Ledinauha kirjoitti:Onko tuo putken paukkuminen jotenkin kovinkin paha juttu? Itselläni paukkuu kivasti esim. moottorijarrutettaessa mutta kone käy kyllä suht viileänä ja ehkä jopa hieman rikkaalla (tästä varmaan johtuu se paukkuminenkin).
Paukkuminen ilmiönä ei sinänsä ole. Jos olet seurannut ralliautojen menoa, niin tämä on yleistäkin. Usein kuulumiseen riittää kun vaihtaa pakoputken avarampaan.
Kinkin alipainekaasareissa on air cut valve
(käytetään joskus myös virheellisesti nimitystä air suction valve) mutta tarvikekaasareista se usein puuttuu kokonaan. Näin on esim tarvike PD19J kohdalla. Venttiilin tarkoitus on estää pakoputkessa paukkuminen moottorijarrutuksen aikana. Se voi olla rikki tai se saattaa puuttua sulta. Joka tapauksessa se on oikeastaan ihan tarpeeton kapistus. Niissä kaasareissa joissa se on ollut itse olen poistanut koko kalvon ja tukkinut venttiilin kanavat pistämällä kalvon tilalle kemiallista metallia ja kun se on ollut loppu muutamaan kaasariin aradlite -epoksiliimaa. Tämä siksi että viallisena se saattaa sotkea tyhjäkäynnin oikuttelevaksi. Ajonopeuksien säätöihin sillä ei viallisenakaan ole vaikutusta.
Air cut venttiili löytyy kun ottaa ensin rautaisen vaijeripidikkeen pois.
http://www.ta-deti.de/ta/airvalv1.jpghttp://images.cmsnl.com/img/products/va ... 1_fdd3.jpgTarvikekaasareissakin on tuo kansiosa pulteilla kiinni, mutta sen alla ei ole mitään ja kanavaporauksetkin puuttuvat.
Jos sulla on SAC-venttiili niin sekin voi päästää liikaa happea sinne putkeen
(siis Secondary air cleaner) ja tietysti egr:n kauttakin se voi happea vetää, mutta harvemmin viallisena se aiheuttaa putkessa paukuttamista. Ne on molemmat aivan turhia ja kannattaa poistaa käytöstä. EGR ei viallisenakaan aiheuta yleensä ongelmia, mutta SAC sitä vastoin tehdä paljonkin kiusaa.
Paukkuminenhan siis johtuu siitä, että aina moottoreissa virtaa palamatonta seosta imupuolelta pakopuolelle nokan overlap jakson aikana. Virinokissa tämä on usein pidempi jolloin paukkuminen ralliautoissakin yleisempää. Polttoaine syttyy kuumassa putkessa ja mikäli hapen määrä on joukossa sopiva se syttyy selvästi kuultavana paukauksena. Air cut venttiilin tarkoitus on nimensä mukaisesti katkaista ilmansaanti minimiin moottorijarrutuksen aikana eli periaatteessa vetää moottori hetkellisesti rikkaalle paukkumisen estämiseksi.
(oikeastaan ei edes rikkaammalle sillä polttoaineen määrää ei lisätä, ilmaa vain vähennetään)Jorehan käyttää tota jo aiemmin mainittua SAC venttiiliä juurikin siksi että se nimenomaan saisi putken paukkumaan jos ootte sen videoita on seurannut, itse taas karsin kaikista koneista koko venttiilin helkuttiin kun se viallisena aiheuttaa murheita. Toinen syy on se että kun pakoventtiili on lähellä punahehkua ei mun mielestä sinne pidä mennä johtamaan yhtään enempää happea.
Kaikkihan tietää että kautta aikojen on punahehkuiseen rautaan ahjossakin puhallettu happea juurikin lämpötilan nostamiseksi. Jore ei ole ehkä ihan loppuun asti miettinyt totakaan homaa. Eteenkin kun virikansista se SAC venttiilin kanava yleensä puuttuukin ja jore on niitä itse porannut. Itseasiassa olen vähän epäillyt että se on ihan turhaan omilla toimillaan heikentänyt niitä pakovenoja ja yhdessä niiden sen rajujen nokkien kanssa sillä on sitten niitä venttiileitä katkennut. Noh, jore tekee niin kuin tekee, mutta mä en ihan kaikkia sen juttuja ymmärrä.