kohdallaan, mutta lie sit livenny yhellä hampaalla yli? Helppohan toi vielä tosin purkaa ja tarkastaa kun kone irrallaan. Tiivisteet varmaan täytyy vaan uusia?
Eroaakos viri ja varan highspeed etuvari mitenkään orkkiksesta, vai tuleeko sen mukana vaan kevyemmät rullat? Onko ns. Turha ostos?
Katsoitko sitä nokkaketju kiristettynä vai löysällä? Se vaikuttaa hiukan nimittäin asiaan. Ota tulppa pois ja pistä esim ohut ruuvari tulpanreiästä sisään. Toisella kädellä pidät ruuvaria + tunnustelet sillä männän liikettä ja toisella pyörität vahtipyörää. Top-viivan tulisi olla merkin kohdalla kun mäntä on ylimmässä asennossa. Ne merkitkään kun ei nimittäin välttämättä ole stanssattu aivan oikeaan kohtaan. Harvemmin näin on, mutta jokainen kiinalaisten kanssa pidempään pelannut on varmasti huomannut että asiat on usein tehty juostenkusten vähän "sinnepäin".
-
Noista virivareista, että mun nykyinen mielipide on että koko variaattori (
edessä ja takana) rullia ja voimansiirtolevyä(***) lukuunottamatta vakio. Ne virivarit ei ole huuhaata, mutta kaikki variaattorit on kuluvia osia ja vaihto tulee eteen jossain vaiheessa. Vakio on halvin uusia ja näin lisävauhdin hakeminen kannattaa hoitaa perävälitystä harventaen ja jos sen jälkeen ei jaksa enää kiertää, niin sitten viritetään konetta lisää.
(***) Voimansiirtolevyn kanssa on helpointa tehdä niin että ostaa sen race-levyn valmiina, mutta vakiokin on muokattavissa paremmaksi. Vakiossahan on noin puolet levyn likeradasta vääntövoiman mukaan muuttuva ja loput pelkän nopeuden mukaan, eikä näin takavariaattori vaihda niin helpolla pienemmälle kuormituksen mukaan. Tässä on video tuosta modauksesta. Kielestä ei mitään ymmärrä, mutta videoo seuraamalla asia selkiää.
https://youtu.be/VckNFtrio38Tämä on siis
mun nykyinen mielipide, jokainen saa tietty tehdä niin kuin itse tykkää.
Vakiovariaattoristakin saa kyllä hiukan lisävälitystä ulos. Mitään hullumaisia ei kannata ottaa kun hihna alkaa ottaan bendixiin kiinni, mutta vähän on mahdollista silti ottaa lisävälitystä. Sen voi tehdä 2 tavalla. Ns. väärällä ja oikealla. Tämä "väärä" tarkoittaa holkin lyhentämistä ja laittamalla vastaavan paksuinen prikka rullakupin taustalevyn taakse (
käytännössä noin 1mm on suuruusmuutos). Sikäli se on väärä tapa että holkkia lyhentämällä rullakupin akselinsuuntainen liikerata lyhenee ja siten välitysmuutos MIN ja MAX välillä pienenee.
Oikea tapa olisi hioo tavaraa pois rullakupin viistotun puolen
otsapinnasta jolloin rullakupin liikerata pitenee. Näin rullakuppi pääsee menemään hiukan lähemmäksi toista lautasta ennekuin lautaset törmäävät. Poistettava määrä on vähäinen sillä esim 1mm vaikuttaa enemmän hihnan korkeudessa ja siten välityssuhteessa. Jo 1mm tekee noin 3mm lisää kehähalkaisijaa etuvariaattorissa ja sillä on jo vaikutusta. Eteenkin jos huomioi, että takavariaattori tietysti samalla harvenee myös.
Jotta rullakuppi myös menisi toiseen lautaseen kiinni saakka, pitäisi samalla poistaa rullakupista rullarampin päästä tavaraa jotta rullat pääsee liikkumaan hiukan pidemmälle työntäen rullakuppia edemmäs. Tässä videossa sama kaveri havainnollistaa asiaa.
https://youtu.be/e2yOgYB01-AMuokattaessa vanhaa rullakuppia kannattaa huomioida, että niihin rullakupin liukutappeihin (
jotka siis tulee liukupalojen sisään) muodostuu ajanmittaa kynnys sinne päähän ja se tulee hioo pois sillä se pyrkii tehokkaasti estämään rullakupin liikettä. Asia on syytä tarkistaa variaattoria avatessa vaikkei sitä modaisikaan. Paljon kuluneena pykälä helposti estää vakionakin sen ihan viimeisen rullakupin millimetrin liikkumisen ja se vaikuttaa jo välityssuhteeseen.
E: Tuossa muutes vielä toinen muutos vakiorullakuppiin. Rullarampeista kannattaa tehdä mahdollisimman jouhevat muodoltaan jos vaan vielä viitseliäisyyttä riittää. Näin rullien liike on mahdollisimman herkkä kun jyrkkiä pykäliä ei ole.
https://youtu.be/RKGrJrXVYxY