Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tekniset ongelmat

16.5.2013 22:01

Moro! kyseessä MBK nitro vm-01 ja ongelmana on että ei ota tulppa yhtään väriä vaikka mitä suutinta kokeilis tai neulan asentoa tai ilmaruuvin asentoa? kyseessä br10eg tulppa. kokeiltu on myös br8hs ja br9hs. noilla kahdella pätkii mutta kympillä ei...? ja viriä on Malossi 70cc MHR racing sylinteri , 21mm Narakun kaasari, malossin delta kytkin,keltaset jouset,malossin multivari,motoforce racing cdi, motoforce racing sytytys? ei siis ota yhtään väriä? eikä imuvuodoltakaan vaikuta koska ei vuoda öljyä mistään ja on tiivisteet yms yms*?

Re: Tekniset ongelmat

17.5.2013 0:24

Käytä kone kuumaksi ja kiihdytä 0 -> huiput, ihme on jossei ole yhtään värjääntynyt.

Re: Tekniset ongelmat

17.5.2013 9:22

NNo niin elikkäs toi matrixi toimi suht koht hyvin tossa pari päivää, mutta sitten kun laitoin löysemmä vp jouse (25%) nii alkoi röpöttämään ja tulppakin on aivan musta :D

Re: Tekniset ongelmat

21.5.2013 14:33

Mikäs tosa mbk boosteris vois olla vikana kun kuuluu pamahdus silloin ku ottaa piikin ? Pientä nakutuksen tapasta ääntä kuuluu myös siitä magneeton/tuuletus propellin läheltä.

Re: Tekniset ongelmat

21.5.2013 20:21

Moikka

Tarvitsisin kipeästi apua mun skootterin kanssa, ku siinä on sellane ongelma, että ku lähden valoista yms. paikaltaan niin niin n.0-15 km/h asti ei jaksa kierrokset mennä yli 6500 rpm (lämmin kone), mutta sitten ottaa pienen spurtin jonnekkin 30 Km/h asti (kierrokset käy n. 7000 rpm), kunnes mopo ''väsähtää'' ja kierrokset laskee taas jonnekkin 6500 rpm hujakoille, muttakun vauhtia kertyy joku 35 km/h--> niin mopo ottaa ''spurtin'' ja kiihtyy ihan mukavasti sinne 47-50 km/h tienoille (mittarin mukaan).

Samalla olen huomannut, että moposta puuttuu vääntö esim. kun nousen ylämäkeä (suht loiva ) niin nopeus tippuu jonnekki 40 km/h siis mittarin mukaan (n.35 km/h oikeasti) vaikka joku parisen kk sitten nopeus ei laskenut samassa ylämäessä kun ehkä 2 km/h.

Alkaa turhauttamaan tällainen kun huollossa ollaan käytetty jo lähes 5 kertaa ja on vaihdettu
-Suutin isompaan (en tiedä kuinka paljon )
-Putsattu ilmanputsari
-Rullat vaihdettu (9g vakiopaino??)
-Hihna vaihdettu
-Ja on tehty kaikenmaailman säädöt summut
-Kaasari puhistettu yms. mitkä vaikuttais hyytymiseen

Ei oo hauskaa ku on maksettu jo lähemmäs 350 e ja tuloksia ei näy missään..
Ja kyllä osaa sitte hävettää liikennevaloissa, ku ei meinaa mopo lähtee mihkää...

Että jos joku osais oikeesti auttaa ja kertoo jos tietää mikä tossa vois olla-
Ku tosiaan ennen toiminut moitteettomasti, mutta nyt alkanut reistailemaan.

Olen koittanut kavereittenkin mopoja joista toinen myös Peugeot SF3 ja kummatkin kiihtyvät paljon paremmin kuin mun skootteri (vakioita silti) (tiiättekö ku tuntee sen et mopo lähtee ''viemää'' mutta tossa mun mopossa ei sellast tuu.. ( (pitäisikö tulla ??)

Mopo: Peugeot Speedfight 3 LC 2-Tahti (Darkside 2011 malli)
Ajettu:4000 km
Huollot: 500,1000,3000 (jos oikeen muistan)

Re: Tekniset ongelmat

21.5.2013 22:41

Ainakin kaksi asiaa tulee mieleen.
  • Jäykemmät kytkinjouset
  • Jäykempi variaattorin jousi

Re: Tekniset ongelmat

21.5.2013 23:09

Tyhmää kysyä, mutta luokitellaanko se jo ''viritykseksi'' jos alkaa niitä jousia muuttamaan jäykemmiksi??

Ku en haluaisi alkaa virittelemään tota masiinaa.. :)

Re: Tekniset ongelmat

22.5.2013 22:54

Yleensähän viritys muuttaa moottorin tuottamaa tehoa, tai nostaa huippunopeutta. Jouset eivät muuta kumpaakaan.

Re: Tekniset ongelmat

23.5.2013 9:12

Ok. Tuli vaan tässa mieleen et onkos tossa Speedfight 3 kierrosrajotettu cdi??

must tuntuu et se ois jotenki väsähtäny ny viime talven jäljilt ku esim. viime kesäl nii tasasella ja kaasu pohjas oli kierrokset siel 8800-9000 rpm, mut nyt kierrokset ei taho nousta ees yli 8500 rpm, mikä rokottaa huippunopeudesta.

Jos oikeen ymmärsin niin pitäisikö noiden jousien (variaattorin jousi) auttaa siihen vääntöön???

Re: Tekniset ongelmat

26.5.2013 15:23

Nyt täytyy muistaa sellainen perustotuus että variaattori ei millään tavalla lisää tai paranna kiihtyvyyttä tai tehoa. Teho, vääntö ja nopeus tulee moottorista ja variaattorin tehtävä siinä välissä on säätää välityssuhdetta niin että kiihtyvyys olisi optimaalista joka tilanteessa, toisin sanoen pitää moottori parhaan tehon ja väännön toiminta-alueella. Mikäli variaattorissa on väärän painoiset rullat ja/tai vastapainejousi, variaattori ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla vaan hukkaa tehoja entistäkin enemmän. Kun tämä asia korjataan saattamalla säädöt kuntoon, saadaan enemmän voimaa välitettyä takarenkaalle jolloin myös suorituskyky paranee.

Saattaa vaikuttaa saivartelulta, mutta tämä asia on oleellista ymmärtää jotta ei synny virheellistä käsitystä siitä että vastapainejousella tai rullilla voitaisiin jotenkin mystisesti lisätä moottorista saatavaa tehoa. Ne ovat säätöosia, aivan kuten kaasuttimen pääsuutin, neula tai seosruuvi.

Re: Tekniset ongelmat

26.5.2013 22:56

Mikähän voisi mopossa olla? Remmi tiettävästi luistaa. Olen vaihtanut uuden remmin pari päivää sitten. Vp jousi on ihan ok kunnossa. Kytkimen kitkapinnat olivat lasittuneet, hioin ne karkeaksi ja samoin kytkin kellon eikä mittään. Elikkä kun mopolla vedättää sitä joutuu jopa lykkäämään että se lähtee eteenpäin. Isommassa vauhdissa ei tunnu luistoa. Ja vehjehän oli amica. Piaggion tekniikalla

Re: Tekniset ongelmat

28.5.2013 22:51

Mistäköhän lähtis hakee vikaa kun skode tekee sellasta että aluksi toimii hyvin (siis joku 5min jos sitäkään) Sitten kuuluu jonkinlainen naksahdus vesipumpun/magneeton läheltä. Sitten alkaa pätkiä niin perkeleesti ja pysyy vaivoin käynnissä. Välillä niitä naksahduksia saattaa tulla jotain kymmenen ennen kuin sammuu. Kipinää tulee kun otan tulpan irti ja poljen sitä runkoa vasten naksahtelujen jälkeen. Pitäiskö vaan avata tuo magneetto ja ihmetellä?

Re: Tekniset ongelmat

29.5.2013 22:24

voisko olla käämeissä jotain häikkää? kone kun lämpiää ja staattori sun muut hilppeet niin alkaa pettämään ? avaa ja katso

Re: Tekniset ongelmat

29.5.2013 22:59

tiedän että tämä ei kuulu tänne, mutta en löytäny muuta paikkaa johon kertoa asiani? elikkä paljonko täytyy ajaa 70cc mäntää sisään ? ja ihan perus vauhti 50-60kmh ja öljyä riittävästi?

Re: Tekniset ongelmat

29.5.2013 23:22

150-200km ja 2% öljyä lisäksi tankkiin. Nopeusmittaria on turha kyylätä. Anna vaihtelevaa kaasua ja vältä vingutusta. Eli ei sinne 30% alamäkeen nuppi nurin.

Ja tämäkin taitaa löytyä jo tietopankista