Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
16.7.2014 4:02
Isomman suuttimen se mitä luultavimmin tosiaan kaipaa. Kaikkein paras on ostaa kokonainen suutinsarja jos enemmän virittelee. Kun kerralla ostaa koko sarjan, ei niitä tarvitse jatkossa ostella erikseen ja vaikka moottori tarviikin loppupeleissä vain yhden pääsuuttimen säätöjä hakiessa niitä on hyvä olla useita kokoja. Postikulutkin joutuu sarjasta maksamaan vain kertaalleen.
Itsellä on narakun sarja 4mm kierteellä. Lisänä on sitten vielä isompia suuttimia, mutta tuo sarja riittää yleensä hyvin 72cc kanssa pelatessa ja aika pitkään vielä 82cc:kin.
82cc on kyllä ihan hyvä valinta, mutta kannattaa huomioida, että siihen kannattaisi lyödä päälle isovenainen kansi. 72cc tulee hyvin toimeen pikkuvenaisellakin, mutta jos pikkuvenainen lyödään 82cc päälle ei tehoero ole niin suuri 72cc kuin mitä se on isovenaisella. Eli 82cc:lla menee pikkuvenaisella potentiaalista tehoa haaskoon enempi. Välttämätöntä se ei ole, mutta suositeltavaa. Lisäksi kannattaa huomioida että 82cc:lla saattaa joutua pikkuvenaista käytettäessä pudottamaan perusennakkoa 98 oktaanisellakin gasolla. On nimittäin joissain vakiokansissa olleet niin pienet palotilat. Toinen huomioitava asia on että 82cc mäntiä on koveria ja kuperia, joista jälkimmäisillä on pakko laskea puristuksia pikkuvenaisella kannella. 72cc lähes kaikki männät muutamia harvempia poikkeuksia lukuunottamatta on koveria.
16.7.2014 8:48
Hei, täällä on sen verta aktiivisempaa porukkaa ku tuolla merkkikohtasella sivulla niin aattelin tänne laittaa kysymyksen. Eli kyseessä kymco agility 4t vm 06. Eilen vaihoin serkulle uudet varin rullatku niil oli ajettu jo 3tkm. Samalla laitoin alkup. Varin holkin. Uudet rullat oli 7gr ja vakiot kai 8-8,5gr. Homman jälkeen toimi hyvon 30km/h asti sen jälkeen ei toiminu täyakaasulla, mutta ihan pintakaasulla kylläkin?? Lopulta vielä vanha (suoraholkki) paikalleen ja silti sama vika?? Mikähän vois olla vikana , kaasariin ei toisiaan koskettu vain vari avattiin
16.7.2014 8:58
Onko variaattorin nopeusrajoitinta'?
Jos on tarkista johto (
http://youtu.be/0Lu1GeklqZM ).
16.7.2014 9:21
Eipä taida olla kymcossa tuollaista johtoa.. jännä juttu kylläkun kuluneilla rullilla toimi hyvin mutta kiihty laiskasti.. nyt kiihtyyy hyvin 30 asti sitten pitää melkein laskea kaasu kokonaan pois jolloin kiihtyminen taas jatkuu
16.7.2014 15:01
tossa vaihtelin tollasee helkama sc-r skopaa varin hihnan ja totesin vaihdon jälkeen että kiihtyy paljon huonommin...
mutta niin, tulin tänne ihan vain kysymään että mitä viriä suosittelette (ihan kaikki olisi tarkoitus laittaa siihen kuntoon että kyllä kelpaa)
16.7.2014 15:11
patalukki kirjoitti:tulin tänne ihan vain kysymään että mitä viriä suosittelette
Luehan tätä topicia alkuunpäin muutamia sivuja niin eiköhän tuo selviä.
patalukki kirjoitti:(ihan kaikki olisi tarkoitus laittaa siihen kuntoon että kyllä kelpaa)
Kiinalaisen moottorin kyseessä ollessa tarkoittaa että koko moottori tehdään alusta alkaen uusiksi. Valumuotteja myöten.
17.7.2014 18:17
Bolttissettinä "tehokkain" olisi kait (?) 90cc + isovenakansi + joku nokka + joku 20 - 24mm flatslide kaasari (tarvitsee imukaulan/adapterin), vapaavirtaus filtteri ja avarampi putkula. Varipuolelle ei tarvitse tehdä oikein mitään, ehkä liukurullat ja etuvarin vaihto. Eikä näilläkään päristellä kuin ~80-90km/h, ihan skootterin mielen mukaan.
100km/h lienee mahdollinen jos löytyy kunnon työkalut, tietoa ja taitoa. Kansi/nokka-combo varmaan pahin pullonkaula näissä.
17.7.2014 22:05
Joo 100km/h todellista on kyllä melkoisen sitkeessä. Ilmanvastus on niin suuri tekijä. Se kun nouse nopeuden neliöön. Eli ilmanvastus nelinkertaistuu nopeuden kaksinkertaistuessa, mutta koska vastuksen kumoamiseen vaadittava energia määräytyy vastuksen ja nopeuden mukaan, pitää energia kasvaa 8 kertaiseksi nopeuden tuplaamiseksi.
18.7.2014 0:03
Mutta eihän näissä vaparifiltteri vaikuttanu oikeestaa mihkään? Oliks etuvarissa sama?
18.7.2014 7:15
Kunhan lisäsin sen vaparifiltterin listaan, voi siitä joku marginaalinen hyöty noin "isoilla" vireillä olla, jos ei muuta niin ainakin äänissä.
Ja muistaakseni koko varipuoli on suhteellisen "hyvä" verrattuna muuhun koneeseen, takavari etenkin. Etuvareja saa pidemmillä rullien radoilla, joka teoriassa saattaa nostaa hiukan nopeutta.
21.7.2014 16:01
Noh, laitetaan sitten tännekin tämä:
Tietääkö kukaan mikä on vakio kaasari tässä? Onko se kenties 14mm keihin tms? Ja mikä olisi sopiva koko, ei saa olla liian suuri veikkaisin, vakio pytty kuitenkin, eikä muita virejä kun perus rajoittamaton holkki ja kierrosten rajoitin piuha poikki.... Tähän on vaikea keksiä mitään virejä, koska mitän kuristuksia ei pahemmin missään ole, ei pakoputkessa, imukaulakin on saman kokoinen kuin kaasariin menevä aukko, tarkistin ihan mitan kanssa. Isompi pytty joo, mutta taidot ei riitä ja liikkeessä maksaa liikaa... Olisko kellään vinkkejä? Ja jeesaisko kaasuun reagoimista vähän isompi kaasari? Ilma puolelle on tässä turha koskea, äänet vain kovenee mutta mitään ei tapahdu, kokeiltu tämäkin.....
21.7.2014 16:34
Kaasukahvan liikkeisiin aina vain huonommin reagoi suurempi kaasari. Syystä että luistin liike tapahtuu alipaineella ja suurempi on vaikeampi saada hyviin säätöihin. Vakiokaasarilla ja ilmanputsarilla olen tullut täysin toimeen 82cc pytynkin kanssa. Jos pyttyä ei vaihda niin hyvät viritysohjeet on laskettavissa sirkkelisahurin sormilla.
Vakiokaasarin koko vaihtelee näissä. Useimmissa on 16mm luisti + ovaali poraus kaasarissa ja virtausala on melko tarkkaan 15,5-16 mm kaasaria vastaava, mutta poikkeuksiakin tosiaan on. Joissain vanhimmissa mallleissa oli 18mm luistisia ja 20mm luistilla. Useimmissa näissä oikeat virtausalakoot on 16 ja 18mm. On myös olemassa kiihdytyspumpullisia ja pumputtomia versioita ja yksi harvinaisempi kaasarityyppi on siipiluistinen (
http://myural.com/Keihin%2032CVK%20Service%20043.jpg )johon luistia ei saa enää juuri mistään. Luistikoko ei aina määrää kaasarin todellista kokoa.
-Zone- kirjoitti:Aina kannattaa muistaa, että kansi hengittää venttiililautasen ja seetin välistä joten asiaan vaikuttaa käytetty nokkakin. Vaikka kanava ja venttiililautanen olisi esim 20mm ei se todellakaan tarkoita että tämä olisi myös hyvä kaasarikoko kuten jotkut tuntuu asian ymmärtäneen.
Esimerkki: Jos venttiili aukeaisi maksiminostolla 1mm niin jokainen vissiin tajuaa että väliin ei järin iso rako jää ja tästä raosta on silti sen kaiken polttoaineilmaseoksen kuitenkin kuljettava. Siinä ei mitään meinaa onko kaasari 20 vai 24mm kun seos joutuu kuitenkin menemään ahtaan reiän läpi.
Laskekaapa joskus huviksenne vaikkapa 23mm imuvenan virtausala kun venttiilinousu on esim vaikkapa 5mm. Sekään ei nimittäin vielä järin suuri virtausala ole. Korostan että nyt on kyse aina venttiilinoususta. Nokan nosto ei välttämättä kerro vielä mitään kun pitää huomioida keinuvipusuhde mikäli se ei ole 1:1. Venalautasen ja seetin väliin jäävästä pinta-alasta voi vielä laskea ekvivalenttihalkaisijan eli mitä se pinta-ala vastaa pyöreän reiän halkaisijaksi muutettuna. Näin sitä on helpompi verrata siihen kaasariin.
Eipä se alkuperäinenkään muutes ole 18mm vaikka niin tekniset tiedot sitkeesti väittääkin. Kaasarin kokoahan ei mitata imukaulan liitoskohdasta, vaan siitä kohtaa missä on pienin läpireikä. Lähes aina tämä kohta on luistin kohdalla. Ja se jos on 16mm niin jos kaasarin läpiporaus olisi 18mm tarkoittaisi se sitä että ilma pääsisi virtaamaan luistin kummaltakin puolelta luistin ohi. 16mm luisti kun ei millään voi tukkia 18mm reikää, vaan läpiporauksen on oltava hivenen luistia pienempi.
Toisissa näiden 16mm luistisissa on pyöreä läpiporaus ja niiden kaasarit vastaa läpivirtauspinta-alaltaan melko tarkkaan 14,5mm kaasaria ja toisissa on poraus pystysuunnassa ovaali, jolloin virtausala on hivenen suurempi vaikka luisti onkin 16mm. Suurimmasta ovaaliporauksen kaasaristani mittasin 16,2mm pyöreää virtausreikää vastaavan alan ja toinen ihan vastaava oli tasan 16mm.
Tästä asiasta oon kyllä aiemminkin turissut. Mulla siis on useampikin alipainekaasari. Pienimmässä niistä on noin 13mm vastaava virtausala. Siinä on 18mm luisti. Se myytiin mukamas 19mm PD19J kaasarina. Ilmeisesti siitä on jäänyt tehtaalla viimeinen läpiporaus tekemättä. Kaikkein parhaiten se toimii ja parhaimmat säädöt olen sillä saanut. 82cc sarjalla sillä olen päässyt ihan samat huiput kuin isommillakin, mutta kulutus on selvästi pienempi.
21.7.2014 17:11
Pytyn vaihto on oikeasti helppo homma, netistä vaan ohjeet nokan eteen ja läppäri mopon viereen kun asentelet.
Ostat virijavaralta 82cc pytyn 40e ja multa isoventtiilikannen, sillä saa jo huippuja.
21.7.2014 17:47
Lähinnä en tiedä millä lukitsen nokka akselin vaihdon yhteydessä... Ei kai se liian vaikea homma ole, mutta jotenkin epäilyttää, että saan paskaksi koko koneen jos menee venttiilit ja mäntä sekaisin ym. ym....
21.7.2014 18:11
ei sitä nokka akselia lukita... tai kampuraa.. nokka-akseli irroitetaan purkamisen yhteydessä ja katsotaan ajoitusmerkit kohdilleen purkaessa ja kootessa. ei nämä yks pyttyset ohc koneet ole vaikeita
helppo homma kun katsoo vaikka youtubesta videon ja vielä mustaa valkosella niin osaa. muuten on kyllä aika pahasti peukalo keskellä kämmentä jollei hyvillä ja yksinkertaisilla ohjeilla osaa.