skobasäätäjä50 kirjoitti: tuho: pakoventtiili palanut, männässä n sentin halkaisijaltaan oleva reikä.
Se voi olla ollu liian laihalle säädetty. Männässä olevasta reijästä ja venttiilin palamisesta voi myös jotain päätelmiä tehdä.
Yksi mahdollinen on detominen, jolla tarkoitetaan nakutusta. Tuossa nyt jotain:
https://club.autodoc.fi/magazin/miksi-moottori-nakuttaa Myös wikipediassa näkyi nopeasti vilaistuna suht hyvin kerrottu asiasta. Löytyy hakusanalla nakutus.
Huonoa käyntiinlähtemistä voi vähän kompensoida kaasariversioissa sillä että laittaa mopon joka päivä hetkeksi käyntiin vaikka mihinkään ei tarvitsisi mennä. Näin kesällä bensa haihtuu kaasarista ja koska näissä on automaattihana mikä aukeaa moottorin alipaineella ei uutta bensaa saada kaasariin kuin vasta kun alipaine on siihen riittävä. Starttauskierroksilla
(eteenkin enemmän ajetussa moottorissa) ei tahdo kunnolla moudostua riittävää alipainetta ja kestää kauan ennen kuin kaasarissa bensaa on taas riiittävästi kun hana aukeilee ajoittain tai vain osittain. Toki näiden kaasaritkin on oikukkaita kapistuksia ja aiheuttaa omat ongelmansa mutta tuo on yksi syistä millä pitkät starttausajat selittyy. Siellä kaasarissa kun on bensaa vain noin puolet kohokammiosta joten kesähelteillä se haihtuu sieltä huohotuskanavan kautta parissa päivässä. Joskus yhdessä jo.
skobasäätäjä50 kirjoitti:.. suurensin välystä 0.1mm ja imuventtiilin 0.08...
Nämäkin on ainakin itselle ollu vielä liian pienet välykset ja mä käytän imupuolella 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei löydy ihan kaikista rakotulkeista mutta stormista löyty hyvä rakotulkki
(hyvä kompromissi on 0,15 molemmissa ja jota moni käyttää). Venttiilit on äänekkäämmät rallattajat mutta enää ei ole kantamista esiintynyt tai venttiiliä ei ole noilla välyksillä palanut.