Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
21.4.2014 21:17
Joo, eipä tuosta imupuolesta ottanut selvää oliko pyöreä vai neliö
Turha alkaa monta viestiä peräkkäin kirjotteleen. Jos tilaan 82cc sylinterisarjan niin meneekö se vielä pääsuuttimen vaiholla vai vaatiiko isomaan kaasarin? Vakio kansi parannettuna paikalle.
29.4.2014 13:28
Baotiaon BT-49-qt9d1 (milan sport), 2009vm skootterissa meni moottori rikki tossa vajaa pari kuukautta sitten.
Huollossa sanottiin et ehkä joku laakeri. Tai sit leikannu kiinni. ajon aikana siis tuntui yhtäkkiä semmonen naksahdus ja kone sammui.
Lähtisittekste yrittää korjaamaan? ei kauheesti tehny mieli avata moottoria ku avasin katteet. Ilmeisesti monen eri mielipiteen mukaan fiksuinta olisi ostaa uus skootteri tai vaihtaa siihen uus moottori.
Onko moottorin vaihtaminen kovin hankalaa ja jos jonku baotian moottorin löytää motot.netin tai nettimoto.com:n kautta baotian hakusanalla, niin kuinka todennäköistä on että se ei tähän laitteeseen sit menekään?
Mulla on se 100eur:lla myynnissä tuolla et jos joku muu haluaa sen kunnostaa niin
29.4.2014 14:59
No jos sä meinaat moottoria vaihtaa niin on se yrittämisen arvosta aukasta edes yläkerta ja kattoa mikä on paskana. Voi olla että on vaan mäntä tai vaikka kansi leikannut, ne saa alle satasella. Virijavarasta saa myös uusia tehokkaita koneita kolmella sadalla, menee varmasti ainakin pienellä muokkaamisella.
Moottorin vaihto on helppoa. Vanha kone lähtee kun vaan irrotat kaasarin, alipaineletkun, sytytyksen johdot, maajohdot, iskarin, startin ja swingin yhden pultin. Kaverin kanssa about tunnin homma per puoli ekalla kerralla, on kokemusta.
29.4.2014 15:13
Moottorin vaihdossa tulee huomioida, että 139qmb ja 139qma on vasemmalta lohkoltaan eripituiset ja siten myös variaattorin kopassa on pituusero ja luonnollisesti hihnakin. B-kone on 10" renkaisessa, A-kone 12" renkaisessa. Molempia on sitten lisäksi vielä takajarrun osalta rumpu-, että levyjarrulla, mutta ne on muutettavissa kyllä kumpaiseenkin vaihtamalla perä kuorineen ja muine tarpeellisine osineen. 10" on harvempi perävälitys kuin muissa. Sitä voi käyttää esim 12" koneessa pidempänä perävälityksenä.
Itsekin sitä mieltä, että se kone kannattaa avata ja tutkia mikä meni. Sen kun tosiaan saattaa saada melko halvallakin kuntoon. Samalla kannattaa harkita 72cc 50cc sijaan kun 72cc pytty-mäntäsarja ei maksa sekään juuri mitään.
2.5.2014 19:16
Kymcon super 8 Ongelmaa:
Kone on juuri rakennettu uusiksi 72 pytyllä, venttiilit läpätty ja virivajasta ostettu uusi keihinin 19mm kaasari. Toimi aluksi (kaasun keskialueellaa tahtoi silloinki booata) nyt on alannut tekemään semmosta että ei meinaa käynnistyä millään, kaasun kanssa saa käyntiin mutta käynti on sellaista kun joku pumppaisi kaasua. Ku antaa hieman enemmän kaasua käy pumpaten hieman korkeemmilla kiekoilla ja savuttaa. Tähän mennessä tarkastettua: kansi ei vuoda, ventiilit ei vuoda, jako on kohdallaan, kaasari käyty läpi ja suuttimet ei tukossa, en ole löytänyt imuvuotojakaan. Ainakin pytyn ulkopuolella näyttäisi kipinä tulevan. Kokeilin myös toisella tulpalla.
E: myös männänrenkaat oli kunnos
Nyt loppuu insinööriltä tietämys, voisko joku mopopoika auttaa?
2.5.2014 21:52
Itsellä melkeen sama ongelma kuin ylläolevalla. Toissapäivänä laitoin 72cc kiinni ja eilen kasasin konepuolen loppuun. Käynnisty ja noin puolella kaasulla booas. No tänään ei meinaa käynnistyä ja sammuu melkeen heti. Huomenna testaan uudella tulpalla, mut muuten katottu et kaikki pitäs olla kunnosa..
4.5.2014 2:52
Ostin juuri Baotian (BT49QT-9) Milan sportin
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=314mitä muuta tarvitsen kyseisen (80cc) pytyn kanssa?
Multivariaattorin? ja kestääkö vakionokka-akseli?
Mitä kaikkea pitää ostaa/vaihtaa?
En jaksanut lukea kaikkia 22 sivua, ja en löytänyt alkupostauksesta kaikkea mahdollista tietoa.
Ps. olen laiska
4.5.2014 3:21
Vakiokannella tekee tiukkaa, saattaa olla liikaa puristuksia. Kaikkea hyötyähän tuosta ei tietenkään saa irti vakionokalla ja -kannella. Virinokkaa ja isovenakantta jos haluat kovaa mennä, vakionokka kyllä kestää mutta alakerta saattaa rasittua puristuksista.
Variin n. 5 - 5.5g rullat ja kaasariin isompi suutin, muuhun ei välttämättä tarvitse koskea. Toki virivari auttaa ehkä hiukan kiihtymiseen ja huippuihin, mutta ei ole välttämätön. Vakio kytkinpuolen jouset luulisi riittävän, on nimittäin jäykät näissä kinkeissä vrt. muiden vakioskopojen koneisiin.
4.5.2014 11:17
Näin useamman vuoden jälkeen sanoisin että vakiokannelle suurin pytty mitä kannattaa tarjota on 72cc ja 82cc pytylle jo isoventtiilikansi.
Pikkuvenaisella jää täytös 82cc:lla nokasta huolimatta heikoksi ja detomista voi kesähelteillä ilmetä. Siltikin vaikka tuossa sarjassa onkin tuo kovera mäntä. Olen saanut ajanmittaan sellaisen mielikuvan, että sen aiheuttaa liian kuumana käyvä pakoventtiili käytettäessä 82cc:lla pikkuvenaista kantta. Näihinhän kun on myös kuperia mäntiä joita ei kannata ikinä käyttää pikkuvenaisen kanssa vaan ne vaatii aina isovenaisen.
Niillä kone vetää kyllä ihan eritahtiin mitä koverilla, mutta puristussuhde kannattaa mitata ja tarvittaessa tiputtaa. Itse sain 82cc sarjan mukana kannen ja kuperan männän. Puristukset oli sillä paketilla tehtaan jäljiltä jätetty järjettömästi yli 16:1 joten olkaapahan tarkkoina. Tehtaan jäljiltä kun markkinoille tosiaan pääsee tavattoman paljon puolivalmiita osia ja osa osista ei edes sovi. Kaikkien mäntien kanssa tulee männänrenkaiden päittäisvälys aina tarkistaa. Ohjeet tähän :
http://www.mediafire.com/view/ycpj9a7c6 ... EndGap.pdfPikkuvenaisen kanavia ei kannata kannesta suurentaa yhtään, vaan muotoilla paremmin virtaaviksi. Oikeastaan asia pätee kyllä isovenaiseenkin, joskin muotoilussa voi ottaa vapaammat kädet. Pyttyyn kansi hengittää viimekädessä venttiililautasen ja seetin välistä. Eteenkin pikkuvenaisella kannella ja vakiolla nostolla siihen ei kovin iso rako jää josta sen kaiken seoksen on kuitenkin kuljettava. Lisäksi tulee huomioida, että venttiili on maksiminostonsa verran auki aivan pienen hetken ja muun ajan on joko avautumassa tai sulkeutumassa jolloin keskiarvoinen virtausala on maksiminostoakin pienempi.
Viri ja varan virinokka on ihan hyvä keskivertovalinta, vaikka nosto siinä vakion kanssa nyt saman suuruinen onkin. Vakionokan kesto pyttyä vaihdettaessa on niin omituinen kysymys, että en tähän ikään mennessä ole keksinyt mitä sillä oikein tarkoitetaan.
4.5.2014 11:46
Lähti tilaukseen isovenakansi ja gy6-motorin kisanokka, pistäkääs arvioo huipuista 72cc pytyn kaa.
4.5.2014 14:52
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... QMB-139QMAEli jos tuon tilaan ja muutaman suuttimen ni alkaa batsku keulia hieman paremmin 5g rullilla?
4.5.2014 15:46
Ei nämä keuli kuin dynamiitilla.
4.5.2014 18:00
Terve! Osaisko joku neuvoo mikähän ihme tuossa meikäläisen työmatkaskootterissa on vikana? Merkki siis hyosung sense 4-t skuupperi ja vika perin kummallinen; kesken ajon siis sammu, ei lähte käyntiin muuten kuin ilman pakoputkea. Putki tsekattu, ei tukossa ja tälläkin hetkellä vain alkukäyrä kiinni. Lähtee siis käyntiin kun alkukäyrä ei ole kiinni mutta kun sen ruuvaa takaisin, ni ei sitten millään.
Nyt joku fiksu kertokoon mitä tehä niin pääsee töihinkin taas ajamaan! Kiitos jo etukäteen
4.5.2014 19:26
Retroilija kirjoitti:Ei tolla asenteella!
Rautalankaversiona vastattuna: Koitin tota täkäläistä baotiania, johon pojan isä oli ostanut sen 150cc GY6 motin. Kokeillessa huomasi miten sekin on vielä yksi laiska paska vaikka tietty paremmin vääntääkin. Eli ei näistä ohjuksia saa millään rullien vaihdolla, mutta vähemmän huonoja näistä voi sentään tehdä.