Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
31.7.2014 18:54
skootteri kävi ylikuumana viikko sitten ja sen jälkeen ei ole tyhjäkäynti pelannut. Missä voisi olla vika? Suuttimet puhdistettu kahdesti ja säätöihin en ole koskenut koska niillä on pelannut hyvin 5000km. Ajamaan pystyy jos pumppaa kaasua paljon että pääsee liikkeelle.
31.7.2014 19:14
Käytäs nyt ihan piruuttas kansi ja pytty irti ja kato missä kunnossa venttiilit, mäntä ja pytty on. Ja tarkistat öljyt. Sulla saattaa olla vajaa satasen remontti edessä jos on kovin pahasti leikannu.
31.7.2014 23:40
Ei löytyny mitään kamalaa, pieniä naarmuja imupuolella. Mutta jäi mietityttämään että kummalla puolella männän IN merkintä kuuluu olla? Se oli nyt imupuolella eli siinä lukee edestä katsottuna NI.
31.7.2014 23:50
IN kuuluu olla imupuolella. (se IN on lyhenne sanasta intake)
1.8.2014 0:55
mikä tuossa vois olla sitten vikana kun yläkertakin oli ihan kunnossa? pitäiskö kaasari viedä ultraäänipesuriin?
1.8.2014 1:28
Tarkistappa bensan virtaavuus (hana/tankin korvausilma/jne) sekä bensapinnan korkeus ja muut perusasiat, kuten imuvuoto jne.
1.8.2014 22:16
-Zone- kirjoitti:Tarkistappa bensan virtaavuus (hana/tankin korvausilma/jne) sekä bensapinnan korkeus ja muut perusasiat, kuten imuvuoto jne.
Miten tuo bensapinnan korkeus katotaan? Bensaa tuli hyvin, ei imuvuotoja, ei toimi tankin korkki auki eli ei korvausilmassa vika. Venttiilivälykset mitattu. Nyt ei lähde enää kaasua pumppaamalla käyntiin, vaan pikällä starttauksella mutta tyhjäkäynti ei vieläkään pelaa. Tulppa on cr7hsa. Vaikuttaako öljyt käyntiin koska en tiedä millon ne on viimeks vaihdettu?
8.8.2014 20:25
Akilrl kirjoitti:Kymco super kasissa on nyt virivajan stroukkikampura ja 70cc pytty. En ole laskeskellut mitä tulee puristussuhteeksi vakiokannen kanssa. Olis ehkä pitäny, sillä kannen tiiviste ei vaan suoriudu
Ei ota rinkiä oikeen ku alkaa hörppimään heti ku paine sylinterissä kasvaa ja sit vaan pumppaa. Hetken ku yrittää niin pumppaa jo tyhjäkäynnilläki. Pidemmän iskun olen kompensoinut 1.5 mm ala tiivisteellä 0.3 mm tilalle. Nyt ajattelin ajaa sorvissa vakiokanteen hieman paljetta niin että ajaisin ehkä jopa vähä venttiiliin jättäen tiivistepinnan kuiteskin rauhaan (oiskohan tuhoon tuomittu idea?) Ajattelin myös silpasta männästä puol milliä veks ja laittaa vielä yhen vakioalatiivisteen tuon paksun kaveriks.
Mikäs ois järkevä puristussuhde näihin värkkeihin? Missäs nää nakutta? Noista pur. Suhteista kaipaisin jotain kokemuspohjaista.
Laitan hieman päivitystä tähän ongelmaan jos joku vaikka painii saman kanssa...
Ei se puristussuhde mitään liian korkee ollu, liian matala ku oikeen mittasin sen. Sorvasin männän päältä reunat keskustan kanssa samaan tasoon niin sain asennettua sen vakiopaksuisella alatiivisteellä. Hieman jouduin syventämään venttiilin taskuja kylläkin. Laitoin kasaan ja epäilin myös kaasaria niin virivajan kaveri vaihtoi sen uuteen. En sen kummemmin vaihtanu suutinta siihen vaan löin kasaan ja käyntiin ja voi juku sehän käy ja kukkuu ja vääntöä oli niinku laivan moottorissa. Eipä siinä halusin nähdä tulpan värin ja otin pois, oli ehkä snadisti laihalla, laitoin tulpan takas jo fyy faan korkkas kannesta tulpan kierre. Prkl! Hain virivajasta uuden tyhjän tälläkertaa 60cc kannen ja takas kiinni. Nyt päätin olla ovela ja laitoin 95 suuttimen (vakio keihinissä oli 85) ja kasaan. Samat nykimiset taas. Yhden yön surin ja alkasin sit miettiin että mitä jos oonki vaan yrittäny kokoajan liian isolla suuttimella. Koitin taas sitä 85 ja juku sehän se olikin. Eli nyt ku miettii niin ei kyl pitäskään hyppiä kymmenellä kerralla noissa suuttimissa. Jotenki vaan mietin et kyl sen 72cc + stroukin kanssa olis vaatinu isomman, ehkä sitte jos isovena kannen laittas tai virinokan.
Summasummarum en tiedä oliko alunperin vikaa kaasaris tai puristuksis mutta se on varaa että liian isolla suuttimella oon yrittäny.
10.8.2014 21:55
Mikähän mahtaa olla Helkama SC1 -skootterissa vikana kun sähköstartilla ei lähde käyntiin. Tai oikeastaan tuntuu, että virrat ei mene edes päälle kun avaimesta kääntää (tosin polkimesta käynnistettynä sammuu avaimesta joten onko silloin virtalukko ok?).
Ei siis minkäänlaista toimintoa, kun starttinappulaa painaa. Myöskään vilkut ja äänimerkki eivät pelaa, silloin kun on polkaistu käyntiin.
Samalla sähköjä tutkiessani pisti tällainen sähköosa silmään täysin hapettuneena
https://www.dropbox.com/sh/h63q50jaqnsm ... J5AnVzNRDaMikähän "vastus" moinen mahtaa olla?
MIstäpä neuvoisitte, että lähtisin vikaa ratkomaan?
10.8.2014 22:12
Tuleeko starttireleelle virta kun painat starttinappulaa? Naksahtaako se? jos naksahtaa, niin vika voi olla startissa, startin paksuissa kaapeleissa tai releen vahvalla puolella. Jos ei tule virtoja eikä rele naksahda voi olla jarrukahvan katkaisija sökö. Kokeile toimiiko startti kun painat toista jarrua.
Vastushan tuossa kuvassa tosiaan on
http://stormparts.co.nz/index.php?main_ ... s_id=90642TapsaK85 kirjoitti:Myöskään vilkut ja äänimerkki eivät pelaa, silloin kun on polkaistu käyntiin.
Olethan sulakkeen tarkistanut?
10.8.2014 22:19
Taitaa olla ainut sulake näissä, joka on heti akun jälkeen? Se on kunnossa. Yleismittarilla En oo vielä virtoja katellu sen kummemmin, muutakun että starttireleen akulta tulevaan napaan tulee virta kun virrat on kytketty, mutta releen startinpuolen napaan ei tule virtaa, kun virrrat on kytketty.
Mahtaakohan tollasta vastusta saada suomesta uutta, vai laitanko vahnan takaisin, kun ei ole toi "lanka" katkennut, vaan kärsinyt kosmeettisia vaurioita vaan.
10.8.2014 22:37
Mitä luultavimmin se vastus on ok. Ei niihin yleensä mitään vikaa tule.
Akulta tulee starttitreleelle aina virta, mutta releen toiseen napaan vain kun starttia painaa. Rele myös naksahtaa tällöin jos kaikki on ok. Voit testata onko startti kunnossa esim ruuvarilla. Eli starttireleen paksut johdot kytket esim ruuvarilla yhteen (mutta älä koske ruuvvarilla runkoon). Jos startti ja sen johdot on kunnossa startti pyörii testissä. Releen herätepuolelta joutuu mittaan yleismittarilla virran ja maan.
Syttyykö jarruvalo kun painat jarrua? jos jarruvalo toimii niin se jarruvalon katkaisija ei silloin ole syypää startin toimimattomuuteen. Jos ei jarruvalo syty niin voi hyvinkin olla se katkaisijavika. Ei olis ensimmäinen kertakaan. Yleismittarin vastusmittauksella selviää katkaisijan kunto.
11.8.2014 21:34
Onko se normaalia että syö kaikki öljyt koneesta alle 200km aikana. Kaikki tulee höyrynä pihalle venttiilinkopan huohotinletkusta.. Saako tähän jonkinlaisen lauhduttimen että menis takas koneesee?
11.8.2014 21:39
Ei todellakaan ole normaalia. Kone auki ja tutkimaan.
11.8.2014 21:45
Nytpäs pelaa sähköstartti ja koko skootteri suunnilleen. Purin kaikki liitokset ja putsailin. Ei siis kummoisia tarvinnut.
Mitäs öljyä suosittelette 4-tahti kiinalaisen koneeseen ja perään? Käykö esim.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... W40-36958/Ja
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 90-365000/Ja millaiset ovat täytösmäärät?