Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua sylintereistä

5.1.2013 23:02

Vaikka 400-500km sisäänajoo. Iahn normaali sisäänajo, hiukka enemmän öljyä, kunnon kiihdytyksiä, ei huudattamista, matka vaihtelevalla kaasulla. Eli ajetaan normaalisti, mutta ei huudateta, testitä huippuja tms. Mutta kiihdytetään kunnolla, että se kone saa myös kierroksia ja matkat ajetaan vaihtelevalla kaasulla.

Re: Keskustelua sylintereistä

5.1.2013 23:32

Joo laitan varmaan alkuun ton tuorevoitelun kanssa joku 1-2% öljyä bensan sekaan. En ookkaan ennen kuullut ettää saa ja pitää kiihdytellä, no se ei varmaan tule olemaan ongelma ;) saako siinä kiihdytyksessä vääntää ihan kunnolla kaasun tappiin asti ja sitten helittää? :seko:

Re: Keskustelua sylintereistä

5.1.2013 23:57

Se mopon ohjekirjassa kerrottu "aja 3/4 kaasulla ensimmäiset 1000km" ei ole kovin oikeaoppinen tapa :D Eli kiihtyksissä vetäset tupin nurin vähäks aikaa ja sitten hellität, ei mitään hirveetä minuutin loppuunasti veto kiihytystä ;)

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 0:01

Just näin. Ja mieluiten ota tuorevoitelu kokonaan pois.

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 0:45

Kannattaa ostaa rajottamaton cdi boksi jos tuolla meinaa päästä ees 90.

Ota se tuorevoitelu pois ja 3% seokset tankkiin. Ja säädä kaasari kunnolla ettei lopu ilo lyhyeen. Alkuun vain niin iso suutin että röpöttää ja siitä pykälä kerrallaan pienemmäksi kunnes röpötys häviää. Se sähköryyppy saattaa kyllä aiheuttaa hermojen palamista että senkin takia kannattaa ostaa isompi kaasari käsiryypyllä. 19mm on tuohon ihan hyvä.

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 13:34

Jees, siitä rajoittamattomasta CDI:stä sen verran että pitää nyt eka kattoo alkaako tuo rajoittamaan, kumpihan olis parempi tuo narakun vai motoforcen? en kuitenkaan viitsisi alkaa jotain roxin vakioa modaamaan. :roll:

Sitten siitä kaasarista sen verran että katsoin jostain että tuosta saa jopa enemmän hyötyä 17.5mm kuin 19mm se on kaiketikkin hieman turhan iso. Tai ei se ero ole ainakaan suuri. Tulee se kaasarikin varmaan ennen kevättä vaihdettua kun on tuo sähköryyppy kyllä jossakin määrin todella ärsyttävä. (vaikea säätää kaasari sen kanssa)

Otan tosta ilmanputsarista sen snorkkelin pois ja laitan 90 suuttimen ja siitä lähden sitten koittamaan ja laskemaan tarvittaessa. EIhän stage 6 double layer elementti vaikuta suuttimen kokoon?

mites se tuorevoitelu on helpoin irroittaa? :|

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 13:47

Motoforce ehdottomasti. Se on todettu laadukkaaksi merkiksi, vaikka valmistetaankin ilmeisesti kiinassa (sama tehdas kuin Hebo ja Doppler)

Uskon myös joo, että 17.5mm on ihan hyvä. Lähtee se ihan hyvin silläkin.

Voihan se elementti vaikuttaa hieman siten, että suutinta joutuu laittaa hieman suuremmaksi. Käsittääkseni toi kuitenkin virtaa hieman paremmin, kuin vakio.

Tuorevoitelu kannattaa laittaa kiertämään kehää. Eli laitat öljyn ulostuloletkun vain toisesta päästä sisään -> öljy kiertää jatkuvasti säiliössä ja letkuissa, mutta ei mene kaasarille. Öljypumppu ei myöskään vaurioidu millään lailla. :)

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 18:59

Ei se vakio CDI rajoita silleen hakkaamalla, se vain ei suostu kiertämään yli 10500rpm, edes rengas ilmassa, näin ainakin kertoi jonik1. Itse kokeilin kerran teharilla prikka paikallaan eikä kiertänyt yli 9500 vaikka miten huudatti. Saattaa kyllä olla että se kiertämättömyys on myöhäisen sytytysennakon syytä, 49ccscoot foorumilla oli mitattu vakio sytkäennakoksi tyhjäkäynnillä vaivaiset 10 astetta ja kierrosten noustessa se laski johonkin 3 asteeseen (tosin muistelisin että jossain eri mittauksessa se oli aluksi 16 astetta ja pysyi lähes samana koko ajan). Mutta kummiskin molemmat vaikuttaa aika vähäisiltä kun esim peeveessä joka vakiosähköilläkin naukuu aika mielettömästi, niin siinä ennakko on alle 8000rpm 17 astetta ja yli 8000 se oli jotain 28 astetta eli paljon enemmän kuin näissä.

Eli ei se cdi välttämättä rajoita vaan sen ehkä tekee liian myöhäinen ennakko mutta sitä saa helposti lisättyä isontamalla staattorin pohjalevyn reikiä niin että sitä voi pyörittää vastapäivään ja kiristää siihen asentoon. 49ccscootissa oli myös tätä testattu ja aikaisemmalla ennakolla mopo ainakin väänsi paremmin alakierroksilla ja otti paljon nopeammin piikin.

Tuorevoitelu on paras poistaa siten että ottaa sieltä sen muovisen rattaan pois niin se ei pyöri ollenkaan eikä pumppu voi kulua mitenkään. Ja se on erittäin helppoa, tuuletinkoppa pois (samalla kun vaihdat pytyn), tuuletin irti, vauhtipyörä irti(peeveen ulosvetäjä käy ja älä yritäkkään irrottaa sitä ilman ulosvetäjää), sitten staattori irti kahdella pultilla ja siellä takana on se valkoinen muoviratas mikä lähtee vetämällä pois kun irrotat lukkorenkaan sen edestä ja sitten siellä on vielä pieni tappi joka pitää sen muovirattaan samassa asennossa niin sen otat pois ettei se tipu sinne pyörimään ympäriinsä.

Tuo tapa että laittaa sen öljyn kiertämään kehää siinä pumpussa ei vaikuta minusta kovin hyvältä koska se öljy aika varmasti pikkuhiljaa tihkuu sieltä pois tai haihtuu tai menee "vanhentuneeksi möhnäksi" ja ennen pitkää pumppukin kärsii.

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 19:12

En jaksaisi uskoa, että se (litran?) öljymäärä siitä niin huonoon kuntoon menee, ettei voitelisi pumppua. Kyllähän nuo 2t öljyt säilyy muutenkin ihan hyvinä siellä säiliöissä mm talvisäilytyksen ajan. Ei siihen oikeen muuta järkevää konstia ole, ellei sitten nappase koko pumppua irti tai esim piaggion tapauksessa sen käyttöhihnaa...

Re: Keskustelua sylintereistä

6.1.2013 20:34

No ei ehkä sitten jos sen säiliönkin jättää siihen mutta tarkoitin että ottaa säiliön pois ja tuikkaa sen ulostuloletkun siihen sisäänmenoletkun päähän jolloin se kiertää vain siellä letkussa kehää. Siitä on aika mukava etu jos ottaa sen säiliön pois kun on vähemmän purettavaa tiellä jos pitää purkaa. Ja ei sitä pumppua tarvi ottaa pois kun ottaa vain sen rattaan kampuran päästä pois.

Re: Keskustelua sylintereistä

7.1.2013 0:18

En kyllä sitten tiedä että miksi tuo pitäisi edes saada kiertämään sinne 10000rpm kun streetrace 70cc pytyn ja Stage 6 pro replican molempien paras tehoalue on 9400-9500. Jos olisi joku 50cc sportti jotka on enempi kierros pyttyjä silloin tuosta voisi olla haittaa. Mutta isommalla pytyllä kun ei tarvitse niin suuria kierroksia.

Tänään tuli laitettua variaattoria kasaan ja laitoin sinne Naraku high speed etu laipan (ennen aina paskantanut tähti prikan eipähän paskanna enään ;) ) , evolution kisakytkimen, jäähdytetyn kytkin kellon, malossin punaisen vp jousen ja evolutionin mukana tullee siniset kytkin jouset (pitäisi olla hardit), niin siinä asentamisessa tuli vaan mieleen että kun säädin sitä hihnan "tilaa" sinne lautasten väliin niin sain omasta mielestäni pakan todella tiiviiksi ja hihna makaa liukuholkin päällä ja juuri ja juuri lähtee pyörittämään lautasia kun kiskoo hihnasta eikös sen niin pidä ollakkin että kone pääsee lähtemään mahdollissimman pienellä vaihteella? ;) Elikkä laitoin sellaisesta stage 6 prikka setistä, yhden rullakupin taakse, multivarin prikan lisäksi ja yhden siihen liukuholkin päälle.
Huomenna tuore voitelu pois ja 70cc tulille.

Re: Keskustelua sylintereistä

7.1.2013 0:51

Palezu kirjoitti:No ei ehkä sitten jos sen säiliönkin jättää siihen mutta tarkoitin että ottaa säiliön pois ja tuikkaa sen ulostuloletkun siihen sisäänmenoletkun päähän jolloin se kiertää vain siellä letkussa kehää. Siitä on aika mukava etu jos ottaa sen säiliön pois kun on vähemmän purettavaa tiellä jos pitää purkaa. Ja ei sitä pumppua tarvi ottaa pois kun ottaa vain sen rattaan kampuran päästä pois.

Oletin että vastasit Juunishille, joka puhui säiliöstä ;)

Re: Keskustelua sylintereistä

7.1.2013 1:14

En tiiä enää itekkään :D

LuumuCPI kirjoitti:En kyllä sitten tiedä että miksi tuo pitäisi edes saada kiertämään sinne 10000rpm kun streetrace 70cc pytyn ja Stage 6 pro replican molempien paras tehoalue on 9400-9500. Jos olisi joku 50cc sportti jotka on enempi kierros pyttyjä silloin tuosta voisi olla haittaa. Mutta isommalla pytyllä kun ei tarvitse niin suuria kierroksia.

Tänään tuli laitettua variaattoria kasaan ja laitoin sinne Naraku high speed etu laipan (ennen aina paskantanut tähti prikan eipähän paskanna enään ;) ) , evolution kisakytkimen, jäähdytetyn kytkin kellon, malossin punaisen vp jousen ja evolutionin mukana tullee siniset kytkin jouset (pitäisi olla hardit), niin siinä asentamisessa tuli vaan mieleen että kun säädin sitä hihnan "tilaa" sinne lautasten väliin niin sain omasta mielestäni pakan todella tiiviiksi ja hihna makaa liukuholkin päällä ja juuri ja juuri lähtee pyörittämään lautasia kun kiskoo hihnasta eikös sen niin pidä ollakkin että kone pääsee lähtemään mahdollissimman pienellä vaihteella? ;) Elikkä laitoin sellaisesta stage 6 prikka setistä, yhden rullakupin taakse, multivarin prikan lisäksi ja yhden siihen liukuholkin päälle.
Huomenna tuore voitelu pois ja 70cc tulille.


No ite kun oon perillä näistä viritysasioista, niin minusta ois vähintäänki noloa jos modernilla 70cc pyttysarjalla ei pääse edes 90kmh, ja sitä en usko sen menevän ellei sitä saa kiertämään kunnolla. Toisekseen vaikka tuo pytty toimiskin parhaiten siinä 9000-9500 kierroksilla ja putki myös, niin voi olla että noilla vakiosähköillä sytytysennakko on siinä vaiheessa aika pielessä vaikka se sen verran kiertääkin jolloin ei saa kaikkea tehoa irti, mutta eipä se silti tarkoita etteikö sieltä kuitenkin ihan hyvää määrää tehoa tulisi vaikka sytkä olisikin vakio.

Sinne rullakupin taakse ei kuulu laittaa enempää prikkoja kuin se multivarin mukana tuleva. Jos laitat sinne lisää prikkoja niin se vain huonontaa sitä liikkeellelähtöä. Liukuholkin eteen niitä kannattaakin laittaa, saa varmaan laittaa niin monta kuin pystyy ilman että kiksin ratas osuu kampiakselin päähän.

Re: Keskustelua sylintereistä

7.1.2013 1:34

Joo, no laitoin variin 3.8gr rullat niin nähdään ainakin että rajoittaako vai ei, koska luulis niillä kiertävän ja perkeleesti, toivottavasti ei kuitenkaan liikaa. No joka tapauksessa en ala mitään kisasähköjä 70cc vireillä olevaan härpäkkeeseen ostelemaan. Veikkaan että nuo välit alkaa jo rajottaa jossain 85kmh kohdilla. Ja se prikka siellä takana oli mulla 1mm kokoinen ja muistan lukeneeni että monilla se on 3mm, ja se prikka jonka sinne laitoin oli varmaan 0.5mm kokoinen niin ei kyllä luulisi ainakaan huonontavan.

Siihen liukuholkkiin olis menny vielä yks prikka mutta sitten se ois ollu ihan kokonaan se hihna sen liukuholkin päällä ja lautaset ei ois kunnolla liikkununeet jos hihnaa veteli kädellä.

Paska homma kun ei oikeen meinaa saada tota hihnaa tonne takavariin upotettua kun 50% vp jousi ei meinaa käsillä saada vedettyä.
Viimeksi muokannut LuumuCPI päivämäärä 7.1.2013 1:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua sylintereistä

7.1.2013 1:36

Välit rajottaa? Ei ne välit kyllä rajota yhtään mitään. Ne antaa mennä niin paljon kun vaan kierroksia riittää koneessa. Ja ne huiput onkin riippuvaisia siitä, paljonko kone kiertää.