Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 10:18

Ei sieltä bensaa silti pitäs tulla, teoriassa mahdotonta. Öljyä ehkä.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 10:28

Mitenni mahdotonta? Kaasarikoneiset kakstahdithan päästää aina jonkin verran palamatonta seosta putkeen, ja mulla oli tehoputken villat jonkin verran märkänä vedestä ja bensasta ajon jälkeen

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 10:33

Ei sitä putken päästä kirveelläkään tule, en usko ennenkuin itse nään.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 12:57

Meneehän sitä aina putkeen hiukka, ja sitte vastapaineaalto lykkää sitä takas pyttyyn. Varmaan sinne vähän jää, mutta kyllä sen pitäs jo siinä pakokaasujen kuumuudessa haihtuu taivaalle.

Re: Virityssylinterit (Rabasa ja AM6)

26.4.2012 13:21

Totta, mutta ei sitä vieläkään putken päästä tule. Ja loppukin vähä imeytyisi villaan, jos edes niin pitkälle pääsisi.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 14:41

Kaverin mopoa kun polettiiin niin tuli pensaa putkesta ku pakokaasua. Kyllä se vaan on mahdollista.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 14:48

Kelkasta kastui tulpat ja kun nyki käymään niin valui putken liitoksesta bensat ulos.. :lol:

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

26.4.2012 14:57

Kyllä suurin osa pakoputkesta tulevasta nesteestä on vettä. Aina hiilivedyn palamisessä syntyy hiilidioksidin lisäksi myös vettä, ts. vesihöyryä, joka sitten tiivistyy pakoputken loppuosassa vedeksi, kun pakoputki ei ole vielä lämmennyt. Hetken ajon jälkeen putken lämmettyä tiivistyminen vähenee ja lopulta vesihöyryn tiivistymistä ei enään tapahdu.

Mutta kyllä sielä tulee myös hiukan bensaakin, sillä vaikka optimaalisessa pakoputkessa vastapaineimpulssi työntää suurimman osan pakoputkeen päässeen polttoaineen takaisin sylinteriin, niin etenkin vakiomopojen kuristetuissa pakoputkissa ilmiö on huomattavasti heikompi, joten sitä polttoainetta ja voitelyöljyä pääsee putkeen asti "pysyvästi". Tosin käytönnössä ajaessa se bensa/öljy palaa tai haihtuu sieltä, mutta kylmällä koneella/putkella teoriassa nestemäistä bensaa voi kyllä tulla loppupillin päästä. Se bensa/öljy on kylläkin sekoittuneena veteen, joten varsinaisesti puhtaan bensan tulemisesta ei voida puhua. Kansakielessä puhutaan nuhatipoista.

Jos koneessa on jotain vikaa, esimerkiksi pahasti vuotavan neulaventtiilin takia on kampikammioon valunut bensaa, niin voi tässä tapauksessa tulla bensaa ihan huomattavasti pakoputkesta käynnistettäessä.

Yamaha Neo's + Gianello GO ylämäki ongelma

1.5.2012 21:56

(Tein oman threadin ja käskettiin siirtään tänne.)

Ostin Nösseen (2t,04) Gianelli GO e-hyväksytyn putken, koska ajoin vakioputken rotvalliin rikki.
Putki toimii muuten kuin unelma, mutta ei jaksa kiivetä ylämäkeen, skootteri menee suoralla 55, mutta korkeassa ylämäessä hyytyy n. 35. Uusi variaattorin hihna on valmiina lojumassa, mutta en osaa asentaa sitä (tuskin johtuu tästä koska ongelmat alkoi vasta putken vaihdon jälkeen).
Onko mahdollinen ratkaisu ottaa prikka pois ja jos sen ottaa niin tarviiko putki rälläköidä auki?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

1.5.2012 22:22

Toihan on vakiolle ihan normalia, että hyytyy mäessä. Voit sen kurin ottaa pois, ei tarvii rälläköidä auki, ja tuskin hirveesti kulkee kun GO on muuten niin paska putki.

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

2.5.2012 7:51

Reetuhai2 kirjoitti:Toihan on vakiolle ihan normalia, että hyytyy mäessä. Voit sen kurin ottaa pois, ei tarvii rälläköidä auki, ja tuskin hirveesti kulkee kun GO on muuten niin paska putki.

En Googlella löytänyt, niin miten sen kurin saa pois? Voikko laittaa jonkun linkin tms?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

2.5.2012 8:00

Voit koittaa ruuvimeisselillä vääntää edestakas, jos lähte ni hyvä, jos ne pari, yleensä yks tai kaks, hitsipistettä on kovaa kiinni, niin dremelillä tai jollain hiot ne pois ja väänntä kurin irti.

Kai oot muuten suuttimen vaihtanu, kun putken vaihdoit?

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

2.5.2012 8:44

Reetuhai2 kirjoitti:Voit koittaa ruuvimeisselillä vääntää edestakas, jos lähte ni hyvä, jos ne pari, yleensä yks tai kaks, hitsipistettä on kovaa kiinni, niin dremelillä tai jollain hiot ne pois ja väänntä kurin irti.

Kai oot muuten suuttimen vaihtanu, kun putken vaihdoit?

En oo vaihtanu.
Siitä pitikin kysästä kun täällä puhuttiin jostain jousen prosenteista, niin pitäiskö niitä muuttaa?
Ja mitä nää "jousen prosentit" on?

Anteeksi maalaisuuteni :lol:

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

2.5.2012 9:37

Jousten prosentit tarkoittaa kuinka monta prosenttia ko. jousi on vakiojousta tiukempi. +7% lienee tarpeisiisi paras. Kannattaa ostaa laatuvalmistajan jouset (Malossi, Stage6, Polini...) Malossin valkoinen vastaa suurinpiirtein vakiota, joten laittaisin sen. Pitäisi jaksaa sitten mäetkin paremmin. Niiden (vp- ja kytkinjousten) vaihto on pikku homma, joten kannattanee vaihtaa. Rullia ehkä pitää vähän keventää, mutta en mene varmaksi sanomaan. Myös se suutin pitää vaihtaa, mutta siitä ohjeistakoon joku kaasutinskootterin omistaja. ;)

Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

2.5.2012 15:51

+15% vp kyllä toimii paremmin Go:n kanssa.