Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.4.2021 1:19
Kerta putkee onn räplätty, ni kai kaasari on säädetty? Tuliko kurien poistolla mitään eroo lähtötilanteeseen?
9.6.2021 13:56
Moi, tuli tämmönen piinaava ongelma. Aprilia RS 50 2010 skootteriin.Talven yli skootteri oli säilytyksessä kellarissa missä oli noin +5 astetta . Syksyllä sinne ajettaessa skootteri toiminut moitteettomasti. Mitään muutoksia kaasariin tms ei ole tehty sen jälkeen.Nyt kun kelit ovat parhaimmillaan niin ei sitten pääsekään ajelemaan.
Käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti pelaa moitteetta, kaasuunkin vastaa noin puoleenväliin asti, siitä kun vääntää kaasun pohjaan saakka niin kierrokset tippuu ja moottori sammuu. Kylmällä koneella vielä antaa täydelläkin kaasulla toimia, mutta kun lämpiää niin silloin ei toimi. Vaihdettu tulppa, ja imukaula kun oli murtunut. Kokeiltu ilman ilmanpuhdistinta. Tuorevoitelusäiliö täynnä. Jäähdytin nestettä on. Putsattu kaasari ja on uudet bensat tankissa. Irroitin hihnan variaattorista ja testasin, ei muutosta. Mikä neuvoksi? Osaisiko joku auttaa?
4.7.2021 21:26
Yritin haulla ym etsiä mutta en mistään tietoa löytänyt. Mites ruiskutoimisen 2t ac Speedfight 4 seosta säädetään kun kurit poistetaan? Obd portin kautta vai miten?
5.7.2021 0:43
Uudempien suorasuihkutteisten skootterien elektroniikan sielun elämästä on vielä varsin niukasti tietoa ainakin suomeksi. Aprilian suorasuihkutteisissa malleissa ei aikaisemmin ollut putkessa lainkaan kureja, joten seoksen säädölle ei sinänsä tarvetta edes ollut.
8.9.2021 11:08
Vanhasta kannesta meni kierteet. Nyt on uusi samanlainen kansi asennettu mutta teho on hukassa. Venttiilivälykset säädetty 0.10mm ja ajoitukset ovat kohdillaan. Kaasari, ilmanputsari ja variaattori olivat parhaissa säädöissä vielä vanhalla kannella eli bensa-ilmaseos oli melkeinpä täydellinen.
Tekniikka:
- 72cc pytty
- 18mm kaasari (96 suuti)
- "viri" nokka-akseli
- 6g rullat
Vielä vanhalla kannella skootteri kulki kevyesti 70km/h ja vielä kiihtyi 80km/h asti. Nyt uudella kannella teho ja huiput ovat romahtaneet. Kulkee noin. 60km/h, kiihtyy huonosti ja huutaa puolikaasulla kiihdyttäessä. Välillä tukehtuu kun lähtee paikaltaan esim. liikennevaloissa. Tyhjäkäynti ja käynnistyvyys ovat puolestaan täydelliset
Mistä voisi johtua?
10.9.2021 11:55
Vika löytyi. Imukaulasta puuttuva tiivisterengas aiheutti imuvuodon. Nyt se on vaihdettu ja skototeri toimii taas normaalisti
25.9.2021 20:24
Yritin haulla etsiä mutta en apua löytänyt.
Eli speedfight 4 teki stopin pesun jälkeen pyörittää mut ei lähe käyntiin, onko jollain muulla ollu samaa ongelmaa?
Mistä lähtisi vikaa etsimään?
26.9.2021 17:58
Tulppa ja tulpan johto kannattaa ihan ekana tarkistaa, sinne on saattanut pesun yhteydessä päästä kosteutta.
26.9.2021 20:44
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Tulppa ja tulpan johto kannattaa ihan ekana tarkistaa, sinne on saattanut pesun yhteydessä päästä kosteutta.
Tulpan+hatun ja kipinän tarkistinkin heti ne oli ok. Bensapuolella häikkää. Kävin liittimet läpi nyt toimii todnäk bensapumpun liittimissä oli kosteutta. Melko herkän oloinen laite miten mahtaa syksyn ja talven toimia saa varmaan liitoksia kuivailla ja sulatella...
6.10.2021 2:50
Mulla ois tämmönen yamaha jog r 2006. Vaihoin uuden 50cc sylinterisarjan ja gianelli extra v2 tehoputken. Tämän jälkeen skootteri ei enää kulkenut kuin 15kmh eikä kierrokset nouse huippuun asti. Ei tosin ole vielä säädöissä ku myöhäseen meni rassailut niin jätin säädöt huomiselle, mutta näin alustavasti kyselen että mistä kannattais alottaa? Perus kaasarin säätöruuvien säätö vai suuttimen vaihto? Ennestään otettu kaasuttimen reikälevy pois ja suutin aika iso oisko 90. Tulppa saattaa olla vaihto kunnossa, joten voisko tämä olla syy että ei kulje? Variaattoriin vaihdettu aijemmin kevyemmät rullat ja näyttäs olevan joku stage 6 "virijousi" (ei oo ite vaihettu). Osaiskohan täällä joku kertoa mitä pitäs tehä?
31.10.2021 22:09
Osaisikohan joku ohjata oikeaan suuntaan täällä.
Tuli ostettua tuollainen 2010 Kymco Super 8 4t, 22tkm mittarissa, oli niin halpa että oli pakko ostaa.
Lukuisat muut viat olen saanut korjattua mutta enää käyntiongelmat jäljellä.
Käy tyhjäkäyntiä nätisti, kaasun 1/4 alueella meinaa sammua ja täydeltä kaasulta risteykseen pysähtyessä tai ryntäyksen jälkeen sammuu.
Entisen omistajan mukaan vaihdettu mäntä ja pytty 1000km sitten
Itse nyt olen tehnyt konepuolella seuraavia remontteja
- Uusi tulppa, vanha oli pikimusta (käykö liian rikkaalla?)
- Kierrätellyt kahta lähes samanlaista kaasaria ilman sen ihmeellisenpää vaikutusta, molemmat putsattu perusteellisesti.
- Kierrätellyt kahta puolaa, toinen oli paljon paremman näköinen joten jätin sen paikalleen, ei vaikutusta.
- Kierrätellyt powerfiltteriä ja alkuperäistä, powerilla ehkä vastaa kaasuun vähän paremmin
- Vaihdellut kahta suutinta, 80 ja 85
- Seosruuvia pyörittelemällä ei juurikaan suurta vaikutusta muuten kun liian auki käy huonosti, seosruuvin voi kiristää kokonaan kiinni ja silti käy tyhjäkäyntiä nätisti.
Variaattorista olen vaihtanut rullat ja holkin mutta ne tuskin vaikuttaa, samanlainen se oli ennenkuin sinne kajosin.
En oikein keksi enää mitä tekisi, pitäisikö tuonne venttiileihin kajota seuraavaksi, ajattelin ensiviikolla ottaa kannen irti ja katsoa miltä ne venttiilit näyttää ja hioa tarvittaessa.
Kannattaisiko jotain muuta vielä tarkastaa sitäennen. Muuten toimii täysiään mutta tuo risteykseen sammuilu on ikävää täällä kaupungissa.
Foorumeilta olen lukenut että isompaa suutinta mutta koko vekotin haisee vähän bensalta ja tosiaan se pikimusta tulppa, pitäisikö kokeilla pienempää suutinta.
Viimeksi 15v sitten tullut mopolla ajettua, hauskaahan tuo kieltämättä on
Edit:
Tuli nuo venttiilien välykset laitettua uusiksi, 0.08 ja seoksen säätöä korvakuulolla. Jokseenkin toimii nyt paremmin, ei ainakaan risteyksiin enää sammu.
Pitänee huvikseen katsoa nuo venttiilit vielä sisältä kunhan on aikaa.
19.11.2021 2:15
Melkein vaihtaisin uuden alipainehanan jos siinä semmonen on. Itellä meinas aina sammua ku päästi kaasun eikä käyny tyhjäkäyntiä. Korjaantui alipainehanan vaihdolla.
19.11.2021 2:28
Kysäsen nyt täällä kun en oo vikaa onnistunu paikantamaan.
Kyseessä oleva mopo on Suzuki AP50 -96 Morinin vaaka-ilmajäähy.
Tuntuu tosi laiskalta tuon Technigas next ärrän kans, ei vedä paikaltaan lähtiessä minnekkään ja piikkikin laiskahko. Onko putkessa kuria ja jos on niin missä? Ei näyttäny kiinnityskohdassa olevan. En myöskään usko että vika on muussa tekniikassa kun vanhalla pukella veti kymmenen kertaa paremmin ja lähti paikaltaan ku hauki rannasta. Vanha putki oli Gianelli Rekord. On vähän sekava teksti mutta hämmentää aika paljon ku ei mainittu sivuilla josta tilasin että ois E-hyväksytty.
Muu tekniikka; Vakio 50cc, joku "viri" kytkin, jäykempi vp, kurit poistettu varista, 6g rullat, vakio 14mm mikuni jossa 75 suutin ja tuo edellämainittu next ärrä.
20.11.2021 13:40
Antttoooni kirjoitti:Kysäsen nyt täällä kun en oo vikaa onnistunu paikantamaan.
Kyseessä oleva mopo on Suzuki AP50 -96 Morinin vaaka-ilmajäähy.
Tuntuu tosi laiskalta tuon Technigas next ärrän kans, ei vedä paikaltaan lähtiessä minnekkään ja piikkikin laiskahko. Onko putkessa kuria ja jos on niin missä? Ei näyttäny kiinnityskohdassa olevan. En myöskään usko että vika on muussa tekniikassa kun vanhalla pukella veti kymmenen kertaa paremmin ja lähti paikaltaan ku hauki rannasta. Vanha putki oli Gianelli Rekord. On vähän sekava teksti mutta hämmentää aika paljon ku ei mainittu sivuilla josta tilasin että ois E-hyväksytty.
Muu tekniikka; Vakio 50cc, joku "viri" kytkin, jäykempi vp, kurit poistettu varista, 6g rullat, vakio 14mm mikuni jossa 75 suutin ja tuo edellämainittu next ärrä.
Alkukäyrässä luulisi olevan kuri jos sellainen löytyy aloittaisin siitä.