Harrastus tämä 100% meikäläisellekin on. Mopoikä on kaukana takana, enkä tolla tottapuhuakseni järin pitkiä reissuja viitsi ajaakaan. Pääosin se on kauppa- ja kalareissuihin käytössä ja huvikseen sitä on sitten tullut viriteltyä (
ja koska vakiona se suurinpiirtein kuoli jokaiseen jyrkempään ylämäkeen). On myös sen verran halpaakin tämä touhu.
Olen tehnyt skootterin kansilleni (
mulla on niitä jo useampi) virtauspenkin ja tälläkin hetkellä on tekeillä taas inertiadynamometri. Useampia vuosia sitten rakensin jo yhden mitä käytin kevarin tehojen mittaukseen ja säätämiseen, mutta se ostettin multa pois puoliväkisin. Sain tosin siihen käyttämäni rahani 300 kertaisena pois
Nyt tekeillä oleva on rullan inertialtaan vaatimattomampi, mutta sopivampi tolle mopolle ja koska se tulee myös variaattorin mittaamiseen (
GSF-Dynossa saa kokonaisvälityssuhteen muuttumisenkin kuvaajaksi), on kevyempi rulla tuohon parempi.
Mitään järkeä tässäkään virittelyssä ja mittailuissa ei ole, mutta koska teen näitä muiden hylkytavarasta soveltaen, niin kustannukset pysyy harrastustoiminnassa pieninä. Dyno on tullut maksamaan 22 euroa ja kaikki ostettava on jo hankittu. Ei tarvitsisi kuin kasata. Virtauspenkki on itseasiassa v2 jo. Muutin sen rakennetta ja nyt sillä pystyy mittaamaan myös nokan overlapissa ohivirtaavan osuuden. Se on hivenen kesken kun säädettävä ohivirtausaukko siitä vielä puuttuu sekä referenssipaineen mittausnippa U-manometrille, niin voisi vetää 82cc sarjan muokatusta kannesta virtausarvot ulos.
Virtauspenkki ei tullut maksamaan mitään. Itse mittaava elementti siinä on anemometrista tehty (
AM-4836V), mutta sekään ei ole tullut maksamaan mulle mitään kun on ex työpaikan peruja ja jäi siellä tarpeettomaksi kun homma johon sitä käytettiin lopetettiin. Anemometrillä mittaan siis suoraan virtausmääriä, samaten virtausnopeuden näkee suoraan. Se on kätevä peli ja käytin sitä myös apuna kun parantelin variaattorin jäähdytystä. Käytännössä mittasin variaattorin läpivirtaavaa ilmamäärää, jonka seurauksena sain viriteltyä tuohon huomattavasti alkuperäistä paremmin variaattoria jäähdyttävän systeemin.
Varsinaisen järkevyysarvon voi tässäkin hommassa kyseenalaistaa. Jotain sitä tulisi kuitenkin harrastettua aikansa kuluksi, niin miksi ei sitten vaikka mopon virittelyä kun moottoreita on tullut harrastettua koko ikä. Jos en harrastaisi virittelemistä niin harrastaisin jotain muuta, mutta senkään järkevyysarvoa on turha mitata oli se harraste sitten mitä tahansa. Autojen kanssa ei enää kiinnosta tippaakaan räplätä, oon tehnyt niihin ihan tarpeeksi monta koneremonttiakin elämäni varrella. Jokseenkin sama taitaa olla vissiin Jore1961:lläkin, että kyllästymiseen saakka on jo tullut niiden kanssa pelattua ja autot on nykyään aivan liian kalliitakin harrasteena. Järkeväähän sekään ei ole ollut koskaan.