Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

30.7.2005 12:11

tecro kirjoitti:Kannattaako vaihtaa pääsuuttimen kokoa kun ottaa prikan pois? ja jos ei vaihda haittaako se mitään..

prikanpoiston yhteydessä ei tarvitse vaihtaa suutinta ;)

30.7.2005 12:14

migu8 kirjoitti:mut oisko kelläkään tietoo jos irrottaa kaasarin tuleeks sielt noi kaikki öljyt ulos/mitä sielt tulee ja miten sen voi estää??

siis öljypumppuhan toimii koneen kierrosten mukaan, joten öljyä ei tule..
jos löytyyy automaattibensahana, joka toimii alipaineella joten koneen sammuksissa tällöin ei tule bensojakaa :D

30.7.2005 12:16

mut bensat tulee ulos jos ei oo automaattibensahanaa?

30.7.2005 12:39

on se jos joku ei masta mopostaan kureja löydä...

30.7.2005 13:28

ei ne aina niin yksinkertaisissa paikoissa ole...

30.7.2005 13:30

ei ole ei... ja kerta se on ensimmäinenkin. eli tuleeko ne bensat ulos vai ei?

30.7.2005 13:56

migu8 kirjoitti:ei ole ei... ja kerta se on ensimmäinenkin. eli tuleeko ne bensat ulos vai ei?

huoh!
siis jos on autom.bensahana ei tule, taas jos on perus "manuaalinen :)" niin sen voi tietenkin kääntää kiinni junou?

30.7.2005 14:46

Eli tein näistä viime aikoina paljon askarruttaneista kysymyksistä liittyen bensahanoihin, läppäventtiileihin ja imukaulaan yhteenvetoa ja tälläisen sain kaikkien vastausten perusteella aikaan:

Bensahanat

Männän liikkuessa edestakaisin aiheutuu kaasariin painetta josta paine ohjautuu alipaineletkua pitkin bensahanaan ja liikuttaa bensahanan kalvoa jolloin bensa virtaa. Näin ei siis tapahdu jos moottori ei ole käynnissä. Kaikissa uudemmissa skoottereissa on automaattibensahanat jolloin bensaa ei virtaa ulos letkuja irrotettaessa muuta kuin letkussa oleva bensa. Bensahana löytyy yleensä tankin alapuolelta.

Läppäventtiili

Läppäventtiili estää paineen iskeytymistä takaisin sylinteriin. Sitä taivuttamalla ulospäin bensan virtaus muuttuu ja tehot mahdollisesti paranevat. Tämä on kuitenkin viimeinen toimenpide jolla tehoja kannattaa lähteä hakemaan. Läppäventtiili löytyy imukaulan juuresta kiinnittyneenä läppärunkoon.

Imukaula

Imukaula menee kaasarilta sylinteriin ja sillä on tietty halkaisija. Jos kaasaria suurennetaan huomattavasti saattaa imukaulan halkaisija olla kaasaria kapeampi jolloin se rajoittaa tehoja.

Jos jotain kiinnostaa niin tehköön näistä paranneltuna infot jos sellaiset eivät ole jo olemassa. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet teidon hankinnassa.

edit. korjatkaa heti jos tiedoissa on virheitä.

6.8.2005 16:44

Omistan Yamaha jog r:rän, josta löytyy aika vähän tietoja ;/ joten kysäisin että eroaako jogin kurit aeroxin kureista? Ja mitkä rullat kannattaisi sitten laittaa? Mistä voisin lainata pulttipyssyä, antaako jotkut korjaamot?

6.8.2005 19:13

Aloitappa lukemalla kuristus-info, veikkaan että myös Jog R:ssä on kuristuksena variaattorin prikka ja hukkaputki. Niiden poistoon löytyy tuosta threadista hyvät ohjeet. Pulttipyssy ei ole välttämätön, muistaakseni ainakin Aeroxin variaattorissa on mutteri josta 32mm kiintoavaimella kiinni pitäen saa estettyä varin pyörimisen. Rullia taas ei kannata vaihtaa, vakiorullat toimivat yleensä parhaiten kuristusten poiston jälkeen.
http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... 66&start=0

10.8.2005 10:28

MItähän kuristuksia Cpi gtr:s on? JA miten saisin sitä viritettyä ns. "kotikonstein"....?

10.8.2005 10:32

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Aeroxin variaattorissa on mutteri josta 32mm kiintoavaimella kiinni pitäen saa estettyä varin pyörimisen.

aika isot on mutterit... boosterissa on ainakin vain joku 17-18mm

10.8.2005 10:35

siis takavarissa on 32mm ja edessä 17mm :D

10.8.2005 10:42

karvan0ppa kirjoitti:aika isot on mutterit... boosterissa on ainakin vain joku 17-18mm
Varsinainen mutteri, joka pitää varin kiinni kampiakselissa, on kooltaan 17mm. Sen alla on kuitenkin spooreilla* isompi kuusikulmainen "mutteri", jonka tarkoituksena lienee tarjota jonkinlainen uloke kiinnipitämistä varten. Tähän "mutteriin" sopii 32mm kiintoavain.
*spoorit ovat pystysuuntaiset urat, jotka estävät muutterin pyörimisen, mutta sallivat sen liikkua syvyyssuunnassa kampiakselin suhteen.

10.8.2005 10:49

Vauhtiviivatarra kirjoitti:
karvan0ppa kirjoitti:aika isot on mutterit... boosterissa on ainakin vain joku 17-18mm
Varsinainen mutteri, joka pitää varin kiinni kampiakselissa, on kooltaan 17mm. Sen alla on kuitenkin spooreilla* isompi kuusikulmainen "mutteri", jonka tarkoituksena lienee tarjota jonkinlainen uloke kiinnipitämistä varten. Tähän "mutteriin" sopii 32mm kiintoavain.
*spoorit ovat pystysuuntaiset urat, jotka estävät muutterin pyörimisen, mutta sallivat sen liikkua syvyyssuunnassa kampiakselin suhteen.

boosterissa ei ainakaan ole mitään isompaa mutteria siellä alla. on vain se kiksin ratas ja sitten tuleekin jo tuuletuslautasen pidätinprikka ja tuuletuslautanen