Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua sylintereistä

7.12.2012 23:58

Tuolta minarellin viritys asteistahan voi vähä katella :)

Re: Keskustelua sylintereistä

22.12.2012 22:27

Kuinkas usein tarvisisi vaihdella mäntää motorforce racingiin?
Kestääkö Artekin 14000rpm kestävä kampura tuon pytyn?

Re: Keskustelua sylintereistä

22.12.2012 23:03

No aivan varmasti kestää.
Vaihtovälinä pitäisin 10k-14k

Re: Keskustelua sylintereistä

23.12.2012 0:54

motorfoce racing 70cc ja vaihtoväli 10-14k ? 8o

Re: Keskustelua sylintereistä

23.12.2012 13:17

Kyllä tuolla 5000km ajelee samalla männällä. Ei kannata sekoittaa Stage6 Racingiin, se on jo eri tasoa.

Re: Keskustelua sylintereistä

23.12.2012 18:48

Oho,menipä kovasti pieleen :lol:

Re: Keskustelua sylintereistä

2.1.2013 21:33

Ei olis vissiin pitänyt mennä tänään käymään tallissa parin kuukauden tauon jälkeen...
Joku kusipää oli laittanut tallista lämmöt pois ja lopputuloksena nitron pytty halki.
Kysymys kuuluukin onko kukaan hitsannut noita valurauta pyttyjä ja millä tuloksella?
Vaatii muistaakseni ainakin esilämmityksen ja hitaan jäähdytyksen. Mutta mitä muita kikkoja tossa pitää huomioida?

Ja turha alkaa tyrkyttämään vastauksia kuten "Osta uus sylkkä." yms. Koska toi laitos ei ole liikkunut vuoteen metriäkään ja jos sen pytyn hitsaus ei onnistu lähtee toi laitos osina kiertoon...

Re: Keskustelua sylintereistä

3.1.2013 0:58

Ite en oo hitsannu, mutta mitä siitä tiedän, ni pitää ainakin olla valuraudalle tarkotettuja puikkoja ja esilämmittää se kohde. Kannattaa kysellä PV-foorumilta Walde94:lta, täältä löytyy nimellä Waltter-Racing tai vaikka SellYourSoul.90:piltä. Walde ainakin osaa neuvoo, sellynki uskois osaavan.

Eihän se valun hitsaaminen mahdotonta oo, mutta haastavaa varmasti. Toki jos haluu koittaa, niin voishan sihen vetää kemskiä kylkee ja koittaa toimiiko, vai lähteekö se pois.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.1.2013 15:27

Jos se on halennu sylinteriputkesta niin silloin ei taida olla enää mitään tehtävissä, mutta ei ne vissiin yleensä siitä halkea, vaan se ulkokuori on vain halki? Jos uusi pytty ei ole edes vaihtoehto niin samahan sitä on silloin kokeilla, onhan noita jotku turannu vissiin migilläkin normilangalla :D Kuumentaa ensin, sitten hitsaa pari sentin palkoja kerrallaan ja naputtelee sauman ympäristöä että jännitykset poistuu niin ei välttämättä halkeile niin herkästi, ja sitten hidas jäähdytys, tämmösiä ohjeita oon lukenu.. Saattaahan se pytyn reikä mennä epämuotoonkin siinä hitsauksessa eli se voi kusta siihenkin.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.1.2013 16:20

Valurautahan on haurasta ja huokoista, joten sen hitsaamisessa on otettava huomioon juurikin nämä hitsauksesta johtuvat lämpölaajenemiset ja siitä aiheutuvat jännitykset. Lisäksi valuraudassa on korkea hiilipitoisuus, joten jos sitä mennään kylmänä hitsaamaan, syntyy hitsisauman viereen kova ja hauras vyöhyke.

Tämän takia valurauta kannattaa kuumahitsata, eli esikuumennetaan hitsattava kohde 300-600 asteen lämpötilaan ja pidetään lämpötila siinä hitsauksen ajan. Tärkeää on välttää kappaleen/hitsialueen liiallista kuumentumista, joten siksi kannattaa hitsata hyvin lyhkäsiä ja kapeita palkoja. Puikkohitsillä käytetään mahdollisimman alhaista virtaa ja ohutta puikkoa.

Toki valurautaa voi myös kylmähitsata. Tälläin puikkona kannattaa käyttää nikkeli (95% Ni) tai nikkeli-rautaseos( 55% Ni 45% Fe) -lisäaineella olevia hitsauspuikkoja. Hitsatessa kappaleen lämpötila ei saa nousta liialliseksi, hyvänä nyrkkisääntönä on pystyä pitämään kappaletta avokäsin koko hitsauksen ajan. Kannattaa kuitenkin käyttää suojahanskoja.

Tärkeää on naputella pallopäisellä vasaralla hitsipalkoja niiden jäähtyessä liiallisen kutistumisen estämiseksi, eikä palkojen vierestä. Hitsisauma kyllä kestää, mutta hitsatessa kuitenkin tahtoo syntyä sauman viereen hauras muutosvyöhyke, josta se sitten voi haljeta kutistumisen johdosta.

Re: Keskustelua sylintereistä

3.1.2013 21:40

Joo eli pyttyhän on halki nimen omaan tuosta ulko kuoresta. Tosin ongelmaksi muodostuu vielä tuo puikko laitteiden puute, eli ei ole kun mig laitteet.

Re: Keskustelua sylintereistä

4.1.2013 1:50

Shape kun näyttää enemmän tietävän, niin voiko esilämmitettyä valua siis vetää ihan perus 1,6mm puikolla?

Re: Keskustelua sylintereistä

4.1.2013 20:11

Morjensta, tosiaan alkaa tuo skootteri valmistua sitä olen tässä talven aikana väsännyt ja tänään tule 70cc streetrace postista. Tulivaan semmonen mieleen että toimiiko tuo pytty 16mm kaasarilla hyvin? Tiedän että sillä 17.5/19mm saisi varmaan aika paljon paremmin hyötyä tuosta ja tehoa mitä tuolla 16mm saa.

Vähän offtopiccia, sanokaa joku suuntaan antava nopeus tällä setupilla:
-Stage 6 streetrace 70cc
-16mm kaasari (myöhemmin isompaa)
-Motoforce evolution kisakytkin (107mm)
-Vari säädöt
-Stage 6 kytkinkello (jäähdytetty 107mm)
-Stage 6 pro replica
-Malossi multivariaattori
Ite mietin et eiköhän tuon 80kmh oikeaa nopeutta?

Ja kärrynä CPI aragon GP

Re: Keskustelua sylintereistä

4.1.2013 20:13

Varmaan 85-90kmh oikeeta. Kannattaa kyllä vaihtaa vaikka se 17.5mm lortto. Ei maksa paljon mitään ja auttaa kuitenkin ihan mukavasti. Sitte jos haluut vielä lisää tehoa, niin ostat tuohon Stage6 Pron- putkeksi joskus ;)

Re: Keskustelua sylintereistä

5.1.2013 22:53

No sen näkee sitten. Kuinkas paljon tuota pyttyä kannattaa sisäänajaa, ja miten se kannattaa suorittaa? Kuinka pienillä kierroksilla?

Ekaa kertaa vaihtamassa.