Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.1.2012 20:44
Niin,
En puhunut autojen tai nelitahtikoneiden kampiakseleista.
Tosiaan, ei se suoristaminen ole mikään pakollinen toimenpide, vaan pelkkä suositus. Yleensä perivät siitä 5-20€.
14.1.2012 21:03
Se koneistus jää väliin, kai se laakereiden vaihdon jälkeen kestää toiset 18tkm, kun vaan kunnon laakerit laittaa. Onko muuten järkeä pienentää kampikammiota suth vakiossa koneessa?
14.1.2012 22:20
Ei kyllä kannata alkaa pienentämään vakiossa, korkeimmilla kierroksilla saattaa alkaa pätkimään satunnaisesti.
1.2.2012 0:40
Miten tosta ditechin kampurasta saa ton kiertokangen irti?
1.2.2012 0:49
Prässillä painamalla akselin pois.
1.2.2012 15:32
Miten kannattaa suojata/voidella kampura+ laakerit, kun lohkot menee lojuumaan varastoon X vuodeksi?
Minne nuo lohkot menee on traktoritalli, mikä on kylmä paikka, mutta muuten katon suojassa.
1.2.2012 21:49
Vaseliini vois olla hyvä, on vaan aika sotkevaa tököttiä
1.2.2012 21:59
Itse laittaisin kampikammioon reilusti 2t öljyä ja pyörittelisin koko alakerran märäksi, sen jälkeen joku rätti kampikammion suulle ja lohkot tiiviisti suljettuun muovipussiin / roskasäkkiin.
3.2.2012 16:36
Miten saa puslat saa irti? Puoli tuntia hakkasin puslia irti ja ainuut mitä tuli on parit perrkeleet ja 1mm puslaa etiäpäin.
Kyll tiiän että ei kuulu tänne, mutta kuuluuhan puslatkin alakertaan.
16.2.2012 21:49
Tuli sitten oltua huolimaton, ja jäi huomaamatta että olin saanu liian paksun runkolaakerin ja kun kiristelin innokkaana jo lohkojen pultteja kiinni päin niin huomasin ettei kiertokanki liiku. Kun purin paketin niin pyöritellessä kampiakselia heittoa muutama milli kampiakselin päästä katottuna (siitä ei taida enää kalua saada?).
Tekeekö tuommosella mitään (Onko huonompi/heikompi kun orkkis)? Ja tuo siis käy morinin ditechiin?
http://www.easyparts.nl/showarticles_in ... orini.html Entä mitä laakerisarjaa tommoseen kannattaa laittaa?
16.2.2012 23:51
Iltoo,
Aikoinaan kun tuon suzukini(morini) hommasin, oli siitä kietari kulahtanut ja meni se vaihtoon, kone avattiin ja vaihdettiin kanki, laakerit ja stefat. Kun kone niputettiin niin laakeri tuntuivat menneen hyvin pesiinsä ja laitettiin lohkot kasaan.
Noh eipä kone pyörinyt(vaiko pyöri todella todella niheästi, ei muistikuvaa
) Noh oli kiirus saada ajoon ja laitettiin paksu tiiviste väliin ja eiku menoksi. Nytte ajattelin selvitellä asiaa ja hankkiutua eroon tuosta yli määräisestä tiivarista.
Mutta missä vika kun kerta ei kone meinaa pyöriä?!? Laakerit oem osia joten ei pitäisi olla vikaa sen suhteen.
Ja nytkun avaan koneen niin onkos se niin suuri synti jos laittaa samat laakerit takasin. Ei huvittais uudelleen ostaa kun orkkikset ja alle 1tkm ajetut
tanke
-lollero
17.2.2012 0:18
Jos oikein muistan lukeneeni niin syntyy jännitettä kampiakseliin ja laakereihin kun laitat lohkot kiinni ja siihen auttaa kun pari kertaa kopauttaa kumivasaralla kytkimen ja magneeton puolen päihin. Pitäis taas pyörähtää nätisti sen jälkeen.
21.2.2012 13:16
Ajattelin hajonneen variaattorin puoleisen lohkon vaihtaa uuteen käytettyyn. Tarviaako vaihdella laakereita ja meneekö samat stefat? Ei huvita ostaa stefojax kun ne maksaa 30€ postikuluineen...
22.2.2012 17:56
Stefat luulis menevän jos vaan saa ehjänä irti ja ne saa vaihdettua alakerta kasassa ilmeisesti ditecissä jotenkin, mutta ite ainakin vaihdan laakerit taas uusiin koska ne on saanu nyt senverran iskuja sivusuunnassa ja tota lohkoakaan ei ihan joka viikko viitti purkaa. Missä ootte käyny tasapainottamassa paljon kiertäviä 2t koneen akseleita? Tulossa barikitin akseli ja en oikeen luota noihin tarvikeakseleiden tasapainoon tehtaan jäljiltä
22.2.2012 18:29
Siis tarkoitatko kampiakselin suoristamista vai ihan oikeasti tasapainottamista. Suoristamista hoitaa moottorikoneistamot yms. ja myös jotkut nyrkkipajat ja huoltofirmat.