Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
27.10.2011 7:35
Kieltämättä tämäkin riippuu taas muusta setupista, oletko vaihtanut pelkän sylinterin vai onko kone laitettu vimpan päälle. Viimeisessä tapauksessa kyllä vaihtasin männän viimeistään 2000 kilometrin kohdalla. Pitää ottaa huomioon, että kyseessä on yhdellä männänrenkaalla oleva mäntä, joten huoltoväli on lyhyempi. Periaatteessa m-rengasta pitäisi vaihdella tiuhempaan.
27.10.2011 17:37
Pakko kysyä että mihi nämä skootterien männänvaihtovälit perustuu, ku toi pytty ei pääse lähellekää esim. kotarin litratehoja ja kanavatki miedot siihe nähe ja vaihtoväli ois viel lyhyempi
Ja omassa piikissäki pakoaukko noin 100% ja huuhtelutki saanu muokkausta stan stephensin käsittelyssä, ajotyyli on niin race ku katu antaa myöten, 1- renkainen yz:n proxi sisällä. 9k ajettu ja vielä menee ainaki pari tonnia, ohipuhallusta ei ole havaittavissa.
Enskamopopuolellaki tollane noin 16hp 70c pata menee aivan hyvi sen 6-8k männänvaiholla.
27.10.2011 18:00
Skootteri käy koko ajan suurilla kierroksilla ja kierrokset ovat siinä parhaan tehon kohdalla. Kiihdytyksessäkin kierrosluku pysyy samana, kun taas vaihteellisissa peleissä kierrokset muuttuu koko ajan.
Koska mäntä on koko ajan vaihtelevassa kuormituksessa, väsyy metalli. Metalli kestää tietyn määrän tietun suuruista jännitysamplitudia. Jokaisella materiaalilla on oma Wöhlerin käyrä ja siitä näkee miten eri jännitysamplitudien kestoluvut vaihtelevat. Staattiseen jännitykseen verrattuna väsymismurtumaan ei liity plastista muodonmuutosta, joka varottaisi etukäteen mahdollisesta murtumasta. Koska mäntää rasitetaan lähestulkoon samalla kierrosluvulla, tulee jännitysamplitudin kestoluku täyteen ja syntyy väsymismurtuma, eli yleensä männän helma menee poikki.
Siinä on selitetty miksi skootterin tai yleensäkin minkä tahansa variaattorivetoisen vehkeen moottorin männänvaihtoväli on pienempi. Sitä mäntää ei vaihdeta sen takia, että se olisi väljä, vaan yksinkertaisesti mäntä tulee kestoikänsä päähän. Ohipuhallus ja väljyys johtuu taas kuluneista/löystyneistä männänrenkaista.
27.10.2011 18:03
Hyvä kun selvensit tätä, ku ite oon aina miettiny että miksi jossaki 12hp/70cc skodessa on niin tajuttoman lyhyet männävaihtovälit huomattavasti kireämpiin vaihdevehkeisiin nähden.
Tosin omat sähköasentajan koulutukset ei riitäneet ihan kaikkien sanojen "suomentamiseen", mutta pointti tuossa tulikin hyvin selville
1.11.2011 2:02
Millä tehoputkella sais eniten irti aika perus aeroxista, ainoat "virit" tulis olemaan malossin multivari + joku näppärä putki? Ehotuksia putkista, ja jos jotain halpaa siihen kylkeen kannattais ostaa nii ottakaa seki mukaa, hinta mieluite ehotuksen mukana sitte :E
ps. putken hintahaarukka 100-200e
1.11.2011 8:01
Putkeksi:
Stage6 Pro Replica, Variaattoriksi: joko
Stage6 Sport Pro tai
Malossi Multivari. Suutinta n. 10 numeroa vakiota suuremaksi, ja n. 1gr kevyemmät rullat.
Sitten ostat vielä Malossin punasen vastapainejousen sekä Malossin punaset kytkinjouset.
1.11.2011 10:25
^^+1. Stage6 Pro Replica tai Giannelli Reverse on parhaat putket vakiopytylle.
1.11.2011 15:12
Eli olis tarkotus laittaa yamaha slderiin 70cc malossi sport, ja sit mul o tecnigasi tehari, dellorto 17.5mm phbn, niin kyselisin et mikä suutin olis sopiva toho kaasariin ? Ja minkä painoset rullat olis hyvät ja vp jousi sais olla varmaa 50% ?
1.11.2011 15:28
Mikäköhän teininoxi sulla on? Ei kai mikää next-r tai vastaava?
Kaasarin kokoa kannattas nostaa, 19mm - 21mm nii saisit pytystäs enemmän irti. Vp jousi tosiaan 50%, itellä toimii 50% hyvin. Rullat tulee löytymään 4gr - 5.5gr väliltä voisin kuvitella ja suutin pitää vain kokeilla, ehkä 90->
1.11.2011 15:35
Ja ehdottomasti parempi vari.
1.11.2011 16:25
Hmmh en oikee tiä mikä toi pputki on
en löydä mitään merkkei muutko et teinikaaaassi on
mut joo siis mul on malossin multivari
ja viel sen verra et tarkotus olis tehdä tost temppuiluu sopiva vehje
ja rahaa ei olis kauheesti pistää ko pari muutakin mopoa tallissa..
1.11.2011 16:55
veikkaisin että on next-r..
Mutta onk kyse isoistaki teho eroista ko vertaa tota 17.5mm kaasarii siihen vaikkapa 19mm.. Ja voiskoha olla iha toimiva setti jos Löisin sen 70cc pytyn ja 17.5mm kaasari ja tecnigas next-r ?
1.11.2011 17:30
No laita vaihtoo se teininoxi, et tee sillä mitään 70cc kanssa ja ei ole todellakaan mikään temppuilu putki.
Ja tosta kaasarista en osaa sanoo että onko kovinkin isoista eroista kyse, kun itselläni ei ole ollut tuota 17.5mm, vaan 19mm kiinni tällä hetkellä. Mutta 17.5mm ja 21mm kaasareilla on varmasti jo tuntuva ero jos kaikki muu rupee olla kunnossa.
1.11.2011 19:16
Eikös stage 6 pro replica olis ihan hyvä vaihtoehto ?
1.11.2011 19:22
No ainakin paljon parempi. Mutta mielummin Pro tai sitet Tecnigas RSII. Siin on laaja vääntöalue.