Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

22.8.2013 22:05

Imuventtiilin kantaminen on meikäläisen diagnoosi.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

22.8.2013 23:33

Samaa epäilisin minäkin. Sen diagnoosin pystyy varmistamaan/kumoamaan konetta purkamattakin mikäli omaa kädet, jossa peukalot ei sijaitse keskellä kämmentä, sekä omistaa muutamia tarvikkeita ja vähän soveltamistaitoa.

1. Ensin tarvitaan vanha sytytystulppa, josta poistetaan sisuskalut ja siihen juotetaan kiinni esim fillarin sisärenkaan venttiilitappi. Itse juotin sen kiinni kaasutoholla ja tinalla. Näin kanteen saadaan kiinnitettyä letku ja letkun toinen pää esim renkantäyttöpistooliin + kompuraan tai jos kompuraa ei ole, niin kyllä rengaspumppukin tähän testiin käy. Kampiakseli pitää olla asennossa jossa venat on kiinni.

2. Ilmaa pyttyyn ja kuunnellaan mistä pihisee. Jos pihisee ilmanputsarista, vuotaa imuvena. Jos pihisee pakoputken päästä, vuotaa pakovena. Jos paineet karkaa nopeaan ja pihinä tulee huohotinputkesta, vuotaa männänrenkaat, eli väljä kone. Näin voi purkamatta tutkia mikä koneessa valskaa.

Jos viitseliäisyyttä on, niin voi haalia muutamia kompuratarvikkeita ja kasata oikean ohivuotomittarinkin. Sitä käytetään ihan samoin ja voidaan käyttää ihan samaan diagnosointiinkin, mutta ohivuodon määräkin saadaan prosenteissa selville.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

23.8.2013 0:03

Siinä ajassa kun moiset hilavitkuttimet kasailee niin ehtii kyllä käyttää penkkiä irti ja venttiilikoppaa auki ja kasailla takaisinkin :D eli melko vakavaa liiketoimintaa saa kiinamopojen kans harrastaa että kannattais tuommosia vempeleitä askarrella.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

23.8.2013 1:18

Se on kyllä totta, että venttiilin kantaminen johtuu useimmin venavälyksistä ja tottakait se välys kannattaa varmistaa vaikka ohivuotomittarin tekisikin. Mahdollisia syitä venttiilivuotoon on kyllä silti hitusen enemmänkin. Kaasarin tussauttelun ei muutes tarvitse edes johtua imuvenasta. Syy voi olla viallisessa SAC-venttiilissä jolloin tussauksen aiheuttaa pakopulssi. Varsin monesta kinkistähän kun löytyy juurikin SAC-venttiili letkuineen.

Ohivuotomittarille on kaikesta huolimatta kyllä ihan käyttöäkin vaikka sillä ei kantavan venan välyksiä säädetäkään. Esim vaikka säädettyäsi sen kantavan venan voit tarkistaa että venttiili myös pitää eikä siitä ole vielä tiivistävä pinta kerinnyt palaa. (mikä tapahtuu kyllä ennen pitkää jos vuotavilla venoilla ajelee)

Kun kerran tekee ohivuotomittarin, niin sitä voi käyttää jopa joskus toistekin moottoriinsa. Eli sitä ei tarvitse aina uudestaan valmistaa. Kun sen on kerran tehnyt, on huomattavasti kätevämpää tehdä taas jatkossa diagnoosia. Näin voi varmistaa tai poissulkea mahdollisia epäilyksen aiheuttajia. Kaikkia ei tietenkään kiinnosta tippaakaan, mitä se moottorin kuluneisuusaste kulloinkin on ja he tuskin tekevät ohivuotomittarillakaan yhtään mitään.

Itse esim mittasin kuun alussa omasta, että männän ohivuoto on viime mittauksesta lisääntynyt 1%. Samalla varmistui että venat on vielä täysin tiiviit eikä koko operaatioon kauaa mennyt. Tulppa vaan pois ja mittari tilalle ja mittaamaan. Toimenpide ei juuri poikennut rengaspaineiden mittaamisesta.

Missään ei myöskään sanota, että "hilavitukuttimet" tarvitsee rakentaa vasta kun ongelmia ilmenee. Ne voi askarrella ihan koska vain. Tietysti jos ei koe tarvitsevansa niin Jupesedänkään mikään pakko ei ole mitään rakennella. Ohivuotomittarin tekee 15:lla eurolla, niin ei se hirveä investointi kyllä ole vaikka ei päivittäin tarvitsekaan ja ilman mitään mittaria olevan pumppuversion jolla voi tarkistaa venttiilien tiiviyden voi kasata hyvässä lykyssä täysin ilmaiseksi, mikäli ne tarvittavat osat löytyy jo muutoinkin.

Ja teille joilla on kinkissänne 2T moottori, niin kyllä teillekin kätevä mittari on helposti rakennettavissa. Silläkin voi vuotopaikkoja paikantaa konetta purkamatta. Esim vaikka moottorirempan jälkeen varmistaa että stefat ja tiivisteet varmasti pitää ja 2T moottorihan voi vuotaa lohkojen välistäkin kampikammiopaineita: http://youtu.be/ySu2NC1X7s4

E: Ja lisätään tähän vielä, että olen mä enemmänkin näitä "turhia hilavitkuttimiakin" tehnyt. Esim kulmaraudasta tein kampiakselilukon. Sillä saa lukittua variaattorin hammaskehän. Se kulkee pienenä kappaleena mopon penkin alla aina mukana työkalupussissa. Sillä saa variaattorin lukittua jos vaikka hihna katkee niin saan tienpäällä sen vaihdettua. Varahihnakin mulla jopa on siellä penkin alla mukana toisena "hilavitkuttimena". Jupesetä ei moisia lukkoja yms. tietenkään tarvitse niin ei kannata laittaa tähän mittoja tai ohjeita valmistukseen.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

23.8.2013 7:25

Jupesetä kirjoitti:Siinä ajassa kun moiset hilavitkuttimet kasailee niin ehtii kyllä käyttää penkkiä irti ja venttiilikoppaa auki ja kasailla takaisinkin :D eli melko vakavaa liiketoimintaa saa kiinamopojen kans harrastaa että kannattais tuommosia vempeleitä askarrella.

Eihän sillä järjen kanssa mitään tekemistä olekkaan. Tietäisitte vaan miten paljon "turhaa" säätämistä tuohon omaani olen tehnyt, ja rahaa mennyt varmasti monta kertaa enemmän kun mopon arvo on. Ei harrastuksia lasketa rahassa, tulee vaan paha mieli ja menee pohja koko touhulta :D Onpahan oppinut aika perinpohjaisesti nämä kiinanpaskat, kun suurinpiirtein jokaista mutteria ja osaa myöten on joskus käytetty palasina ja ihmetelty, tietoja voi myöhemmin soveltaa muihinkin polttomoottoreihin joten hukkaan se ei missään nimessä mene, päinvastoin.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

23.8.2013 10:12

Harrastus tämä 100% meikäläisellekin on. Mopoikä on kaukana takana, enkä tolla tottapuhuakseni järin pitkiä reissuja viitsi ajaakaan. Pääosin se on kauppa- ja kalareissuihin käytössä ja huvikseen sitä on sitten tullut viriteltyä (ja koska vakiona se suurinpiirtein kuoli jokaiseen jyrkempään ylämäkeen). On myös sen verran halpaakin tämä touhu.

Olen tehnyt skootterin kansilleni (mulla on niitä jo useampi) virtauspenkin ja tälläkin hetkellä on tekeillä taas inertiadynamometri. Useampia vuosia sitten rakensin jo yhden mitä käytin kevarin tehojen mittaukseen ja säätämiseen, mutta se ostettin multa pois puoliväkisin. Sain tosin siihen käyttämäni rahani 300 kertaisena pois :D Nyt tekeillä oleva on rullan inertialtaan vaatimattomampi, mutta sopivampi tolle mopolle ja koska se tulee myös variaattorin mittaamiseen (GSF-Dynossa saa kokonaisvälityssuhteen muuttumisenkin kuvaajaksi), on kevyempi rulla tuohon parempi.

Mitään järkeä tässäkään virittelyssä ja mittailuissa ei ole, mutta koska teen näitä muiden hylkytavarasta soveltaen, niin kustannukset pysyy harrastustoiminnassa pieninä. Dyno on tullut maksamaan 22 euroa ja kaikki ostettava on jo hankittu. Ei tarvitsisi kuin kasata. Virtauspenkki on itseasiassa v2 jo. Muutin sen rakennetta ja nyt sillä pystyy mittaamaan myös nokan overlapissa ohivirtaavan osuuden. Se on hivenen kesken kun säädettävä ohivirtausaukko siitä vielä puuttuu sekä referenssipaineen mittausnippa U-manometrille, niin voisi vetää 82cc sarjan muokatusta kannesta virtausarvot ulos.

Virtauspenkki ei tullut maksamaan mitään. Itse mittaava elementti siinä on anemometrista tehty (AM-4836V), mutta sekään ei ole tullut maksamaan mulle mitään kun on ex työpaikan peruja ja jäi siellä tarpeettomaksi kun homma johon sitä käytettiin lopetettiin. Anemometrillä mittaan siis suoraan virtausmääriä, samaten virtausnopeuden näkee suoraan. Se on kätevä peli ja käytin sitä myös apuna kun parantelin variaattorin jäähdytystä. Käytännössä mittasin variaattorin läpivirtaavaa ilmamäärää, jonka seurauksena sain viriteltyä tuohon huomattavasti alkuperäistä paremmin variaattoria jäähdyttävän systeemin.

Varsinaisen järkevyysarvon voi tässäkin hommassa kyseenalaistaa. Jotain sitä tulisi kuitenkin harrastettua aikansa kuluksi, niin miksi ei sitten vaikka mopon virittelyä kun moottoreita on tullut harrastettua koko ikä. Jos en harrastaisi virittelemistä niin harrastaisin jotain muuta, mutta senkään järkevyysarvoa on turha mitata oli se harraste sitten mitä tahansa. Autojen kanssa ei enää kiinnosta tippaakaan räplätä, oon tehnyt niihin ihan tarpeeksi monta koneremonttiakin elämäni varrella. Jokseenkin sama taitaa olla vissiin Jore1961:lläkin, että kyllästymiseen saakka on jo tullut niiden kanssa pelattua ja autot on nykyään aivan liian kalliitakin harrasteena. Järkeväähän sekään ei ole ollut koskaan.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

26.8.2013 15:51

Mikähän tässä skobassa on kun välillä (ehkä noin kerran tai pari/10km) nykäsee kesken ajon ja kuuluu sellanen paukahdus. Aivan kuin takarengas menisi lukkoon hetkeksi? Välillä nykii voimakkaammin ja välillä sitä ei edes huomaa.
Tänään oli ensimmäistä kertaa pidemmän aikaa jumissa. Kesti pari sekuntia ja vauhti vaan hyytyi, mutta lähti sit taas lopuksi vetämään. Varmaan variaattorista kannattais katella?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

26.8.2013 16:04

Ihan ensiksi kannattaa tosiaan tutkia se variaattori, joskin nyt lähinnä vain siksi että se on helpointa. Oireet ei musta vaan oikein viittaa variaattoriin. Mahdollista se on jos hihna on pahoin kulunut, että se pyrkii kiertymään ja näin hirttään takavariaattoriin, mutta en oikein usko. Perän laakerit tuntuisi melkeinpä enempi syyllisiltä. Koneen kiinnileikkaaminenkaan ei yleensä saa takapyörää lukkoon saakka kun hihna siinäkin pyrkii luistamaan. Perän laakerointi sitävastoin voikin sen tehdä jos laakeri pyrkii leikkaamaan kiinni. Tarkistappa perän öljyt. Jos öljyt on hävinneet, niin melkeinpä se tarkoittaa että sieltä on pettänyt stefa.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

28.8.2013 12:15

Osaako joku selittää mikä voi olla vikana, ku mun moposkootteri (kiinalainen Baotian BT-49qt1 tais olla) viime aikoina on ollut tosi epätehokas alhaisilla kierroksilla...?

Kun kierrokset saa ylös, niin se toimii suht normaalisti, mutta alhaisilla kierroksilla ku laittaa kaasua niin mitään ei meinaa tapahtua. Liikennevaloista lähteminen ja kiihdyttäminen tuntuu kestävän ikuisuuden.

Mikä voisi olla vikana..?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

28.8.2013 12:58

Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa kaasarin luistin kalvo ettei ole repeämiä. Ja toimintahäiriöihin usein riittää jo että siinä on nuppineulan mentävä reikä, joten sitä kalvoa kannattaa hiukan venytellä tutkiessa. Sen jälkeen muut perusjutut; imukaulan halkeemat, venttiilivälykset, ilmansuodattimen puhtaus, jne..

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

31.8.2013 17:52

Ideoita millä huiput n. 65?
Mopohan on suurikokoinen Yiying MTX-1 paino n. 103kg :D
Huiput täl hetkel about 60 gps, virinä toimii pipercross, 10 numeroo isompi suutin, 63cc sylinterisarja. Oisko mahollista et sais jotenki enemmän kierroksii ku kiertää suoralla ajaessa n. 6500rpm, alamäkeen n. 7000 ja sillon menee varmaan 65. Paikallaan keskijalalla ollessa kiertää 9000-10000. Et onks joku rajotin vai eikö vaan jaksa ajossa kiertää enempää?
Hihna on malossin kevlari ja variaattorissa on 5,5 gramman rullat.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

31.8.2013 18:08

Mielestäni tuo sulla kyllä menee aikalailla sen mitä ylipäätään 63cc nyt saakaan sen menemään.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

31.8.2013 21:19

itellä menee tuo milan sportti lähes 70km/h suoralla ja alamäkeen pääsee reilusti enemmänkin. "viriä" ei ole mitään muutakun 6grammaset rullat, 63cc ja rajotin pois.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

31.8.2013 23:51

Minkä mittarin mukaan saat 63cc kulkemaan 70km/h?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.9.2013 9:25

Täälläkin on 63cc ja helposti rullaa yli 65km/h. Vakiosuuttimet yms. :)