Hei kaikki paljonko kulkee, kun laitan 1gr rullat, kulkeeko TÄYZII kysyjät, lukekaa tämä postaus!
Erityiskiitos Varijarille, joka on koonnut tiedot!
Kyseessä siis "50cc baotian", "139QMA/QMB" koneella.
1. Perustilanne kiihtyvyys mitattu seuraavilla muutoksilla:
- kaasarista tappi lyhennetty että luisti aukeaa koko aukon verran
- jäykempi jousi takavariin (sininen?.. oli mukana NK500-02-KIT1 nokka paketissa)
- 6.6g rullat (oli mukana NK500-02-KIT1 nokka paketissa)
Kiihdytys paikaltaan ja ajanotto videolta alkaen 10km/h mittarinopeus
10-30km/h 4.2s
10-40km/h 7.7s
10-50km/h 14.3s
10-60km/h 26.1s
Huiput mittamatkan päässä 62km/h
Kommentit: ihan ok, meno/kierrokset hyytyy n. 25-30km/h kohdilla
2. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- saksasta "racevari"
http://www.4takt-shop.de/images/user/12 ... _vario.jpg jossa tuli n. 5g rullat (ei ole noin tarkkaa vaakaa
)
10-30km/h 4.1s
10-40km/h 7.0s
10-50km/h 12.1s
10-60km/h 22.3s
Huiput mittamatkan päässä 64km/h
Kommentit: Aika iso muutos korkeammilla nopeuksilla, ehkä pelkillä 5g rullillakin pääsee samaan.. entinen variaattori oli hiukan kulahtanut rullauriltaan. Tällä variaattori/rulla combolla kierrokset nousivat alussa ja koko kiihdytyksessä mukavasti.
3. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- 72cc pytty (saksasta 80cc ilmoitettu!?!?! 47mm sylinterin poraus)
- NK500-02-KIT1 nokka
(vakio pytty oli kunnossa mutta männässä kiinnileikkaantumisen jälkiä...)
Tehty: (TODO: Tämä mittaus huomenna... pers dyno sanoo että ei kummosta muutosta olisi tulossa.. saas nähdä)
10-30km/h 3.3s
10-40km/h 5.5s
10-50km/h 8.7s
10-60km/h 14.8s
Huiput mittamatkan päässä 68km/h
Kommentit: Huh, persdyno ei sanonut mitään mutta kyllähän nuo ajat muuttui huomattavasti !!! Noh, persdyno on aika huono näissä kun tehoja niin vähän
4. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin kokeeksi 6.6g rullat, vain 3kpl, loput 3 n.5g rullia
Tehty.. TODO: Tämä mittaus huomenna...
10-30km/h 3.2s
10-40km/h 5.3s
10-50km/h 8.4s
10-60km/h 14.2s
Huiput mittamatkan päässä 71km/h
Kommentit: hmm.. pientä parannusta taas!!
Ei ihan niin paljon huutanut, tai siten oli vain tunne,.. fiilis oli että olisi "väännökkämpi", liekkö kolmen painavemman rullan ansiosta asettunut sopivammalle kierrokset vs. välitys
5. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin kokeeksi 6.6g rullat, nyt kaikki 6..
Tehty... TODO: Tämä mittaus huomenna...
10-30km/h 3.0s
10-40km/h 5.0s
10-50km/h 7.7s
10-60km/h 12.7s
Huiput mittamatkan päässä 72km/h
Kommentit: Heh, pikkasenko vaikutti !!... kiekat oli jälleen pikkusen matalemmalla ja jälleen tuntui että oli väännökkäämpi ja niinhän tuo kummasti 10-60 aika parani, ja näköjään myös alkukiihtyvyys. Aika jännä, kepeemmät rullat auttoi vakiossa paljon mutta painavemmat oli paremmat isommalla pytyllä ja nokalla.
Se mitä jäi kokeilematta oli tuo "vakio" tilanne racevarilla ja painavilla rullilla.. mutta kaikkeen ei repee
6. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin sen vakio rullat (5g?), sinisen naraku takavarijousen tilalle vakio jousi, 19mm kaasari
10-30km/h 2.9s
10-40km/h 5.0s
10-50km/h 7.9s
10-60km/h 12.4s
Huiput mittamatkan päässä 73km/h
Kommentit: Aikamoista sählinkiä oli tuon vanhan kaasarin kanssa,.. joten uusi 19mm on taas paikallaan. Tässä mittauksessa pääosassa oli tuo vakion painejousen kokeilu racevariattorin kanssa,.. kulku ja kiihtyvyys on ihan ok taas, ja mittausten perusteella ei näytä paljon väliä olevan onko raskaammat rullat + jäykempi jousi vai kevyet rullat + vakio jousi.. Joka tapauksessa nyt tuli paras 10-60 aika kaikista mittauksista, vaikka toki ymmärrän että pienikin tuuli vaikuttaa tuolla yli 50 vauhdeissa heti suuntaan tai toiseen.
Että näillä jatketaan... kaasarissa voisi olla pientä säätövaraa, pitää käydä tulppa tutkimassa tuon ajon jäljiltä ja sytkän aikaistamisen kimppuun voisi käydä lähipäivinä. Noh, kun tykkään varmistella niin pitäähän ne 6.6g rullatkin vielä testata tuon vakio painejousen kanssa...
7. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla (baotian numero 2, 2006, 49qt-7b):
- täysin vakio
10-30km/h 4.1s
10-40km/h 7.5s
10-50km/h 13.3s
10-60km/h 23.2s
Huiput mittamatkan päässä 66km/h
Kommentit: Jeps, eli siinä oli kiihtyvyys data 2006 vakio baotiaanista, mittari tarkastettu gepsillä, heittää juuri saman kuin edellisessä skootterissa (edelliset mittaukset)
-Vakiorullat 6.5g ja kaasarissa rajoitintappi
8. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla (baotian numero 2, 2006, 49qt-7b):
- 4.8g rullat
- kaasarin rajoitin tappi poistettu
10-30km/h 3.3s
10-40km/h 5.37s
10-50km/h 8.3s
10-60km/h 13.0s
Huiput mittamatkan päässä 73km/h
Kommentit: HUH, eipä ole paljon eroa tuohon eka skootterin parhaaseen aikaan ja siinä on sentään 72cc pytty, viri nokka ja virivaria ja kaikenlaisia kombinaatioita kokeiltu. Tämä viritys maksoi siis vain rullien hinnan ja melkein samaan pääsi.. :o
17.8.2011,
9. Kiihtyvyys ostokunnossa (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):
- 72cc pytty
- rullat 8.5g
- nokka ???
- "uusi kaasari"
- suurtehopuola
10-30km/h 3.4s
10-40km/h 5.7s
10-50km/h 8.5s
10-60km/h 13.3s
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 64km/h, ei kulje paljon sen enempää nyt..
Kommentit: Perusmittaus baotian numero 3:lla joka on ns. pikkubaotis kuten ekakin..
Lähtee paikaltaa kohtuullisesti, kiekat hyytyy alun jälkeen ja sitten alkaa taas kiekat kasvamaan 35 vauhdista eteenpäin, kiertää sitten aika kovaa mutta ei kulje 63-65 mittarinopeutta enempää.. Jotain on ehkä outoa kun ei tuon paremmin. Aika samaa linjaa kuin aiempikin "pikku" baottiaani samantyylisillä muutoksilla.
Jatkan "vika selvitystä"...
17.8.2011,
10. Kiihtyvyys variaattori vaihdon jälkeen (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):
- 72cc pytty
- rullat 6.5g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Keihin)
- suurtehopuola
10-30km/h 2.8s
10-40km/h 4.8s
10-50km/h 7.5s
10-60km/h 11.3s Uusi enkka muuten
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 70km/h, ei kulje paljon sen enempää nytkään..
Kommentit: Tuli tehtyä variaattoriselvitystä.. Paikallaan oleva variaattori oli uusi mutta kas kummaa, rullakupin nousulla variaattorin avautumista oli rajoitettu!! Variaattori oli joku saksasta tilattu "vakio". Kaveri oli kokeeksi laittanut 8.5g rullat kun kevyemmillä huippuja ei tullut.. Itselläni lojui nurkissa pari alkuperäistä variaattoria ja niistä vertailin nousuja tuohon, jäi useita millejä vajaaksi nousu tällä rajoitetulla painoksella.
Laitoin sitten vakiovariaattorin ja 6.5g rullat, kiihtyvyyttä tuli lisää ja nopeutta myös... voisi kokeilla vieläkin kevyempiä rullia (muistelin että aiemmin 6.5g olis passeli 70cc kanssa mutta sehän olikin "virivarin" kanssa eikä vakiovarilla.. )
20.8.2011,
11. Kiihtyvyys 4.7g rullien vaihhon jälkeen (+imuvuotoa fixattu) (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):
- 72cc pytty
- rullat 4.7g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Keihin)
- suurtehopuola
10-30km/h 2.7s
10-40km/h 4.5s
10-50km/h 6.9s
10-60km/h 10.7s Uusi enkka muuten taas
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 70km/h.
Kommentit: Vaihdoin 4.7g rullat, ottihan tuo kiekkaa aika lahjakkaasti, ehkä 5.5g olis passelit tähän. Imuvuotoa fixasin jotenkin (varastosta löytyi vähemmän rikki oleva lämpöeriste kaasarin kurkkuun. Uusi tulossa postissa joskus..)
Noh, Tähän astisista testeistä parhaat ajat.. kaipa tuossa sitten palikat toimii ihan ok. Mitään magiaa tai edes kovin hyvää tulosta tämä nyt ei toki ole, näkeepähän jostain edes vähän mikä vaikuttaa minkäkin verran.
Mitähän seuraavaksi,.. kannen kanavat voisi ehkä siistiä..
28.8.2011,
12. Kiihtyvyys kannen porttailun jälkeen (+imuvuotoa fixattu uudella bakeliitilla) (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):
- 72cc pytty
- rullat 4.7g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Kei-hin
ns. vakiosuutin, 84-86, ei ole merkintää)
- suurtehopuola
10-30km/h 2.5s
10-40km/h 4.1s
10-50km/h 6.4s
10-60km/h 10.1s Uusi enkka muuten taas
Kommentit: Siistin/porttasin siis kannen, pakoaukko oli luokkaa 15mm ja sen suurensin pakarin aukon, n 18mm kokoiseksi. Imuaukon koko oli jo nyt n.18mm, joten sitä en suuaukolta suurentanut. ns tasku alueen venttiileiden alla pyrin muotoilemaan jouhevaksi ja samalla suurentamaan ahtaalta vaikutavia kohtia.. tyyliin 20% työllä saa 80% hyödyn
Palotilassa poistin jyrkkiä särmiä venttiilien ympäriltä, muodot jouheviksi sielläkin siis.
Samalla vaihdoin kaasarin bakeliitti tiivisteen uudeksi.. tyhjäkäynti asettui nyt hyväksi. Jotain hämärää on nyt huippu kierroksilla, hiukan kakoo/nykii ja hellittää jos kaasua hiukan löysää.. meneeköhän suutin hommiksi vai menikö kierrokset sitten jo liian korkeelle..
En kyllä olisi uskonut että homma edes vaikuttaisi mitään, niin onnettoman pieniltä venttiilit ja aukot näyttivät mutta hurjan paljohan tuo vaikutti sitten 10-60km/h aikaan, yli puoli sekuntia !!! Toistin mittauksen ja sama tulos.
Nyt lähden kokeilemaan 5.5g rullat kun tuntuu että nuo 4.7g kiekuu ihan liikaa
28.8.2011,
13. Kiihtyvyys rullien vaihdon jälkeen 4.7g -> 5.5g (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):
- 72cc pytty
- rullat 5.5g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Kei-hin
ns. vakiosuutin, 84-86, ei ole merkintää)
- suurtehopuola
10-30km/h 2.5s
10-40km/h 4.2s
10-50km/h 6.6s
10-60km/h 10.7s blääh
Kommentit: Plääh, huononi useita kymmenyksiä, ajo on rauhallisempaa mutta kiihtyvyys ei paras mahdollinen. Edelleen huono kaasarin käytös korkeilla kierroksilla.. ei taida tänään jaksaa rassata enää suuttimien parissa..
Linkki palstalle mistä on kopioitu:
http://www.skootterini.com/foorumi/inde ... pic=1269.0
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 30.4.2012 22:04, muokattu yhteensä 2 kertaa