Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
11.3.2014 1:00
Ne välykset pystyy tosiaan säätämään kyllä ihan näppituntumalla (jos on kokemusta) mutta ensin kannattaa testata miltä ne "oikeat" välykset tuntuu, ihan vain vertailun vuoksi. Rakotulkilla saa säädettyä kunnolla ja muutaman kymmenen kerran jälkeen löytyy oikeat välykset ihan sorminkin testailemalla, mutta silti kannattaa aina kun mahdollista käyttää sitä oikeaa työkalua.
Retroilija kirjoitti:Onkos väellä kokemusta tuosta virijavaran 90cc+kansi setistä? Kovasti kuumottais lisätehot mutta logistiikasta päivää, ei kiinnostais hankkia suorituskieltoo. Millasia huippuja revitty?
Joren vekotin ~90 - 95, jossain saksalaisella foorumilla mentiin päälle satasta. Lukemat siis GPS/oikeaa nopeutta. Tuossakin vaikuttaa tietysti kanavien viimeistely, kaasari, ehkä jopa putki. Se kuuluisa "ei teharit toimi nelareissa" väite ei ole ihan totta, kyllä niistä hyötyä on mutta ei varmaankaan näin pienissä koneissa. Ja hyöty maksimissaan noin luokkaa 5% verrattuna avaraan suoraan putkeen. Erilaisia putkenmitoituskaavoja löytyy mutta joutuu varmaan hiukan soveltamaan, ei kauhean moni niistäkään ole 50cc ykspyttyselle tarkoitettu.
11.3.2014 19:11
Mikä tuossa kaasarissa voi olla vikana? Bensa tulee kaasuttimelle asti mutta jostain syystä jää sinne..
11.3.2014 19:42
Onko bensapinta oikea? Ajattelin, että jos se on liian alhaalla ja hörii pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen läpi pelkkää ilmaa. Ruikkaako kiihdytyspumppu muutes kunnolla kun kierrät kahvasta? Itsellä tarvii vajaa kymmenkunta kaasukahvapumppausta jos ulkolämpötila on alle 5 astetta. Pakkasilla joutuu noin "ryypyttään" enempi.
12.3.2014 17:25
noniin, nyt bansku toimii :3 Tulihan sitä katottua nyt venat pariin kertaan ja konekkin avattua ja sähköt katottua. Sitten huomasin vasta kun tarkemmin tulppaa katselin, että sehän on rikki...Ei antanu kipinää eikä mitään. Uuden tulpan kävin hakemas nii ekalla polkasulla käymään
13.3.2014 16:17
Mikähän mahtaa olla vikana.. Kymco Agilityni siis on reistaillut nyt hieman pitemmän aikaa.
Setup: 72cc, +1500rpm kytkinjouset, +35% vastapainejousi, 6,5g rullat, suora variaattorin holkki ja rajoittamaton cdi-boxi, 98 suutin ja pipercross
Eli vaihdoin nuo osat toissa kesänä sisään, silloin mentiin tasaisella parhaillaan 70 ja alamäkeen 80 sigmaan joka näyttää autonmittarin kanssa samoja lukemia. Talvella ajelin satunnaisesti, viime kesänä sitten vekotin ei kulkenutkaan parhaimmillaan kuin 60km/h. Mitään en siis ollut tehnyt kyseiselle ajokille tällä välillä. Syksyllä rupesi reistailemaan enemmän, kulki enää 35km/h ja ei ottanut alussa kunnolla kierroksia, jonka jälkeen sitten päätin asialle jotain tehdä. Kampura oli toisesta päästä hieman käyrä joten sen vaihdoin täysin uuteen. Pytty ja mäntä olivat hyvässä kunnossa. Variaattori oli kärsinyt joten vaihdoin kokonaan uuden etuvariaattorin, hihnalla on ajettu noin 1500km, niinkuin tällä setupilla muutenkin (paitsi uudella variaattorilla ja kampuralla).
Nyt talven jälkeen kun tuota testailin uusilla osilla, ei tämä siltikään mene tasaisella kuin 50km/h ja alamäkeen saatu parhaimmillaan 56km/h johon mentiin ensimmäisenä kesänä helposti yli 70km/h. Venttiilit on säädetty oikein. Mikä tässä oikein voi olla vikana? Ärsyttää vaan tieto siitä että mahdollisuus olisi mennä paljon kovempaa, mutta ei ole mitään tietoa mikä tämän "tehohäviön", jos sitä siksi voi sanoa, aiheuttaa.
13.3.2014 17:12
Kai sylkkä/mäntä on rauhallisesti sisäänajettu? Voi olla että vuotaa paineet männänrenkaiden ohi jos on heti alettu pommittamaan kaasu pohjassa uudella sylkällä. Tuntuuko yhä saman verran puristuksia kuin 1500km sitten? Savuttaako ja missä kunnossa tulppa on? Puristuspainemittari on kova sana.
13.3.2014 17:25
Puristukset ovat ~samat kuin ennenkin, nousivat nyt, kun vaihto tuon uuden kampuran. Pyttyä ajettii sisää noin 300km
14.3.2014 22:44
Elikkäs osaisko joku ehotella mitä vielä testais/ varmistais kun tällä perus kiinan 4-tahtisella skootterin koneella oleva Lingken ei käynnisty. Kipinä tulee ( myös paineen alla), sylinteriin asti tulee bensaa, puristuksia on ( vaihdoin uuden 72cc sylinteri sarjan) ei toiminu viiskympilläkään. Venttiilit on säädöissä, nokkaketju = (sytytyshetki oikein). Seitenkympille sopiva (92)suutin on. porakoneella mangneettoa pyörittäessä koitettu kaikenmaailman poppakonsteja ilmansaannin kanssa. bensaa kokeiltu laittaa tulpanreiästä ja mitähä lie muuta.
Eikä edes jumalauta yritä käynnistyä. onkohan venttiilit huonot? vai oonko asentanu sen sylinterin jotenki väärin? Kertokaa ihmeessä jos jotaki edes mahollista vikaa tulee mieleen.
Alkaa olemaan nimittäin keinot vähissä tämän skootterin kans!
14.3.2014 23:46
Pyöritätkö oikeaan suuntaan?
15.3.2014 20:36
V_T_E_C kirjoitti:Pyöritätkö oikeaan suuntaan?
Kyllä, myötäpäivään
16.3.2014 2:48
Noniin 72cc ois asenneltu kiinni ja hyvin hörähti käyntiin. Nyt vaan kaasarin säädöt kohdilleen ja rauhallista sisäänajoa parisataa kilsaa.
Seosruuvi toimii näissä ilmeisesti että aukipäin on rikkaammalle? Ja lisääkö ryyppy näissä bensansaantia vai kuristaako ilmapuolta? Nyt toimii hyvin ryyppy päällä, mutta seosruuvin toiminta jäi ihmetyttämään joten pitää säätää huomenna paremmin.
16.3.2014 3:09
Seosruuvi ja ilmaruuvilla on sellainen ero ettää seosruuvi säätää bensan määrää, ilmaruuvi ilman määrää. Siksi niillä on eri vaikutus kun kierretään joko sisään tai ulospäin. Molemmilla silti säädetään samaa asiaa eli tyhjäkäyntiseosta. Joissain kaasarimalleissa on ilmaruuvi toisissa seosruuvi.
Ryyppy säätää molempia, sillä ryyppykanava sisältää läpiporauksen lisäksi ryyppysuuttimen. Ryyppykanava on toiminnallisesti kuin pieni kaasutin varsinaisen kaasuttimen rinnalla joka vain on säädetty hyvin rikkaalle. Ryyppymäntäkin toimii kuin luisti luistikammiossa. Skoottereiden ja uudempien mopojen automaattiryypyissä on jopa pieni
neulakin sillä ryyppy ei kytkeydy ON/OFF tyylisesti vaan hitaammin vaiheittain.
Automaattiryypyn toiminnasta voit lukea täältä:
http://www.skootterini.com/vianhaku-ja- ... vikaa.htmlTuossa on tollanen säätöohje.
16.3.2014 3:18
Seos/ilmaruuvi, itse käyttänyt yleensä molempia termejä vähän sekaisin kun sama käyttötarkoitushan niillä on. Ryypyn neulaakin tuli ihmeteltyä kun käytin sen auki, toimii tosiaan portaattomasti kun syöttää sähköä sisään. Kaasarin säätö on muuten ihan peruskauraa mutta tuo seos/ilmaruuvi tuotti päänvaivaa. Täytyy huomenna tarkastella tarkemmin jos saisi kunnon säätöihin tuon.
Onko kellään muuten kokemusta tuosta
perän vapaarattaasta? Millaista on ajaa tuollaisella ja säästääkö paljonkin bensaa, kuten Virijavara mainostaa?
16.3.2014 3:28
Tuo vapaaratas on pitkissä alamäissä ihan mukava kun saa lasketella menemään kone tyhjäkäynnillä, mutta sitten kun vääntää taas kaasua niin se on hiton ärsyttävä kun veto ei alakaan heti. Rakenteesta johtuen siinä on aina sellanen viive "moottorijarrutuksen" (jos näin voi nyt edes siis sanoa) jälkeen kun variaattori kelaa kierroksia ja välitys muuttuu, ennen kuin alkaa mopo taas vetämään eteenpäin. Riippuu ajajasta häiritseekö se viive vai ei. Itseäni se pidemmän päälle alkoi vain enemmän ärsyttämään vaikka ajattelin että ajan kanssahan kaikkeen tottuu. Se viive on yllättävän pitkäkin jos kone pääsee tyhjäkäynnille asti.
17.3.2014 0:04
No nyt toimii tyhjäkäynnillä ja ihan kevyellä pintakaasulla hyvin ilman ryyppyäkin. Seuraava ongelma: kauhea röpötys ja pätkiminen osa- ja täyskaasulla. Tyhjäkäynti siis toimii, muuten yskii ja paukkuu. Kuullosti melkeimpä sytytysvialta, mutta epäilin että vika löytyisi kuitenkin kaasarista, joten kaasari auki ja huomasinkin että luistin jousi puuttuu. On se kyllä sielä ennen ollut, epähuomiossani varmaan heittänyt roskiin kun ei enää mistään löytynyt. Luistia hioin vähän kapeammaksi että mahtuu liikkumaan ilman vastusta, mutta silti luisti jää yläasentoon eikä palaudu alas. Luistin "palautusjousi" siis hukassa, on ilmeisesti aika kriittinen osa tuon kaasarin toiminnan kannalta? Mistäs tuollaista kannattaa lähteä metsästämään, purkuskoottereita kun ei lähistöltä löydy ja varaosakoneesta puuttuikin koko kaasari.
Liian jäykkä jousihan taas estää luistin nousemisen ylös asti kun alipaine ei riitäkkään?
Vai voiko vika sittenkin olla tuossa sytytyksessä? Jää paukkumaan aivan kuin jotain rajoitinta vasten huudattaisi. Testaan vielä huomenna uudella tulpalla, josko se jotain auttaisi.