Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
9.10.2011 14:07
Noniin ajattelin kysyä tässä samalla kaikki rajoitin kysymykseni, joista suurin osa erittäin tyhmiä
. Tästä on varmaan ollut puhetta, mutta toivon että joku vääntää rautalangasta. Ajattelin ostaa siis tälläisen mangeettikytkimellä olvean rajoittiminen:
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Gauges-und-Electronics/Rev-Limiters/LRP001-Rev-Limiter-with-Magnetic-Switch.html. Onko kellään mitään kokemusta?. Sohitaanko sillä mangeetilla muuten tuohon mustaan rajoitinlaatikkoon vai mihin? No mites tuo käytännössä toimii? Pidetäänkö mangeettia koko ajon ajan paikallaan ja sitten kun poliisi tulee näköpiiriin heitetään mangeetti huis hemmettiin. Pitääkö mopon olla pysäshtynyt kun mangeetti irrotetaan vai haittaako vaikka mentäisiin yli nopeuden joka on rajoituksen maksimi? (eli siis jos ollaan asetettu mopo kulkemaan rajoitettuna 55 niin haittaako jos mangeetin irrotuksen aikana mennäänkin kuuttakymppiä). Ajatus olisi kiinnittää rajoitin yamaha jog vm.2007 skootteriin. Tietääkö kukaan miten se liitetään juuri tuohon jogiin (johtojen värit ym.), sillä en ole juuri tuohon kiinnittämisestä nähnyt mitään juttua. tuli pitkä ja sekava kirjoitus, mutta toivottavasti joku osaisi vastata kysymyksiin, eikä puuttua mahdollisiin kieliopillisiin virheisiin.
9.10.2011 20:47
Se luultavasti toimii siten että virrat päälle -> rajoitettu, heilautat magneettia mötikän läheltä -> rajottamaton, jos näin muistan lukeneeni jostain. 07-Jogissa on Yamahan uudemmanmalliset sähköt eli valko-siniseen (enemmän valkoista) CDI:ltä (iso musta mötikkä) lähtevään piuhaan. Loput rajoittimen piuhat kyllä kerrotaan ohjeissa, yksi ainakin liitetään akun -/runko ja mahdollisesti yksi virtalukon + (ruskea) .
20.10.2011 1:23
Hmm. Tuollainen olisikin tuossa tapauksessa loistava. Tämän tuoteselosteessa lukee kuitenkin " for deactivating the limiter, you will have to place the magnet above this spot. Make sure not to scratch the finish of the fairing" Omalla surkealla englannillani siis jotain että: kytkeäksesi rajoittimen pois päältä sinun pitää laittaa mangeetti tämän paikan "eteen". Varo naarmuttamasta katteita. Saattoi mennä väärin tuo suomennokseni
, mutta tarkoittaneeko tuo kuitenkin sitä että mangeettia joutuu pitämään jatkuvasti paikallaan ajon aikana
. Johtoja on kuitenkin kolme, joten voisi tosiaan kuvitella tuon yhden menevän virtalukkoon. Omistaako kukaan tuota rajoitinta täällä? Missään ei ole tuosta juttua
ps. Kiitos noista johtojen väreistä. Olen etsinyt niitä kaikilta maailman nettisivuilta.
22.10.2011 23:42
No annetaan tuon olla. Onko tämä normaali Photeco
https://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Jog-R-50-AC-air/Gauges-und-Electronics/Rev-Limiters/K921025-Rev-Limiter-with-Remote-Control.html. Eli menee skopan sammuttaessa päälle ja niinpäin pois? Sellainen vielä että mitkä nuo jutut ovat tuossa kuvassa ryöstäjien vasemmalla puolen?
23.10.2011 9:34
Näyttäisi aivan tavalliselta Photoecolta.
23.10.2011 10:35
Ja ne on sulakkeet siinä ryöstäjien vieressä,,
24.10.2011 13:58
Täälläkin alkoi ovela rajoitin valmistua. Teen siis samanlaista kuin shape ja jkoljo eli nopeuden mukaan rajoittava. Itsekin alan ehkä myymään näitä niin tulee ainakin kilpailua
Ominaisuuksia tulee ainakin:
-mukaan saa "säätötyökalun" eli tuommoinen näyttö ja nappulat jotka voi liittää siihen kalibroinnin ja säätämisen ajaksi
-voi säätää halutun rajoitusnopeuden ja rajoitustehon että saa säädettyä pätkimistä mahdollisimman pieneksi
-tähänkin tulee helppo asennus, ei vie paljoa tilaa ja lopullinen hinta varmaan alle 40e.
24.10.2011 20:30
OT, mutta tosta bisneksestä sen verra et kannattaa varuillaan olla, verottaja ei luultavasti hyvällä kato tota teidän "sivubisnestä" jossa tehtailette rajottimia halvemmalla ja myytte voitolla pois, verot nääs pitäs maksaa.
Ja tommosen osaa kyllä tehdä lähes kuka vaan joka osaa ohjelmoida ja käsitellä mikroprosessoreita (eri asia kuin monelta nämä taidot löytyy), ei oo nääs pahimmasta päästä tommonen piiri valmistaa, jostain saada tieto miten kovaa rengas pyörii ja sitten ruveta maadottamaan sytytystä runkoon halutussa kohtaa.
24.10.2011 21:11
Mulle kyllä sit kelpais tollanen rajoitin,, eli jos haluan mopon vauhin rajoittuvan 63 niin se kiihtyy ihan normisti ja rupee sit rajottaa siihe?
24.10.2011 23:20
Niinhän se juuri toimii, jos se niin säädetään toimivaksi. Käytännössähän homma on niinkin yksinkertaista, että laitetaan joku anturi (esimerkiksi tavallinen magneetti) renkaaseen, mikroprosessori johon ohjelmoidaan sopiva ohjelma joka osaa magneetin antamasta signaalista laskea senhetkisen nopeuden, ja kun tämä nopeus ylittyy, se alkaa joko katkomaan sytytysvirtaa, tai maadoittamaan sitä. Yksinkertainen paperilla, mutta toteuttaminen ei niin yksinkertaista, joskin mahdollisuuksien rajoissa jos osaa vaan ohjelmoida. (itse en siis osaa, enkä sano että sitä jokainen mopojannu osaakaan tehdä)
Itsellekin kyllä kelpaisi, kyllähän ennemmin 40 euroa tommoseen sijoittaisin, kuin kaupan halppis 30e konkkarajottimeen, jonka toiminnasta, tai pätkimisestä mitään tietoa, se joko toimii hyvin, huonosti tai hyvin huonosti, pätkii, räpättää tai sitten toimii erinomaisesti pätkimättä jne... Mutta toisaalta kondensaattoreita saa juuri mistä vaan elektroniikkakaupasta, maksaa noin 0,50€ ja hyvällä tuurilla yksi riittää, ja johdot/kytkin maksaa yhteensä ehkä euron, jolloin taas selvittiin paljon halvemmalla.
Mutta kukin tavallaan.
25.10.2011 19:15
Tietääkös kukaan kuinka Fenno-merkkisestä kiinaskootterista ohitetaan kierrosluvun rajoitin?
Että riittääkö että katkaisee jonkun johdon vai pitääkö porailla CDI-boxia.
6.11.2011 15:38
Onko rajotin laillinen jos ottaa vaikka keväällä ratsioiden ajaksi napin välistä ja laittaa sen maajohon yhteen että on kokoajan päällä? Että voiko ne siitä sanoa mitään?
6.11.2011 16:42
No sehän on tällöin sama kuin vaikka jos mopossa olisi cdi boksissa sisäänrakennettu rajoitin jota ei saa ohitettua joten ei kai ne siitä voi mitään sanoa.
6.11.2011 22:08
Ei ne voi siitä mitään sanoa koska ei ole katkasijalla,,
7.11.2011 0:34
Ei se ole laillinen. Joskus muinoin kysyin tästä myös akelta, ja vastaus:
Mopojen ja moottoripyörien virityksen estämisestä säädetään Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250. Virityksen estäminen perustuu direktiiviin 97/24/EY luku 7. Kyseisen direktiivin perusteella kierrostenrajoittimet jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta ovat kielletty.
Direktiiviin 97/24/EY
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 454:FI:PDF Terveisin,
Hannu Talja
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
”Jos A-luokan ajoneuvossa (mopo) on sen nopeutta rajoittavia sähköisiä/elektronisia laitteita, valmistajan on annettava testauksesta vastaavien laitosten käyttöön tietoja ja osia, jotka todistavat, että laitteen tai sen johdotusjärjestelmän muuttaminen tai irtikytkeminen ei lisää mopon suurinta nopeutta yli 10%”
”Sähköiset/elektroniset laitteet, jotka katkaisevat ja/tai estävät sytytyksen, ovat kiellettyjä, jos niiden toiminta lisää polttoaineen kulutusta tai palamatta jääneiden hiilivetyjen päästöjä.”
Tällaisen tiedon sain akelta talvella, mutta tuskin ovat asiat muuttuneet. Voihan se olla, että poliisit eivät tiedosta tätä kadulla mutta ei kannata mennä sanomaan. Mutta periaatetasolla siis ilmeisesti ovat laittomia.