Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

22.2.2012 21:38

Siis tilasin easypartsista barikitin akselin koska orkkis väänty, mutta se pitäs varmaan tasapainottaa

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

22.2.2012 22:02

No en kyllä millään usko, että tasapainottamiselle olisi tarvetta, vaikka kyseessä olisikin tarvikemerkki. Sitä paitsi vasta useampisylinterisissä kampiakselin tasapainossa oleminen tulee oleelliseksi, kun samalla akselilla on useampi epäkeskopaino. Yksipyttyisen kampiakseli on kuitenkin aina "epätasapainossa".

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

22.2.2012 22:07

Ok. minkä takia akseli suositellaan tasapainottamaan koneremontin yhteydessä jos käyttää vanhaa akselia?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

22.2.2012 22:11

Ahaa joo olet ilmeisesti lukenut tietopankin artikkelin. Siellä näköjään ollaan käytetty virheellistä termiä, eli tasapainottamista. Oikea termi olisi suoristaminen/kellottaminen, eli tarkistetaan ettei kampiakselin limput ole liikkuneet toisiinsa nähden ja ettei akselin päissä olisi heittoa kuin muutama sadaosamilli. Jos heittoa on liikaa, niin kone tärisee normaalia enemmän ja laakerit/stefat kuluvat nopeammin.

Korjasin tietopankista tämän tiedon kohdilleen.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

22.2.2012 23:02

Aa, nyt alkaa selkiimään. Mites muuten kun on noita orkkis mallisia kampuroita, ja sitten on noita missä limppu on täys ympyrä, ilmeisesti jälkimmäisellä saa enemmän painetta kampikammioon, mutta onko siinä jotain huonoja puolia? Ditechiin ei löytynyt tarvikkeena kun täys ympyrää

E: nyt on kampura kiinni ja täristää matalillla, syökö nuo full circle (kisakampura nimeltään?) kampurat kuin laakereita?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

18.4.2012 20:49

http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0227100030200/0-4019-968-1681-1994-893-4079/77/Crankshaft_RMS_Sport_Piaggio-_Gilera_Pin_%C3%9812.htmlOnkos tämmöset RMS:än kampurat ihan hanurista kun on noin halpoja? Kehtaako tollasta laittaa stalkkeriin kiinne ja onko järkevämpää ostaa jotkin muut petarit, kuin alkuperäset(easypartsilla alkuperäset 13e kipale)? :)

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

18.4.2012 21:47

En oikein tiedä mihin muuallekkaan tämä kuuluis, joten: Mikäs on "turvallinen" seinämävahvuus vauhtipyörälle? Morinin vauhtiksesta nyt otettu 1mm pois etuosasta ja kehältä, kehällä seinämävahvuutta on jäljellä vielä 3mm ja tarttis lisää painoa saada pois! Uskaltaako sipasta millin vielä pois? Materiaalista en ole aivan varma, jotain seostettua rautaa? Ruostuu ainakin.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

18.4.2012 23:27

Pohdiskelin tässä kun joku puhui, että teho kasvaa jos kampikammiota pienentää niin jos esimerkiksi laittais puolen millin kerroksen kemiallista metallia kampikammioon niin teho nousisi? Jos joku ihmettelee kysymystä niin en ole tosiaankaan laittamassa kemiallista metallia sinne, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn , että auttaako tuo kampikammion pienentäminen tehoon. :D

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 7:53

Rajis- ite laittasin Shapen suositteleman Motoforce Racing kampuran, maksaa joku 80-90€ ja kestää midrace virit, sekä pienentää kampikammion tilavuutta, jollon kierrosherkyys nousee.

Ja roxii, eikai se ihan noin mee, että pienenys nostaa tehoo heti. Kierrosherkkyys ja muut voi kasvaa, mutta en usko että siitä tehoa saadaan, ainakaan paljoa.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 8:00

Pikku kysymys. "Jossei kampura mennyt keskelle, paukuttele lohkoja auki noin 0.5 cm. Laita kampuran molempiin päihin mutterit, jotta voit tarvittaessa lyödä vasaralla päihin. Jos kampiakseli näyttäisi olevan enemmän toisella reunalla kuin toisella, napauttele varovasti vasaralla sille puolellle kampiakselin päätä, missä rako on pienempi samalla lohkosta kiinni pitäen. Jatka lohkojen kiristämistä samalla kampiakselia keskittäen. Toista tarvittaessa". niin pitääkö sen kampuran olla iha tuhannesosamillilleen keskellä vai riiytääkö jos kattoo silmällä sen niin keskelle ku saa. mää sain muuten sen kampuran liikkuun ilma lohkojen avausta ku ei jaksanu ni piti vaa lyyä kovempaa :roll:

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 9:23

Ei sen ihan tuhannesosamillilleen tarvitse olla, kunhan on suunnilleen. Silmämääräinen tarkastelu riittää.

theroksimies kirjoitti:mää sain muuten sen kampuran liikkuun ilma lohkojen avausta ku ei jaksanu ni piti vaa lyyä kovempaa :roll:

Onneksi olkoon hienosta suorituksesta. Nyt jos joku haluaa saada kampuran kieroon/muuten pilalle, hän osaa tehdä sen noudattaen näitä ohjeita. Suosittelisin lämpimästi koneen purkamista ja kampuran kellottamista.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 11:34

Juu ei se hyvää tee vaan ei se lyönti niin kova ollu että sais kampuran mutkalle :)

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 12:44

Mistäköhän sen tiedät?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 13:18

Itellä vakiona jo vispaa suht koht paljon kampura. Kiinanlaatu :lol: Voiko ton ite kellottaa suoraksi vai joutuaako viedä koneistamolle?
Ite sain kampuran pois lohkoista ilman hakkaamista. Eli se on jo vakiona ollut epätasapainossa. Sen verran se oli vispannut, että kampura oli kuluttanut kampuran ja laakerin liitoksen väljäksi.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

19.4.2012 14:51

Reetuhai2 kirjoitti:Rajis- ite laittasin Shapen suositteleman Motoforce Racing kampuran, maksaa joku 80-90€ ja kestää midrace virit, sekä pienentää kampikammion tilavuutta, jollon kierrosherkyys nousee

Tarkotus olis päästä mahollisimman halvalla, kun perjaatteessa myyntiprojekti kyseessä :lol: Kestääkö tollanen RMS kampura vakiopyttyä tarpeeks hyvin, eikä kierteet mee heti kiristäessä paskaks? :D