Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 15:36

Liian kuuma tulppa ei vaikuta pahemmin pakokaasujen lämpötiloihin.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 15:39

Vaikuttaa moottorin käyntilämpöön ja KYLLÄ samalla vaikuttaa pakoputken lämpenemiseen. Terveisin henkilö joka pystyi ennen sulattamaan kengän pakoputken päälle kunnes tajusi vaihtaa 6 lämpöarvoisesta tulpasta 8 lämpöarvoiseen...

Epäuskoiset voivat kokeilla :roll:

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:02

Vihdoin löysin sen! Ei nuo vakioputken näköiset teharit ole sen huonompia kun oikeat teharit. Ne on vaan matalakiertosempia. Kuva
Eli taitanee tulla motoforcen putki mopoon, maksaa vaan 50€! ;) Ja tuo on 2t kopiominarelli.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:20

ramba__ kirjoitti:Vaikuttaa moottorin käyntilämpöön ja KYLLÄ samalla vaikuttaa pakoputken lämpenemiseen. Terveisin henkilö joka pystyi ennen sulattamaan kengän pakoputken päälle kunnes tajusi vaihtaa 6 lämpöarvoisesta tulpasta 8 lämpöarvoiseen...

Epäuskoiset voivat kokeilla :roll:
Höpö höpö, nyt oikeasti hieman tolkkua noihin väitteisiin. Se lämpöarvo vaikuttaa siihen tulpan lämpötilaan ja teoreettisesti epäsuorasti kannen lämpötilaan. Mitä korkeampi lämpö arvo, sitä lyhyempi eriste ja sitä paremmin lämpötila johtuu kanteen, eli periaatteessa koneen lämpötila nousee kylmemmällä tulpalla. Kuitenkaan palamisessa syntyvien pakokaasujen lämpötilaan tulpan lämpöarvo ei vaikuta huomattavalla tavalla, ehkä jotain 0,5-1,5% luokkaa maksimissaan, joka merkitsee 600 asteen pakolämpötilassa alle plusmiinus 5 asteen heittoa. Tälläinen heitto syntyy jo vallitsevan ilmanpaineen vaihtelusta, joten mistään huomattavissa olevasta muutoksesta ei ole kyse.

Joten kertauksena, tulpan lämpötila vaikuttaa käytännössä vain tulpan kärjen lämpötilaan. Lämpöarvo taas valitaan koneen toimintalämpötilan mukaan. Talveksi suositellaan lämpimämpää tulppaa siksi, koska koneen lämpötila on hitusen alempi kuin kesällä, joten normaali tulppa karstottuisi nopeammin. Tämän takia käytetään kuumempaa tulppaa, jotta tulppaan kertyvät palamisjätteet palaisivat pois. Virheellisesti ajatellaan, että kuumaa tulppaa käytetään talvisin siksi, että koneen lämpötilaa saataisiin nostettua.

Ja jos mennään omiin kokemuksiin, niin 8 ja 10 tulpalla en ole havainnut koneen lämpötilassa eroja lämpömittarilla katsottuna.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:23

Kaasuttimessani tuntuu olevan aika paljon häikkää. Varmaan johtuu tuo putkenkin lämpeneminen sitä (?). Pistin uuden 17.5 mm kaasarin tilaukseen niin voipi auttaa.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:28

Jo kymmenen numeroa liian pieni suutin voi nostaa pakolämpötilaa 100-150 astetta, joten aluksi kannattaa koittaa reilusti isommalla suuttimella.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:31

Shape kirjoitti:Ja jos mennään omiin kokemuksiin, niin 8 ja 10 tulpalla en ole havainnut koneen lämpötilassa eroja lämpömittarilla katsottuna.


No jo on ihme mopo, ainakin molemmissa omissa skoottereissa huomaa todella ison eron tulppien lämpöarvolla. Nestejäähdytteiset on aivan eri asia, ainakin ilmajäähyissä on tuolla tulppien lämpöarvolla TODELLA iso vaikutus koneen lämpötilaan. Testatkoon kuka haluaa, muistakaa että nyt puhun ilmajäähyistä, nestejäähyt on aivan eri asia.

Huom muistakaa ilmajäähy ja nestejäähy...Ilmajäähyissä tuo tulpan lämpöarvo vaikuttaa, nestejäähyissä ei.. siis koneen käyntilämpöön.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:47

Testasin ja ei mitään eroa. 6 lämpöarvon tulpalla yhtä kuuma putki kuin 7 arvon tulpalla. Yhtä kuuma oli pakokaasut ja sylkkä. Siis tämä on 2t zonerilla jossa on suzukin type ah kone ja tuo on ilmajäähy.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 16:50

Saman merkkiset tulpat? Ihme juttu jos jollain ei vaikuta mitään sillä itsellä omakohtainen kokemus tuosta ja monella muullakin tutulla... Jossain mopokirjassakin kerrottiin tuosta faktaa, kopioin tänne kun pääsen käsiksi kyseiseen kirjaan.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 18:42

Miksi se ei muka nestejäähyssä vaikuta..

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 20:37

Vaikuttaa tietenkin muttei sitä huomaa niin helposti kuin ilmajäähyssä...

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

27.5.2012 22:08

Ja minkä takia?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

31.5.2012 22:56

Nestejäähdytetty moottori käy tasaisemman lämpöisenä koska jäähdytysneste omaa suurehkon ominaislämpökapasiteetin. Nesteen lämpeneminen sitoo enemmän lämpöenergiaa kuin raudan/alumiinin joten äkillisiä piikkejä koneen lämpöihin ei pääse syntymään yhtä helposti kuin ajoviima- tai puhallinjäähdytyksessä.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

1.6.2012 14:24

Siinähän se tuli^^...

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

1.6.2012 15:59

Mutta ehtiikös se vaikuttaa niin paljon pakokaasun lämpötilaan, kun se ei siellä pytyssä kauaa oo. Ja jos kerta se tulppa vaikuttaa nii paljo niihin pakokaasuihin.