Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 0:49

Moposkoottereiden (ja kaikkien muidenkin variaattorivetoisten laitteiden) variaattorin ideana on pitää välityssuhde sellaisena että moottori toimii kiihdytyksen aikana jatkuvasti optimaalisella tehoalueella, ihannetapauksessa tehopiikillä. Rullilla ja vastapainejousella säädetään variaattorin toiminta vastaamaan koneen tehoaluetta. Prikan poisto ei vaikuta koneen antamiin tehoihin mitenkään, joten teoreettisesti vakiosäädöt ovat ihanteelliset kuristetulle ja kuristamattomalle moottorille. Rullia keventämällä saadaan kone kiertämään enemmän, mutta jos moottori antaa korkeammalla kierrosluvulla huonomman suorituskyvyn, on tästä toimenpiteestä vain haittaa. Mikään ei estä kokeilemasta asiaa ja käytännön testauksessa on havaittu tiettyjen mopojen kohdalla kurien poiston jälkeisestä rullien keventämisestä olevan hyötyä. On kuitenkin tärkeää huomata ettei rullien vaihdolla itsessään saavuteta suorituskykylisää, vaan niillä säädetään variaattorin toimintaa josta mahdollisesti voi uusien säätöjen jälkeen tulla entistä parempi.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 9:37

Palezu kirjoitti:Sulla on säädöt pielessä ja pahasti.. Mitä muuten tarkotat tuolla että tyhjäkäyntisuutin "oli kasassa"? Tässä ohje: putsaa kaasari joka lävestä, tarkista että ilmanputsari on hyvässä kunnossa, kato että suuttimet ei oo tukossa, niitä on hyvä tökkiä auki teräsharjan harjaksella, seosruuvi 1,5 kierrosta auki, tyhjäkäyntiruuvi sen verran aluksi auki että pysyy jotenki käynnissä, sitten lämmität koneen ja hienosäädät seosruuvin ja sitten tyhjäkäyntiruuvin.


Se tyhjäkäynti suutin oli puristettu pihdeillä kasaan, kaasari on putsattu, pysyy käynnissä vain täyskaasulla.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 16:21

thounimakarooni kirjoitti:Kysy Scootzstoresta (soittamalla/e-maililla) niin kuin sanoinkin, ei tarvi ulkomailta tilailla. Ja on kyllä kaukana High-Endistä, jos on kerta vakiosähkötkin...


...juu näin se on, sori ku en ollut niin tarkka

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 21:53

Pystyykö 112mm kytkimeen laittamaan 107mm kytkinjousia ja mitä haittaa tästä on?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 22:03

No varmaan ne on jäykemmät suhteessa ne jouset ku ovat lyhemmät...

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 22:05

Miks ihmeessä pitäs laittaa? :roll:

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 22:12

Mulla on kiinanihmeen 112 mm vakiokytkimessä S6 torque controllin jouset :D Miksikö? No kun ne toimii oikein ja "käypäisiä" jousia ei tuntunut löytyvän. No juu, hitusen piti kenkiä modata, että kävi hyvin.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

19.8.2012 22:33

En ole laittamassa, kunhan kysyin.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 7:30

Mihin suuntaan pitikään varia alkaa säätämään lu paikaltaan lähtiessä lähteenaluks ku pieni eläin, mutta sitte hetken huutaa ja sen jälkeen menee taas vähä paremmin. Säädöt koitan tänään tutkia ja katella hihnan kunnon.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 8:53

Sulla on liian kevyet rullat. Vika voi myös olla liian kireässä VP-jousessa, mutta testaa ensin vaikka 0,5g painavemmilla.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 15:30

No pistän tähän nyt kaikki ongelmani (joitakin ehkä aiemminkin puntaroitu).

Eli tälläinen setti:

pro replica
sport pro vari jossa tällähetkellä 5 g rullat
malossi pun. vp-jousi
stage 6 streetrace 70 cc
17.5 kaasari jossa 82 suutin, seokset n 1.5 kierrosta auki.
torque control ja reilusti kiristetyt oranssit jouset.

Eli ongelma on nyt siinä, että skootteri ottaa piikin vasta siellä 20 km/h. Tämän jälkeen kyllä kiihtyy ja tosiaankin huutaa, mutta kulkee ehkä joku +80 km/h. Olen yrittänyt laittaa rullia sellaisella periaatteella, että jos huutaa niin painavampaa ja jos ei pääse tehoalueelle niin kevyempää.
Torque controliin olen pistänyt tarkoituksella tuollaiset jäykät jouset, jos se olisi jotenkin auttanut tuohon alkulähtemiseen. Miten muuten liian jäykät kytkinjouset vaikuttaa? No ei auttanut mitään joten kyse voisi olla rullista? Tosin kevyemmät rullat tuskin ainakaan auttavat tuohon huutamiseen. Onko tuo huutaminen vaan kestettävä? Eli tähän vielä ehdotuksia.

Sitten vielä toinen mikä saattaisi kuulua tekniset ongelmat topiccin:

Eli tänään ajoin kohtuu reilua nopeutta jos miettii, että pytty sisäänajossa (n.75 km/h). yhtäkiä moottori sammmuu. Pysähdyin tien reunaan ja lähti normaalisti käyntiin. Vauhti ei kuitenkaan nouse yli 50 km/H eikiä ota oikeastaan piikkiä ollenkaan. käyttäytyy kun vakiomopo.


Kiva jos joku jaksaa lukea :D .

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 15:39

Ite en välttis ajelis noi lujaa jos sisään ajossa...

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 15:45

On sillä jo joku pari sataa ajettu, mutta tiedän kyll tämän. Kysymykseen vielä vastaukset oisi jees.

edit: Tuskin se pointti on varsinaisesti vauhdissa vaan, että ajellaan vaihtelevilla kierroksilla. Normaalisti vauhtia joku 60 km/h tai hiukan alle.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 17:43

Nimenomaan, vaihtelevilla kierroksilla, eikä huudateta. Ei sisäänajossa kuulu mummotella 70cc kamojen kanssa 50km/h pintakaasulla. Pitää antaa myös kiekkoja. Myös tärkeää olis lämmittää ennen ajoa kunnolla, ja mieluiten jälkikäyttöö ennen sammutusta että lämmöt tasaantuu.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.8.2012 17:58

Mr.Jog sulla on aika varmasti tuo hankala ongelma mikä on selitetty moneen kertaan että variaattori ehtii laittaa liian ison vaihteen ennen kuin kytkin ottaa kiinni jonka takia liikkeellelähtö on huono vaikka pistäisi miten jäykät kytkinjouset. Johon en osaa sanoa ratkaisua. Jäykempi vp periaatteessa auttaisi, mutta tällöin nousevat myös kiihdytyskierrokset liian ylös niin ei kiihdy niin hyvin. Pitäisi olla sellainen vp joka on alussa tosi jäykkä mutta lopussa löysempi. Erilainen torque driver (takavariaattorin voimansiirtolevy) voisi myös auttaa jossa olisi sopivat ramppien kulmat että tuo toteutuisi mutta niistä en sen enempää tiedä. Kysy joltain 70cc setin omistajalta millaisilla säädöillä he ovat saaneet toimimaan hyvin esim lanekitillä taisi olla 70cc jogi.

Ja minusta tuo 82 suutin 17.5mm kaasarin ja noiden muiden virejen kanssa kuulostaa aika pieneltä joka voi myöskin vaikuttaa tuohon ongelmaan.