Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.6.2014 7:15
Jos booaa niin liian pieni suutin.Onko ilmanputsarin boksi ja kaasari imusarjoineen kunnolla kiinni eikä vuoda mistään liitoksista?Jos olet liikutellut osia on saattanut alkaa vuotaa vähän ja saa lisää ilmaa jostain ja tekee seoksesta laihan.Luultavasti kyllä tarvii muutenkin hieman isomman suuttimen jos et ole vielä laittanut.
30.6.2014 15:42
Eli kokeilenko onko vuotoja, ja säädän kaasarin?
30.6.2014 17:39
Ajattelin laittaa 4t kymco kasiin 72 cc pytyn. Paljon veikkaatte että kulkee sillä, muita virejä on se rajoittamaton holkki ja rajoitin piuha poikkaista ja isompi suutin.. Tosin suutin pitää varmasti vaihtaa vielä isompaan jos isomman pytyn meinaa vaihtaa? Vääntöä pitäisi tulla ainakin jos ei muuta.... Nelariin ei selvästikään saa vääntöä mitenkään muuten, kaikki mahdolliset olen tässä yritänyt. Lienee turhaa pitää uuden isomman pytyn myötä rajoittimen piuhaa katkaistuna? Sen saa sidottua takaisin, olen kokeillut. Pitäisikö jotain muuta huomioida kun laittaa isompaa pyttyä?
2.7.2014 15:34
Tuli tuossa ostettua Aerox, ja edellinen omistaja oli hitsaillut hukkaputken tukkoon ja ottanut prikan pois, joten kulkupuoli on tällä hetkellä noin 70 luokkaa. Tarkoituksena olisi laskea nopeus suuren ja mahtavan verorajan alle, joten kärsiikö kone, jos laitan viilatun prikan variaattoriin, vai pitääkö alkaa vakioputkea metsästämään kun ei hitsilaitteitakaan ole?
Lisäksi alkukesän ajeluiden aikana on tullut huomattua, että variattori reagoi kaasuun aika huonosti, ja tehopiikki tulee siinä vaiheessa kun mittarissa on jo 40, siihen asti kiihtyy kuin vakiokymco, eli aivan kuin "liian isolla vaihteella". En nyt aikaisempien skoottereiden perusteellaa muuta keksi kuin liian löysät jouset, mutta mitenkä paljon on varaa kiristää näin vakioon koneeseen?
2.7.2014 20:42
Turha sitä hukkista on lähteä availemaan, viilattu prikka ajaa asiansa. Toki ajellessa kannattaa vauhti pitää sellaisena että kone ei jatkuvasti huuda kovilla kierroksilla, vaan matkavauhtina sellaiset 5km/h huippunopeutta pienempi vauhti. Ajaminenkin on miellyttävää pienellä kaasun keventämisellä ja polttoainettakin saattaa kulua aavistus vähemmän.
Vakion VP-jousen tilalle voi huoletta vaihtaa +7% jousen mutta suosittelen samalla tarkastamaan rullien kunnon, saattavat olla jo varsin kuluneita. Minarellissa rullakuppikin on varsin herkästi kuluva eli lautasten urautuneisuutta ja rullien kuluttamia koloja kannattaa tarkkailla.
5.7.2014 22:46
Niin liekö turhaan se suuremman imukaulan vaihtaminen jos tehoja hakee? Miksi se kannattaisi vaihtaa jos ei siitä mitään hyötyä ole väännön kannalta? Käsittääkseni tässä kymcon super8 nelitahdissa on muuten vakiona 20mm kaasari, 24mm kaasari voisi olla aika järkevä vaihtoehto....? Laittaisin toki esim. 70cc pytyn mutta valitettavasti epäilen ettei taitoni riitä siihen ja korjaamolla ne ottaa asennuksesta liikaa.... Joten ainoat viritysmahdollisuudet ovat lähinnä isompi kaasari jne... Rajoittamattoman holkin laitoin kuten myös otin rajoittimen piuhan poikki, näillä se kulkee sellanen 55-60kmh...Vääntöä kaipaan erityisesti, koska ylämäet menee tällänen 100kg 30v äijä aika helkkarin laiskasti....
6.7.2014 15:31
Elikkä vaihteistoöljyä olisin vaihtamassa.
Käykö Castrollin MTX 10W-40 vaihteistoöljy (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/593044/MP-Castrol-MTX-10W-40-1L-vaihteistooljy )
-06 vuoden Derbi Senda Xtreme R- mopoon?
Ohjekirjassa lukee:
Viskositeetti SAE 10W 40
Laatu API GL4
Olen todellakin tietämätön ja haluan pelata varman päälle!
6.7.2014 19:25
Onko Derbi Sendasi moposkootteri? Todennäköisesti ei. Joten hakeuduppas
oikealle alueelle.
8.7.2014 20:11
Pitääkö pillikuristimen poiston jälkeen säätää kaasarin neulaa rikkaammalle? Ja mitä käy jos ei tee mitään säätöjä? käykö liian laihalla ja leikkaa kiiinni?
8.7.2014 22:13
Voihan sitä neulaakin nostaa tarpeen mukaan, mutta pääsuuttimen vaihtaminen 5-10 numeroa vakiota isommaksi on yleensä kriittisin toimenpide. Yleensä pakoputken muutosten jälkeen moottorin läpi virtaa enemmän ilmaa jolloin se tarvitsee myös enemmän bensiiniä jotta seos ei muutu liian laihaksi. Laiha seos nostaa pakokaasun lämpötiloja, lisää osien lämpökuormaa ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa näistä johtuvan lämpöleikkaamisen.
11.7.2014 19:43
Tämmönen kysymys että pitäskö skootterin pakoputken läpi päästä ilmaa, kun puhalsin kuumailmapuhaltimella toisesta päästä niin toisesta päästä ei tullut kerrassaan mitään?
Yritin karstoja polttaa, muuta ei syttynyt, niin miten se viemärin avaus aineella puhdistus, meneekö joku katalysaattori rikki?
13.7.2014 9:51
Nyt tarvittaisiin apua säädöissä.
Eli kokoonpano olisi Peugeot SV, Malossi 70cc, vakiokaasari 100 suuttimella, porattu ilmansuodatin, Tecnigas Next-R, Multivar 7g rullilla, Malossin kevlarhihna, Malossin vihreät kytkinjouset perus kytkimessä, Stage 6:n jäykin VP-jousi.
Ongelma on väännön ja kiihtyvyyden puute. Kone reagoi kaasuun nihkeästi, hyytyy helposti ylämäkeen/vastatuuleen/kakspäällä, kiihtyvyys on heikko ja huiput on vaikeaa tavoittaa. Bensaa kuluu aika paljon ja tuntuu, ettei teho oikein välity. Kone myöskin ottaa selkeästi vähemmän kierroksia lämpimänä, mitä kylmänä.
Tiedossa on jo, että Next-R ei ole hyvä putki 70cc:lle ja kaasari on liian pieni, mutta en jaksaisi millään lähteä ostamaan enää uutta palikkaa, vaan haluaisin saada pelin kulkemaan niin hyvin, kuin sen voi tuolla kyseisellä kokoonpanolla saada kulkemaan.
Epäilen, että ongelma voisi olla variaattorin rullien painossa ja kytkinjousien jäykkyydessä, mutta ei mitään hajua, mihin suuntaan näitä pitäisi lähteä vaihtamaan? Kevyemmät rullat antaisivat enemmän kierroksia, mutta ilmeisesti 70cc:ssä pitäisi olla riittävästi vääntöä painavemmillekkin rullille?
Tai voisiko ongelma olla löysässä/luistavassa hihnassa?
EDIT: vai olisiko tuo s6 vp-juosi liian jäykkä?
18.7.2014 9:39
super_tetris kirjoitti:Nyt tarvittaisiin apua säädöissä....
Ongelma ratkesi melko pitkälti isommalla suuttimella ja vaihtamalla Next-R takaisin vakioputkeen. Kiitos avusta!
20.7.2014 14:13
Nyt on ongelma kun on Peugeot Speedfight 1(-99), joka ei pysy käynnissä. Välillä ei meinaa lähtä ollenkaan käyntiin. Sitten ku se lähtee käyntiin, niin se ei vedä yhtään kylmänä, puskee vaan hirveesti savua. Sitten kun se on vähän lämmennyt ei puske enää ku vaan vähän savua, lähtee liikkelle hirveen laiskasti(ei jaksa vetää). Sitte ku vauhtiin pääsee, niin kulkee tosi hyvin. Sitten taas päästän kaasun pois ja kun vauhti loppuu, moottori sammuu hetken päästä, jos ei väännä kaasua.
21.7.2014 8:54
Bensapuolen vika.Putsaa ilmanputsari ja kaasari.Kaasarista koho, neulaventtili ja suuttimet irti ja mielellään puhallat kaikki sisältä ja ulkoa paineilmalla puhtaaksi tai jos ei oo paineilmaa ruiskaa jarru cleaneria, ei kaasari cleaneria ja putsailet sillä ja vaikka jollain pienellä taiteilijapensselillä tai messinkiharjalla.Tarkista suuttimet ettei oo tukossa mutta älä rassaa millään naarmuille, putsata voi sähköjohdon säikeellä varovasti.Tarkista samalla kohon asento ja neulaventtiilin ja kaikkien tiivisteiden kunto ja säädä ja uusi jotain tarvittaessa.Käytä jarru cleaneria siksi että se ei syö tiivisteitä pilalle.Tarkista samalla kaikki bensa ja alipaine letkut ja bensansuodatin ja uusi tarvittaessa.Tankin voi tyhjentää jos epäilee että siellä on vettä tai vanhaa bensaa.Tarkista kaikkien ruuvien säädöt että on suunnilleen kohdallaan eikä liian löysällä tai jo irronnut.Nuo jos tekee niin pitäis alkaa toimia.Ei mikään vaikea homma, onnistuu ihan perus työkaluilla ja kirjastosta voi lainata kirjan avuksi jos haluaa.