Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

26.8.2012 21:58

Tai toinen vaihtoehto on, että myyt tuon kireemmän pyttys ja ostat tilalle ns. "perus" 70cc pytyn. Minullakin on tuossa luisupulkassa joku random 70cc pytty, giannelli go, carenzin vari ja 17,5mm lortto. Hyvin pelittää, vaikka varisäädöt onkin vielä pielessä ;)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

26.8.2012 23:14

Kuis muuten lähtee rajis- tuollaisella paketilla? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

26.8.2012 23:19

Niinhän se on kuten Shape sano. Ei heti tarvii jonneks haukkua. Kokemusta nimittäin löytyy löysillä jousilla ajamisesta, se ei ole muutakun perseestä suoraan sanoen. Pyttynäkään ei ole kun Malossi 70cc Sport, eli ei edes mikään kireä, mutta silti liikkeellelähtö ja mäet hiljasessa vauhdissa on kauheita. Ja erityisesti jos pitää ylämäessä lähtee liikkeelle....

Eikä se tarkota että jos vari on oikein säädetty, eli kaasua vääntäessä nappaa heti piikin, että pitää aina vääntää se kaasu tappiin asti. Sitä voi tilanteen mukaan säätää vaan vähän, tai enemmän jos siltä tuntuu. Varikoppaan voi myös aina tehdä jäähdytysreikiä ja hankkia jäähdytetyn kytkinkellon, viilentää varia huomattavasti. Eikä se kytkin laahaa kireillä jousilla, se joko on kytkimessä kiinni tai sitte ei. Ei se niinkään luista.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 8:30

Mr. Jog: tommosella setillä mennään kun ne oli tota paskaa ostaessa kiinni :D paitsi putki oli alunperin tg next-r, mutta se ei taida paljoa go:ta parempi olla.. Noh sain go:n kaverilta pientä korvausta vastaan, joten laitoin sen kiinni ja ajattelin sitten myydä next-r:än. No miksi en sitten lyö kunnon palikoita kiinni? Koska tuo tulee enimmäkseen talvikäyttöön ja alle 200e skobaan ei viiti monella satkulla osaa laittaa, varsinkaan kun husseenkin menny jo reilu tonni.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 8:55

On toi Next-R silti paljon parempi kun Go. ;)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:07

Shape kirjoitti:Sylinteri vastaa Hebo Maston Replicaa ja Malossi MHR Replicaa, joista otetaan parhaimmillaan 16 hepan tehoja irti ja tehoalue on yli 11 000 rpm tienoilla. Ja haluat tehdä tästä käyttömopon jokapäiväiseen ajoon, siedettävällä kulutuksella? *Huokaus*


Oikeasti Corsesta muka yli 15? Eikös tuo kuitenkin ole <10 hv perus patarautapytty joka ei kierrä yli kymppiä siten, että voimaakin olisi. Noissa halvatun upper lower sport määritelmissä ole mitään järkeä. Taitaa tuossa olla pakoasteita vähän reilusti, mutta miksi kukaan ei ole maininnut vaikkapa pientä pytyn laskua? Ei tulisi ollenkaan kehno kun samalla vähän puristusta nostaisi kun ei tarvitse ylös pyöriä kuitenkaan.

Muutama muu korjaus: Vaikka kytkimestä ottaa jouset pois, niin tehokas kone menee piikille että heilahtaa. Aika usein taidetaan yrittää koneen tehokuoppaa korjata varilla mitä täälläkin lueskellut. Ei aina ole tarkoituksenmukaista säätää varia maksimikiihtyvyyteen jollei tahdo. Ja juu, jäykillä kytkinjousilla saa aikaan sen sinisen kytkinkellon, koska se luistaa ja kuumenee kun lirpitään kaasulla. Mitä löysemmät jouset, sitä paremmin kytkin pitää.

Nopeasti voisi kuvitella, että vallan kiva arkikulkine olisi tuollainen vajaat 10 hv ja saman verta newtoneja suht matalilla kierroksilla. Ei saa vakiopytystä samoja ja kestää vielä ajaakkin maailman ympäri.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:19

Oon täysin samaa mieltä gasketin kanssa. Ei tarvia aina pytystä repiä kaikkia tehoja irti mitä löytyy. Esim. Perus malossi sport menee ihan hyvin jopa vakioputkella. Jopa miksei tuommonen polini corsa? Piikki on vaan vakioputkella heikompi, mutta ei haittaa, jos päivittäiseen ajoon menee.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:24

Itse en vain tyhmänä tajua, että miksi käyttää noin tehokasta pyttyä vakiputken kanssa kun matalaviritteisempi pytty antaisi noilla osilla luultavimmin suurinpiirtein samat tehot ja olisi paljon "pitempi aikaisempi", Eikös noissa ole männänvaihtoväli aika lyhyt vaikka olisi kuinka "huonot" muut osat?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:40

Mäkään en tajuu miks pitää olla tehokkaalla pytyllä joku aivan susiputki, millä tehot jää sitte pieniks, kun ne tehot vois huonommallaki pytyllä saada. Yleensä pyttykään ei niinkää tykkää jos siinä olis tehoreserviä ja esim. putki kuristaa vitusti.

Uskoisin myös että keskipakoisvoima on sen verran kova kytkimessä, ettei se pahemmin luista vaikka olis kireetki jouset. Enkä ite ainakaan ole saanu kelloa siniseks sen takia että on ollu kireet jouset. Pikemminkin sillä varin jäähdytyksen puutteella ne kellot sinertyy.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:46

Ei pakolla. Hyvä esimerkki tuo polini corsa: Alennat porttien ajoitusta silleen, että huipputeho on siellä 8-9t:ssa. Ja vielä laitetaan pakoputkeksi esim. Vakioputken korvike, esim. Motoforce. Silloin pytystä ei otetaan noin 2-3hp vähempi (6-7hpmax otetaan irti) niin kuluma on melkeempä täysin samaa kuin malossi sportissa.

Ihan hyvin voin kuvitella päivittäisessä ajossa kirppislöydön polini corsan porttaukset madallettu, että huipputeho on sielä 7-9t:ssa, vaikka tuo vakio 14mm kaasari ja joku random tehoputki jonka huipputeho on samassa, eli 7-9t:ssa.

Esim youtubesta 90gtvert (tai 49ccscoot ja project 49) ajelee perus 70cc:llä, ja erilaisilla testeillä. (Juuri tuon mukaan vakioputkesta siirtyminen tehoputkeen vain toi lisää nopeutta 6km/h ja kiihtyvyys parani pikkuisen)


Pointti: Senkus vaan modailet polini corsaa pikkuisen ja ajelet sillä päivittäistä ajoa.

En minä ainakaan jaksaisi ostaa toista pyttyä. Huom! Lue alkuperäinen käyttäjän postaus: kyseessä oli kirppislöytö!
Nopiaan käyttäjän viestejä selailemalla pytty maksoi runsaat 25€.. :D


Täydellistä offtopikia. :D
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 27.8.2012 21:50, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 21:49

Skootterillakin kannattaa hieman tarkastella sitä tehokäyrän alle jäävää pinta-alaa, tässä tapauksessa varin kytkentänopeudesta ylöspäin. Tehottomamapi kone kun voi kulkea lujempaa mitä tehokkaampi ;) Minkälaiset on tehokäyräyt jos verrataan vakio 50 teharilla tai hyvin hengittävä "sport" sopivalla "vakioputkella"? On eri asia kuristaa putkella, kun olla putki joka on viritetty alemmille kierroksille.

Mikä sen männän syö ja vaihtovälin määrittää? Wiki? :lol: Kumpi kestää enempi: perus patarautapytty ja valurenkaat vai alu nicasil ja kromirengas? Kumpia käytetään tehokkaammissa? Jos kierrokset olisi samat, niin..?

Kun kytkin kytkee, niin tämä keskipakovoima ~ jousien voima. Tuosta 1000 rpm ylöspäin paljon on erotus? Ja siihen kun ladataan noin maksimiväännöt? Ei nämä ole uskon asioita, ne kuuluu ihan muualle.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.8.2012 22:00

Vastasin tähän sylinteriasiaan sylinterit-topicissa, jonne tämä keskustelu kuuluu.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

28.8.2012 13:31

terve,onko kukaan kokeillu noita sparewheelissä myytäviä stage6 rullasarjoja missä tulee neljät eri painoiset rullasarjat?Onko hyviä?
E:eli siis näitä https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/12839 :)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

28.8.2012 14:34

Hyviä ja helppokäyttöisiähän nuo ovat. Erittäin hyviä rullien optimipainon löytämiseen.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

28.8.2012 16:50

Selvä,sitten tilaan noita!Kiitos :)